Gå til innhold

Fjerne etternavn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette må far med fotrøste ansvar godkjenne

Det må godkjennes  begge foreldrene om begge har foreldreansvar. Det finnes unntak. Se navnelova paragraf 12.Barn over 12 år skal samtykke ved endring. 

Men for dem av oss som kan lese, så vet vi at far i denne tråden verken har foreldreansvar eller kontakt med sønnen. Han er kun far på papiret og det måtte dna-test til for å påvise farskapet, da far nektet for at det kunne være tilfellet.

Jeg er vanligvis ikke for å endre etternavn på barn, men akkurat i denne saken er det jo bare absurd at barnet har fars etternavn.

Anonymkode: 8ac5d...774

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

,

Endret av Peter007
Skrevet

Som du sikkert nå har forstått kan ikke en forelder bestemme navneendring selv når der finnes to med foreldre ansvar 

Men som DU snart bør få inn i hodet ditt, så er ikke denne opplysningen relevant for denne saken. Jeg gjentar;  LES!

Skrevet (endret)

Men for dem av oss som kan lese, så vet vi at far i denne tråden verken har foreldreansvar eller kontakt med sønnen. Han er kun far på papiret og det måtte dna-test til for å påvise farskapet, da far nektet for at det kunne være tilfellet.

Jeg er vanligvis ikke for å endre etternavn på barn, men akkurat i denne saken er det jo bare absurd at barnet har fars etternavn.

Ja det var et lite innlegg fra TS.om dette. Det burde ikke vært utelatt I hovedinnlegg når det er en vesentlig opplysning. Jeg har ikke finlest alle innleggene I tråden. Dette gjøres skjelden

Endret av Peter007
Skrevet

Om far ikke har del av foreldreansvaret så kan du endre det uten godkjenning fra han. Om far ikke er en del av barnas liv så syns jeg ikke det er bedritent av deg å fjerne hans navn. 

Anonymkode: 563ba...df4

• Liker 1
Skrevet

Dette må far med fotrøste ansvar godkjenne

Far har ikke foreldreansvar.

Anonymkode: c1318...d8e

Skrevet

Jeg er vanligvis ikke for å endre navn på barn, men i denne saken synes jeg det er helt OK.

For det første er barnet for lite til å ha noe særlig forhold til Eger etternavn. For det andre, siden far ikke er i bildet, er det mor og barn som er familien. Navn er noe av det som skaper familietilhørighet, og jeg ser det derfor som helt naturlig at mor og barn har samme etternavn.

Jeg tror også at det er større sannsynlighet for at barnet vil oppleve det som traumatisk å stadig, gjennom navnet, bli minnet  på en far som ikke er der, enn at faren er fraværende også i navnet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...