Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja jeg er under oppfølging av Barnevernet. Også er det tidligere problematikk med rus. Har en redsel for at de vil hente barnet på sykehuset om jeg ikke drar frivillig. Selv har jeg gitt rene urinprøver i hele svangerskapet og ting er rolig. Men nå fikk barnefar en dom som han soner for. Den saken er egentlig mange år gammel. Og det har gjort barnevernet urolig. Derfor drar jeg frivillig på mødrehjem. For å sikre meg at de gir meg en sjanse og ikke bare henter barnet når det blir født. Tusen takk for råd. Vil veldig gjerne vite mest mulig før jeg får plass.

TS

Jeg tenker du har en stor fordel allerede. At du allerede nå har innsikt i din situasjon og på bakgrunn av situasjonen frivillig velger mødrehjem. Jeg tenker det kan telle positivt. Men det er jo selvsagt viktig at du er motivert under et opphold på mødrehjem og ikke kun før du kommer dit. Men har du fått innvilget mødrehjem? 
Nå vet ikke jeg hvilken dom barnefar soner eller om han er "ustabil" på noen som helst måte. Men er han f.eks. rusmisbruker eller "ustabil" på andre måter så ville jeg vurdert forholdet til han. Rett og slett fordi det nå ikke bare er deg dette handler om men også ditt barn. Husk på at dersom du har et forhold til barnefar og barnevernet er urolig for dommen og andre ting med barnefar, så kan de jo på bakgrunn av det vurdere å ta barnet fra dere. 

Lykke til :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare si meg enig i ambivalentReaction . Er motivasjonen til TS der, så er alt mulig å få til. Jeg hadde ikke stolt 100% på barnevernet heller i hennes situasjon. Det er helt naturlig av TS å være litt bekymret, og det tegner på at hun er motivert og ønsker barnet det beste.

Anonymkode: be2b6...538

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

og felles for de som ikke er de best egnede foreldrene, er at de mangler selvinnsikt. Da er det nærliggende å skylde på at systemet lager faenskap, når det i realiteten er sånn at de jobber for barnas beste. 

Motivasjon alene er ikke nok for å klare dette fint, dessverre. Barn som selv har vokst opp under vanskelige forhold, mangler veldig ofte gode rollemodeller, og vet ikke hva som skal til for å skape en god foreldre-barnrelasjon - de har jo aldri lært det. 

veldig enig i dette. Vi har mye av de samme erfaringene.

Skrevet

Jeg har sett så mange unger bli fullstendig ødelagte fordi uegnede foreldre har fått lov til å prøve og feile altfor mange ganger, så mødrehjem er virkelig noe jeg ser på som et positivt forebyggende tiltak. Foreligger det et krav om at mor og nyfødt skal bo på mødrehjem, så har barnevernet virkelig gode grunner for bekymring. 

TS: vær glad for at en instans som kun har fokus på ditt barn sitt beste er der og ivaretar dets interesser og velbefinnende. Det første du bør gjøre for å vise at du er istand til å sette barnets behov foran dine egne, og være den gode omsorgspersonen de vil se, er å bryte med barnefar. Om du ikke allerede har gjort det, må du også bryte med rusbelastede venner. Jeg ønsker deg og barnet ditt all mulig lykke til! 

Anonymkode: 2a595...0fa

• Liker 2
Skrevet

Min mor var en hurpe og hun hadde fantastiske foreldre. Dersom man går inn for det kan man være en god forelder, det er ikke akkurat raketforskning. Barnevernet er det legitimt å kritisere, og selvsagt vil ikke TS at barnet skal bli stjålet for så å bli mishandlet, og seksuelt misbrukt på en institusjon eller ende opp hos noen onde adoptivforeldre. Ingen kan elske et barn som barnets mor (med unntak av min mor, hun er ikke i stand til å elske noen andre enn seg selv).

Innlegget ditt viser at du har lite innsikt i hva som virkelig kreves for å være en god forelder. Hvis det var så enkelt som du forfekter, hvorfor er det da så mange som ikke er gode foreldre? Alle foreldre elsker ikke barna sine, og verken kjærlighet alene eller motivasjon er nok til å være en god forelder.

Utsagnet ditt om barnevernet er for fjernt til at jeg gidder gå inn i det. 

Skrevet

Nå har det seg slik at jeg ikke har ment at det er systemet det er noe galt med. Jeg spør kun om hva de ser etter i et mødrehjem for jeg ønsker å vite hva jeg drar til med mitt barn. Jeg har ikke spurt noen om barnefar og om hva jeg burde gjøre med han. For det har ikke noe med saken å gjøre og han soner ikke for vold eller rus. Men gamle bøter. Jeg har heller ikke spurt hva folk mener om meg som en omsorgsperson. Jeg spør ganske enkelt om det er noen som har erfaring med Mødrehjem? For jeg ønsker å vite hva det går ut på å reise ditt.

TS

• Liker 1
Skrevet

Nå har det seg slik at jeg ikke har ment at det er systemet det er noe galt med. Jeg spør kun om hva de ser etter i et mødrehjem for jeg ønsker å vite hva jeg drar til med mitt barn. Jeg har ikke spurt noen om barnefar og om hva jeg burde gjøre med han. For det har ikke noe med saken å gjøre og han soner ikke for vold eller rus. Men gamle bøter. Jeg har heller ikke spurt hva folk mener om meg som en omsorgsperson. Jeg spør ganske enkelt om det er noen som har erfaring med Mødrehjem? For jeg ønsker å vite hva det går ut på å reise ditt.

TS

I startinnlegget etterspør du følgende: Har tenkt å dra frivillig på mødrehjem for å bevise at jeg en god mor. Men det er ting jeg lurer på. Om det er noen her som har vært på noe sånt. Og hva er det de går etter for å utrede meg som mor?

Her er "hva du bør gjøre med barnefar" nokså essensielt, og hører innunder det å utrede deg som mor. Hvordan ønsker du å tilrettelegge hverdaen og livet til det beste for barnet og deg selv? Det å skulle sone, selv om det "bare er bøter" sier mye om en person. Han blir f.eks ikke kvitt kravet, selv om han soner, soningen er straff for ikke å ha betalt bøtene, og ikke noe han kan gjøre isteden for å betale. Noe sier meg at denne fyren er en vandrende økonomisk katastrofe, og for barnevernsmyndighetene er det nokså interessant å vite hvordan dere skal forsørge dere selv og barnet deres, og hva slags forhold barnet vil vokse opp i. Økonomi er viktig i en familie.

I og med at ingen her kjenner deg, så er det jo nokså vanskelig å mene noen om deg som omsorgsperson, men jeg synes ellers du har fått noen relativt gode svar her. Kort sagt: De ser på din generelle omsorgsevne, hvordan du behandler babyen, hvordan du forholder deg til omgivelsene, samarbeidsevne i fht de ansatte, evne til å ta kritikk, og hvilke mennesker/miljø du i det daglige omgir deg med.

Anonymkode: 2a595...0fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...