Gå til innhold

ECT/elektrosjokkbehandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har borderline og PTSD. Jeg har perioder med bunnløse depresjoner, paranoide tanker og verden blir "annerledes".

For noen år siden fikk jeg 6 elektrosjokk behandlinger, jeg følte meg litt lettere til sinns etter det. Men det tok ikke veldig lang tid før jeg var tilbake i det destruktive. Men jeg følte at behandlingene hjalp. Dette er flere år siden.

Nå er det så utrolig tungt og selvmordstankene er sterke og intense, mer enn jeg kan huske å ha hatt før. Jeg nevnte ECT-behandling for behandleren min, men hun sa at hun ikke tenkte at det var noe som ville hjelpe meg. At borderline er så sammensatt, at det har flere symptomer enn "bare" depresjon. Men hvorfor ikke prøve ECT så hvertfall DÉT kan bli bedre? Jeg kan ikke huske sist det var så ille som nå. Hun skulle snakke med en overlege som kjenner meg godt på psyk avdeling for å diskutere om dette kunne prøves igjen. Jeg er 99% sikker på at svaret blir nei. Men jeg er så uendelig desperat. Jeg tror ikke noen kan skjønne alvoret.

Er det andre her med borderline som har prøvd ECT? Hva skal til for at behandlere skjønner hvor ille det er? Det har jo hjulpet før. Jeg føler meg så utrolig fortvila og desperat. vet ikke hva jeg skal si eller gjøre

Anonymkode: 55cf3...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har skapt mye stigma rundt ECT. ECT er en ganske ufarlig og effektiv behandlingsmetode mot depresjon. Jeg har som sagt fått 6 behandlinger for noen år siden. Korttidshukommelsen ble ganske dålig i noen uker etterpå, men så ble det bra igjen. Og jeg vet at det virka på meg - først var jeg ekstremt langt nede, men etter behandlingene så jeg mer lys og håp, jeg tenkte å begynne  å jobbe igjen, ta mer utdannelse osv. Men etter en stund falt jeg ned igjen. Jeg skulle så inderlig ønske at jeg kunne få ECT igjen kanskje etterfulgt av en vedlikeholds-behandling en gang iblant. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal kunne få det igjen med argumentet at jeg har fler symptomer. Hvorfor ikke få en støtte mot depresjonen?

Skrevet

Det har skapt mye stigma rundt ECT. ECT er en ganske ufarlig og effektiv behandlingsmetode mot depresjon. Jeg har som sagt fått 6 behandlinger for noen år siden. Korttidshukommelsen ble ganske dålig i noen uker etterpå, men så ble det bra igjen. Og jeg vet at det virka på meg - først var jeg ekstremt langt nede, men etter behandlingene så jeg mer lys og håp, jeg tenkte å begynne  å jobbe igjen, ta mer utdannelse osv. Men etter en stund falt jeg ned igjen. Jeg skulle så inderlig ønske at jeg kunne få ECT igjen kanskje etterfulgt av en vedlikeholds-behandling en gang iblant. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke skal kunne få det igjen med argumentet at jeg har fler symptomer. Hvorfor ikke få en støtte mot depresjonen?

Blir ikke depresjonen og personlighetsforstyrrelsen adskilt da? De er jo komorbide lidelser, og ikke den samme. Det er oftere man er deprimert enn den øvrige befolkningen med personlighetsforstyrrelse, men det å være deprimert er ikke det samme. Jeg hadde trodd at det var mulig å få ECT for depresjonen, og så jobber man videre med personlighetsforstyrrelsen som vanlig. Men er du innlagt? Hvis du prøver å se det utenfra, er du faktisk like dårlig som sist? 

Jeg fikk 12 (eller 18, husker ikke :fnise:) for noen år siden, med da var jeg inneliggende. Hvor gammel er du? Er du på sykehus?

Anonymkode: f92a0...cdb

Skrevet

Jeg må dessverre stenge tråden din ettersom det ikke er tillatt med selvmordstanker på Kvinneguiden. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (les mer her om hvorfor vi har denne regelen). 

Jeg vil oppfordre deg til å heller ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

- Avalon, mod
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...