AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #21 Skrevet 26. november 2015 De som ikke bor hjemme mens de fremdeles er i skole sliter mer enn de andre. Så det er faktisk i din beste interesse å være hjemme til du er ferdig på skolen. Javel? Anonymkode: 7683e...12a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #22 Skrevet 26. november 2015 Den smellen kan de gå på når de er ferdig med videregående.Enig. Anonymkode: 8fe8c...718 2
annebanane Skrevet 26. november 2015 #23 Skrevet 26. november 2015 Den smellen kan de gå på når de er ferdig med videregående."Jo før, jo bedre", mener da jeg. Men vi er alle ulike. Å lære seg det økonomiske ansvaret rundt det før en er myndig kan hindre mange i dårlige valg senere når en må stå 100% ansvarlig selv.
Gjest Ukjenten Skrevet 26. november 2015 #24 Skrevet 26. november 2015 Helt sant!De som ikke bor hjemme mens de fremdeles er i skole sliter mer enn de andre. Så det er faktisk i din beste interesse å være hjemme til du er ferdig på skolen. Og hvor har du det fra? Kan du vise til en kilde?Jeg var 17 da jeg flyttert hjemmefra, og for meg gikk det veldig bra. Jeg fikk stipend og lån, og klarte meg fint på egenhånd, men foreldrene mine ville jo hjelpe, og betalte ofte telefonregningene mine og overførte meg litt penger nå og da. Jeg var moden for alderen, økonomisk flink og var ikke akkurat noen festløve. Den perioden var faktisk en veldig fin periode for meg og jeg angrer ikke. Kjenner en jente som flyttet da hun var 16-17, hun var ikke akkurat så ansvarlig av seg, likte å feste og jeg tror faktisk ikke hun fullførte studieåret. Endte opp med at hun festet flere dager i uken.Så, det er viktig å tenke på hvilket stadie datteren din er i, mentalt sett. Anonymkode: d3f56...d4cDet er sånn jeg tenker også, om hvordan man er. Er man veldig ansvarsfull ser jeg ikke problemet, men om man ikke er så ansvarsfull kan det bli vanskelig. Er forresten jeg på 17 1/2 som spør, hehe!Det kommer helt an på ungdommen det!Jeg var 16 når jeg flytta ut. Mamma gråt, pappa ville la meg prøve. Jeg hadde alltid vært ærlig og oppriktige med de. Pappa fortalte at veien hjem igjen var fryktelig kort, men han var villig til å prøve. I dag er det 7 år siden, flytta aldri hjem igjen jeg Wow, det er bra gjort!!Om en har rett på borteboerstipend og klarer å dekke boligkostnadene, så ser jeg ikke et problem med å prøve det. Å flytte ut tidlig er ikke for alle, men jeg mener at en burde prøve det om en har muligheten - rett og slett for å lære om ansvar og økonomi. Mange har godt av å gå på en smell, men de fleste klarer seg strålende.Helt enig!
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2015 #25 Skrevet 26. november 2015 "Jo før, jo bedre", mener da jeg. Men vi er alle ulike. Å lære seg det økonomiske ansvaret rundt det før en er myndig kan hindre mange i dårlige valg senere når en må stå 100% ansvarlig selv.De kan lære seg økonomisk ansvar selv om de bor hjemme. Derfor jeg er for at ungene skal få lommepenger. Alt utenom mat/husvære skal betales av dem.
Gjest Ukjenten Skrevet 26. november 2015 #26 Skrevet 26. november 2015 De kan lære seg økonomisk ansvar selv om de bor hjemme. Derfor jeg er for at ungene skal få lommepenger. Alt utenom mat/husvære skal betales av dem. Så du mener at man er en unge når man er 17 1/2 år, og at man kun skal få lommepenger?
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2015 #27 Skrevet 26. november 2015 Så du mener at man er en unge når man er 17 1/2 år, og at man kun skal få lommepenger? Har de ikke annen inntekt/jobb så blir det jo lommepenger. Flytter de ut så er det jo mor/lånekassen som betaler ut lommepengene da også. De er jo uansett ikke ansvarlig for seg selv før de tjener egne penger og det å oppmuntre ungdommer som ikke har jobb til å flytte ut kan bli skjebnesvangert. For alle suksesshistorier vi hører om fjortisser som klarer seg bra, er det litt vel mange som mister totalt kontroll når de flytter ut. Og den kontrollen kan de miste etter at de er ferdig med videregående. For pr i dag kan ikke folk begynne på noe eiga liv før du er ferdig med videregående.
Gjest Ukjenten Skrevet 26. november 2015 #28 Skrevet 26. november 2015 Har de ikke annen inntekt/jobb så blir det jo lommepenger. Flytter de ut så er det jo mor/lånekassen som betaler ut lommepengene da også. De er jo uansett ikke ansvarlig for seg selv før de tjener egne penger og det å oppmuntre ungdommer som ikke har jobb til å flytte ut kan bli skjebnesvangert. For alle suksesshistorier vi hører om fjortisser som klarer seg bra, er det litt vel mange som mister totalt kontroll når de flytter ut. Og den kontrollen kan de miste etter at de er ferdig med videregående. For pr i dag kan ikke folk begynne på noe eiga liv før du er ferdig med videregående. Selvfølgelig oppmuntrer man ikke ungdommer uten egen inntekt til å flytte ut, med mindre man betaler alt for barnet sitt selv om de flytter ut, da. Man kan fint begynne med eget liv før man er ferdig med VGS?? Man er 18 i VG3, og da kan man fint starte sitt eget liv. Jeg mener man kan gjøre det før også, om man har råd til det.
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2015 #29 Skrevet 26. november 2015 Selvfølgelig oppmuntrer man ikke ungdommer uten egen inntekt til å flytte ut, med mindre man betaler alt for barnet sitt selv om de flytter ut, da. Man kan fint begynne med eget liv før man er ferdig med VGS?? Man er 18 i VG3, og da kan man fint starte sitt eget liv. Jeg mener man kan gjøre det før også, om man har råd til det.Det handler ikke om pengene bestandig. Det handler om at livet går ikke fremover for folk som ikke ble ferdig med videregående mens de fremdeles var tenåring. Er du 23 år og må over på voksentjenesten for å gå videregående fordi du f.eks har kastet bort tiden og trodde du var uovervinnelig pga du hadde penger da du var 17 og et halvt år så har du drette deg skikkelig ut. Som et eksempel.
Gjest Ukjenten Skrevet 26. november 2015 #30 Skrevet 26. november 2015 Det handler ikke om pengene bestandig. Det handler om at livet går ikke fremover for folk som ikke ble ferdig med videregående mens de fremdeles var tenåring. Er du 23 år og må over på voksentjenesten for å gå videregående fordi du f.eks har kastet bort tiden og trodde du var uovervinnelig pga du hadde penger da du var 17 og et halvt år så har du drette deg skikkelig ut. Som et eksempel. Hvem har sagt at jeg, eller andre som flytter ut når de går på vgs - ikke skal fullføre? Vi er ikke inkompetente fjortiser om det er det bildet du har fått av oss.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #31 Skrevet 26. november 2015 Så du mener at man er en unge når man er 17 1/2 år, og at man kun skal få lommepenger? De aller fleste som har noen år på ræva og spesielt har unger selv-vil ja tenke at du er unge.Jeg hadde ikke latt min datter flytte ut før hun 18 år. Hadde oppmuntret henne til å bo hjemme til hun ferdig med skolen. Når hun er myndig har jeg ikke lengre noe å si på det-jeg hadde ikke hjulpet henne med penger,men tilbud henne om å komme hjem hvis det skulle bli for tøft. Utifra hva du skriver tror jeg ikke du aner hvor MYE det koster å bo hjemme fra-husleie,strøm,telefon,reise penger, mat osv. også skal du ha penger til den sosiale bitemselvom du får hjelp ved stipend og lignende,må du jobbe og det er begrensinger på hvor mye du kan jobbe og hva slags jobb og hvor mye utbetalt du får under 18 og uten vgs. Da har du ekstremt lite penger eller ingen penger til fart og moro, kun har råd til nudler til mat. Og sjansen for at du dropper ut av skolen er veldig stor. Anonymkode: 8fe8c...718 1
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2015 #32 Skrevet 26. november 2015 Hvem har sagt at jeg, eller andre som flytter ut når de går på vgs - ikke skal fullføre? Vi er ikke inkompetente fjortiser om det er det bildet du har fått av oss.Hvem har påstått at du har påstått det?`??
Gjest Ukjenten Skrevet 26. november 2015 #33 Skrevet 26. november 2015 De aller fleste som har noen år på ræva og spesielt har unger selv-vil ja tenke at du er unge.Jeg hadde ikke latt min datter flytte ut før hun 18 år. Hadde oppmuntret henne til å bo hjemme til hun ferdig med skolen. Når hun er myndig har jeg ikke lengre noe å si på det-jeg hadde ikke hjulpet henne med penger,men tilbud henne om å komme hjem hvis det skulle bli for tøft. Utifra hva du skriver tror jeg ikke du aner hvor MYE det koster å bo hjemme fra-husleie,strøm,telefon,reise penger, mat osv. også skal du ha penger til den sosiale bitemselvom du får hjelp ved stipend og lignende,må du jobbe og det er begrensinger på hvor mye du kan jobbe og hva slags jobb og hvor mye utbetalt du får under 18 og uten vgs. Da har du ekstremt lite penger eller ingen penger til fart og moro, kun har råd til nudler til mat. Og sjansen for at du dropper ut av skolen er veldig stor.Anonymkode: 8fe8c...718Jeg er veldig klar over hvor mye det koster å bo hjemme, da jeg både har sett på budsjettet til flere av venninnene mine som bor alene, og jeg har også satt opp mitt eget budsjett. Jeg er fullstendig klar over at man må jobbe for å ha råd, og at man ikke bare kan sitte på ræva og forvente at pengene flyr inn på kontoen. (Klar over at du ikke sa det altså!)
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2015 #34 Skrevet 26. november 2015 Jeg er veldig klar over hvor mye det koster å bo hjemme, da jeg både har sett på budsjettet til flere av venninnene mine som bor alene, og jeg har også satt opp mitt eget budsjett. Jeg er fullstendig klar over at man må jobbe for å ha råd, og at man ikke bare kan sitte på ræva og forvente at pengene flyr inn på kontoen. (Klar over at du ikke sa det altså!)Men hvorfor ikke bare vente til du er ferdig med skolen med å flytte ut? alternativt til sommeren, sånn at det bare blir et skoleår og konsentrere seg om?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #35 Skrevet 26. november 2015 Jeg er veldig klar over hvor mye det koster å bo hjemme, da jeg både har sett på budsjettet til flere av venninnene mine som bor alene, og jeg har også satt opp mitt eget budsjett. Jeg er fullstendig klar over at man må jobbe for å ha råd, og at man ikke bare kan sitte på ræva og forvente at pengene flyr inn på kontoen. (Klar over at du ikke sa det altså!)Bare måten du svarte der, gjør at jeg tror dessverre du er for umoden enda å flytte ut. Er det å ta til seg råd fra eldre mennesker som har mye mer erfaring enn det du har. Vi sier ikke dette for å være jævlig,men hva vi synes er best for deg og alle andre ungdommer.Og Er det virkelig så ille hjemme at du ikke kan vente 6 mnd? Anonymkode: 8fe8c...718 2
Gjest Ukjenten Skrevet 26. november 2015 #36 Skrevet 26. november 2015 (endret) Men hvorfor ikke bare vente til du er ferdig med skolen med å flytte ut? alternativt til sommeren, sånn at det bare blir et skoleår og konsentrere seg om? Skal vente til sommeren. Endret 26. november 2015 av Ukjenten
Gjest Løkky Skrevet 26. november 2015 #37 Skrevet 26. november 2015 Wow, det er bra gjort!Hehe ja. Mange har sagt det oppigjennom årenes gang.Nå når jeg selv er blitt endel år eldre, og ser på mange av de 16 åringene som jeg møter - blir jeg litt skremt ved tanken på at jeg var SÅ ung og så sårbar som det de er når jeg forlot redet.Jeg takker ofte foreldrene mine for den tilliten og respekten de viste meg, de lot meg få vokse og stå på egne bein.
PositivPessimist Skrevet 26. november 2015 #39 Skrevet 26. november 2015 Jeg flytta ut da jeg var 15 pga vgs. Levde på borteboerstipend, i tillegg til at jeg fikk barnetrygden. Det er nok ikke for alle å flytte hjemmefra tidlig. Men det er jo du som kjenner barnet ditt best.Jeg har i alle fall klart meg helt fint, og lærte masse.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2015 #40 Skrevet 27. november 2015 De fleste ser på det som en utelukkende positiv opplevelse, det er ikke det samme som at det er positivt for dem i det lange løp.Det gjør de ikke. Hvis de ikke fullfører studieåret, vil de ikke se på det som en positiv opplevelse i etterkant, når en blir litt mer moden mentalt sett. Jeg ser på det som en svært positiv opplevelse, fordi jeg lærte masse om meg selv, om økonomi og ble selvstendig i ung alder - og jeg klarte å fullføre videregående med gode karakterer. Så ja, det viste seg at det var positivt for meg i det lange løp. Jeg er i dag student, og når jeg ser tilbake i dag, syns jeg at jeg hadde en flott tid. Anonymkode: d3f56...d4c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå