Gå til innhold

Adventkalender

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo ikke noen straff for broren om jenta får en liten påskjønnelse? :klo: Selvsagt kan man ikke forvente at en fireåring sier fra seg adventskalenderen, men jenta bør jo få oppbacking på at hun har gjort noe fint, helt uavhengig av broren. Det vil jo i hvert fall være urettferdig om jenta blir "straffet" (ingen gavekalender) for å ha vært snill, da lærer hun jo som noen sa over at det ikke lønner seg å være snill.

Anonymkode: a1fcf...b77

Og for det kafébesøket koster kunne man mettet fem familier i indre Ghana i ei uke... Herlighet. Poenget må jo være å forsøke å lære barna gavmildhet og solidaritet, og ikke minst måtehold i hverdagen.

Det her kalender-stuntet synes jeg var særs lite gjennomtenkt. Man spiller på små barns samvittighet, som om de har noen som helst del av ansvaret for skjevfordelingen i verden (hvem i all verden har kjøpt kalendergavene deres opp gjennom årene..?), og kanaliserer omtanke for dårlig stilte i å stramme inn på en årlig tradisjon, som tross alt ikke er det største pengesluket gjennom et helt år, og som er en betydningsfull greie som alle barn gleder seg til i ukesvis. Hva ville du med dette? Pirke i barnas samvittighet - som det slett ikke burde være noe i veien med? Dere voksne har jo lagt lista! :klo:

Det er fint at man tenker ekstra på de som er mindre heldige enn oss, og julen, med overflodsmentaliteten får samvittigheten til å gnage ekstra hos noen og enhver, men det er tross alt det man foretar seg i hverdagen, hele året, som kan gjøre en forskjell. Snakk med barna om fattigdom, sult, sykdom, foreldreløse barn, flyktninger, og støtt veldedige organisasjoner, bli PLAN-fadder, hva som helst, og involver barna i det. Og stram inn på unødvendigheter i hverdagen, hele familien, uten at barna nødvendigvis trenger å føle at de ofrer noe, og bør ha dårlig samvittighet for å kjenne på negative følelser mot det. De kan fint lære seg å bry seg om andre uten at man trenger å spille på samvittigheten deres, og uten at noen skal føle seg urettferdig behandlet, eller slem som føler det er helt feil.

Anonymkode: 7edbe...6b8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest SykkelJenny
Skrevet

et er jo ikke noen straff for broren om jenta får en liten påskjønnelse? :klo: Selvsagt kan man ikke forvente at en fireåring sier fra seg adventskalenderen, men jenta bør jo få oppbacking på at hun har gjort noe fint, helt uavhengig av broren. Det vil jo i hvert fall være urettferdig om jenta blir "straffet" (ingen gavekalender) for å ha vært snill, da lærer hun jo som noen sa over at det ikke lønner seg å være snill.

Anonymkode: a1fcf...b77

Da må man begynne å tenke over hva som var hensikten med dette "stuntet". Var det å lære barna at alle pengene som brukes på gavekalender istedet kan gå til barn som lider? Eller var det å se hvem av barna som var snill og oppofrende?

Dersom hensikten var det siste så kan man belønne hun som i utgangspunktet frasa seg pakkekalenderen og tok til takke med en sjokoladekalender. Men det betyr også at man da likestiller en 4-åring og en 6-åring. Hvor riktig er det?

Et kafèbesøk koster ihvertfall ofte langt mer enn det jeg noensinne brukte på pakkekalender til mine barn. Og hva lærer 6-åringen av det? At det er selve pakkekalenderne foreldrene vil til livs og ikke det at det koster penger?

Og ja - klart det virker som en straff for en 4-åring at søsteren får bli med på kafè fordi hun var så snill å nøyde seg med en sjokoladekalender istedet for pakkekalender. Mens 4-åringer blir straffet for sin grådighet og dermed ikke få bli med på kafè. 

I mine øyne virker det hele helt feil. Foreslår at TS neste år sier klart ifra til barna på forhånd at ingen av dem får pakkekalender men at pengene heller skal gå til trengende barn andre steder i verden. 

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Så bra hun tok det så fint.

her har eldste jenta fått en "lappekalender" av meg. Hvor jeg har skrevet på 24 lapper, lagt de i et glass, hvor hun trekker en lapp hver dag. Stor suksess! Kanskje det hadde vært noe også?

har skrevet lapper med div beskjeder- du er så morsom å være sammen med, -jeg elsker å ligge i sengen og prate med deg på kvelden, -følg alltid hjertet ditt, -latteren din lyser opp hverdagen min, -elsker deg.. Etc..

hun elsker det, og legger de i et lite rom i penslet sitt så hun kan se på de om hun er lei seg i løpet av dagen (noe hun fant på selv). 😊

(Her har de pakkekalender også da, men det er lappene hun gleder seg mest til).

Endret av Magnifiq
Skrevet

Da lurer jeg på hva dere foreldre selv gir avkall på for å hjelpe de fattige? Greit å gi avkall på noe for å være snill, men gjør det da selv, ikke tving ungene til det, og ikke gjør det til noe ukoselig ved å ta fra dem noe som man forbinder med julen. Kanskje senere når de blir gamle nok til å forstå, og kan gjøre det fordi de ønsker det, ikke fordi de er nødt. Et bedre alternativ kan være at de hver dag finner en leke de ikke bruker lengre, som de kan gi til noen som trenger det. Og så kan foreldrene gi avkall på røyk (eller brus) hele desember, og donere pengene på veldedighet.

Anonymkode: e738f...8df

• Liker 2
Skrevet

Drøyt forslag til så små barn. Hadde de vært 10 og 12, så ja.

Anonymkode: b5c07...663

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...