Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

Det eneste som varer i min mage er melkeprodukter eller brødmat. Proteiner holder meg mett maks en halv time, mens en porsjon grøt varer i timevis. Men dessvere lovlig mye kalorier i det etter dagens standard (havregrøt er unntaket) og dels kan jeg jo ikke spise grøt hver dag.

Da er ikke lavkarbotrenden helt din greie. Jeg har fått en ting for varm lunsj og synes det er kjipt med brød til lunsj. Da spiser jeg heller det hjemme.

Greit å spise det kroppen responderer best på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, lavkarbo ville jeg trolig blitt syk av, eller i allfall dårlig form. Fett gjør meg uvel og får det nesten ikke i meg i "ren" form. Som barn måtte jeg konvertere til skummet melk for den klarte jeg så vidt å drikke.

Fungerer greit med lite kcal, for da får jeg tross alt energi fra karbohydratene, men skulle jeg gått på lavkarbo ville det blitt en temmelig energiløs tilværelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp: Jeg tror jeg er blitt ensporet på mine gamle dager. I går ble jeg sittende og se på "Biggest Loser" på TV. Det var kanskje ikke så veldig lurt tatt i betraktning at programmet sluttet kl 23:30 og jeg skal tidlig opp.

Menmen, kom meg opp i rett tid og har fått surret meg avgårde på trening også. Merker faktisk forbedring i magemusklene nå. Der jeg for noen uker siden virkelig måtte slite med en variant av sit-ups så går det nå ganske greit. Verre er det med armene. Musklene der er type ullgarn av dårlig kvalitet - lite spenst eller styrke å hente der. :fnise: Jeg har riktignok klart å øke fra 4 til 5 kg på håndmanualer, men jeg har fremdeles en god stund igjen før jeg klarer normale push-ups fra tærne. Må ha knærne i gulvet i overskuelig fremtid, merker jeg. Men litt bedre må det da bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ilter dag på jobb igjen. Får så mange rare oppdrag, nå sist å kontrollere noe som 2 andre også kontrollerer - flere ganger i uka. Himmel og hav, vi er ikke overbemannet akkurat, så det må da holde at en kontrollerer????

Jeg blånekta. Og ble tatt på alvor. Litt. En annen endte med å gjøre akkurat den jobben. Nå er det jo ikke bare fordi jeg er vrang jeg protesterer. Dette er noe som man åpenbart har lagt opp til skal tilbakemeldes innen rimelig kort tid, og jeg er rett og slett ikke alltid tilgjengelig - dels pga. andre oppgaver som ikke kan utføres ved skrivebordet, og dels pga. jeg faktisk har ferie en gang i blant og ingen stedfortreder.

Dessuten er det altså en totalt meningsløs oppgave.

Har ikke gitt meg helt på det, så jeg skal ha en runde to med diskusjon om det der i samarbeidsgruppa for det prosjektet. For det er jo delvis for å forenkle rutiner den gruppa er dannet og da er trippelarbeid ikke lurt.

Noen må rett og slett ha blingset i tolkningen.

Er litt sur på hjemmebane også. Ser på pakkesporing at ny iPhone er ankommet distriktet, men jeg har ikke fått hentemelding enda. Normalt leverer de den jo på posten når de ikke finner meg hjemme. Hva ER det med amerikanske selskapers hang til å levere med bud. Funker jo ikke på noen måte når man er på jobb. Og så kommer "dings" 2 dager senere bare fordi de skal gjøre utleveringen så innmari fort. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har aviltret meg i dag, og nyefån er ankommet. Jeg må bare ha litt mat før jeg pakker opp og "sveiver" den i gang. Ble lang dag på jobb i dag og tarmene hyyyyyler. Trodde ikke jeg skulle sitte så lenge så det ble liksom ikke noe nødproviant, men så var klokka med ett fem...¨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh, dagens telefoner tar sin tid å få i gang... Det hjalp jo ikke akkurat at det lå en oppdatering av iOS og ventet heller. Driver nå og laster ned TomTom appen min til telefonen og det tar visst sin tid. Har tatt en testsamtale og ifølge min mor så var det kjempegod lyd. Hun hører litt dårlig så det er et godt skussmål.

Prøvde meg også med et bilde her jeg sitter og kan ikke klage på kameraet heller.

Den er jo litt større enn den gamle, men heldigvis ikke så mye (var derfor jeg kjøpte nå) så det skal gå fort å bli vant til den ekstra centimeteren. Skjermen er lynskarp. Jeg slet faktisk litt med SMS meldingene på den gamle etter oppdateringen (herregud, jeg begynner å bli gammel :sjokkert: ) men er ikke noe problem å lese på denne.

Ble opptakt til en liten krise i heimen da jeg oppdaget at jeg hadde kjøpt feil skjermbeskytter - til 4s som altså er 1 cm kortere enn 5s. Det gikk dårlig. Siden jeg vanligvis har telefonen en del i lomma når jeg er på jobb så var det mildt sagt irriterende, rent bortsett fra at det også var penger ut av vinduet. Men heldigvis hadde jeg også kjøpt gelcase på Amazon og der fulgte det jammen med skjermfilm. Puh! Reddet enn så lenge. Er ikke noe særlig kvalitet på denne beskytteren, men den holder nok til jeg får filmene fra Belkin. Måtte jo bestille på nytt etter tabben.

Jepp, tror jeg blir fornøyd i 3 nye år med denne her, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grine: Dårlig start på dagen når man våkner, er tett i nesa, pusser nesa og så plasker blod utover hele pyjamasoverdelen. Æsj. Ble tetting av lekk nese, og tilbake til sengs i et par timer til - på ren trass. Nå er ikke dette så mystisk, altså, jeg har slimhinner som lett blir tørre og dermed sprekker de også fort når jeg pusser nesen. Men...æsj likevel.

Fordelen er at når jeg omsider har stoppet lekkasjen, så holder den seg gjerne tett til neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt meg tett i dag også. Har en salve som jeg pleier smøre litt med på kvelden for å holde slimhinnene myke. Da går det gjerne veldig så greit.

Måtte ellers ut på hasteoppdrag i går. En kollega hadde observert at det hadde samlet seg vann (mye vann) i båtpresenningen. Skal aldri kjøpe så stor presenning mer! Håpløst å få den strammet nok. Resultatet ble at jeg måtte avsted med stige og kniv for å kutte noen rifter til drenering. Problemet var bare at nattefrosten hadde tatt godt tak så det lå et tykt islokk på "pyttene". Klarte omsider å komme meg innunder her og der og fikk dermed kuttet litt hull. Det får duge til temperaturen kryper opp igjen , så tiner vel isen og vann renner vekk. Får ta meg en tur og prøve å stramme presenning litt ekstra ved neste vindstille når isen er vekk. Håpløst å gjøre det nå i allfall.

Trenger jeg si at jeg løftet vekter i illsinne på trening etterpå? :trene:

Hater sånt dill som det der.

I dag har jeg svingt meg rundt og vasket hus og mens jeg først var i gang fikk jeg dårlig samvittighet for stakkars varmepumpa. Det ble til at jeg støvsuget filtre og skylte de der allergidempende filtrene som ligger inni. Så nå er den fit for fight en periode til. Siden jeg først hadde drasset ut støvsugeren så ble det en runde med støvsuging av møbler også. Fotlenene på godstolen så litt "hårete" ut, så hele stolen, pluss bokhylle og sofa fikk en runde med støvsugeren.

Og siden jeg faktisk skrubbet dusjen i går så føler jeg meg riktig så flink. :nigo:

Nå skal jeg straks ut og gå en tur i finværet. Skal jo bli dårlig igjen tii uka så her er det bare å sparke seg selv avgårde. (Skjønt det frister mer å sitte inne med boka mi, men sånt blir det jo ikke vektreduksjon av.)

Ned 0,4 kg siste uke. Det er da noe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så jeg som trodde jeg var såpass langt ut i overgangsalderen at mensen hadde gått over. Jeg tok feil. Den meldte seg på søndag og i går meldte menssmertene seg. Veldig lite hyggelig når jeg hadde lang dag på jobb. Opp gjennom årene har jeg stort sett vært skånet for den type smertehelvete heldigvis, selv om man alltids blir litt uggen, men i går tør jeg si jeg ble "uggen pluss".

Etter å ha prøvd å ta det med ro på sofaen en times tid så gav jeg opp og bestemte meg for å gå til sengs - halv ti på kvelden :ler: . Det er lenge siden sist jeg la meg så tidlig. Tror det må ha vært da jeg hadde jetlag etter tur til Canada for over ti år siden.

Våknet et par ganger i løpet av natta og hadde fremdeles vondt, men da det omsider var på tide å stå opp på ordentlig, så var heldigvis smertene vekk.

Får håpe det var siste gang ;) . Noen fordeler skal man vel ha i alderdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må virkelig være en fordel å bli kvitt mensen. Lurer på når det skjer? Synes forsåvidt jeg har merket en endring der selv, men mistenker den kommer til å komme når den selv ønsker en stund fremover, dessverre.

Vi må ta med oss de fordelene vi kan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, det er nettopp det med "når den selv ønsker" som er litt kjipt. Nå slipper jeg billig unna etter en operasjon for noen år siden, men likevel. Hadde ikke blitt lei meg om den hadde stoppet for alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at jeg er ferdig med det verste jeg. Er tross alt et par år siden sist jeg hadde "tante" på besøk... Og jeg håper inderlig at jeg slipper det livet ut nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den helga. Startet ille på fredag. Var i et elendig humør pga julebordet jeg ikke skulle på. Logisk? Nei. Det var definitivt selvvalgt. På den annen side så er det den eneste muligheten jeg har i året til å pynte meg, og da er det litt irriterende å ikke gå, nå når jeg faktisk er blitt synlig slankere. Men vet av erfaring at jeg bare kommer til å bli sittende alene. Her går folk som par, setter seg sammen med andre par og er særdeles lite inkluderende. Det er ikke spesielt hyggelig å sitte alene og prate med veggen.

Så jeg ble hjemme, men en anelse ilter likevel.

Lørdag var ikke humøret særlig mye bedre, og det ble iallfall ikke bedre av at jeg måtte bytte presenning på båten. Pga. alt for stor presenning og klemt finger så fikk jeg jo ikke surringene stramme nok sist og nå var deler av surringene løsnet og i tillegg måtte jeg skjære hull i presenningen for å drenere ut vann som hadde samlet seg i søkk. I går formiddag var det noenlunde vindstille og jeg skred til verket i all hast. I dag skulle det nemlig være langt mindre vindstille.

Akkurat i det jeg hadde fått av gammelpresenningen og den nye noenlunde på så kom det noen vindkast. Iiiiiik. Det er ikke det du ønsker når du står 2-3 meter oppe i lufta med 24 kvm. vindfang i hendene... Det ble nødsurring i all hast og SOS tekstmelding til kollega. Kollega kunne heldigvis hjelpe så etter en drøy times fight for meg selv fikk jeg hjelp. Du verden så mye enklere ting blir når man har 4 hender i stedet for bare to.... Det hjalp også at vindkastene forsvant igjen.

Ble nå omsider ferdig og ilte av gårde til svømmehallen der jeg hadde avtale med en annen (kvinnelig) kollega om å tilbringe litt av ettermiddagen. Vi er så heldige at vi har tilgang til terapibasseng med varmt vann der. Etterhvert dukket vi nå opp av vannet og ble enig om å gå og spise etterpå. Det hadde for så vidt vært planen hele tiden, men jeg klarte å få snakket kollega rundt slik at vi gikk på et litt bedre spisested enn svømmehallens kafeteria :ler: .

Og det var den kvelden. Frisk luft, trim og mat - jeg sloknet før klokka var ti. Visste jo også at jeg måtte være på jobb kl. 9 i morges så det var like greit.

I dag har det blåst livlig og etter turen på jobb så ble jeg enig med meg selv om at jeg skulle stikke på treningsstudioet i stedet. Regnet med det var stillere der. Bor jo i trehus, så det knirker og knaker når det blåser og i tillegg til vinden så blir det mye lyd.

Vel hjemme igjen løyet vinden av så nå er det bare å ta livet med ro resten av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usj, høres ikke ut som du har hatt tidenes beste helg akkurat... :troest:

Nei, jeg har hatt dem bedre. Og det ser ikke ut som det er stor bedring i sikte. Sjekket presenning i dag igjen og jaggu er ikke noen maljer røsket løs igjen!!! Er det ingenting som holder i dette landet her?

Og så jeg som skal reise bort til helga og det er meldt atter en storm :kjefte: . Får nesten bare la presenningen blåse i filler og så satse på at jeg får på en ny en når jeg kommer hjem. Den ligger nokså pent på nå, selv om noen surringer er løsnet. Fatter ikke hvordan de klarer å løsne heller, slike jeg festet dem. Det skal rett og slett ikke være mulig, men jeg ser jo det er det.

Må være noe med måten den står plassert på og vindretningen for har ikke hatt den typen problemer de foregående årene, men nå står den på en ny opplagringsplass. Tydeligvis mer le der den sto før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttikatta! Jeg er allergisk mot reising på denne årstiden. Siden jeg har slitt sånn med familiebesøk de siste årene, dvs. ikke med familien men med reiseværet, så ble jeg i år enig med min mor om å ta en førjulstur i stedet. Kjenner jo også litt på at etter tre år med julefri så er det vel min tur til å være på jobb i romjula i år.

Vel, uansett -taktikken feilet. Torsdag var ingen god dag å reise på. Storm her og snødrev der og i det hele tatt veldig uggent og forsinkelser av en annen verden. Blæææææh!!!

Kom hjem i dag, og atter en gang var det forsinkelser i hytt og pine. Vind på vestlandet og kaos i nordnorge og tåke på Gardermoen.

Det burde rett og slett være en lov som forbød å reise mer enn 10 mil på denne årstiden.... :regler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:nigo: <- *blid Cata*

Jeg kunne ikke veie meg mens jeg var bortreist, for jeg stoler ikke på at mors vekt viser det samme som min egen. Greit å holde seg til en vekt hele tiden. Så det ble noget forsinket veiiing idag: ned 400 g.

Det er ikke allverdens, men tatt i betraktning at jeg hadde håpet å holde vekta, men ikke gå opp, i løpet av helga så er jeg veldig fornøyd.

Ned er ned.

Ble faktisk så fornøyd at jeg gikk på trening i dag, selv om jeg egentlig ikke gadd :ler:

Har tilbragt kvelden med å se på Lyxfällen. Det medførte selvsagt en tur i nettbanken etterhvert, ettersom jeg vet en litt større kredittkortregning var kommet inn. Lurer på hvorfor banken har bare 250 kr som default? Synes jaggu de kunne sette hele fakturabeløpet, så man selv kunne endre hvis man ville betale mindre (og pådra seg renter). Men fikk som vanlig lagt inn hele beløpet.

Sjekket også den finansielle ståa ellers, og jeg må innrømme at det føles ganske godt at jeg kunne cashet ut resten av boliglånet nå, om jeg ville. Men har fleksilån så jeg kan like gjerne la det stå. Det er såpass nedbetalt nå at jeg ikke pådrar meg de store rentekostnadene okkesom.

Må muligens vurdere å spare litt mer etterhvert.

Har også sagt opp et medlemsskap som har vært lite brukt i det siste. Dermed ser jeg for meg at de drøye 200 kronene pr. måned som ble frigitt der, fint kan gå inn i en eller annen spareavtale. Muligens legge den inn i fondssparing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ekstra penger" fra oppsagt medlemsskap er nå fordelt på 2 ulike fond og så blir det vel et par tiere på meg også....Tror totalbeløpet var tett oppunder 300 kr. Skal ikke skryte på meg å være noe aksjegeni akkurat, men siden jeg startet fondssparing for over 15 år siden så har det gitt merkbart bedre avkastning enn sparekontoen i banken, så jeg velger å fortsette med spareavtale i fond. Alle monner drar heter det jo.

Har ellers hatt en nokså travel dag. Dro en tur til nabobyen i formiddag, for litt småhandel før jul. Vel hjemme var det bare å sluke et par brødskiver og så komme seg på trening. Fikk vasket soverom og byttet sengetøy også, så det skal bli skikkelig deilig å legge seg kjenner jeg.

Planene for morgendagen er også klare. Jeg har en bestemt plan om å koke gomme etter en oppskrift jeg aldri har prøvd før, og får jeg skikkelig ånden over meg så baker jeg muligens noen lefser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...