Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jo takk, jeg sov så søtt så. Ingenting er som rent sengetøy. (Og det skader vel heller ikke at soverommet og diverse andre rom fikk seg en runde med tørrmoppen heller.)

Sitter nå med morgenkaffen og psyker meg opp til "Operasjon gomme". Konstaterer med en viss irritasjon at jeg glemte å kjøpe rosiner i går, men vi har en "Brustadbu" borti her så jeg kan sikkert gå dit og handle. Hvis ikke får jeg klare meg uten rosiner. Jeg er uansett ikke så veldig glad i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gomme. Med rosiner.

Det ble også en opptur da jeg trådte på vekta og hadde gått ned enda 0,3 kg siden onsdag. *peker på ticker i signatur* Jeg begynner virkelig å føle at målet jeg satte meg er oppnåelig. Så langt har jeg hatt bare en uke med nesten stillstand, ellers er vekta gått jevnt og trutt nedover. Det er en ganske deilig følelse. Avgir innimellom "rapport" til et par nære kolleger, dels for å få skryt :fnise: og dels for å legge litt ekstra press på meg selv så jeg ikke skal skli ut. De er kloke nok til å ikke kommentere masse, men i dag var det faktisk en som konstaterte at det var synlig. Jeg er visst kvitt en dobbelthake eller noe slikt. Tror egentlig ikke jeg hadde det i utgangspunktet, men kan vel gå med på at kjevebeinet er blitt noe mindre avrundet i kanten, for å si det slik.

Veldig greit å se fremgang og få tilbakemelding på at andre ser det også.

I kveld er det den lille joggeøkta mi, og jeg gruer som bare rakker'n egentlig, men det hjelper ikke. Avsted skal jeg. Det er tross alt bare en halvtime. Må bare la middagen synke ned litt. Hadde litt kjøttrester fra fredag som jeg varmet sammen med litt tacokrydder og så la jeg litt salat og salsa i en tacolefse og hev på kjøttet og litt lettrømme. Nam!!! Det er en variant jeg har begynt å bruke litt hvis jeg har anvendelige kjøttrester etter helga. Grei måte å få utnyttet kjøttet på og moderat kalorimengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart halvveis jo!

Vennligst send viljestyrke og motivasjon. Jeg skulle ønsker at jeg i det minste hadde tro på at jeg kunne jogge. Har prøvd noen ganger... kommer 10 meter, så har jeg blodsmak i munnen og er generelt bare sur og forbanna. Skyld blir plassert både på sko, asfalt og dårlige joggegener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging, ja. En halvtime er jo supert.

Motiverende å lese om trening her. Det jeg gjorde da jeg begynte å jogge for 3-4 år siden var å visualisere løypa mange ganger. Det var en runde jeg har gått masse. Så la jeg inn hvor jeg skulle gå og hvor jeg skulle jogge, visuelt. Når jeg da gjorde det i praksis var det bare å gjøre som visualisert. Det funket, og jeg kunne justere hvis jeg orket å jogge mer enn visualisert. Jeg får også blodsmak fort, så det var om å gjøre og ikke gape over for mye.

Du er flink, Cata. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender en porsjon viljestyrke og en porsjon motivasjon, men muligens ikke til jogging? Det er jo som skapt til å bli forbannet av. Jeg ble det selv, eller - blir det enda, og ville aldri gjort det hadde det ikke vært ganske effektivt for å få opp kondisen. Men du må jo lufte "lurvedyret" så da kan du jo trave avsted i litt raskere tempo enn ellers?

Hvis du absolutt insisterer på jogging så kan jeg anbefale lyktestolpemetoden, forutsatt at du har lyktestolper som står med noenlunde jevne mellomrom. Jogg fra den ene til den neste, så går du i neste intervall (eller gå to stolper i starten) og så jogger du igjen.

Mitt beste motivasjonstips er imidlertid treningsstudio med apparater. Det er det som jeg holder meg i gang med. Det er kjedelig det også, men jeg stiller meg inn på den modusen at "nå skal jeg gjøre øvelsene mine og så kan jeg gå hjem til sofaen med god samvittighet". :ler:

Jeg er kommet til at å tro trening skal blir moro er en illusjon. Will not happen. Men jeg kan avfinne meg med at det er noe jeg gjøre for ikke å havarere før femti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jogging, ja. En halvtime er jo supert.

Å, jeg jogger ikke halvtimen enda. Foreløpig er maks sammenhengende oppe på 15-16 minutter. Men på denne mandagsøkta så går jeg raskt (på mølle) 5 minutter, så jogger jeg fem minutter osv. Til sammen en halvtime.

Cluet er at det skal være overkommelig. Fem minutter klarer jeg alltids å løpe og en halvtime totalt har jeg stort sett tid til.

Har to andre økter ellers i uka, en med saltrening (basisball) og en med apparattrening og 15 minutter jogging etter at alle apparater er unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurvedyret luftes selvsagt daglig og jeg er relativt god på å gå fort. Hater å gå sakte. Om jeg skal gå et stykke så tar jeg gjerne litt mer i (litt fortere, litt høyere kneløft og litt mer sprett i avsparket). De sier jo at å gå fort på mange måter er bedre enn å jogge.

Merkelig nok så tror jeg ikke at kondisen er helt på bunnen heller. Kan dint trave opp en bratt bakke i greit tempo uten å klappe sammen helt, men akkurat jogging tror jeg at blir for voldsomt. Det er den blodsmaken i munnen som er noe dritt!

Har lenge hatt planer om å melde meg inn på treningssenteret. Gruppetrening funker for meg, men jeg er så himla god på å finne unnskyldninger for å IKKE gå :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som både Lea og Cata er flinke til å trene/bevege seg. Da er det bare Serafina igjen... Falt av lasset på et tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke flink. Jeg går når jeg må og sjelden langt. Om jeg bare hadde fått rotet meg til å GÅ i butikken (15 min hver vei) i stedet for å ta bilen.. eller å gå bare for å gå en tur. Her blir det noen få, korte turer med hunden som regel.. men det er alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg har ikke vært flink så innmari lenge. Startet i fjor høst da jeg formelig hørte et fremtidig hjerteinfarkt puste og pese bak meg, og jeg bestemte meg for å øke forspranget FØR det tok meg igjen. Så har det gått litt i rykk og napp inntil i oktober da bukselinningen og vekta rottet seg sammen mot meg og fortalte at til tross for mine trimforsøk så var jeg nå vippet opp i helseskadelig overvekt... Takkskarruf...meg ha for den, kjære badevekt. :vekt:

Dermed bestemte jeg meg for at "Her må noe gjøres", så jeg kuttet mat (ikke all mat, for det går som kjent dårlig i lengden) og økte trim (med denne gå/jogge økta pr. uke). :trene:

Nå er BMI nede i området "feit, men ikke døden nær" igjen, og jeg kjenner at kroppen så smått begynner å fungere. Selv om treningen ikke er morsom (alle som prater varmt om endorfiner som frigis, må ha fått en annen rase enn jeg, mine endorfiner trigges fremdeles best av sofaen), så ER det faktisk greit å kjenne at kroppen virker sånn noenlunde og se at vekta går nedover.

Det som også er litt greit er å kjenne at beina mine liker at vekta reduseres. Jeg har aldri tenkt på at beina mine hadde noen problemer med vekta, men nå når det er forsvunnet noen kilo så kjenner jeg at både knær og leggmuskler liker det. Tar man noen melposer og bærer hjem fra butikken så skjønner man litt mer hva 5 kg utgjør, selv om det ikke høres fantastisk mye ut.

Dermed prøver jeg å klore meg fast til trening 3 ganger i uka til vektmålet er nådd, så kan jeg kanskje gå tilbake til 2 økter pr. uke igjen. Eventuelt har det blitt en vane så jeg fortsetter rett og slett fordi jeg ikke gidder bryte vanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der gikk "flink" til h..... :frustrert:

Dvs. sjansen er stor for at det kommer til å gjøre det. Helt mot slutten av treninga i dag så skjedde det et eller annet rart bak i leggmuskelen. Kan noen sende meg en fysioterapeut, takk? Det kjennes ut som krampe, men siden det nå har vart i mer enn to timer så tenker jeg det er en skikkelig strekk i stedet.

Fikk beskjed av instruktøren om å finne en ispose og legge på, så det gjorde jeg naturligvis. Og etter hjemkomst og dusj har jeg sittet med beinet høyt. Får håpe det krymper rekonvalesensen en del. Men har en mistanke om at dette her kommer til å henge i et par uker. Sånne muskelgreier hos meg gjør gjerne det.

Liker det ikke. Følte jeg var så godt i gang nå og fikk ros av instruktøren flere ganger. Vel er hun forpliktet til å skryte litt av oss så vi ikke mister motet :fnise: , men på et par øvelser følte jeg faktisk det var berettiget.

Damer: jeg har fått magemuskler!!!! :hoppe:

Men jeg skulle altså gjerne hatt en fullt fungerende legg også. Har ikke lyst på noe treningsavbrudd nå når jeg er i siget. Dvs. jeg kan jo selvsagt trene mage og armer og diverse muskler som ikke har med legg å gjøre, men det kan legge en demper på tredemøllevirksomheten tror jeg. Får se hvordan det går i morgen. Er det fremdeles ømt når jeg står opp så får jeg hive på litt Ibux gel og er det ikke betydelig bedre til over helga så får jeg vurdere legebesøk. Jeg tror ikke jeg har røsket av noe inni der, men...tja...det bør roe seg i løpet av 2-3 dager selv om det nok kommer til å ta et par uker å få det helt i orden igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AU! Den leggen høres ikke god ut. Håper det går fort over. :troest:

Og jeg tror jammen jeg burde hatt meg en sånn ticker jeg også. For det går sakte, men sikkert, nedover her også. Her har det forsvunnet åtte kilo siden juli. Men enda er det mye igjen før jeg er der jeg bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leggen er ikke god, men i det minste bedre i dag enn i går, og nå i ettermiddagstimene har den gjort et jump i positiv retning. Hvis jeg går saaaaaakte så halter jeg mye mindre enn før i dag ;).

Har fisket mye spørsmål i dag på jobb :fnise:, og fått en god del tvilsomme vitser om trening...

Er vel som fortjent tenker jeg.

Hadde med lefse på jobb i dag og "måtte" ta et par stykker selv også. Dermed røk dagens kcal budsjett nå når jeg kom hjem og skulle lage middag. Jaja, får gå på med friskt mot på lørdag igjen. (Fredag er jo min offisielle "slankeunntakstilstanddag". )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Nei, vitseflommen har roet seg. Leggen krangler enda, men er ikke verre i allfall. Eller - akkurat nå er den faktisk det, men det er nok fordi jeg har gått ganske mye i dag, så den er litt overanstrengt i strekken sin.

Men overlever nok.

Det jeg er mindre begeistret for i dag er at nærbutikken var fri for surret svinestek :sur: . Hva skal jeg da ha til middag på 1. juledag, liksom?

*luksusproblem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:nigo: Snikveiing i dag viser at første delmål er nådd :vekt:

Juhuuu!

Nå gjelder det bare å holde seg der i løpet av juleuka, og ikke gå alt for mye opp. Men er kommet inn i ganske god rutine og har ikke planlagt så veldig tung mat i jula, så har håp om at det skal gå bra. Ser jo nå at jeg tåler noen dagers "sprekk" uten at alt går på dunken. Jeg bare forsinkes litt i nedgangen.

Veldig greit at det er "kort" jul i år, for da handler jeg ikke så masse før jul og når jeg kommer til neste helg, så er jo jula snart over ;). Ser at det kan hjelpe på en del. Føler liksom ikke for å handle særlig mye snop og slikt når det blir sånn. Må også jobbe seint lillejulaften så kan heller ikke tyvstarte på godisspising.

Alle monner drar.

På den annen side så blir det litt dårligere med trening enn planlagt pga. leggen. Den kommer seg jo, men tør ikke belaste så veldig med jogging og sånn før den er helt god igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst klart å få mye mer snop i hus enn planlagt... Så jeg er redd det blir en skikkelig smell i jula... :sjenert:

Men-men, det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som betyr noe - det er det man spiser mellom nyttår og jul som utgjør den store forskjellen. Jeg tror jeg blåser fullstendig i alt som heter sunt kosthold og sånt nå i jula jeg. Så får det bli skjerpings etter jul igjen. Forøvrig veldig fornøyd med kjøp av ny bukse for to dager siden. Ned to str iløpet av et halvt år er bra det. :bolledeig:

Og et lite hint: jeg har flyttet inn i nytt fjøs nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lett etter fjøset ditt uten å finne det så jeg regnet med det var renovasjon på gang. Får gå ut med kart og kompass.

Skal ikke være for opphengt i vekt jeg heller i jula. Har både lefse og gomme, samt sjokolade i hus. Dessuten har jeg handlet inn remedier til riskrem og annen dessert (eh...jeg er voksen og liker faktisk gelé med vaniljesaus *rødmer*). Så det blir nok noen ekstra kcal her også. Og så noe mektigere middag enn ellers.

Menmen, på den annen side så er jeg blitt vant til å spise mindre så jeg tror kanskje ikke jeg kommer til å stappe meg likevel. Tror jeg skal lage en relativt liten riskremporsjon f.eks. for jeg blir nok å forsyne meg én gang i stedet for to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...