Gå til innhold

Privat utredning adhd hos barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Noen her som kan komme med forslag om hvor man kan utrede barn privat? På østlandet. 

Takk på forhånd!:)

Anonymkode: f0446...5ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor privat? Har ikke noe imot det bare lurer :)

Anonymkode: 3d565...e98

Skrevet

Hvorfor privat? Har ikke noe imot det bare lurer :)

Anonymkode: 3d565...e98

Har gjennomført en runde med både PPT, BUP,  og alt som hører med, men kom ingen vei. Henvist på nytt nå, men ventetiden er for lang. Vanskelig å se hvor mye barnet sliter, og det tærer mye på oss som familie. 

Nå klarer vi snart ikke mer, og det er helt forferdelig å føle seg så hjelpesløs. 

Skrevet

Har gjennomført en runde med både PPT, BUP,  og alt som hører med, men kom ingen vei. Henvist på nytt nå, men ventetiden er for lang. Vanskelig å se hvor mye barnet sliter, og det tærer mye på oss som familie. 

Nå klarer vi snart ikke mer, og det er helt forferdelig å føle seg så hjelpesløs. 

Kan ikke gi råd, men lykke til :)

Anonymkode: cf3aa...6f8

Skrevet

Tusen takk😊 

Skrevet (endret)

Litt usikker på hva du  memer med kommer dere ingen vei. Blir ikke satt noen diagnose? Hvis det er slik så må en innenfor score på dette I tester. Mange personer kan være på grensen. Barne og ungdoms-habilitering på a-hus er et sted en kan forsøke. Private som gjør dette - Spis kompetansesenter? Du kan undersøke . De har mye om adhd dvs.autismespekteret. Autismeforenigen I Norge kan  kanskje hjelpe. 

Jeg ser problemstillingen deres når dere søker hjelp og ikke når frem pga.manglende diagnose. 

Endret av Peter007
Skrevet

Vil tro fastlege kan svare på dette og vet veien videre.

Havnet barnet I kategori gråsone sist? 

Sist vi var på bup nå gikk vi gjennom en screening som het kiddie sads (?) Som gikk I gjennom langt mer enn bare adhd. De mener fortsatt at det ikke er noe "galt", men vi rundt ham ser jo dette langt tydeligere enn noen som bare sitter å scorer tester. Tester gir et bilde, men langt fra et komplett et. Vi skal nå gå I gang med enda en ny utredning.

Stå på, ikke gi dere.

Et lite tips er å skrive dagbok over en periode. Helt uten filter, skriv ned situasjoner, konflikter og også positive ting. La deretter utrederen lese den. Den vil gi dem et bedre bilde av hverdagen til barnet og de rundt. Be gjerne skole om å skrive ned vansker/problemer. Da har dere egne ord og følelser I stedet for disse avkrysningsskjemaene.

Lykke til

Skrevet

Litt usikker på hva du  memer med kommer dere ingen vei. Blir ikke satt noen diagnose? Hvis det er slik så må en innenfor score på dette I tester. Mange personer kan være på grensen. Barne og ungdoms-habilitering på a-hus er et sted en kan forsøke. Private som gjør dette - Spis kompetansesenter? Du kan undersøke . De har mye om adhd dvs.autismespekteret. Autismeforenigen I Norge kan  kanskje hjelpe. 

Jeg ser problemstillingen deres når dere søker hjelp og ikke når frem pga.manglende diagnose.

Utrederen så ikke noe av det samme som vi så, og mente at det absolutt ikke kunne være noe galt. Observasjonene ga ingenting. Men det var prat om 1 observasjon, hadde de gjort litt fler observasjoner over litt lenger tid så mener jeg de hadde sett mer. 

På tester scoret barnet høyt, men det var visst vi foreldrene som overdrev i svarene vi ga. Det ble ikke satt noen diagnose.

Nå har "heldigvis" tegnene/symptomene forverret seg og vises tydeligere på flere områder. Men skaden eller problemene har også blitt større, og ingen vil være venn/være sammen med barnet akkurat nå. 

Tusen takk for tips, jeg ska sjekke med engang☺

Skrevet

Du vil at barnet skal få en psykiatrisk diagnose, men legene er ikke enige med deg? Så derfor vil du kjøpe en diagnose hos en privat lege?

Vær glad for at barnet ditt ikke har noen psykiatrisk diagnose som kan skape problemer seinere i livet. Husk at slike diagnoser er nærmest umulig å bli kvitt. 

Anonymkode: 52943...dc6

• Liker 1
Skrevet

Vil tro fastlege kan svare på dette og vet veien videre.

Havnet barnet I kategori gråsone sist? 

Sist vi var på bup nå gikk vi gjennom en screening som het kiddie sads (?) Som gikk I gjennom langt mer enn bare adhd. De mener fortsatt at det ikke er noe "galt", men vi rundt ham ser jo dette langt tydeligere enn noen som bare sitter å scorer tester. Tester gir et bilde, men langt fra et komplett et. Vi skal nå gå I gang med enda en ny utredning.

Stå på, ikke gi dere.

Et lite tips er å skrive dagbok over en periode. Helt uten filter, skriv ned situasjoner, konflikter og også positive ting. La deretter utrederen lese den. Den vil gi dem et bedre bilde av hverdagen til barnet og de rundt. Be gjerne skole om å skrive ned vansker/problemer. Da har dere egne ord og følelser I stedet for disse avkrysningsskjemaene.

Lykke t

Tusen takk!☺

Utredningen ble bare avsluttet, så jeg vet ikke hva de kom frem til. Men diagnose ble det ikke. Jeg ble skuffet og følte at jeg ikke ble tatt på alvor. 

Jeg skrev faktisk dagbok sist, men det ville ikke utrederen se på engang. Jeg har fortsatt å skrive, og håper jeg får en annen utreder neste gang. Takk for tips:)

Lykke til med deres utredning også!

Skrevet

Du vil at barnet skal få en psykiatrisk diagnose, men legene er ikke enige med deg? Så derfor vil du kjøpe en diagnose hos en privat lege?

Vær glad for at barnet ditt ikke har noen psykiatrisk diagnose som kan skape problemer seinere i livet. Husk at slike diagnoser er nærmest umulig å bli kvitt. 

Anonymkode: 52943...d

Seriøst? 

Fastlege, lærere, helsesøster, en barnepsykolog og PPT er enige med meg. Hos BUP stoppet alt. Jeg vil ikke kjøpe noen diagnose, jeg vil at barnet mitt skal få den hjelpen det har krav på. 

Problemene er mange og STORE. Og det er vel bedre at barnet får hjelp nå, enn at problemene skal balle på seg etterhvert som årene går?

Skrevet

Mulig du kan få hjelp eller svar fra en privatpraktiserende nevropsykolog. Du kan kanskje Google og se om det er noen i nærheten av der du bor? Noen har også refusjonsavtale med det offentlige. Da må barnet henvises av fastlege, og det kan bli noe venting. Men mye billigere. 

Skrevet

Hei.

jeg satt akkurat å googlet dette, da jeg fikk se ditt innlegg her.

jeg har idag vært på bup og fått diagnosen F98 på min sønn på 7,5 år og jeg er ikke enig i deres avgjørelse i det hele tatt.. I den diagnosen heter det "andre spesifiserte atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som vanligvis oppstår i barne- og ungdomsalderen, dette er uten hyperaktivitet.

jeg har nå kjempet i flere år for at min sønn skal få en ADHD diagnose, fordi jeg er ikke i tvil om at det er det det er.. Vi har vært i bup i 1,5 år snart også ender de opp med denne vage diagnosen.. Noen av de største utfordringene han har, er jo akkurat hyperaktivitet og en indre uro. De mener at hans uro kommer av hans problemer med å regulere følelser og atferden, og at det er det som da fører til en uro. De mener at vi må forsøke å jobbe med hans regulering og dermed tror de at hans uro vil forsvinne.. Jeg tror dessverre at det er medisiner som må til, men dette vil han ikke få så lenge han ikke fikk F90 diagnosen ADHD. Jeg kjenner meg utrolig frustrert og oppgitt over systemet.. Hvor lenge skal jeg måtte kjempe for å få riktig hjelp? Derfor lurer jeg på om det faktisk finnes noen som tar en utredning utenom å måtte gjennom spesialisthelsetjenesten? Eller så kommer jeg kanskje til å klage og kreve en ny vurdering, for det er noe vi har rett til.. Men jeg vet ikke om jeg orker å kjempe mer mot dette systemet.

hilsen en oppgitt og trøtt mamma..

Anonymkode: a3f1c...0fa

Skrevet

Mulig du kan få hjelp eller svar fra en privatpraktiserende nevropsykolog. Du kan kanskje Google og se om det er noen i nærheten av der du bor? Noen har også refusjonsavtale med det offentlige. Da må barnet henvises av fastlege, og det kan bli noe venting. Men mye billigere. 

Tusen takk for hjelpen, nå fant jeg ut mye. Da kommer vi forhåpentligvis igang igjen. Igjen, tusen takk! 

Skrevet

Hei.

jeg satt akkurat å googlet dette, da jeg fikk se ditt innlegg her.

jeg har idag vært på bup og fått diagnosen F98 på min sønn på 7,5 år og jeg er ikke enig i deres avgjørelse i det hele tatt.. I den diagnosen heter det "andre spesifiserte atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som vanligvis oppstår i barne- og ungdomsalderen, dette er uten hyperaktivitet.

jeg har nå kjempet i flere år for at min sønn skal få en ADHD diagnose, fordi jeg er ikke i tvil om at det er det det er.. Vi har vært i bup i 1,5 år snart også ender de opp med denne vage diagnosen.. Noen av de største utfordringene han har, er jo akkurat hyperaktivitet og en indre uro. De mener at hans uro kommer av hans problemer med å regulere følelser og atferden, og at det er det som da fører til en uro. De mener at vi må forsøke å jobbe med hans regulering og dermed tror de at hans uro vil forsvinne.. Jeg tror dessverre at det er medisiner som må til, men dette vil han ikke få så lenge han ikke fikk F90 diagnosen ADHD. Jeg kjenner meg utrolig frustrert og oppgitt over systemet.. Hvor lenge skal jeg måtte kjempe for å få riktig hjelp? Derfor lurer jeg på om det faktisk finnes noen som tar en utredning utenom å måtte gjennom spesialisthelsetjenesten? Eller så kommer jeg kanskje til å klage og kreve en ny vurdering, for det er noe vi har rett til.. Men jeg vet ikke om jeg orker å kjempe mer mot dette systemet.

hilsen en oppgitt og trøtt mamma..

Det er leit man må kjempe, forstår hva du mener. Vi har vært i systemet i over 4 år, det føles håpløst. Man føler seg mislykket som forelder. Og hva med det stakkars barnet?

De er jo utdannet innenfor dette, men er som en over her nevnte, de krysser av i skjemaer og foretar seg noen observasjoner. De lever ikke med barnet og ser problemstillingen. 

Lykke til videre! 

Skrevet

Det er leit man må kjempe, forstår hva du mener. Vi har vært i systemet i over 4 år, det føles håpløst. Man føler seg mislykket som forelder. Og hva med det stakkars barnet?

De er jo utdannet innenfor dette, men er som en over her nevnte, de krysser av i skjemaer og foretar seg noen observasjoner. De lever ikke med barnet og ser problemstillingen. 

Lykke til videre! 

ja en føler seg totalt mislykket som forelder.. Og det tapper en for så vanvittig mye energi.. 

4 år ja, det er vel ikke så langt unna vi heller er. Vi fikk kontakt med ppt i Bhg og da var han 4 år, men det var jo en lang vei å gå bare for å få en henvisning til bup i det hele tatt.. Helt utrolig at det skal være sånn!

Jeg har invitert dem hjem til oss, men de ønsket heller at vi skulle filme hjemme og det er jo begrenset hva man ser der. 

Men nå har jeg hvertfall krevd at de går igang med noen tiltak, så det de vil begynne med er at vi får noen hjem til oss, som kan hjelpe oss med å regulere følelser og atferden hans.. Så får vi bare se om uroen fremdeles er der når han har fått hjelp til dette.. For hvis ikke den blir borte, så burde de hvertfall forstå at det er ADHD det er snakk om.. 

Jeg skal ta å undersøke ifht tipset over her mtp privatpraktiserende nevropsykolog. 

Tusen takk for alle gode tips og lykke til til dere også!

:)

Skrevet

Tusen takk for hjelpen, nå fant jeg ut mye. Da kommer vi forhåpentligvis igang igjen. Igjen, tusen takk! 

så bra:) Hyggelig om det kunne hjelpe. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...