AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #1 Skrevet 1. desember 2015 Lurer på å skifte etternavn på barnet mitt. Det har far sitt etternavn nå, men har svært lite med far og den familien/slekta å gjøre. Selv har jeg to etternavn. Et kort og et langt. Til gjengjeld har jeg bare ett fornavn. Barnet mitt har to fornavn, og jeg ønsker ikke at det skal ha fire navn heller.Er jeg ei skikkelig merr om jeg fjerner etternavnet og erstatter det med mitt? Synes hele situasjonen er litt trist. Anonymkode: c1318...d8e
EvaLena Skrevet 1. desember 2015 #2 Skrevet 1. desember 2015 Jeg trur barnefar må godkjenne det, men ellers er det jo fritt frem å hete hva man vil
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #3 Skrevet 1. desember 2015 Har dere delt foreldreansvar, må far godkjenne det. Har du foreldreansvaret alene, er det fritt frem. Anonymkode: ef811...6a9 2
Barenzrotta Skrevet 1. desember 2015 #4 Skrevet 1. desember 2015 Barnefar må godkjenne det dersom han har foreldreansvar. Logg inn på altinn, der mener jeg du får all info og at du faktisk kan ordne det der. Men jeg ville samtidig tenkt meg om litt, barnet har en identitet og selv om dere ikke har så mye kontakt så kan det jo være at barnet alikevel ønsker å identifisere seg med sin far og familie. Jeg har selv vokst opp med et annet etternavn og synes det var urettferdig at min mor gjor det valget for meg selv om vi ikke hadde kontakt med min far da.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #5 Skrevet 1. desember 2015 Barnefar har ikke foreldreansvar.TS Anonymkode: c1318...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #6 Skrevet 1. desember 2015 Barnefar må godkjenne det dersom han har foreldreansvar. Logg inn på altinn, der mener jeg du får all info og at du faktisk kan ordne det der. Men jeg ville samtidig tenkt meg om litt, barnet har en identitet og selv om dere ikke har så mye kontakt så kan det jo være at barnet alikevel ønsker å identifisere seg med sin far og familie. Jeg har selv vokst opp med et annet etternavn og synes det var urettferdig at min mor gjor det valget for meg selv om vi ikke hadde kontakt med min far da. Er akkurat dette som er så vanskelig! Barnet er bare et par år enda. Samtidig har jeg etternavn som er ganske sjeldne, og det er få som heter det. Vil derfor gjerne føre det videre. Det greieste er kanskje å putte på et av mine, og samtidig beholde fars. Men da blir det mange navn. Anonymkode: c1318...d8e
peppermyntete Skrevet 1. desember 2015 #7 Skrevet 1. desember 2015 Er akkurat dette som er så vanskelig! Barnet er bare et par år enda. Samtidig har jeg etternavn som er ganske sjeldne, og det er få som heter det. Vil derfor gjerne føre det videre. Det greieste er kanskje å putte på et av mine, og samtidig beholde fars. Men da blir det mange navn. Anonymkode: c1318...d8eDa hadde jeg byttet! Vil barnet ha fars navn senere så er det jo et valg hun/han kan ta da. 1
Barenzrotta Skrevet 1. desember 2015 #8 Skrevet 1. desember 2015 Hadde jeg fått velge selv ville jeg hatt begge etternavnene. Men så har jeg et ganske kort fornavn. Etter jeg selv fikk barn fikk de min fars etternavn som mellomnavn. Jeg tok aldri det navnet selv siden jeg giftet meg og beholdt min mors etternavn som mellomnavn. Både min mors og fars etternavn er skjeldne. Ikke vet jeg hvordan situasjonen din er med barnefar er, men jeg ville nok valgt begge etternavnene. Navn sier mer om identitet enn man tror.;-)
Celtic Heart Skrevet 1. desember 2015 #9 Skrevet 1. desember 2015 La det være til barnet SELV ønsker å bytte. Du/dere har allerede hatt en mulighet til å velge navn til barnet.Hvis barnet ikke har særlig kontakt med faren er faktisk navnet det eneste barnet har og det burde du ikke ta fra barnet. 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #10 Skrevet 1. desember 2015 La det være til barnet SELV ønsker å bytte. Du/dere har allerede hatt en mulighet til å velge navn til barnet.Hvis barnet ikke har særlig kontakt med faren er faktisk navnet det eneste barnet har og det burde du ikke ta fra barnet.Ja, sant det du sier. Far mente/mener det ikke er hans barn. Selv om det er bekreftet gjennom test, og jeg har vært 100% sikker hele tiden. Å ta hans etternavn var også et desperat forsøk for å bevise for HAN at det er hans barn. Nå angrer jeg på at jeg gjorde det. Ikke før nå når barnet begynte i bhg, og det er to med samme navn der slik at barnet blir kalt med etternavn av de voksne i bhg, at jeg egentlig begynte å tenke over det. De få personene fra farssiden barnet har kontakt med har heller ikke det etternavnet (han har etternavnet til sin far). Anonymkode: c1318...d8e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #11 Skrevet 1. desember 2015 Skiftet nettopp navn på min datter, fordi mitt navn er finest og sjeldnest. Nå er jeg gift og mannen var enig da, men...jeg syns at du skal gjøre det! Noen ganger føler man ikke hva som er riktig før etter en stund. Kan et kompromiss være å ha farens etternavn som mellomnavn? (Det gjorde vi). Du har foreldreansvaret, så du bestemmer. Faren har jo gitt klart uttrykk for hva han tenker, så ikke ta noe hensyn til ham. Og når det gjelder at barnet skal bestemme selv så er jo ikke akkurat dét normalen....barnet kan heller velge å ta sin fars navn når h*n blir gammel nok Anonymkode: e5134...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #12 Skrevet 1. desember 2015 Det greieste er kanskje å putte på et av mine, og samtidig beholde fars. Men da blir det mange navn. Anonymkode: c1318...d8eDet må jo være en grei løsning. Så kan jo barnet heller velge å kutte ut fars etternavn helt når hun/han blir voksen. Det er enklere å kutte enn å legge til etternavn Anonymkode: 8ac5d...774
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #13 Skrevet 1. desember 2015 Jeg har vokst opp uten å ha kontakt med min far. Da jeg var helt liten hadde jeg min mors pikenavn som etternavn, så giftet hun seg, og byttet både sitt eget og mitt etternavn ut med navnet til min stefar/hennes nye ektemann. Jeg var bare et år da de giftet seg, så jeg kan ikke huske å ha hett noe annet. Navnet jeg har nå er veldig sjeldent, og det er et fint navn. Min fars navn er mer vanlig. Likevel skulle jeg egentlig ønske det var det jeg het, for selv om han aldri har vært tilstede (jeg har aldri truffet han), så er han faren min. Selv om jeg ikke kjenner ham, så føler jeg en tilhørighet, og jeg synes det er litt sårt at navnet mitt ikke viser denne tilhørigheten.Nå er jeg voksen, og kunne forsåvidt ha valgt å skifte navnet selv. Jeg vurderer det fra tid til annen, men lander alltid på å la vær. Ikke for min egen del, men for min mor og min stefar sin. Jeg tror de hadde opplevd det som at jeg tok avstand fra/avviste dem, og er redd for hva det ville gjøre med forholdet vårt.Jeg tenker at du bør beholde navnet, eventuelt legge ditt eget navn på i tillegg. Hvis barnet senere ønsker å bytte navn, vil jeg tro det er lettere for han å fjerne navnet til en far han ikke kjenner, enn å fjerne ditt navn, rett og slett fordi man er redd for å såre de man er nær. Samtidig tenker jeg at siden barnehagen faktisk bruker etternavnet i dagligtale, så identifiserer nok barnet ditt seg mer med etternavnet enn andre på den alderen gjør. Navn er sterkt knyttet til identitet, og barndom handler på mange måter om å finne/skape sin egen identitet. Hvilke signaler sender du til barnet om du velger å endre noe så fundamentalt ved ham som navnet hans? Anonymkode: 860f2...9be 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #14 Skrevet 1. desember 2015 Om barnet er lite mener jeg du bør bytte. Det er jo dere to som fungerer som familie, og da er det helt OK å ønske at dere har samme etternavn Anonymkode: 0ffc6...070 2
GammelKaktus Skrevet 1. desember 2015 #15 Skrevet 1. desember 2015 Jeg hadde byttet Det er dere to som er en familie, barnefar har selv meldt seg ut. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #16 Skrevet 1. desember 2015 Jeg har vokst opp uten å ha kontakt med min far. Da jeg var helt liten hadde jeg min mors pikenavn som etternavn, så giftet hun seg, og byttet både sitt eget og mitt etternavn ut med navnet til min stefar/hennes nye ektemann. Jeg var bare et år da de giftet seg, så jeg kan ikke huske å ha hett noe annet. Navnet jeg har nå er veldig sjeldent, og det er et fint navn. Min fars navn er mer vanlig. Likevel skulle jeg egentlig ønske det var det jeg het, for selv om han aldri har vært tilstede (jeg har aldri truffet han), så er han faren min. Selv om jeg ikke kjenner ham, så føler jeg en tilhørighet, og jeg synes det er litt sårt at navnet mitt ikke viser denne tilhørigheten.Nå er jeg voksen, og kunne forsåvidt ha valgt å skifte navnet selv. Jeg vurderer det fra tid til annen, men lander alltid på å la vær. Ikke for min egen del, men for min mor og min stefar sin. Jeg tror de hadde opplevd det som at jeg tok avstand fra/avviste dem, og er redd for hva det ville gjøre med forholdet vårt.Jeg tenker at du bør beholde navnet, eventuelt legge ditt eget navn på i tillegg. Hvis barnet senere ønsker å bytte navn, vil jeg tro det er lettere for han å fjerne navnet til en far han ikke kjenner, enn å fjerne ditt navn, rett og slett fordi man er redd for å såre de man er nær. Samtidig tenker jeg at siden barnehagen faktisk bruker etternavnet i dagligtale, så identifiserer nok barnet ditt seg mer med etternavnet enn andre på den alderen gjør. Navn er sterkt knyttet til identitet, og barndom handler på mange måter om å finne/skape sin egen identitet. Hvilke signaler sender du til barnet om du velger å endre noe så fundamentalt ved ham som navnet hans? Anonymkode: 860f2...9beDu spør hvilke signaler jeg sender ut.. Jeg mener jeg sender signaler om at vi to er en familie. At jeg ønsker at vi skal hete det samme siden det er bare oss to. Etternavnet blir ikke brukt til barnet. Men når de voksne snakker med hverandre, og på diverse skriv og på tavlen ute i gangen som forteller hva barna har gjort i bhg den dagen osv osv. Anonymkode: c1318...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #17 Skrevet 1. desember 2015 Du spør hvilke signaler jeg sender ut.. Jeg mener jeg sender signaler om at vi to er en familie. At jeg ønsker at vi skal hete det samme siden det er bare oss to. Etternavnet blir ikke brukt til barnet. Men når de voksne snakker med hverandre, og på diverse skriv og på tavlen ute i gangen som forteller hva barna har gjort i bhg den dagen osv osv. Anonymkode: c1318...d8eMen det signalet kan du også sende ved å legge til ditt etternavn uten å ta bort fars. Ved å ta bort fars etternavn sender du et signal om at du ønsker enda mer distanse til far en det allerede er. Samtidig tar du bort en del av barnets navn, som han kanskje identifiserer seg med. Jeg tenker at det kan (ikke vil, men kan) ha en uheldig påvirkning på identitetsfølelsen til barnet, fordi navn for de aller fleste er sterkt knyttet til identitet (Denne delen av argumentasjonen min er riktignok ikke like sterk når jeg ser jeg har missforstått hva du la i at de voksne i bhg bruker etternavnet hans, men det er fortsatt mulig at barnet allerede nå identifiserer seg med etternavnet). Anonymkode: 860f2...9be
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #18 Skrevet 1. desember 2015 Hvorfor kan ikke folk stå for det navnet dere har valgt til barna deres? Jeg fatter ikke hvorfor man på liv og død skal endre navn, dere har allerede fått en mulighet til det. La barnet ha navnet sitt, så får det heller bytte når det blir 18! Anonymkode: 894a0...3c8
Peter007 Skrevet 1. desember 2015 #19 Skrevet 1. desember 2015 Lurer på å skifte etternavn på barnet mitt. Det har far sitt etternavn nå, men har svært lite med far og den familien/slekta å gjøre. Selv har jeg to etternavn. Et kort og et langt. Til gjengjeld har jeg bare ett fornavn. Barnet mitt har to fornavn, og jeg ønsker ikke at det skal ha fire navn heller.Er jeg ei skikkelig merr om jeg fjerner etternavnet og erstatter det med mitt? Synes hele situasjonen er litt trist. Anonymkode: c1318...d8eDet må godkjennes begge foreldrene om begge har foreldreansvar. Det finnes unntak. Se navnelova paragraf 12.Barn over 12 år skal samtykke ved endring.
Peter007 Skrevet 1. desember 2015 #20 Skrevet 1. desember 2015 (endret) Er akkurat dette som er så vanskelig! Barnet er bare et par år enda. Samtidig har jeg etternavn som er ganske sjeldne, og det er få som heter det. Vil derfor gjerne føre det videre. Det greieste er kanskje å putte på et av mine, og samtidig beholde fars. Men da blir det mange navn. Anonymkode: c1318...d8eDette må far med fotrøste ansvar godkjenne Endret 1. desember 2015 av Peter007
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå