Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke du helt har skjønt ordningen :) Far har betalt t.o.m 18 års dagen (omtrent) Etter det så opphører bidraget og den myndige på søke selv. TS har krav på bidrag så lenge hun går på vgs.

Det er ingen grunn til å tro at ikke mor fikk bidraget tidligere!

Jeg tror da heller ikke det, jeg spør jo TS om det er saken. Ei jeg kjenner fikk etterbetalt bidrag fordi far ikke hadde betalt til mor, men siden barnet var blitt myndig kom det på hennes konto.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror da heller ikke det, jeg spør jo TS om det er saken. Ei jeg kjenner fikk etterbetalt bidrag fordi far ikke hadde betalt til mor, men siden barnet var blitt myndig kom det på hennes konto.

Ja, en da er det ikke fastsettelse av bidrag. da er det etterbetaling av gjeld. (Står i HI)

Skrevet

Men da er det også rimelig at hun begynner å betale mer selv.

Ja, hun ble ikke gratis på 18-årsdagen ;)  Synes også halvparten samt dekke utgifter selv er fair.

• Liker 1
Skrevet

I dag mottok min mor brevet fra NAV ang bekreftelse på barnebidrag etter jeg har blitt 18, og dette beløpet kom da på 6000kr. Jeg og min mor startet å diskutere hvor mye jeg skulle gi henne, hun foreslo halvparten, men i tillegg mente hun jeg skal betale treningen min (500kr hver måned), legetimer, telefonregning, klær osv selv, i tillegg må jeg spare. Når jeg spurte om vi kunne dele regninga til treningen min på halv, altså da 250, ble hun svært aggressiv og sa at dette var uakseptabelt. Hvordan har 250kr så mye å si? Jeg må i tillegg "spare" som hun selv sier, til bøker til høyskolen. 

Hvilke rettigheter har jeg i det hele tatt som VGS elev? Og hva syntes dere ang. denne situasjonen?

Anonymkode: 4df6d...026

De pengene du får i bidrag er ikke ment til å være lommepenger, men et bidrag til underhold av deg - altså bo, leve (mat osv), strøm, internett, tv, forsikringer osv. De pengene skal være med på å dekke mye, så egentlig så skulle mor hatt hele beløpet siden hun legger ut for alle disse tingene. 

Anonymkode: 07c2b...49d

• Liker 4
Skrevet

Egentlig bør hele bidraget gå til din mor, så kan hun gi deg lommepenger som før. Alternativt betaler du en del til din mor, samt betaler alt av fritidsaktiviteter og mesteparten av klær (alt utenom nødvendig) selv. Så den dealen du får av din mor er svært god.

Anonymkode: 61b22...f22

• Liker 2
Skrevet

De pengene du får i bidrag er ikke ment til å være lommepenger, men et bidrag til underhold av deg - altså bo, leve (mat osv), strøm, internett, tv, forsikringer osv. De pengene skal være med på å dekke mye, så egentlig så skulle mor hatt hele beløpet siden hun legger ut for alle disse tingene. 

Anonymkode: 07c2b...49d

Enig i denne. Du er 18 nå TS og at du betaler litt for å bo hjemme er bare rett og rimelig. Det er også bare rett og rimelig at du betaler for treningen din selv. Sånn er det dessverre å bli voksen. På bakgrunn av prisen på treningssenteret så går jeg ut i fra at du trener på Stamina eller lignende? Du kan spare mye penger på å bytte til et rimeligere senter :) Dette er du mest sannsynlig allerede klar over men :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...