Gå til innhold

Husverten ser på netthistoriken min!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Modemet/routeren kan settes slik at den logger historikken, og da kommer det opp en liste med IP-adresser som den som er administrator kan klikke på. Så ja, det er mulig og relativt enkelt å få tilgang til å snoke, når en eier tilkoblingen.

De flestte gjør ikke det, delvis for at det er drita kjedelig i lengden. Men særlig komplisert er det ikke. Det ville ikke være første gang i historien at en husvert snoker hos leieboerne? Noen låser seg til og med inn med nøkkel. Selv om de fleste holder seg i skinnet, er det skremmende mange som overtrer privatlivets grenser, når de tror seg uoppdaget.

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver du å bruke avanserte ord som du ikke helt vet hvordan fungerer eller? Om hun kobler seg opp med vpn eller alltid kommuniserer ved SSL tilkobling så hjelper det lite å sitte å sniffe på routeren.

Anonymkode: 2a18f...f6c

Sitter man med tilgang til routeren, så kan man sniffe trafikken på innsiden ETTER at den er blitt dekryptert inn til det lokale nettverket. Ja det fordrer altså at man terminerer krypteringen på routeren....

SSL er bare enda en protokoll som også må termineres på et punkt. Etter det punktet er trafikken dekryptert og fullt ut leselig....

Anonymkode: fd458...a2d

Skrevet

Sitter man med tilgang til routeren, så kan man sniffe trafikken på innsiden ETTER at den er blitt dekryptert inn til det lokale nettverket. Ja det fordrer altså at man terminerer krypteringen på routeren....

SSL er bare enda en protokoll som også må termineres på et punkt. Etter det punktet er trafikken dekryptert og fullt ut leselig....

Dette er det dummeste jeg har lest. Hvilken implementasjon av SSL terminerer det på ruteren? Ta https eller sftp, ingen av dem termineres på routeren. Dersom de gjorde det ville de jo vært helt meningsløse å bruke. VPN termineres på maskinen og hos tilbyder...

Anonymkode: f2791...450

Skrevet

Dette er det dummeste jeg har lest. Hvilken implementasjon av SSL terminerer det på ruteren? Ta https eller sftp, ingen av dem termineres på routeren. Dersom de gjorde det ville de jo vært helt meningsløse å bruke. VPN termineres på maskinen og hos tilbyder...

Anonymkode: f2791...450

Hvor terminerer du da site to site vpn?

Skrevet

Jeg begynner å tro du innbiller deg at jeg snakker om WEP/WPA? Ingen andre fornuftige protokoller termineres på aksesspunkt... Jeg tror ikke en gang det ville vært mulig med noen få unntak ppoe osv. 

Skrevet

Jeg begynner å tro du innbiller deg at jeg snakker om WEP/WPA? Ingen andre fornuftige protokoller termineres på aksesspunkt... Jeg tror ikke en gang det ville vært mulig med noen få unntak ppoe osv. 

Hvem i all verden har snakket om Aksesspunkt???

Skrevet

Hvem i all verden har snakket om Aksesspunkt???

Hvilken kryptert protokoll termineres på routeren? Nevn en.

Skrevet

Lag en gmail konto om du ikke har en, den vil vise om det er en fremmed pc innom, den viser og varsler meg, da jeg har iphone, ipad, imac..forskjellige som jeg bruker for å nå den. 

Last account activity - https://support.google.com/mail/answer/45938?hl=en

Anonymkode: 04996...eff

Skrevet

Hvilken kryptert protokoll termineres på routeren? Nevn en.

Alle protokoller kan termineres på routeren, om routeren støtter det. De færreste hjemmeruterne gjør det, men det er ingen problem å sette opp en datamaskin med et Windows server operativsystem som en router og med RRAS aktivert, så kan man lese alt man vil lese. Er en klassisk MITM (man in the middle) teknikk, men du hevder at det ikke finnes, så da får du bare fortsette med å være kunnskapsløs...

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Kragebein, mod

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Haha. Hvis husverten min snoker på netthistorikken min så får han se blodige videoer av keisersnitt, syke bilder av enorme kreftsvulster, lærer mye om hemoroider, finner ut forskjellen på WHOs tre grader av omskjæring og lærer seg hvordan man gjenkjenner en ulcerøs kolitt og en Crohns (jeg googler det jeg studerer...). Enjoy!

Men ærlig talt, hvilke tegn er det som gjør at man begynner å mistenke at husverten overvåker netthistorikken? Og hvis han gjør det, skaff da bare eget nettabonnement?

Anonymkode: e192d...adb

Herregud, jeg og du har samme søkehistorikk :fnise:

Skrevet

Hei, jeg leier sokkelleiligheten og husvert inkludert hans kone og barn bor i overetasjen. Har etterhvert begynt å skjønne at han sitter å sjekker daglig hva jeg surfer på. Synes det er skikkelig ekkelt, tror faktisk han har logget seg inn på mailen min også!! Dette kan vel ikke være lov?! Jeg har selvsagt ingen tydelige bevis, men bare flere ting som kan indikere det. Synes det er et overtramp uten like og i tillegg må jeg betale han penger for å bo her! Skulle vært jeg som fikk betalt for å være dagens underholdning!! Hva gjør jeg? 

Anonymkode: ccbba...605

Som hva?

Anonymkode: 582bf...c9e

• Liker 1
Skrevet

jeg hadde en nabo en gang, i fra thailand som lånte nettverket sitt ut støtt og stadig, men kan du ikke bare spørre de?

Anonymkode: c679a...bbe

Skrevet

jeg hadde en nabo en gang, i fra thailand som lånte nettverket sitt ut støtt og stadig, men kan du ikke bare spørre de?

Anonymkode: c679a...bbe

Selv om huseier faktisk driver med denne  snokingen, så er det vel ikke sikkert at man har lyst til å innrømme dette?

Anonymkode: 030da...8aa

Skrevet

Helt i orden å spekulere og diskutere om hvor enkelt og vanskelig dette ville vært, men bare til opplysning: TS forsvant fra tråden etter fire minutter.

Anonymkode: 1d547...441

Skrevet

Herregud, jeg og du har samme søkehistorikk :fnise:

Herlig! Det hender jeg lurer på hva folk kommer til å tenke om de snoker på historikken min uten å kjenne meg så veldig godt - "svarte, hun sliter virkelig med masse helseproblemer som leser om klamydia, hemoroider, Crohns, ektopisk svangerskap og livmorhalskreft", eller "herregud for et makabert menneske som søker etter videoer av operasjoner og fødsler" :tongue:

Anonymkode: e192d...adb

Skrevet

Alle som eier et eget nettverk er juridisk ansvarlig for det som foregår på det nettet (i praksis blir det noe annet).

Om jeg hadde hatt mistanke til at min leieboer bedriver nedlastning og annet som struper båndebredden, så kan jeg søke igjennom trafikken og evt sette inn tiltak. Fullt lovlig ettersom dagens praksis er på tryne, og jeg som utleier kan blir dratt inn en rettsak, fordi man antar ip adressen knyttes til meg personlig og ingen andre.

Og nei: Ingen av de vanlige hjemmerouterne opererer så langt opp i lagene til å undersøke SSL koblingene. Alt annet derimot...

Anonymkode: 2c11a...def

Skrevet

Alle som eier et eget nettverk er juridisk ansvarlig for det som foregår på det nettet (i praksis blir det noe annet).

Om jeg hadde hatt mistanke til at min leieboer bedriver nedlastning og annet som struper båndebredden, så kan jeg søke igjennom trafikken og evt sette inn tiltak. Fullt lovlig ettersom dagens praksis er på tryne, og jeg som utleier kan blir dratt inn en rettsak, fordi man antar ip adressen knyttes til meg personlig og ingen andre.

Og nei: Ingen av de vanlige hjemmerouterne opererer så langt opp i lagene til å undersøke SSL koblingene. Alt annet derimot...

Anonymkode: 2c11a...def

Det er ikke ulovlig å laste ned ting, så hvordan kan du bli dratt inn i en rettsak på grunn av det? :P

Anonymkode: e397c...6d2

Skrevet

Jeg har aldri følt et behov for å sjekke loggen til min leietager. Jeg krevde at hun anskaffet eget abonnement for et par mnd siden mot avslag i husleia, og da trodde hun at jeg hadde sjekket historikken. Forferdelig ubehagelig. Normale mennesker har da andre ting å drive med..

Anonymkode: 2914c...719

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...