Gå til innhold

til dere med to etter hverandre

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har noen spørsmål...Da mener jeg dere som har fått to barn med ganske kort mellomrom. Kan dere si positive og negative ting med dette, og fortelle litt om hvordan dere syns det har gått/går? Jeg har veldig mye tanker om dette for tiden. Har ei jente på 15 mnd. Tenker hvor bra det hadde vært for henne med en bror eller søster... Men jeg er også skeptisk for det er jo hardt nok med bare frøya til tider, tenk hvis jeg ville føle at jeg ikke rekker til to, og føle at en av dem blir sviktet. Det hadde vært helt forferdelig....

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har to gutter med 20 mnd mellomrom, fant ut jeg var gravid på 1 års dagen til en eldste! -Det positive er, du er i småbarnsmodus fra før, det er enklere å takle ting; du har ikke rukket å glemme alt! Du får to unger som leker veldig godt, sånn teoretisk ihvertfall! Mine har stor glede av hverandre, de er interessert i de samme ting. -Du gjør deg ferdig med banankliss, søl og bleier over en ganske kort periode!! -Det negative; det er slitsomt for kroppen med svangerskap tett innpå hverandre. Du blir sliten hvis begge er dårlige sovere. Det kan komme mer sjalusi hvis den ene ikke er så stor enda. Jeg hadde en del tanker om at jeg ikke fikk nok tid til begge, med det gjør du faktisk! Den lille sover mye, da får en tid til den store. Jeg har ihvertfall ikke angret på at mine kom så tett! Også er det veldig praktisk, jeg legger dem samtidlig på kvelden!!

Skrevet

jeg har 2 med 22 mnd. mellomrom. det er helt greit. vi var heldig med at den største sluttet med bleier tidlig (2,5 år) så vi hadde bare 2 bleie barn i 9 mnd. Vet jo ikke hvordan det hadde vært hvis det hadde vært større avstand mellom dem, men jeg ser at sønnen min ikke vet noe annet enn å ha lillesøster så det er veldig greit.

Gjest Anonymous
Skrevet

har 4 barn kanskje tett mellom den eldste og nest eldste er det 2,5år mellom den nest eldste og nest minste er det 2 år og mellom den nest minste og minste manner det 14 månder.Det har gått veldig bra de har hele tiden hatt en leke kamerat i nærheten.Men mine barn har da vært rolige og sovet hele natten

Gjest Far til 2
Skrevet

"Problemet" ? relaterer seg sansynligvis vel så mye til at vi som har 2 kort tid etter hverandre som oftest ikke har 2 med større aldersforskjell. Dermed har vi lite å sammenlikne med.

Men jeg tror våre barn er veldig fornøyd med forholdsvis liten aldersforskjell (23 mnd). Det samme er jeg. Barna leker mye med hverandre om det ikke er andre barn tilstede. Samtidig er det nok litt mer krangling dem imellom enn hos andre med større aldersforskjel, - tror jeg.

Far til 2

Gjest Embla s
Skrevet

Fordelene med to tette er at du allerede er inne i "småbarnsmodus". Hjemmet er nogenlunde tilrettelagt for små barn og livet dreier seg fra før mye om småbarn og bleieskift/nattevåk. Perioden med bleiebarn blir kortere, selv om det kan være slitsomt med to som skal skiftes på. Barna får selskap i hverandre og kan muligens bli lekekamerater?! OGså lettere senere med tanke på aktiviteter/turer osv. Lettere å finne ting som passer for begge.

Aberet er jo at det er slitsomt med to små. Den største er jo enda liten når den blir "den store". Det er ganske intenst med en baby samtidig som du har en 2 åring som også er liten og trenger mye hjelp (og som kanskje er litt sjalu..). Allikevel, når du er over bleieperioden og de blir litt mer selvhjulpne, er det ikke stor forskjell på å smøre to brødskiver kontra en, og lek/sosialisering dem i mellom kan være kjærkommen "barnevakt" når de voksne har lyst til å lese avisen i fred.

Vil absolutt anbefale to tette, selv om det er slitsomt i starten!

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle snakker om at man f.eks. kutter ned bleieperioden en del ved å få to barn tett. Jeg skjønner ikke helt at dette skal utgjøre så stor forskjell jeg, for det er da mer jobb og styr å måtte slite med pottetrening på den eldste, mens babyen også skal ha stell. Når begge to går med bleier derimot, så er det kun et par kjapp bleieskift som skal til i løpet av dagen.

Skrevet

Har 4 barn. Mine 3 første kom i løpet av 3 år og 2. mnd!!!

Alt gikk såå bra, og ungene har en nært og godt forhold til hverandre. De er jo nesten på samme alder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ønsker iallefall ikke to stykker nesten samtidig. Det mener jeg utifra at jeg kjenner ganske mange som har gjort dette, og jeg ser hvor mye det sliter på dem. Det ønsker ikke jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Far til 2:

Men jeg tror våre barn er veldig fornøyd med forholdsvis liten aldersforskjell (23 mnd). Det samme er jeg. Barna leker mye med hverandre om det ikke er andre barn tilstede. Samtidig er det nok litt mer krangling dem imellom enn hos andre med større aldersforskjel, - tror jeg.

Det er den samme aldersforskjellen mellom mine to eldste og de har hatt stor glede av hverandre. Den største har sett opp til den minste fordi han er så krativ, og den minste har sett opp til den eldste fordi han er mere praktisk. Krangler gjør de som søsken flest. Jeg syntes ikke det var noe mere slitsomt fordi de var tett, det hadde heller mere med yngstemanns temperament å gjøre, stribukk de lux. :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Min yngste er kreativ, misset en bokstav der.

Skrevet

Er 22 mnd. mellom mine to jenter og det synes jeg er akkurat passe. Hun eldste er nå 2 1/2 år og går halv plass i barnehage mens minstejenta og jeg er hjemme og koser oss.

Tror det hadde blitt mer slitsomt å starta "på nytt" etter flere år. Klart det kan bli litt sjalusi, men det tror jeg det kan bli om barnet er større også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...