AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #1 Skrevet 1. desember 2015 I dag mottok min mor brevet fra NAV ang bekreftelse på barnebidrag etter jeg har blitt 18, og dette beløpet kom da på 6000kr. Jeg og min mor startet å diskutere hvor mye jeg skulle gi henne, hun foreslo halvparten, men i tillegg mente hun jeg skal betale treningen min (500kr hver måned), legetimer, telefonregning, klær osv selv, i tillegg må jeg spare. Når jeg spurte om vi kunne dele regninga til treningen min på halv, altså da 250, ble hun svært aggressiv og sa at dette var uakseptabelt. Hvordan har 250kr så mye å si? Jeg må i tillegg "spare" som hun selv sier, til bøker til høyskolen. Hvilke rettigheter har jeg i det hele tatt som VGS elev? Og hva syntes dere ang. denne situasjonen? Anonymkode: 4df6d...026
EvaLena Skrevet 1. desember 2015 #2 Skrevet 1. desember 2015 Jeg synes det var en fair avtale moren din kom med.Du betaler 3000.- for å bo hjemme og det du vil drive med på fritiden syns jeg du skal betale selv. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #3 Skrevet 1. desember 2015 De 3000 skal vel hovedsakelig gå til mat da? Blir ikke det mye da du må betale alt annet selv? Anonymkode: 8c9d9...654
Ulven Skrevet 1. desember 2015 #4 Skrevet 1. desember 2015 Du har rett til hjelp fra dine foreldre ut utdannelsen og det får du. Far betaler bidrag. Mor stiller med husrom. De tre tusen som mor krever fra bidraget skal gå til mat, strøm og husleie/renter på lån.Etter at treningsavgift er trukket fra har du 2500 til disp. Det er bra når du ikke arbeider for pengene. Ønsker du mer å rutte med bør du prøve å skaffe deg en liten jobb ved siden av skolen. Siden du nå er 18 burde ikke det være umulig. 12
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #5 Skrevet 1. desember 2015 Du trenger ikke spare til bøker på høyskolen, da får du stipend som skal dekke det. Og jeg synes moren din kom med et veldig generøst forslag jeg. Dvs hun får 3000 som skal dekke ekstra husleie fordi hun må ha soverom til deg, strømutgifter, mat, husholdningsartikler, tv, internett, etc. Jeg som mor til hjemmeboende barn som går VGS ville nok heller gitt 500 i uka i lommepenger og resten av bidraget til meg som stod for kost og losji. Anonymkode: 4bfe0...0d7 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #6 Skrevet 1. desember 2015 De 3000 skal vel hovedsakelig gå til mat da? Blir ikke det mye da du må betale alt annet selv? Anonymkode: 8c9d9...654Mat? Tror du det bare er mat som koster penger når man har barn? Anonymkode: 4bfe0...0d7 3
Gjest Sisti Skrevet 1. desember 2015 #7 Skrevet 1. desember 2015 Hva hadde du tenkt å bruke de pengene på da, ts?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #8 Skrevet 1. desember 2015 Får på følelsen av at ts er en av de som kommer til å ende på som navere. Anonymkode: 7b465...ef1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #9 Skrevet 1. desember 2015 Får på følelsen av at ts er en av de som kommer til å ende på som navere. Anonymkode: 7b465...ef1får på følelsen at du må være en naver. Anonymkode: 4df6d...026
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #10 Skrevet 1. desember 2015 Hva hadde du tenkt å bruke de pengene på da, ts? vel, hadde hovedsakelig tenk på å spare, bøker osv Anonymkode: 4df6d...026
Gjest Sisti Skrevet 1. desember 2015 #11 Skrevet 1. desember 2015 vel, hadde hovedsakelig tenk på å spare, bøker osvAnonymkode: 4df6d...026Så du hadde tenkt å bruke 6000/måneden på å spare?Bidraget skal gå til å dekke dine løpende kostnader som du/dine foreldre har mens du har krav på bidrag. Bidraget er altså ikke ment til å bli spart til fremtiden, og det er hvertfall ikke meningen at de skal dekke kostnader ved studier (for når du er student har ikke foreldrene dine forsørgeransvar for deg lenger, og du er selv ansvarlig for å dekke kostnader for bøker etc).Jeg syns det høres veldig fornuftig ut at din mor får halvparten til å dekke sine utgifter ved å ha deg boende (du spiser sikkert for 3000/måneden, og så kommer bo- og strømutgifter i tillegg), og at du bruker resten til å dekke forbruket ditt. Det er helt normalt at en 18-åring dekker treningskostnaden selv.
heidifrøkna Skrevet 1. desember 2015 #12 Skrevet 1. desember 2015 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor disse pengene går til deg i det hele tatt når du fremdeles bor hjemme. Din mor har jo i alle år betalt alt for deg.Er det slik at far ikke har betalt bidrag i flere år og du derfor får det "tilbakebetalt"? Eller er det slik at dere har gått inn i en avtale om å forlenge barnebidraget siden du fremdeles bor hjemme?Jeg syntes du er urimelig om det er det første. Da burde pengene gå til moren din som har ofret så mye ekstra når han ikke har vært økonomisk til stede. Dessuten er du 18 år og får dette + stipend på VGS (som VGS elev med en forelder så er jeg 100% sikker på at du får stipend). De fleste får ikke mer enn kun stipend + hva de tjener selv på en deltidsjobb. Å spare til bøker er litt ute å kjøre da du får stipend/lå ved videre utdanning som dekker dette. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #13 Skrevet 1. desember 2015 Når jeg leser tråder som dette er jeg glad for at jeg fikk bo hjemme og fikk mat gratis da jeg var yngre. Tro det eller ei, det ble folk av meg oså. Og økonomien har jeg styr på. Det samme kommer jeg til å gjøre for mine barn. De skal slippe å betale husleie for at jeg har valgt å sette dem til verden. Det eneste kravet jeg har er at dem ikke får være uten enten skole eller jobb. Anonymkode: 4f4dc...990 1
heidifrøkna Skrevet 1. desember 2015 #14 Skrevet 1. desember 2015 Når jeg leser tråder som dette er jeg glad for at jeg fikk bo hjemme og fikk mat gratis da jeg var yngre. Tro det eller ei, det ble folk av meg oså. Og økonomien har jeg styr på. Det samme kommer jeg til å gjøre for mine barn. De skal slippe å betale husleie for at jeg har valgt å sette dem til verden. Det eneste kravet jeg har er at dem ikke får være uten enten skole eller jobb.Anonymkode: 4f4dc...990Hadde du følt det på samme måte om du og barnefar ikke var sammen og du måtte stå for alt det økonomiske helt alene, før plutselig - 18 år senere - så kommer det barnebidrag. Inn på kontoen til datteren din.Nå har ikke TS svart på om det er tilfellet, men OM det er det, hadde du da tenkt det var helt OK og at de ikke skulle betale noe? 4
Macro Skrevet 1. desember 2015 #15 Skrevet 1. desember 2015 Jeg forstår dere begge. Men tror du TS at moren din har hatt mye til overs å bruke på seg selv i desse årene hun har forsørget et barn alene uten bidrag? Kanskje hun fortjener å få litt romsligere økonomi. Du har jo fortsatt 2500 kr til deg selv 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #16 Skrevet 1. desember 2015 Gi henne alle pengene. Trenger du lommepenger du kan sløse får du skaffe deg en jobb. Anonymkode: 7cc38...2c7 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #17 Skrevet 1. desember 2015 I dag mottok min mor brevet fra NAV ang bekreftelse på barnebidrag etter jeg har blitt 18, og dette beløpet kom da på 6000kr. Jeg og min mor startet å diskutere hvor mye jeg skulle gi henne, hun foreslo halvparten, men i tillegg mente hun jeg skal betale treningen min (500kr hver måned), legetimer, telefonregning, klær osv selv, i tillegg må jeg spare. Når jeg spurte om vi kunne dele regninga til treningen min på halv, altså da 250, ble hun svært aggressiv og sa at dette var uakseptabelt. Hvordan har 250kr så mye å si? Jeg må i tillegg "spare" som hun selv sier, til bøker til høyskolen. Hvilke rettigheter har jeg i det hele tatt som VGS elev? Og hva syntes dere ang. denne situasjonen?Anonymkode: 4df6d...026Det er kanskje det morsomste jeg har lest på en stund! Når du begynner på høyskolen får du stipend, og bøker koster ikke så mye at du må spare flere tusen i måneden år i forveien for å få råd. Anonymkode: 56c4e...99f 2
MapleSirup Skrevet 1. desember 2015 #18 Skrevet 1. desember 2015 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor disse pengene går til deg i det hele tatt når du fremdeles bor hjemme. Din mor har jo i alle år betalt alt for deg.Er det slik at far ikke har betalt bidrag i flere år og du derfor får det "tilbakebetalt"? Eller er det slik at dere har gått inn i en avtale om å forlenge barnebidraget siden du fremdeles bor hjemme?Jeg syntes du er urimelig om det er det første. Da burde pengene gå til moren din som har ofret så mye ekstra når han ikke har vært økonomisk til stede. Dessuten er du 18 år og får dette + stipend på VGS (som VGS elev med en forelder så er jeg 100% sikker på at du får stipend). De fleste får ikke mer enn kun stipend + hva de tjener selv på en deltidsjobb. Å spare til bøker er litt ute å kjøre da du får stipend/lå ved videre utdanning som dekker dette. Hun har utvilsomt krav på bidrag. Og som myndig får hun det direkte utbetalt til seg 1
MapleSirup Skrevet 1. desember 2015 #19 Skrevet 1. desember 2015 Hadde du følt det på samme måte om du og barnefar ikke var sammen og du måtte stå for alt det økonomiske helt alene, før plutselig - 18 år senere - så kommer det barnebidrag. Inn på kontoen til datteren din.Nå har ikke TS svart på om det er tilfellet, men OM det er det, hadde du da tenkt det var helt OK og at de ikke skulle betale noe?Jeg tror ikke du helt har skjønt ordningen Far har betalt t.o.m 18 års dagen (omtrent) Etter det så opphører bidraget og den myndige på søke selv. TS har krav på bidrag så lenge hun går på vgs.Det er ingen grunn til å tro at ikke mor fikk bidraget tidligere! 1
Macro Skrevet 1. desember 2015 #20 Skrevet 1. desember 2015 Hun har utvilsomt krav på bidrag. Og som myndig får hun det direkte utbetalt til seg Men da er det også rimelig at hun begynner å betale mer selv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå