Gå til innhold

Flytte ut som 17-åring

Anbefalte innlegg

Gjest Ukjenten
Skrevet

Hadde dere latt datteren deres flytte ut som 17 1/2 åring?

Hvor kan de søke støtte når de flytter ut på særskilt grunnlag? Vet at det går an på lånekassen, men er det andre steder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 8fe8c...718

• Liker 1
Skrevet

Det er da mange som flytter ut før 17 år, mange må faktisk flytte for å gå på videregående.

Kanskje barnevernet kan være til noe hjelp?

Anonymkode: cadd8...75b

• Liker 1
Skrevet

Det er da mange som flytter ut før 17 år, mange må faktisk flytte for å gå på videregående.

Hvis de MÅ er saken noe annet, men hvis de ikke må synes jeg det er best at de bor hjemme.

Gjest Ukjenten
Skrevet

Nei.

Okei.

Er litt usikker da det ikke er problemer hjemme, men opplevelser jeg har opplevd hjemme tidligere som gjør at jeg synes det er vanskelig. (Vet ikke helt om du forsto hva jeg mente..)

Monica?

??

Hvis de MÅ er saken noe annet, men hvis de ikke må synes jeg det er best at de bor hjemme.

Okei

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var ferdig meg ungdomsskolen for å gå på videregående. Fikk noe ekstra stipend den gang, men det var ikke særlig mye. Mamma måtte nok hjelpe med husleien. Så kan man jo alltids skaffe seg en deltidsjobb. Hadde samtidig ei venninne som gjorde det samme. Jeg husker hun forsøkte å søke om ekstra støtte fra forskjellige plasser (samt studielån), men uten hell. 

Anonymkode: fa5eb...443

Skrevet

Okei.

Er litt usikker da det ikke er problemer hjemme, men opplevelser jeg har opplevd hjemme tidligere som gjør at jeg synes det er vanskelig. (Vet ikke helt om du forsto hva jeg mente..)

??

Okei

Tungt å gå på skole og jobbe, og du gjør en bjørnetjeneste hvis du betaler husleie/lommepenger osv

Gjest Ukjenten
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var ferdig meg ungdomsskolen for å gå på videregående. Fikk noe ekstra stipend den gang, men det var ikke særlig mye. Mamma måtte nok hjelpe med husleien. Så kan man jo alltids skaffe seg en deltidsjobb. Hadde samtidig ei venninne som gjorde det samme. Jeg husker hun forsøkte å søke om ekstra støtte fra forskjellige plasser (samt studielån), men uten hell. 

Anonymkode: fa5eb...443

Så flott at du klarte det! Jeg virkelig forsøkt å få meg en deltidsjobb, men virker utrolig vanskelig her jeg bor, iallefall før man er 18.. Hm, kanskje det er lettere nå? Ikke vet jeg.

Gjest Ukjenten
Skrevet

Tungt å gå på skole og jobbe, og du gjør en bjørnetjeneste hvis du betaler husleie/lommepenger osv

Det er sant

Skrevet

Hadde dere latt datteren deres flytte ut som 17 1/2 åring?

Hvor kan de søke støtte når de flytter ut på særskilt grunnlag? Vet at det går an på lånekassen, men er det andre steder?

har STRENGE foreldre, men flyttet ut når jeg var 17,5. Lærte mye om meg selv og verden. Ting forandrer seg ikke så mye på 6 mnd uansett :)

Anonymkode: a1bc7...394

Skrevet (endret)

De som ikke bor hjemme mens de fremdeles er i skole sliter mer enn de andre. Så det er faktisk i din beste interesse å være hjemme til du er ferdig på skolen. 

Endret av O.G.
Skrevet

De som ikke bor hjemme mens de fremdeles er i skole sliter mer enn de andre. Så det er faktisk i din beste interesse å være hjemme til du er ferdig på skolen. 

Enig!

Skrevet

Jeg var 17 da jeg flyttert hjemmefra, og for meg gikk det veldig bra. Jeg fikk stipend og lån, og klarte meg fint på egenhånd, men foreldrene mine ville jo hjelpe, og betalte ofte telefonregningene mine og overførte meg litt penger nå og da. Jeg var moden for alderen, økonomisk flink og var ikke akkurat noen festløve. Den perioden var faktisk en veldig fin periode for meg og jeg angrer ikke. 

Kjenner en jente som flyttet da hun var 16-17, hun var ikke akkurat så ansvarlig av seg, likte å feste og jeg tror faktisk ikke hun fullførte studieåret. Endte opp med at hun festet flere dager i uken.

Så, det er viktig å tenke på hvilket stadie datteren din er i, mentalt sett. 

Anonymkode: d3f56...d4c

Skrevet

De som ikke bor hjemme mens de fremdeles er i skole sliter mer enn de andre, grovt generalisert. Så det er faktisk i din beste interesse å være hjemme til du er ferdig på skolen. 

Man lærer utrolig mye av å bo alene i ung alder, og jeg ser på det som en utelukkende positivt opplevelse for meg. Men ja, det er ikke alle som bør bo alene i den alderen. 

Skrevet

Man lærer utrolig mye av å bo alene i ung alder, og jeg ser på det som en utelukkende positivt opplevelse for meg. Men ja, det er ikke alle som bør bo alene i den alderen. 

De fleste ser på det som en utelukkende positiv opplevelse, det er ikke det samme som at det er positivt for dem i det lange løp.

Skrevet

Det kommer helt an på ungdommen det!

Jeg var 16 når jeg flytta ut. Mamma gråt, pappa ville la meg prøve. Jeg hadde alltid vært ærlig og oppriktige med de. Pappa fortalte at veien hjem igjen var fryktelig kort, men han var villig til å prøve. I dag er det 7 år siden, flytta aldri hjem igjen jeg :)

Skrevet

Om en har rett på borteboerstipend og klarer å dekke boligkostnadene, så ser jeg ikke et problem med å prøve det. Å flytte ut tidlig er ikke for alle, men jeg mener at en burde prøve det om en har muligheten - rett og slett for å lære om ansvar og økonomi. Mange har godt av å gå på en smell, men de fleste klarer seg strålende.

Skrevet

Om en har rett på borteboerstipend og klarer å dekke boligkostnadene, så ser jeg ikke et problem med å prøve det. Å flytte ut tidlig er ikke for alle, men jeg mener at en burde prøve det om en har muligheten - rett og slett for å lære om ansvar og økonomi. Mange har godt av å gå på en smell, men de fleste klarer seg strålende.

Den smellen kan de gå på når de er ferdig med videregående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...