Gå til innhold

italiensk pizza?


silja

Anbefalte innlegg

noen som har en god oppskrift på italiensk pizza?

sikter da spes til bunnen, men tar gjerne imot tips til fyll også(¨,)

-takk-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Italiensk pizzabunn (4 pers.)

2 ts tørrgjær

ca 2 dl lunkent vann

3 dl hvetemel

2 ss olivenolje

1 ts salt

Bland gjær og 1 dl vann og la stå 10 minutter. Rør inn halvparten av melet og la heve 30 minutter. Rør inn resten av melet sammen med olje, salt og nok vann til en fast deig. Kjevle ut til en tynn deig. Legg på fyll og stek ved 225 grader i 15 minutter.

God tomatsaus

1 stor hakket løk

4-5 hakkede hvitløksfedd

en boks hermetiske tomater

2-3 ss tomatpuré

oregano, basilikum, laurbærblad, rosmarin og timian

litt sukker

salt/pepper

Fres løk og hvitløk i litt olje. Tilsett resten av ingrediensene og la småkoke 30 minutter. Fisk ut laurbærblad og bruk stavmikser for å gjøre sausen glatt.

Forslag til fyll:

* tomatsaus, pepperoni, grønn paprika, sorte oliven, revet ost.

* spekemat, champignon, løk, aubergine, tomater, grønn paprika, revet ost (grønnsakene freses i litt olje)

* tomatsaus, sjøkreps, kamskjell, blåskjell, laksefilet, breiflabbhale, sorte oliven, blanchert spinat, soltørkede tomater, revet ost

* tomatsaus, strimlet kalkunpålegg, champignon, reker, artisjokkhjerter, sorte oliven, revet ost

* karrisaus (Uncle Ben), purre, reker, kylling, mais, paprika, champignon, revet ost

* tomatsaus, scampi, purre, hvitløk, blåmuggost, oregano, koriander

* tomatsaus, hvitløk, rødløk, champignon, parmaskinke, spinat, ruccola, vårløk, tomat, basilikum, mozzarella, parmesan

* tomatsaus, røkt skinke, champignon, rød + grønn paprika, olivenolje, oregano, revet ost

* tomatsaus, revet squash, skivet tomat, kokt laks, skivet champignon, dill, revet ost

* tomatsaus, små kjøttboller, hermetiske bønner, baconskiver, chiliringer, revet ost

* tomatsaus, spinatblader, tomatskiver, grønn paprika, skivet squash, aspargestopper, mais, artisjokkhjerter, vårløk, revet ost

* tomatsaus, klatter av kremost naturell, skivet sopp (flere ulike sorter), hakkede urter, grovhakkede valnøtter, blåmuggost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med italiensk pizza er at bunnen er skikkelig tynn og at den bakes på sterk varme (minst 250 grader) i kort tid på varm plate. La platene stå i ovenen til du skal legge på den ferdige pizzaen, som du monterer på et bakepapir. Slik kan du ganske greit få den ustekte pizzaen rett over på glovarm plate.

For å få en bunn som tåler å kjevles skikkelig tynn, må den arbeides lenge før den hever. Ti minutters knaing for hånd er veldig veldig bra, men fem i maskin går an. Bruk halvparten durumhvete og halvparten vanlig hvetemel, og olivenolje i deigen. Litt sukker hjelper hevingen.

(Arkanas oppskrift er sikkert kjempefin, jeg bruker aldri mål selv så jeg kan ikke gi deg min....)

Til tomatsaus bruker jeg å la en tomatboks renne av en 30 min tid i et kaffefilter, så kjøre tomatene med stavmikser sammen med litt salt, pepper, sukker, tørket oregano og evt et hvitløksfedd. Smøres tynt ut over bunnen.

Strø så over revet ost, gjerne parmesan hvis du har råd, eller cheddar, og gjerne skivet fersk mozzarella.

Mine favorittfyll er skivet fersk sjampignon og tynt skivet rødløk og sterk salami, spekeskinke og fersk basilikum, halve cherrytomater og masse ruccola (ruccola tas først på med en gang pizzaen kommer ut av ovnen), og tunfisk med reker og tynt skivet rødløk. Til tunfisk- og rekepizza er det godt å blande et par spiseskjeer ajvar i pizzasausen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...