AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #21 Skrevet 1. desember 2015 Ja, ok. Må jeg bruke briller? Tenker egentlig å bare ta 1-2 ganger pr mnd, men da ser jeg kanskje ikke noe resultat, eller?Anonymkode: be89a...911bruk alltid solaribriller! Og legger til at etter oppnådd ønsket farge holder det å ta sol ca 12 min 2 ganger i uka. Og alt beskrevet gjelder generell soling både innendørs og utendørs. Ingen har lyst på kreft eller bli rynkete. Alt med måte. Aldri ta sol over 20 min uansett hudtype. Dette står på disse tavlene om solvett! Følg mine råd så går det bra Anonymkode: cacc9...149 1
Fredsmegleren Skrevet 1. desember 2015 #22 Skrevet 1. desember 2015 Så etter 2 gangers solariumbruk, så vil jeg ikke merke en spesiell forskjell? Og er solarium virkelig så farlig som alle skal ha det til? Som jeg skrev øverst, så er norske solariumer bra standard etcAnonymkode: be89a...911mener å ha lest at etter et par gangers bruk så har du økt risikoen for hudkreft med 150%
Cashbah Skrevet 1. desember 2015 #23 Skrevet 1. desember 2015 På alle solarium? Eller bare brun og blid sine? Og hva er prisen på disse? Anonymkode: be89a...911Alle jeg har vært på, i hvert fall. Tror de ligger på 30kr pr. stk.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #24 Skrevet 1. desember 2015 Men 3 ganger i mnd ekke farlig altså? Det er vel hovedsaklig bare farlig når en tar det jevnlig?Anonymkode: be89a...911Jo, hvis du jevnlig tar sol 3 ganger hver eneste måned så kan det bli for mye. Jeg tok det 3 ganger én måned, så ventet jeg mange måneder til neste gang. Maksimalt 3 "runder" per år er anbefalingen, og da kun hvis du ikke er i en risikogruppe og ikke har en hudtype som tåler sol dårlig. http://www.nrpa.no/temaartikler/90064/bruk-av-solariumKlikk på linken litt nede på siden for ytterligere anbefalinger. Anonymkode: 17f91...17e
Gjest Hummels Skrevet 1. desember 2015 #25 Skrevet 1. desember 2015 Hudfarge: Meget lys. Blir lett rosa, svært langsomt brun, lite pigmenter, alltid solbrent. Anbefales å ikke sole seg i solarium.Hudfarge: Lys. Nord europeisk hud, frisk/rosa farge, langsomt brun, middels pigmenter, ofte solbrent. Start med 6 min. Øk litt etter hvert, maks 15-20 min. Hudfarge: Lys til lysebrun. Sør europeisk hud, gylden brunfarge, blir rask brun, mye pigmenter, sjelden solbrent. Start med 6 min, øk litt etter hvert, maks 20-25 min. Hudfarge: Lysebrun til brun. Middelhavs type, dyp brun til gråbrun farge, mye pigmenter, sjelden solbrent. Start med 6 min, øk litt etter hvert, maks 25-30 min. Bare å finne hvilken hud type du har. Jeg har mer sør europeisk hud. Soler meg maks 25 min.
Gjest Hummels Skrevet 1. desember 2015 #26 Skrevet 1. desember 2015 Dere som maser om kreftfaren og rynker. Dere vet at dere får det av vanlig soling også? Kan ikke sole deg om sommeren eller reise til syden heller da. Det øker jo kreftfaren. Slapp litt av folkens. Vi kan få kreft av absolutt ALT uansett.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #27 Skrevet 1. desember 2015 Dere som maser om kreftfaren og rynker. Dere vet at dere får det av vanlig soling også? Kan ikke sole deg om sommeren eller reise til syden heller da. Det øker jo kreftfaren. Slapp litt av folkens. Vi kan få kreft av absolutt ALT uansett.Ja, men solarier er sterkere (mer UV-stråling) enn vanlig sol, dessuten bruker (fornuftige) folk solkrem når de soler seg i ordentlig sol. Ut over det sliter vi ikke med så mye naturlig sol her i nord, mesteparten av året er vi naturlig skånet for farlige nivået UV-stråling. Men vi sliter med svært høy insidens av hudkreft nettopp fordi vi bruker solarium for mye og reiser til sydlige strøk og soler oss altfor mye. Anonymkode: 17f91...17e 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #28 Skrevet 1. desember 2015 Dere som maser om kreftfaren og rynker. Dere vet at dere får det av vanlig soling også? Kan ikke sole deg om sommeren eller reise til syden heller da. Det øker jo kreftfaren. Slapp litt av folkens. Vi kan få kreft av absolutt ALT uansett.Nå er jo en av grunnene til at solarium gjerne blir regnet som ikke spesielt sunt for helsa at mengden UVA stråker man får fra solarium er mangedoblet sammenlignet med norsk sol, samme med UVB strålene. Solarium gir mye mer konsentrert stråling, og hvis du finner ut hvor mye milisievert du får i deg etter å ha tatt solarium 2-3 ganger i måneden i løpet av ett år så er det få som ønsker å fortsette. Anonymkode: 3e570...c66 1
Braah Skrevet 1. desember 2015 #29 Skrevet 1. desember 2015 (endret) Nå er jo en av grunnene til at solarium gjerne blir regnet som ikke spesielt sunt for helsa at mengden UVA stråker man får fra solarium er mangedoblet sammenlignet med norsk sol, samme med UVB strålene. Solarium gir mye mer konsentrert stråling, og hvis du finner ut hvor mye milisievert du får i deg etter å ha tatt solarium 2-3 ganger i måneden i løpet av ett år så er det få som ønsker å fortsette. Anonymkode: 3e570...c66Mange av dere skriker om kreftfaren ved solarium, og har helt rett, det hjelper i alle fall ikke til å motvirke kreft, men norske solarium er såpass regulert, og de nyere (Brun og Blid er flinke) ligger såpass nært solen i ytelse og fordeling, at du kan si kreftfaren ved soling utendørs og i solarium er lik. Om du våger deg til å sole deg i det heletatt er ett valg du tar selv, hvor du så gjør det gir ikke det helt store utslaget på kreftfronten. Endret 1. desember 2015 av Braah 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #30 Skrevet 1. desember 2015 Hudfarge: Meget lys. Blir lett rosa, svært langsomt brun, lite pigmenter, alltid solbrent. Anbefales å ikke sole seg i solarium.Hudfarge: Lys. Nord europeisk hud, frisk/rosa farge, langsomt brun, middels pigmenter, ofte solbrent. Start med 6 min. Øk litt etter hvert, maks 15-20 min. Hudfarge: Lys til lysebrun. Sør europeisk hud, gylden brunfarge, blir rask brun, mye pigmenter, sjelden solbrent. Start med 6 min, øk litt etter hvert, maks 20-25 min. Hudfarge: Lysebrun til brun. Middelhavs type, dyp brun til gråbrun farge, mye pigmenter, sjelden solbrent. Start med 6 min, øk litt etter hvert, maks 25-30 min. Bare å finne hvilken hud type du har. Jeg har mer sør europeisk hud. Soler meg maks 25 min. Hvordan farge har du nå da? Nå som du tar sol? Er du tan? Anonymkode: be89a...911
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #31 Skrevet 1. desember 2015 Har aldri skjønt hvorfor folk legger seg frivillig inn i et solarium...Hvis du vil ødelegge huden din ts, kjør på! Anonymkode: 55ed1...16a 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #32 Skrevet 1. desember 2015 Har aldri skjønt hvorfor folk legger seg frivillig inn i et solarium...Hvis du vil ødelegge huden din ts, kjør på!Anonymkode: 55ed1...16aRynker og kreft er tydeligvis sexy i deres øyne. Anonymkode: 30287...033 1
Gjest Hummels Skrevet 1. desember 2015 #33 Skrevet 1. desember 2015 (endret) Ja, men solarier er sterkere (mer UV-stråling) enn vanlig sol, dessuten bruker (fornuftige) folk solkrem når de soler seg i ordentlig sol. Ut over det sliter vi ikke med så mye naturlig sol her i nord, mesteparten av året er vi naturlig skånet for farlige nivået UV-stråling. Men vi sliter med svært høy insidens av hudkreft nettopp fordi vi bruker solarium for mye og reiser til sydlige strøk og soler oss altfor mye.Anonymkode: 17f91...17eSolkrem brukes alltid før solarium også. Må jo smøre oss godt før vi soler oss uansett. Nå er jo en av grunnene til at solarium gjerne blir regnet som ikke spesielt sunt for helsa at mengden UVA stråker man får fra solarium er mangedoblet sammenlignet med norsk sol, samme med UVB strålene. Solarium gir mye mer konsentrert stråling, og hvis du finner ut hvor mye milisievert du får i deg etter å ha tatt solarium 2-3 ganger i måneden i løpet av ett år så er det få som ønsker å fortsette. Anonymkode: 3e570...c66Solarium i Norge er ikke så sterke som i andre land. Nettopp på grunn av kroppen og helsa. Skal helst ikke ta sol i andre land for der er strålene mye sterkere. I Norge er de svake. Hvordan farge har du nå da? Nå som du tar sol? Er du tan?Anonymkode: be89a...911Lignende sånn farge http://www.lavoilabeauty.com/blog/wp-content/uploads/2015/08/Screen-Shot-2015-08-21-at-10.09.24-AM-180x300.pngRynker og kreft er tydeligvis sexy i deres øyne. Anonymkode: 30287...033Rynker får vi alle når vi er gamle om vi vil eller ikke. Mamma har solt seg i alle år i solarium. Hun har nesten ikke rynker og hun er i 50 åra. Pappa solte seg. Han hadde nesten ikke rynker. Mange som aldri har solt seg har mye rynker. Så tror genene også har noe så si jeg. Ikke bare solarium. Kreft kan vi få uansett. Må være forsiktig med alt for kreftfaren. Da må vi slutte å leve da. Ikke sitte foran skjermen. Vi kan få kreft. Tenk alt giftige stråler. Endret 1. desember 2015 av Hummels
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #34 Skrevet 2. desember 2015 Solkrem brukes alltid før solarium også. Må jo smøre oss godt før vi soler oss uansett. Solarium i Norge er ikke så sterke som i andre land. Nettopp på grunn av kroppen og helsa. Skal helst ikke ta sol i andre land for der er strålene mye sterkere. I Norge er de svake. Lignende sånn farge http://www.lavoilabeauty.com/blog/wp-content/uploads/2015/08/Screen-Shot-2015-08-21-at-10.09.24-AM-180x300.pngRynker får vi alle når vi er gamle om vi vil eller ikke. Mamma har solt seg i alle år i solarium. Hun har nesten ikke rynker og hun er i 50 åra. Pappa solte seg. Han hadde nesten ikke rynker. Mange som aldri har solt seg har mye rynker. Så tror genene også har noe så si jeg. Ikke bare solarium. Kreft kan vi få uansett. Må være forsiktig med alt for kreftfaren. Da må vi slutte å leve da. Ikke sitte foran skjermen. Vi kan få kreft. Tenk alt giftige stråler. Dude du hatt en jævli rå farge. Har du alltid hatt slik farge, eller solariumsfargen? Og forresten hvor er du fra? :) Anonymkode: be89a...911
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #35 Skrevet 2. desember 2015 Har aldri skjønt hvorfor folk legger seg frivillig inn i et solarium...Hvis du vil ødelegge huden din ts, kjør på!Anonymkode: 55ed1...16aØdelegge hva mener du? Om du får rynker er mye genetikk, og samme om du kan bli syk. Dessuten er norske solariumet godkjente og inneholder betydelig mindre doser stråling enn enkelte andre solarier i andre land Anonymkode: be89a...911
Gjest Tigress Skrevet 2. desember 2015 #36 Skrevet 2. desember 2015 Alt med måte, tenkjer eg. Det er ikkje bra å få for lite D-vitamin heller, og der er jo tilrådinga 15 minutt utan solkrem midt på dagen om sommaren. Altså stikk i strid med råda om å halde seg unna sola midt på dagen, og å alltid bruke minst faktor 30... I følgje Statens strålevern så tilrår dei å byrje med 6 minutt, og heller sole seg kortare enn å bruke solkrem. Det er omtrent det eg gjer også. Eg brukar å auke til om lag 14 minutt etter kvart. Det held for meg, for eg synest det er så keisamt! Om du er så brun som det bildet her, så skjønar eg ikkje kvifor du skal bli brunare, men du kan jo framleis vurdere å ta sol for å booste D-vitaminproduksjonen. Mørk hud produserer jo D-vitamin dårlegare enn ljos hud. Eg trur det er den einaste fordelen med ljos hud, faktisk!
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #37 Skrevet 2. desember 2015 Jeg har tatt solarium i mange år, to til tre ganger i uken. Og jeg sluttet for to mnd siden, da jeg oppdaget linjer i ansiktet, brystpartiet og armene. Ingenting jeg gjør vil få det vekk, og det er helt for jævlig. Jeg forbanner den dagen jeg begynte med solarium, det blir som en ond sirkel du ikke kan bryte deg ut av. Ikke før det er for sent. Hater å se meg i speilet, fordi arr har satt seg i pga solariumbruk. Bedre å være hvit enn brun og rynkete, det har jeg erfart selv. Dessuten venter jeg i disse dagene på svar om jeg har kreft eller ei. Råder deg sterkt til å IKKE starte med solarium! Om du vil være brun, bruk heller selvbruningskremer, bare ikke start med solarium. Anonymkode: 0afba...23f 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #38 Skrevet 2. desember 2015 Alt med måte, tenkjer eg. Det er ikkje bra å få for lite D-vitamin heller, og der er jo tilrådinga 15 minutt utan solkrem midt på dagen om sommaren. Altså stikk i strid med råda om å halde seg unna sola midt på dagen, og å alltid bruke minst faktor 30... I følgje Statens strålevern så tilrår dei å byrje med 6 minutt, og heller sole seg kortare enn å bruke solkrem. Det er omtrent det eg gjer også. Eg brukar å auke til om lag 14 minutt etter kvart. Det held for meg, for eg synest det er så keisamt! Om du er så brun som det bildet her, så skjønar eg ikkje kvifor du skal bli brunare, men du kan jo framleis vurdere å ta sol for å booste D-vitaminproduksjonen. Mørk hud produserer jo D-vitamin dårlegare enn ljos hud. Eg trur det er den einaste fordelen med ljos hud, faktisk! Ikke verst. Hvor tan er du blitt da? Tar du solarium pga fargen eller d vitaminer? Anonymkode: be89a...911
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #39 Skrevet 2. desember 2015 Jeg har tatt solarium i mange år, to til tre ganger i uken. Og jeg sluttet for to mnd siden, da jeg oppdaget linjer i ansiktet, brystpartiet og armene. Ingenting jeg gjør vil få det vekk, og det er helt for jævlig. Jeg forbanner den dagen jeg begynte med solarium, det blir som en ond sirkel du ikke kan bryte deg ut av. Ikke før det er for sent. Hater å se meg i speilet, fordi arr har satt seg i pga solariumbruk. Bedre å være hvit enn brun og rynkete, det har jeg erfart selv. Dessuten venter jeg i disse dagene på svar om jeg har kreft eller ei. Råder deg sterkt til å IKKE starte med solarium! Om du vil være brun, bruk heller selvbruningskremer, bare ikke start med solarium.Anonymkode: 0afba...23fDet sier seg selv at man vil komme dårlig ut av det, når du tar sol i mange år, og det 2-3 ganger i UKA. Jeg tenker maksimalt å ta sol 2-3 ganger i mnd, og det bare i noen få. Ikke overdrive. Hvorfor venter du? Funnet en føflekk? Anonymkode: be89a...911
Gjest Tigress Skrevet 2. desember 2015 #40 Skrevet 2. desember 2015 Hvor tan er du blitt da?Anonymkode: be89a...911Eg trur det heiter "hvor brun blir du da?". Eg blir litt brunare. Eg veit ikkje heilt kva eg skal seie, kven er om lag som meg, liksom? Eg er kanskje der ein latino ville vore midt på vinteren eller noko slikt? Ein brun Courtney Cox, kanskje? Eg tek solarium mest for vitaminane, men litt for fargen også, det er så hyggeleg å vere nett så brun at folk ikkje trur eg er sjuk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå