Gå til innhold

Mørk urin=skitten innvendig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei, 

jeg lurer på en ting. Når man drikker mye vann blir jo urinen lysere. Jeg drikker veldig, veldig mye vann og min urin er som regel veldig lys, unntatt om morgenen da er den nesten brun. Betyr det at jeg er skitten innvendig, men blir "ren" når jeg drikker mye vann? 

Vet jo at urin skyller ut avfallsstoff

Anonymkode: 34218...b2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mørk urin betyr så vidt jeg vet at du er litt dehydrert, noe man gjerne er om morgenen. Vann vasker deg på ingen måte innvendig :P 

• Liker 5
Skrevet

Herlighet. Når den et mørk er urinen konsentrert, slik den blir for alle etter en natt med mindre man står opp for å drikke. 

Anonymkode: be72a...1af

• Liker 6
Skrevet

Mørk urin er konsentrert urin. Det vil si at du har drukket lite

Skrevet

Herlighet. Når den et mørk er urinen konsentrert, slik den blir for alle etter en natt med mindre man står opp for å drikke. 

Ja, men herlighet da kjerring. 

Anonymkode: 5604f...107

• Liker 1
Skrevet

Herlighet, sjøl! Hvorfor skriver du sånn til han?

Herlighet, altså!  

Skrevet

Det er helt unødvendig å drikke litervis med vann daglig. Unntaket er ekstrem aktivitet og hetebølge.  Et par liter holder eller 30 ml pr kg kroppvekt daglig. Urinen skal ikke være helt blank, den skal være lys gul.  Når du står opp opp morgenen er urinen konsentrert fordi man ikke har drukket om natten. Du er ikke skitten. 

Skrevet

Mørk urin er konsentrert urin. Det vil si at du har drukket lite

Man står ikke opp om natten for å drikke, mørk urin om morgenen er helt normalt. 

• Liker 1
Skrevet

Mørk urin betyr konsentrert urin som er lik at du bør drikke mer. 
Jeg vil ikke akkurat påstå at du er skitten innvendig fordi du har mørk og konsentrert urin. Skjønner forsåvidt hvorfor du lurer på det. Urin er avfallsstoff. Avfallsstoffer er nødvendig å få skilt u. Det er produktet etter filtrering av blodet og må skilles ut som urin for å holde elektrolytt og syre-base-balansen på et normalt nivå. Dersom dette ikke skilles ut og hoper seg opp kan man bli syk. Så skulle man forklart urinens funksjon til barn så kan man forsåvidt si at urinen er skitten når den er mørk. Og derfor må man drikke mer vann slik det skitne kan spyles ut som urin. Og dersom man drikker svært lite og urinen blir veldig skitten så kan man bli syk. Finnes sikkert bedre forklaringer :P Men siden du spurte om den var skitten :) 

• Liker 1
Skrevet

Man står ikke opp om natten for å drikke, mørk urin om morgenen er helt normalt. 

Nei, og det vil jo si at man har drukket lite :) 

• Liker 1
Skrevet

Du blir ikke skitten innvendig av å drikke din mørke urin, bare litt dirty. :sikle:

Anonymkode: 39c74...6bb

Skrevet

Normal urin er klar og gul. Den er imidlertid nesten fargeløs når vanninnholdet er stort, og mørkest om morgenen, fordi utskillelsen av vann avtar under søvnen, slik at natturin er mer konsentrert. Fargen skyldes urokrom, en forbindelse mellom urobilin og et peptid. (Urobilin blir dannet i tarmen fra gallefargestoffet bilirubin, og blir deretter suget opp av blodet igjen for så å bli skilt ut enten med gallen eller med urinen.) Visse medikamenter kan farge urinen blå eller rød, og også fargestoffer i frukt og grønnsaker (f.eks. rødbeter) kan forandre urinens farge. 

Fra sml.no

Anonymkode: d334e...289

Skrevet

Nei. Du skiller ut like mye avfallsstoffer uansett. Forskjellen er bare at når du har lys urin så er avfallsstoffene blandet ut i en større mengde vann.

Anonymkode: 21b64...9db

• Liker 1
Skrevet

Har alltid trodd det var svært sunt å tisse med farge på. At man renser ut mere da. Men så begynte jeg å tenke at det kun betydde at urinen var lenger i blære, men jeg er ganske sikker på at det er sunnere. At kroppen renser seg bedre.

Anonymkode: 6ed78...76d

Skrevet

Har alltid trodd det var svært sunt å tisse med farge på. At man renser ut mere da. Men så begynte jeg å tenke at det kun betydde at urinen var lenger i blære, men jeg er ganske sikker på at det er sunnere. At kroppen renser seg bedre.

Anonymkode: 6ed78...76d

Kroppen fjerner avfallsstoffer uansett. Men når du drikker så blandes dette med væsken og da blir det mer fortynnet og urinen blir lysere. 

Å ha mørk urin over lengre tid tyder på dehydrering og er ikke bra. 

Anonymkode: d334e...289

• Liker 1
Skrevet

Konstant veldig mørk/brun urin kan være tegn på leverproblemer. Men det er helt normalt å ha mørkere urin om morgenen enn senere på dagen. Da er den mer konsentrert, og derfor urinprøver osv anbefales å tas med morgenurin. Om dagen tynnes urinen ut med vann, og blir lysere. 

Jeg drikker ikke spesielt mye, men har ca. lysgul urin hele dagen, unntatt mer oransje om morgenen. Drikker jeg mer enn normalt, er den omtrent blank. Men det har ingenting med skittenhet å gjøre. Men væske må tilføres, slik at nyrene kan gjøre jobben sin med å rense kroppen.

Anonymkode: 2b45b...a45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...