AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #1 Skrevet 1. desember 2015 Bor i en utleieleilighet på kjellerplan under utleieren sitt hus og vi flytter ut om en måned (takk og lov). Vi har hatt utallige problemer med leiligheten og når vi har meldt fra om skader/mangel så har utleieren enten 1. sagt at han ikke har penger å fikse det eller 2. sagt at det bare er en bagatell og ikke gjort noe med det.I sommer hadde vi rør brudd under gulvet på badet og det ble umulig å bruke vaskemaskinen (noe som følgte med leiligheten) og håndvasken fordi vannet slå tilbake og overflommet hele badet. Etter mye krangling om penger fra utleieren sin side så kalte de på rørlegger som fikset problemet med en "reserve"løsning. Bruddet er fortsatt der men røret er ikke lenger koblet til.Komfyren i leiligheten har falt sammen siden vi flyttet inn (han mener det er en bagatell) og varmeovnen varmer nesten ikke en dritt og vi sitter her å fryser om dagene. Istedet for å fikse det er utleieren sinte for at vi bruker mye strøm for oppvarming (strøm er inkludert i husleien). Et tak hadde vi varmeovnen på 30 grader døgnet rundt og da ble det behagelig inne (temperaturen inne lå da på 19-22 grader) men når utleieren fikk strømregningen begynte han å låse seg inn i leiligheten og skru ned varmen. Mens vi har legat å sovet eller ikke vart hjemme! Når varmeovnen blir satt ned til 25 grader så er det ikke mer enn 15 grader inne Det som frustrerer meg så j*vlig er at utleieren har vart arbeidsledig øve 1 år men drar på all-inclusive ferier i syden en gang i halvåret med sin kona og sine døtrer som ikke er eldre enn 3! I tillegg tar han ut billån og kjøper biler for en halv mill når han går på dagpenger og kona jobber som barnehageassistent og må forsørge hele familien (kona er veldig oppegående og har fortalt oss litt om hvordan ting er). Pluss har de jo fult lån på huset som kostet nesten 5 mill. Nå skal de også renovere i hagen og hele første etasjet. Blir så j*vle oppgitt og forbanna over slike mennesker som leier ut og trur de ikke har noe ansvar/trur de kan gjør hva de vil! Anonymkode: 3b1c1...597
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 Jeg synes det er ekstremt merkelig at huseier i det hele tatt tørr å la leiligheten forfalle når det er snakk om en bolig i hans eget hus. Jeg bodde inntil nylig selv i en sokkelleilighet og der har huseier hele tiden vært veldig tydelig på at det er viktig å ha det varmt og lunt (sånn at rør og du ikke fryser). Han installerte varmepumpe også! Og var veldig nøye med at det ikke skulle være fukt og oppfordret derfor til bruk av tørketrommel. Av det som har fulgt med leiligheten har han byttet det ut ved behov eller fikset det. Jeg har jo selvsagt også behandlet boligen godt da Her har det heller ikke vært ringing på dører eller noe. Med mindre det har vært kritisk har avtalene gått via sms. Ved kritiske tilfeller (som den gangen naboleiligheten hadde fest og ødela et vannrør ute) så pratet vi via telefon da.Men jeg har også hatt samme erfaring som deg med en annen utleier jeg bodde i huset hos da jeg var student. Fy **** . De kunne absolutt ikke utleieloven altså. Låste seg inn som du sier og alt! Nei vet du hva. Det du skriver er faktisk brudd på utleieloven og det ville jeg tatt opp med utleier. Når du betaler leie er det du som bor der og utleier har ikke lov til å låse seg inn uten å si ifra/spørre med mindre det oppstår en kritisk situasjon (under dette legges vel i vannlekkasje eller lignende). Å nekte dere å bruke strøm har han da heller ikke lov til å gjøre. Da får han væresågod å montere egen strømmåler eller justere leia i stedet altså. Dessverre ikke andre gode råd til deg enn at du bør finne deg noe nytt så fort som fy. Å betale for å bo sånn hadde jeg ikke orket lenge altså Lykke til! Anonymkode: 775f6...4ae
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2015 #3 Skrevet 2. desember 2015 Jeg synes det er ekstremt merkelig at huseier i det hele tatt tørr å la leiligheten forfalle når det er snakk om en bolig i hans eget hus. Jeg bodde inntil nylig selv i en sokkelleilighet og der har huseier hele tiden vært veldig tydelig på at det er viktig å ha det varmt og lunt (sånn at rør og du ikke fryser). Han installerte varmepumpe også! Og var veldig nøye med at det ikke skulle være fukt og oppfordret derfor til bruk av tørketrommel. Av det som har fulgt med leiligheten har han byttet det ut ved behov eller fikset det. Jeg har jo selvsagt også behandlet boligen godt da Her har det heller ikke vært ringing på dører eller noe. Med mindre det har vært kritisk har avtalene gått via sms. Ved kritiske tilfeller (som den gangen naboleiligheten hadde fest og ødela et vannrør ute) så pratet vi via telefon da.Men jeg har også hatt samme erfaring som deg med en annen utleier jeg bodde i huset hos da jeg var student. Fy **** . De kunne absolutt ikke utleieloven altså. Låste seg inn som du sier og alt! Nei vet du hva. Det du skriver er faktisk brudd på utleieloven og det ville jeg tatt opp med utleier. Når du betaler leie er det du som bor der og utleier har ikke lov til å låse seg inn uten å si ifra/spørre med mindre det oppstår en kritisk situasjon (under dette legges vel i vannlekkasje eller lignende). Å nekte dere å bruke strøm har han da heller ikke lov til å gjøre. Da får han væresågod å montere egen strømmåler eller justere leia i stedet altså. Dessverre ikke andre gode råd til deg enn at du bør finne deg noe nytt så fort som fy. Å betale for å bo sånn hadde jeg ikke orket lenge altså Lykke til!Anonymkode: 775f6...4aeDet var godt å kunne ventilere litt! Heldigvis skriver ni ny kontrakt snart og kan flytte ut om en knappa 2 uker! Gleder meg!! Anonymkode: 3b1c1...597
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå