FangeLiv Skrevet 30. november 2015 #1 Skrevet 30. november 2015 Våre barn har fått pakkekalender så lenge de kan huske. To barn, gave annenhver dag, 12 gaver på hver. I år fortalte vi foreldre at nå er det mye krig og uro i verden, og mange barn får ikke skolegang, mat og hus, derfor foreslo vi at de kunne gi penger til barn i nød i stedet for å få gaver annenhver dag selv. 6-åringen var positiv til dette, 4-åringen syntes det var helt uaktuelt. HAN skal jo ha gaver. Det skjer mye med empati på disse to årene. Siden vi la det opp som et valg, må jo 4-åringen få valget sitt. Vi har betalt penger til leger uten grenser og til flyktningehjelpen i 6-åringens navn, og håper hun blir fornøyd med det. Hun får sjokoladekalender fra europris til 10kr i tillegg. 4-åringen får lego hver dag (siden det ble så rart om det var annenhver dag når storesøsken ikke får noe). Nå er jeg bare så redd for at storesøster skal angre. Det er jo ikke alllverden lillebror får heller, håper hun ser det, at det er mest det å åpne en pakke som er stort for han. Ville dere gjort forskjell mtp veldedighet eller ikke på såpass tette barn? Jeg tenkte i kveld at jeg enten skulle sagt at i år gir vi penger til barn i nød, eller ikke. At jeg ikke lot det være opp til dem selv, for kunne jo nesten gjettet på forhånd hva som ble resultatet.
MapleSirup Skrevet 30. november 2015 #2 Skrevet 30. november 2015 Det er så synd når man blir bondefanget i egne, gode intensjoner Jeg tror jeg ville gitt pakkekalender til begge likevel, men holdt lavere nivå på den.De glemmer jo ganske fort disse intensjonene
Cashbah Skrevet 30. november 2015 #3 Skrevet 30. november 2015 Men nå lærer jo den eldste at det ikke lønner seg å være gavmild... 10
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #4 Skrevet 30. november 2015 Men nå lærer jo den eldste at det ikke lønner seg å være gavmild........ 4-åringen får lego hver dag (siden det ble så rart om det var annenhver dag når storesøsken ikke får noe). ...Og så lærte 6-åringen at de som ikke vil dele, blir belønnet...Mye mye rart man leser her på KG... Anonymkode: 795ad...1c3 11
Feyfeyhey Skrevet 30. november 2015 #5 Skrevet 30. november 2015 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 9
MapleSirup Skrevet 30. november 2015 #6 Skrevet 30. november 2015 Det er pga argumentene i innleggene over her at jeg mener du må kaste inn håndkleet denne gang 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #7 Skrevet 30. november 2015 Vi nordmenn har i-land problemer.. dont go that way, just dont! Anonymkode: 7d9f6...595
heidifrøkna Skrevet 1. desember 2015 #8 Skrevet 1. desember 2015 Syntes det var litt skarpt å forvente at en 4 åring vil gi opp adventskalender for veldedighet. Jeg donerer selv penger og jobber frivillig når jeg kan for hjertesaken min, men som barn så gledet jeg meg mye til adventskalender med pakker og ville nok ikke ha ofret det.Jeg gir min datter (og min samboer) pakkekalender. Føler det er stemningen og kosen med det, og vi har jo såpass med penger at vi har råd til å gi til veldedighet uten at det skal fjerne noe annet i livet vårt. Hadde jeg fjernet kalenderen for å gi til veldedighet eller gitt penger til fattigdom til henne i julegave så tror jeg ikke hun hadde fått riktig inntrykk av å donere penger. Jeg tror hun ville ha assosiert det med noe negativt og selv om hun kanskje hadde gått med på det i år så hadde hun nok følt seg litt "straffet" når hun ser lillebror åpne pakkekalender. Ikke at det er dårlig at barn velger å ønske det i julegave eller istedenfor pakkekalender, men jeg tror at de fleste barn vil angre på det når alle andre barn får gaver. Lett for et så lite barn å si ja til noe sånn uten å tenke seg om, også bli veldig lei seg når de faktisk ser at det ikke kommer pakker.Vi gjør andre ting for å lære barnet vårt om veldedighet:- Når hun har vokst fra klærne sine så går vi sammen gjennom skapet hennes og pakker klærne ned og kjører de til en familie/Fretex/annen organisasjon og hun får lov til å gi posen.- Vi velger sammen hvilken organisasjon vi skal donere til (vi donerer en ekstra slant en gang i året) og vi gjør det sammen.- Vi har adoptert begge kattene våre fra omplassering for katter som har hatt det tøft, og vi snakker ofte om hvordan kattene hadde det før de kom til oss. Siden hun er så glad i kattene så forstår hun mer enn om vi hadde snakket om noen hun aldri har møtt før som er i en situasjon hun er for liten til å sette seg inn i.- Vi handler julegaver til fattige hvert år. Vi drar ut på shopping av gaver til barn som ikke har så mye og legger de under treet sammen. (Er et slikt tre hvor man kan legge gaver som går til de fattige) Hun elsker denne tradisjonen og syntes det er stas å være med å plukke ut ting og forstår at hun er heldig som har så mye som hun har. Hun tar til og med egne penger til dette. 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #9 Skrevet 1. desember 2015 Uff, TS, jeg føler med deg. Dette var i utgangspunktet en veldig god tanke. Men jeg er enig med de andre om at det kom feil ut likevel. Spesielt synes jeg det blir dumt at fireåringen på sett og vis blir belønnet for å velge som han gjør,Men gjort er gjort og spist er spist, og det blir dumt å bare avblåse prosjektet også. Her er det jeg ville gjort:1) Fjernet de ekstra gavene til fireåringen, han får klare seg med annenhver dag. "Opps, mamma glemte visst at seksåringen ikke skal ha kalendergaver i år, jeg lagde for mange" (neida, jeg er ingen tilhenger av å juge til barn, men i visse tilfeller kan det faktisk forsvares )2). I en av lukene til seksåringen ville jeg lagt en lapp. Siden du er så omtenksom og gir bort kalendergavene/pengene i år, skal du og mamma ta en tur på kino/kafe/noe sånt. Så bruker dere anledningen til å prate litt om valget hun har gjort. Du ga henne valget, hun valgte å avstå fra kalendergaver, nå er det viktig at hun får positiv oppbacking på det! DU må for all del ikke gå rundt med dårlig samvittighet og la det lyse igjennom at du synes synd på henne- hun har tatt valget sitt og er fornøyd (etter hva jeg kan se av innlegget ditt, er det du som er bekymret... jenta har ikke gitt uttrykk for å ha angret seg?). Husk at hun får sjokoladekalender i tillegg og får masse pakker til jul. Det er ikke egentlig synd på henne? Men jeg synes som sagt hun skal få en oppmerksomhet en av dagene, og at dere får anledning til å prate sammen om det- også det faktum at fireåringen valgte annerledes,. Hva tenker hun om det? Det kan være at det er helt uproblematisk for henne, seksåringer er ofte ganske veslevoksne av seg og kan tenke at fireåringen er "for liten til å skjønne det".3) Funnet på noe annet til neste år. Jeg synes som sagt at tanken om å knytte advent til veldedighet, det å ha omtanke for andre og å dele er veldig fin. Hos oss gjør vi det sånn at ungene finner en hundrelapp i kalenderen sin i en av lukene, og kan bruke den til hva de vil. Velger de å gi den bort, dobler jeg beløpet, og hittil har alle valgt å gi den bort til et godt formål som de får velge selv. Hadde jeg vært i tvil om de klarte å motstå fristelsen til å beholde den, ville jeg bare sagt at denne MÅ dere gi bort, men dette er skolebarn som er litt eldre så de valgte å gi den bort alle sammen. Men å gi bort hele kalenderen ville jeg ikke gjort siden det er en del av juletradisjonen her i huset. Dette er bare et forslag, kanskje det ikke fungerer for dere, men det har fungert veldig bra for oss.Og selv om vi bruker andre anledninger til å lære barn om omtanke og vilje til å dele med de som ikke har det bra, synes jeg det passer ekstra godt i adventstiden. Så jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det, men kanskje revurdere opplegget til neste år? I år tenker jeg at du må drive litt brannslokking. Å gå vekk fra hele opplegget blir vinglete og lærer ikke barna noe bra om å ta valg, og som sagt- pass på at ikke DU synes det er så trist og fælt at seksåringen får pakker at det smitter over. Kanskje hun er stolt og fornøyd av seg selv, støtt henne på det og la fireåringen sitte der med legoklossene sine... men ikke hver dag. Lykke til! Anonymkode: 951ca...594 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #10 Skrevet 1. desember 2015 Syntes det var litt skarpt å forvente at en 4 åring vil gi opp adventskalender for veldedighet. Jeg donerer selv penger og jobber frivillig når jeg kan for hjertesaken min, men som barn så gledet jeg meg mye til adventskalender med pakker og ville nok ikke ha ofret det.Jeg gir min datter (og min samboer) pakkekalender. Føler det er stemningen og kosen med det, og vi har jo såpass med penger at vi har råd til å gi til veldedighet uten at det skal fjerne noe annet i livet vårt. Hadde jeg fjernet kalenderen for å gi til veldedighet eller gitt penger til fattigdom til henne i julegave så tror jeg ikke hun hadde fått riktig inntrykk av å donere penger. Jeg tror hun ville ha assosiert det med noe negativt og selv om hun kanskje hadde gått med på det i år så hadde hun nok følt seg litt "straffet" når hun ser lillebror åpne pakkekalender. Ikke at det er dårlig at barn velger å ønske det i julegave eller istedenfor pakkekalender, men jeg tror at de fleste barn vil angre på det når alle andre barn får gaver. Lett for et så lite barn å si ja til noe sånn uten å tenkeJeg synes faktisk TS skal ha litt kred for å lære ungene å gi noe som faktisk koster dem litt. Det er innmari lett å være snill og grei når de ikke trenger å gi avkall på noe som helst, så jeg synes ikke hun tenker feil når hun ønsker å oppfordre til å ofre litt av sitt eget overskudd til glede for andre. Jeg tror heller ikke at alle barn automatisk angrer seg eller blir lei seg når de ikke får sånn og slik, og tenker det er dumt hvis TS lar sine tanker om at hun må bli skuffet osv skinne igjennom. Og her ligger det også læring i det å ta et valg og stå for det, selv om det er ubehagelig. Det er verdt langt mer enn noen legoklosser eller sjokoladenisser i det lange løp. Og hun har fått en sjokoladekalender, så helt uten kalenderkos er hun jo ikke.Ellers er jeg enig med deg, mange andre gode måter å gjøre det på, og jeg synes det var overkill å fjerne HELE kalenderkosen til jenta. Men jeg synes ikke det er krise at en seksåring må ofre littegrann når hun har valgt det selv. Anonymkode: 951ca...594 3
miablom Skrevet 1. desember 2015 #11 Skrevet 1. desember 2015 Dette synes jeg var en god idé. Men som det blir nevnt her, kanskje ikke gi 4-åringen gave hver dag men annehver dag som før? Og så lenge du er flink til å gi positiv oppbacking av valget til 6-åringen så tror jeg det kan gå bra, vis at du er skikkelig stolt av henne for valget hun har tatt - det ville jeg vært! Kanskje du også kan finne noen passende artikler og bilder på nett så hun kan få et inntrykk av hva hun gjør for andre i verden med pengene hun gir? Fortell noen historier om hvordan bidraget hennes kommer til nytte. Og så går det jo an at hun får noe et par ganger som belønning for at hun er så god? F.eks. kino eller kafe som det blir foreslått her.Håper du klarer å gjennomføre dette! Lykke til og all cred for at du ville prøve dette Mia 1
Celtic Heart Skrevet 1. desember 2015 #12 Skrevet 1. desember 2015 Må innrømme at tankene mine ble veldig styrt i mange retninger. Alt i fra å berømme deg for tankegangen til å dømme den nord og ned. Barn skal ikke måtte ta voksne valg de ikke har noen forutsetninger for å forstå omfanget av.De er altfor unge til å stå ovenfor et slikt valg. De forstår ikke 100% konsekvensene/fordelene ved sine valg når de er bare 4 og 6 år gamle. Det hjelper ikke hvor mye man snakker med barn om slikt, hjernen deres er ikke utviklet nok mtp konsekvenstenking.Du har jo spurt og fått svar og dermed må du stå i det (uansett hvor feil dette faktisk blir), for å vise at man skal respktere andres valg.Du har de rette innstillingene, men det blir feil uansett hvordan du vrir og vender på det. 6-åringen din vil nå lære at det ikke er noe positivt i å dele og hjelpe andre på sin egen bekostning. Og dette vil barnet faktisk få "gnidd" i ansiktet ( for å bruke et ekstremt uttrykk) hver dag det skulle vært hennes tur til å få pakke.Her har du nok satt deg selv i en veldig kinkig situasjon, uten at det var det du mente å gjøre. Nå må du legge hodet i bløt og finne en måte å gjøre dette til noe positivt for 6-åringen. Hvordan har jeg dessverre ingen gode råd å gi. 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #13 Skrevet 1. desember 2015 Jeg mener at det er en tullete måte å gjøre det på. Det er ikke mer krig og uro i verden nå enn før - forskjellen er bare at det kommer litt nærmere pga den store strømmen av flyktninger. Fra mine barn var små så har jeg lært dem om veldedighet og viktigheten av å bidra. Vi har hatt fjernadoptivbarn i alle år og de har fått delta i livene til disse barna. De vet også at jeg er fast giver til kreftforeningen.Mine barn hadde pakkekalender i alle år i oppveksten og jeg kunne aldri tenkt meg å ta fra dem gleden av dette. De få kronene kalenderen kostet meg gikk aldri på bekostning av annet. Det er ikke lenge siden det var en tråd her på KG om arbeidsgiver som valgte å droppe de ansattes julegave til fordel for gave til veldedig formål. Jeg er vant til dette fra min arbeidsplass og synes det er en glimrende løsning. Men de fleste innleggene i tråden syntes dette var en utidig løsning. De ansatte må selv få lov til å velge om/hva de skal gi sin støtte til og mente at den typen veldedighet ikke skulle gå utover tradisjonen med julegave til ansatte. Anonymkode: b740e...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #14 Skrevet 1. desember 2015 kjøp en sånn julegodte pose til 20kr også gir du dem 1 ting hver dag, man trenger ikke være så korrekt hele tiden. Ingen perfekt liv finnes, det finnes bare sunn fornuft. Anonymkode: 7d9f6...595
heidifrøkna Skrevet 1. desember 2015 #15 Skrevet 1. desember 2015 Jeg synes faktisk TS skal ha litt kred for å lære ungene å gi noe som faktisk koster dem litt. Det er innmari lett å være snill og grei når de ikke trenger å gi avkall på noe som helst, så jeg synes ikke hun tenker feil når hun ønsker å oppfordre til å ofre litt av sitt eget overskudd til glede for andre. Jeg tror heller ikke at alle barn automatisk angrer seg eller blir lei seg når de ikke får sånn og slik, og tenker det er dumt hvis TS lar sine tanker om at hun må bli skuffet osv skinne igjennom. Og her ligger det også læring i det å ta et valg og stå for det, selv om det er ubehagelig. Det er verdt langt mer enn noen legoklosser eller sjokoladenisser i det lange løp. Og hun har fått en sjokoladekalender, så helt uten kalenderkos er hun jo ikke.Ellers er jeg enig med deg, mange andre gode måter å gjøre det på, og jeg synes det var overkill å fjerne HELE kalenderkosen til jenta. Men jeg synes ikke det er krise at en seksåring må ofre littegrann når hun har valgt det selv.Anonymkode: 951ca...594Ser når jeg leste over det jeg skrev at jeg kunne ha omformulert litt, for det er bra for et barn å lære å ofre noe selv. Jeg tenker dog at en 6 åring er for liten til å kunne "bli stilt til ansvar" på denne måten. Spesielt når det er småsøsken som får åpne pakker i adventen. Barnet mitt tar med egne penger på gavehandling hvor hun frivillig kjøper noe til noen andre istedenfor å bruke de på seg selv.Jeg tror at 6 åringen kommer til å bli lei seg og skuffet når hun ser lillebror få koselige gaver og hun selv ikke gjør det. Jeg tror at hun kommer til å tenke at hun aldri skal gjøre det igjen og det blir vanskeligere for henne å kunne ofre noe når hun bare tenker på adventskalenderen som ble borte. Jeg syntes at så små barn er for små til å vite om all verdens uroligheter på denne måten. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2015 #16 Skrevet 1. desember 2015 Jeg skjønner ikke helt hvorfor barnas kalender er det som må vike for at dere skal bruke penger på veldedighet. Da tenker jeg man i utgangspunktet hadde lagt seg på et litt for høyt nivå på kalendergavene? Jeg er enig i at barna har godt av å vite at andre i verden ikke er like heldig stilt, og at det er fint å dele, men jeg synes de er litt for små til at man kan forvente at de skal ofre julekalenderen for fattige barn. Hadde det ikke vært bedre å bare senke nivået, og overfor barna begrunnet det med at dere ønsket at dere sammen skulle gi til noen som trenger det?Det er vi foreldre som legger opp til hvilke forventninger barna skal ha. Her har de gavekalender, men den inneholder ikke mer enn en liten sjokoladebit pr dag, og en liten gave kun på søndagene. Og gaven er da gjerne noe de trenger, som truse, hårspenner, viskelær, osv. Det er de vant til, og da er gleden og spenningen der uansett. Anonymkode: 7edbe...6b8 2
FangeLiv Skrevet 2. desember 2015 Forfatter #17 Skrevet 2. desember 2015 Tusen takk for alle svar.Jeg er enig i at dette var en lite gjennomtenkt strategi. Og jeg er klar over at barn som opplever krig og nød ikke er noe nytt, men nå er det såpass mye snakk om det at mine barn har fått det med seg og vi har snakket litt om det. Og ja, vi har tatt av litt med kalenderen tidligere, har kjøpt mye nyttig som de uansett måtte fått, men også en del "ræl" som er artig en liten stund. Synes det blir for mange gaver i desember, og jeg ønsker å redusere forbruket.Nå tok dette en helt annen vending enn jeg fryktet da. 6-åringen var overlykkelig over at det var 1. desember, at det er advent og snart jul, at hun fikk SJOKOLADE i kalenderen, at hun fikk bilder av barn som var glade for hennes bidrag. Hun er så glad og takknemlig at det er helt rørende.4-åringen ble sur og furten fordi han ikke fikk åpne alle kalendergavene med en gang, og fikk en overhøvling av sin far som prøvde å lære ham noe om takknemlighet.Den eldste oppdaget alle brorens kalendergaver i går kveld, og det så veldig flott ut og hun angret litt og leppa begynte å skjelve. Jeg skrøt veldig av at hun hadde valgt som hun gjorde, og da smilte hun og var glad for at hun får sjokolade. Jeg spurte henne i dag om hun angret på valget om å gi til andre, og hvis hun gjorde det er det helt i orden og forståelig. Men da sa hun nei, jeg angrer ikke, og jeg vil dele med de som ikke får feire som vi gjør. Så dette løste seg nokså greit likevel, mot all formodning. 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #18 Skrevet 3. desember 2015 Bra at det løste seg! Men jeg synes det var et veldig godt forslag som kom over her, å ta med jenta på kafé eller lignende for å belønne henne for å ha vært så snill. Anonymkode: a1fcf...b77 2
Gjest SykkelJenny Skrevet 3. desember 2015 #19 Skrevet 3. desember 2015 Bra at det løste seg! Men jeg synes det var et veldig godt forslag som kom over her, å ta med jenta på kafé eller lignende for å belønne henne for å ha vært så snill.Anonymkode: a1fcf...b77Belønne henne for å være snill? Som at broren er "slem" og grådig?4-åringen reagerte helt normalt for et barn på den alderen - tror ingen 4-åringer frivillig sier fra seg en gavekalender til fordel for veldedighet. At han etterpå skal føle seg "slem" for å ha tatt dette valget blir helt feil i mine øyne. Det er foreldrene som gjør feil ved å sette sine barn for slike valg.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2015 #20 Skrevet 3. desember 2015 Belønne henne for å være snill? Som at broren er "slem" og grådig?4-åringen reagerte helt normalt for et barn på den alderen - tror ingen 4-åringer frivillig sier fra seg en gavekalender til fordel for veldedighet. At han etterpå skal føle seg "slem" for å ha tatt dette valget blir helt feil i mine øyne. Det er foreldrene som gjør feil ved å sette sine barn for slike valg. Det er jo ikke noen straff for broren om jenta får en liten påskjønnelse? Selvsagt kan man ikke forvente at en fireåring sier fra seg adventskalenderen, men jenta bør jo få oppbacking på at hun har gjort noe fint, helt uavhengig av broren. Det vil jo i hvert fall være urettferdig om jenta blir "straffet" (ingen gavekalender) for å ha vært snill, da lærer hun jo som noen sa over at det ikke lønner seg å være snill. Anonymkode: a1fcf...b77 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå