Gå til innhold

Hvordan slippe barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for seriøst svar. Blir denne gjelden noen gang slettet, eller kan de komme etter 30 år og kreve den?

Anonymkode: 10a0b...18f

Gjeld til staten blir aldri slettet.

Anonymkode: ce8b7...b62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren til en venninne av meg har sniket og trælet i årevis. Og dermed hatt mye mindre å leve av enn han ville hatt om han bare hadde jobbet vanlig og betalt bidrag. Hva er poenget liksom?

Uansett; nå har han blitt pensjonis, så nå blir bidragsgjelden trukket fra pensjonen. 

Poenget mitt er at du straffer bare deg selv. Hva er poenget med gå rundt å tjene ekstremt lite og måtte klare seg på smuler livet gjennom, bare for å slippe unna å være med å forsørge ditt eget barn?

Anonymkode: 3f9cf...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er baade en uempatiske taper men planlegger et liv som fattiglus paa bekostning av sitt barn! Ergo: en person ikke en gang en mor...eller far vil elske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er baade en uempatiske taper men planlegger et liv som fattiglus paa bekostning av sitt barn! Ergo: en person ikke en gang en mor...eller far vil elske. 

Nå er det en gang slik heldigvis at de fleste foreldre er blind for egne barns mindre attraktive sider - så sant ikke TS selvsagt har arvet sitt syn på egne barn fra sine foreldre, noe jeg tviler på; så han er nok elsket, derfor også ikke i stand til å sette seg inn i en situasjon han selv skaper for sitt eget barn ved å oppføre seg som en dust..

Det som er litt leit er at samfunnet i dag gjerne snur ryggen til slike når de skjønner hvem og hvordan, så man får bare håpe og tro at noen på et gitt tidspunkt outer TS i denne saken og han må svare for sitt syn og sine handlinger for folk han setter pris på og som er viktige for han, så sant han ikke er typen som kun ser seg og sitt selvsagt.. Da spiller det neppe noen rolle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og delt bosted gir genrellt dårligere økonomi. Det derfor dette ikke blir mer brukt. Dette har jeg terpet I flere innlegg. Det vil være viktig å stimulere delt bosted I stedet for som nå. Delt bosted gir mer stabilirer pm foreldrene vil dette 

For foreldrene ja! Ikke nødvendigvis barna. Man må velge den løsningen som er best for barna, så får økonomi/foreldres følelser/osv komme i andre rekke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For foreldrene ja! Ikke nødvendigvis barna. Man må velge den løsningen som er best for barna, så får økonomi/foreldres følelser/osv komme i andre rekke.

 

Barna har det I utgangspunktet best med begge foreldrenes tilstedeværelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna har det I utgangspunktet best med begge foreldrenes tilstedeværelse 

Det er ikke en selvfølge at det løses best ved å flytte hver uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en selvfølge at det løses best ved å flytte hver uke.

Men det har jeg heller ikke sagt. Nå er det ikke alle som opplever situasjonen som flytting. Her virker det ha fungert greit. Det har vart I fem år. Ene barnet vil ikke flytte  med mor. 

Det er mange forutinntatte holdninger til delt bosted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes sånne luker man kan levere de fra seg i. Ligner litt på minibanker.

Barnebank tror jeg det heter. Veldig vanlig i store byer.

Det er alltid reklamekampanjer før jul: "Koster barnet ditt deg penger? Lever det her innen jul!"

Tror man også kan bytte de inn mot julemat. En skinke for en skinke liksom.

Jeg lo så mye at jeg faktisk tisset på meg.

 

Ellers enig med flere andre, hvorfor gidde å leve med lav inntekt eller alt bryet med eget firma kun for å unngå/trenere bidrag? Det er først og fremst du selv som blir straffet.

Anonymkode: 9ad28...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Franke Ann

Så er julen her igjen, tiden da nye problemer dukker opp, og gamle problemer forsterkes. Dette etterfølges da naturligvis av "skilsmissemåneden", januar. I tillegg har vi nyttårsaften å se frem til, en kveld som ofte fører med seg en over middels høy alkoholføring, og tilsvarende dårlige avgjørelser som blir tatt sånn ca rundt stengetid. Derfor er det - i folkeopplysninges ånd - nå på tide å bumpe denne tråden igjen, til hjelp for alle som i nærmeste fremtid kommer til å stille seg selv spørsmålet: "Hva faen gjør jeg nå??"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.11.2015 at 10.35, FantasDick skrev:

Er dere sikre på at man opparbeider seg gjeld til både barnet og NAV om man ikke betaler? "Vi" har fått kun bidragsforskudd i seks år nå fordi mor ikke betaler/kan betale, og har mer eller mindre slått oss til ro med at hun slipper unna, men dette er jo gode nyheter hvis det stemmer! :) 

Skal en opparbeide bidragsgjeld  må motparten sette frem krav om bidrag gjennom NAV. Altså trekk  fra lønn eller trygd. Det virker være gjort her siden NAV utbetaler bidragsforskudd. Dette på grunnlag av at det ikke kommer inn barnebidrag som kan trekkes med tvang. Det kan være noen er erklært bidragsudyktig av NAV . Her er det ikke snakk om å kreve inn noe som helst.  NAV innkreving skal jevnlig kjøre søk mot offentlig registrer for å om der er kommet noe en kan hente av verdier. F.eks. kjøretøyer  ol.

Når NAV ikke har fått innkrevd eller noen frivillig ikke har innbetalt noe bidrag på åtte år slettes gjelden etter bidraginnkrevingsloven. Skal den opprettholdes må hver BM.sørge innkreving selv privatrettslig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Den andre parten (bidragsmottaker) kan si til nav at dere har inngått en privat avtale (men den eksisterer ikke) fordi du kan bruke omvendt psykologi og si til barnet at du ikke kan møte barnet fordi mor/far krever bidrag å det har ikke du råd til, for så å si til barnet (ukjent alder) at han/hun (barnet) kan spørre bidragsmottaker om pengene er viktigere enn at jeg (barnet) får se pappa/mamma. Det skaper mest sannsynlig dårlig stemning i huset der barnet bor og har du flaks så slipper du bidrag, men gjelden som har vokst frem til da slipper du ikke unna. 

Anonymkode: b642b...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...