AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #1 Skrevet 29. november 2015 Hei, jeg leier sokkelleiligheten og husvert inkludert hans kone og barn bor i overetasjen. Har etterhvert begynt å skjønne at han sitter å sjekker daglig hva jeg surfer på. Synes det er skikkelig ekkelt, tror faktisk han har logget seg inn på mailen min også!! Dette kan vel ikke være lov?! Jeg har selvsagt ingen tydelige bevis, men bare flere ting som kan indikere det. Synes det er et overtramp uten like og i tillegg må jeg betale han penger for å bo her! Skulle vært jeg som fikk betalt for å være dagens underholdning!! Hva gjør jeg? Anonymkode: ccbba...605 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #3 Skrevet 29. november 2015 De har ruteren oppe og har alt av passord til den som jeg fikk utdelt, så det lagres sikkert der. Anonymkode: ccbba...605
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #4 Skrevet 29. november 2015 Dersom han gjør det vil det være vanskelig for deg å finne ut av. Bare kjøp din egen ruter og sett den opp (hos han om det trengs, det har du krav på hvis leiligheten skal ha tilgang til internett) og så sier du at du vil ha din egen ruter siden nettet er så treigt eller en annen halvdårlig unskylding Anonymkode: e446c...de2 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #5 Skrevet 29. november 2015 Nå er ikke jeg noe datageni, men man kan ikke lagre netthistorikk o.l på ruteren, så vidt meg bekjent. Anonymkode: 1bd60...854 32
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #6 Skrevet 29. november 2015 Hvordan får de til det da?Det går ann å bruke en nettverksniffer som fanger opp passord og hvilke siden noen har besøkt, det går også ann å finne IPadressen til sidene som er blitt besøkt gjennom ruteren. Anonymkode: e446c...de2
SansaStark Skrevet 29. november 2015 #7 Skrevet 29. november 2015 Høres merkelig og komplisert ut?Hva er det med oppførselen til husvert som indikerer dette?Det virker da mye mer sannsynlig at overvåkningsfrykten din finner dette på. 17
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #8 Skrevet 29. november 2015 Er det samboeren din eller den du deler leilighet som gjør dette?Det du skriver er jo helt uansynlig.. Anonymkode: c0ca9...e80 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #9 Skrevet 29. november 2015 Lite trolig at han gjør dette da det både kreves en del teknisk kompetanse og i tillegg er straffbart. Anonymkode: e446c...de2 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #10 Skrevet 29. november 2015 Neida, det er ikke så komplisert hvis man har litt greie på det. After all, hvis all datatrafikk fra TS går gjennom husvertens router, så er det jo fritt frem for husvert å sette opp et system der man kan lese TS sin datatrafikk.Eneste rådet jeg kan gi deg er å ta en prat med han, der du gir uttrykk for at dette er uakseptabelt.Evt. så kan du skaffe deg en VPN-tjener som all datatrafikken din går igjennom. Anonymkode: 41ec1...1f7 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #11 Skrevet 29. november 2015 Høres merkelig og komplisert ut?Hva er det med oppførselen til husvert som indikerer dette?Det virker da mye mer sannsynlig at overvåkningsfrykten din finner dette på.Det tenker jeg og. Husverten må da ha utrolig mye fritid og være overmåte interessert i leietakeren sin for å gidde noe sånn. Anonymkode: 1bd60...854 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #12 Skrevet 29. november 2015 Neida, det er ikke så komplisert hvis man har litt greie på det. After all, hvis all datatrafikk fra TS går gjennom husvertens router, så er det jo fritt frem for husvert å sette opp et system der man kan lese TS sin datatrafikk.Eneste rådet jeg kan gi deg er å ta en prat med han, der du gir uttrykk for at dette er uakseptabelt.Evt. så kan du skaffe deg en VPN-tjener som all datatrafikken din går igjennom.Anonymkode: 41ec1...1f7Greit nok det, men TS påstår også at hun mener at huseier også leser mailen hennes. Hvordan forklarer du det? Jeg forklarer hele posten, spesielt etter påstandene vedr mailen, med paranoia. TS: Du må ta på deg aluminiumsfoliehatten. Da slipper du å bli overvåket. For du vet vel at huseier jobber for CIA? Anonymkode: 58d40...ee5 13
Meline37 Skrevet 29. november 2015 #13 Skrevet 29. november 2015 Hei, jeg leier sokkelleiligheten og husvert inkludert hans kone og barn bor i overetasjen. Har etterhvert begynt å skjønne at han sitter å sjekker daglig hva jeg surfer på. Synes det er skikkelig ekkelt, tror faktisk han har logget seg inn på mailen min også!! Dette kan vel ikke være lov?! Jeg har selvsagt ingen tydelige bevis, men bare flere ting som kan indikere det. Synes det er et overtramp uten like og i tillegg må jeg betale han penger for å bo her! Skulle vært jeg som fikk betalt for å være dagens underholdning!! Hva gjør jeg? Anonymkode: ccbba...605Hjeeeelp, går det virkelig ann å gjøre det?
Meline37 Skrevet 29. november 2015 #14 Skrevet 29. november 2015 Neida, det er ikke så komplisert hvis man har litt greie på det. After all, hvis all datatrafikk fra TS går gjennom husvertens router, så er det jo fritt frem for husvert å sette opp et system der man kan lese TS sin datatrafikk.Eneste rådet jeg kan gi deg er å ta en prat med han, der du gir uttrykk for at dette er uakseptabelt.Evt. så kan du skaffe deg en VPN-tjener som all datatrafikken din går igjennom.Anonymkode: 41ec1...1f7Hjelpe meg... . Men faktisk jeg stoler på at husverten min ikke gidder det. Og hvis han gjør, så får han bare gjøre det. Men det er jo privat hva man surfer på. Jeg hadde ikke ville gått inn i andre sine private saker.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 29. november 2015 #15 Skrevet 29. november 2015 (endret) . Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Cicero Skrevet 29. november 2015 #16 Skrevet 29. november 2015 Det første som slår meg er at du må ha en umåtelig kjedelig netthistorikk for å ikke ha relativt klare bevis. En tidligere romkamerat av meg, en datanerd med fritidsproblemer, bestemte seg en morgen for å gå gjennom loggen min, og han klarte ikke å se meg i øynene etterpå. Et par snedige kommentarer og han tilsto. Men ja, å finne loggen til noen er ganske mye bry for noe som egentlig ikke er spesielt interessant, så jeg holder en knapp på at det er du som er litt paranoid.
Meline37 Skrevet 29. november 2015 #17 Skrevet 29. november 2015 Det første som slår meg er at du må ha en umåtelig kjedelig netthistorikk for å ikke ha relativt klare bevis. En tidligere romkamerat av meg, en datanerd med fritidsproblemer, bestemte seg en morgen for å gå gjennom loggen min, og han klarte ikke å se meg i øynene etterpå. Et par snedige kommentarer og han tilsto. Men ja, å finne loggen til noen er ganske mye bry for noe som egentlig ikke er spesielt interessant, så jeg holder en knapp på at det er du som er litt paranoid. Får virkelig håpe at det er unormalt å gå gjennom netthistorien til leietaker.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #18 Skrevet 29. november 2015 det er helt vanlig. man blir sprø og rar av det men det er vanlig. Anonymkode: 3737f...fa6 1
ajarRun Skrevet 29. november 2015 #19 Skrevet 29. november 2015 Det er trivielt enkelt å overvåke nettbruken til noen som er tilkoblet ditt egent nettverk. Du vil da kunne se alt de gjør på ukrypterte nettsider, og at de bruker krypterte nettsider. Du vil feks kunne se hvilken bruker de har på KG, hva de poster, private meldinger og kunne gå inn på deres konto. På krypterte nettisder som facebook og DNB vil de kun se at du har vært inne på nettsidene men ikke hva du har gjort der (kan ikke se om du er innlogget eller om du bare sjekket pris på forsikring).For å forhindre dette hjelper det selvsagt ikke å kjøpe en egen ruter, det er et idiotisk forslag som viser at man er blottet for teknisk kompetanse. Du har to muligheter, enten får du deg din egen internettlinje, eller så finner du en VPN-tjeneste. Når du har satt opp VPN vil husvert kun se at du bruker VPN tjenesten, men alt annet vil være sjult.
ajarRun Skrevet 29. november 2015 #20 Skrevet 29. november 2015 Høres merkelig og komplisert ut?Hva er det med oppførselen til husvert som indikerer dette?Det virker da mye mer sannsynlig at overvåkningsfrykten din finner dette på.Med mindre man er evneveik klarer man å sette opp en nettverksniffer på under 5 minutter. Selv jeg, som er under gjennomsnittlig intelligent ville klart dette på ca 3 minutter. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå