Gå til innhold

Bare invitere den ene parten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet synes jeg det er feil å invitere noen med partnere, og andre uten. 

Men: Vinkler man det hele som en vennefest, blir det annerledes. Man inviterer sine venner. Og ikke partnere. Dersom noen av vennene er sammen med en annen venn; helt greit. 

Problemet for meg i denne settingen er at TS har allerede invitert en hun aldri har møtt..

Anonymkode: f320b...945

Hva? En eneste person fra et annet land som er på besøk? Det hadde jo ikke vært så hyggelig at hun måtte sitte hjemme alene! Det er et helt greit unntak! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk fest invitasjon selv her. Alle andre som var par vær invitert begge to. Bortsett fra meg og typen. Det ble bare jeg invitert. Svare var at det var plass til en til. Ikke to. Senere på kvelden får jeg høre av noen som er der at det hvert fall er plass til fire til. Har kuttet ut denne personen litt. Prøvde å konfrontere men lett å prate seg ut av ting. 

Anonymkode: f1505...b4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er en uting. Vennefester er akkurat de settingene man viser at kjæresten er velkomne i gjengen. Men om ingen er invitert med partnere hadde jeg ikke tenkt så mye over det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville invitere dine gode venner, men kun de kjærestene du hadde møtt før.. Hvordan i huleste skal du noen gang bli kjent med de andre kjærestene, hvis du ikke kan invitere dem før du har møtt de..? Selv reagerer jeg ikke dersom jeg blir invitert uten partner, men jeg går jo så klart ut i fra at mine andre venninner også blir invitert uten partner da! Jeg kan gjerne være ærlig å si at jeg hadde blitt både skuffa og lei meg hvis jeg så at andre var invitert med kjæreste, men at min var ekskludert.. Alle eller ingen tenker jeg, evt. finn en annen løsning! Hadde nok ikke tatt det opp med verten for jeg ville nok unngått sur stemning, men jeg hadde likevel tenkt mitt, vær du sikker. 

Anonymkode: 54e84...70d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt forskjell på en vanlig sammenkomst mellom venner, da kan selvfølgelig alle som vil komme. Enn hvis dette er et opplegg hvor verten står for mat og leier lokale osv. Da velger man jo selv hvem man vil betale for. Og da naturlig ikke betale dyre dommer for personer man ikke har møtt før. 

Hvis det er så viktig at alle blir kjent med alle, er dette noe som kan gjøres til vanlig.  

Anonymkode: 9a788...041

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få i pose og sekk, da må du i så fall regne med at folk synes du er respektløs.

Enten inviterer du alle uten partner.

Eller alle med partner.

I forhold til at lokalet ikke kunne ta alle; Det vil alltid være noen som melder avbud når du ber mange uansett..

Det du sier indirekte er at du ikke ønsker å bli kjent med de partnerne til vennene dine som du ikke allerede kjenner. At du ikke er åpen for å bli kjent med dem. Det blir ekskludering.

Anonymkode: 4339d...ba2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke få i pose og sekk, da må du i så fall regne med at folk synes du er respektløs.

Enten inviterer du alle uten partner.

Eller alle med partner.

I forhold til at lokalet ikke kunne ta alle; Det vil alltid være noen som melder avbud når du ber mange uansett..

Det du sier indirekte er at du ikke ønsker å bli kjent med de partnerne til vennene dine som du ikke allerede kjenner. At du ikke er åpen for å bli kjent med dem. Det blir ekskludering.

Anonymkode: 4339d...ba2

Ts her. 

Nå er vi ikke en stor vennegjeng på universitetet akkurat, vi er over 40 år og det kom folk fra hele landet og mange forskjellige miljøer. Jeg hadde skikkelig masse glede av å invitere så mange jeg sjelden ser! Det er ikke ekskludering når det ikke er en gjeng. Helt riktig at jeg ikke har interesse av/prioriterer å bli kjent med, alle mine gamle venners kjærester/ektefeller. Man kan bare ikke prioritere alle, da dør man. Hadde dette bare vært folk jeg omgås med hadde det vært noe annet. Disse ektefellene møter jeg kanskje aldri eller hvert tiende år. Altså, hallo! Tror mange har ungdomsperspektiver på dette, vi er voksne, ikke gjengen på BI.

Anonymkode: f4da5...098

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er greit, og hadde ikke møtt opp om min partner ble ekskludert..

Har du ikke råd,  ville jeg skrevet at : Du er hjertelig velkommen til å ta med partner, om denne betaler selv (Eller noe i den duren)

klarer du ikke være sosial uten typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig OK.

Skjønner meg ikke på folk som skal få andres fester til å dreie seg om dem selv. Du steller i stand hyggelig besøk og så blir det surmuling. Kjekt at jeg fikk komme... not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Nå er vi ikke en stor vennegjeng på universitetet akkurat, vi er over 40 år og det kom folk fra hele landet og mange forskjellige miljøer. Jeg hadde skikkelig masse glede av å invitere så mange jeg sjelden ser! Det er ikke ekskludering når det ikke er en gjeng. Helt riktig at jeg ikke har interesse av/prioriterer å bli kjent med, alle mine gamle venners kjærester/ektefeller. Man kan bare ikke prioritere alle, da dør man. Hadde dette bare vært folk jeg omgås med hadde det vært noe annet. Disse ektefellene møter jeg kanskje aldri eller hvert tiende år. Altså, hallo! Tror mange har ungdomsperspektiver på dette, vi er voksne, ikke gjengen på BI.

Jeg tenker at om det ikke er en gjeng bør du iallfall invitere alle. Det er for meg lettere å skjønne at du inviterer en intern gjeng (uten partnere) enn at du inviterer folk fra ulike epoker av livet ditt uten å invitere partnere. Iallfall om de faktisk må reise et stykke for å komme til festen. Jeg må helt ærlig si at jeg ikke vil ha venner som ikke har interesse av å bli kjent med min mann. Om ikke de bryr seg om den viktigste i livet mitt, da bryr de seg jo ikke om meg. Jeg mener ikke at de må bli venner, men litt interesse må vises.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det faktisk noen som forventer å få privat invitasjon til seg, når kjærestens venner inviterer på noe? Buhu daa
Jeg tar en invitasjon til kjæresten som en slags felles invitasjon, og da er det opp til han å opplyse meg eller opp til meg å bli med han på slepet. Makan til hva folk skal lage pes ut av i dag!

Anonymkode: 05870...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: de fleste ble invitert uten partner, men noen av parene var jo begge to gamle venner av meg, så det er noe annet. Pluss en kompis som hadde fått over kjæresten fra USA, da er jeg veldig for å inkudere, da denne ikke kjente noen i hele landet.

Interessant at så mange synes det er feil. Hadde jeg sjekket her før festen, så hadde jeg antagelig bare droppet å ha fest! Reaksjoner var helt uventet, særlig fordi jeg spurte de fleste før jeg sendte invitasjoner og alle var postive!

Min mann er bare glad for å slippe å bruke en kveld på folk han ikke kjenner, han vil heller vært hjemme med barna. Det må da være flere som har det sånn?

Du er hensynsfull og har gjort det hyggelig og tenkt på det. Jeg forstår det igrunnen som at du er enig med at man egentlig inviterer enten par eller ikke. Bare du i dette tilfelle gjorde noen få unntak på grunn av at de var noen veldig gode venner av deg, synes og det var flott at han fra USA fikk komme. Det var helt rett av deg. Ikke tenk på at du burde osv på grunn av at noen sier noe annet.

Bare vær fornøyd med at du gjorde det du synes var riktig og best. Gjestene flest var jo veldig fornøyd. Og så fint at du i det hele tatt har en fest. Godt du hadde festen. Du må lytte til deg selv hva som du og dere synes er best. Det har du jo tydeligvis gjort også. Til og med purt de andre på forkant :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det hverken som mangel på folkeskikk eller respektløst overfor partnere som ikke ble bedt. Jeg er også i omtrent samme alder som ts.

Jeg ser jo at man har forskjellige måter å markere merkedager på, og jeg synes det må være rom for å gjøre det på sitt vis. Det finnes vel ikke noen fasit på alt her i livet, heller ikke hvordan man lager en slik fest.

Selv ville jeg trivdes mye bedre på en slik fest hvor alle har et forhold til verten - om ikke til alle de andre gjestene. Det er mye lettere å mimre om gamle dager og le av interne ting om man ikke skal inkludere mange nye. Det betyr ikke at jeg ikke liker å treffe nye mennesker, og gleder meg over å bli kjent med nye partnere og kjærester mine venner har fått. For meg er det mye naurligere å møtes i mindre lag for å bli kjent. Jeg opplever at det ofte blir en mye kunstigere stemning/omganstone i selskap hvor mange ikke har noe fellespunkt.

Sånn generelt så har jeg opplevd mye oftere at enslige blir ekskludert sosialt, uten at det ropes opp om det. Mange er så vant til at man skal være to, og de synes/mener at det skal være en kjønnsbalanse i et selskap. Single får kanskje komme på jentekvelder/guttekvelder etter at noe allerede er feiret. Det kan føles litt som en ikke regnes som et helt menneske noen ganger om man ikke har en partner.

Anonymkode: cd112...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn generelt så har jeg opplevd mye oftere at enslige blir ekskludert sosialt, uten at det ropes opp om det. Mange er så vant til at man skal være to, og de synes/mener at det skal være en kjønnsbalanse i et selskap. Single får kanskje komme på jentekvelder/guttekvelder etter at noe allerede er feiret. Det kan føles litt som en ikke regnes som et helt menneske noen ganger om man ikke har en partner.

Noen ganger ropes det høyt om det og ;) Men leit at du føler det sånn. Men er samtidig også tildels enig, selv om jeg egentlig ikke føler sånn for min del, eller følte sånn før da jeg var singel.

Derfor når det inviteres par synes jeg at de single også skal taes hensyn til å kunne ta med seg en hvis de vil. Mer kan man vbel ikke gjøre? 

Det å føle at man ikke er et helt menneske uten at man har partner er veldig synd. Men det har ikke noe med at verten skal ta hensyn til de som ønsker å ta med partneren sin hvis det er et besøk med både par og single.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er jo at TS hadde et lokale hvor det ikke var plass til alle med partner.

Snu litt på det, tenk å være en singel venninne som ikke ble bedt til en bursdagsfeiring fordi venninnen din "måtte" be andres partnere hun knapt kjenner i stedet. Det hadde i alle fall føltes veldig sårt.

Dette. Jeg ble ikke invitert til min venninnes og hennes manns (som jeg kjente!) bryllup da det var begrenset med plasser, og alle som ble bedt "måtte" få ha med seg partner (som brudeparet ikke nødvendigvis kjente!). Jeg ble kun invitert til kaffe. Snakket da med et slikt vedheng som ikke kjente brudeparet, og hun syntes det var helt på trynet at hun hadde blitt invitert til middag mens jeg ikke hadde det. Heldigvis finnes det flotte folk med hodet på rett plass, tenkte jeg da. Jeg er litt lei meg fortsatt, 4 år senere... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å bare invitere den ene parten. Syns faktisk det er litt frekt å kreve at partneren, som verten ikke har noe forhold til, også skal ha en invitasjon. Spesielt hvis det koster en del i mat/drikke. Og hvis konsekvensen er at enkelte venner må utelates for å holde kostnadene nede? Nei, blir helt feil.

Jeg lurer også på hva som har skjedd med mennesker når de ikke lenger er i stand til å bare være en venn i et individuelt perspektiv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ok å bare invitere den ene parten. Syns faktisk det er litt frekt å kreve at partneren, som verten ikke har noe forhold til, også skal ha en invitasjon. Spesielt hvis det koster en del i mat/drikke. Og hvis konsekvensen er at enkelte venner må utelates for å holde kostnadene nede? Nei, blir helt feil.

Jeg lurer også på hva som har skjedd med mennesker når de ikke lenger er i stand til å bare være en venn i et individuelt perspektiv.

Så Sant!

Anonymkode: 99cbf...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger ropes det høyt om det og ;) Men leit at du føler det sånn. Men er samtidig også tildels enig, selv om jeg egentlig ikke føler sånn for min del, eller følte sånn før da jeg var singel.

Derfor når det inviteres par synes jeg at de single også skal taes hensyn til å kunne ta med seg en hvis de vil. Mer kan man vbel ikke gjøre? 

Det å føle at man ikke er et helt menneske uten at man har partner er veldig synd. Men det har ikke noe med at verten skal ta hensyn til de som ønsker å ta med partneren sin hvis det er et besøk med både par og single.

Jeg er klar over at det noen ganger ropes høyt om det også, men jeg opplever at det er mye sjeldnere i forhold til at noen tar det som en personlig fornærmelse om ikke partneren blir inkludert ved alle anledninger. Selv er jeg gift, men jeg har i forhold til en del miljø følt/observert at det begrenstr ganske mye hvordan andre oppfattet meg da jeg var singel. Ikke i alle miljø/grupper :) Jeg ble uansett overrasket hvordan noen endret seg, til det mye mer inkluderende, da jeg flyttet sammen med mannene min for mange år siden.

Det jeg prøvde å formidle i forhold til det å bli oppfattet som et halvt menneske, var ikke en følelse jeg har hatt om mitt egenverd. Mere en" tolkning" av kommentarer og oppførsel hos andre mennesker. Ikke spesielt om meg, men hvordan de snakker om og sosialiserer med andre mennesker. Noen får tildelt ganske snevre kontaktflater synes jeg.

Jeg ordla meg sikkert klønete, men jeg mener absolutt at vert/vertskap skal be inn til den festen de ønsker. Kan jeg komme, så kommer jeg. Jeg setter alltid pris på å bli bedt på ting. Uansett så takker jeg pent, og bekager om det ikke passer. Noen selskap føler jeg meg mere hjemme i, men slik er det vel for alle. Det beste er når man får alle til å føle seg inkludert og verdsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg det er feil å invitere noen med partnere, og andre uten. 

Men: Vinkler man det hele som en vennefest, blir det annerledes. Man inviterer sine venner. Og ikke partnere. Dersom noen av vennene er sammen med en annen venn; helt greit. 

Problemet for meg i denne settingen er at TS har allerede invitert en hun aldri har møtt..

Anonymkode: f320b...945

Eng i dette.

Hva? En eneste person fra et annet land som er på besøk? Det hadde jo ikke vært så hyggelig at hun måtte sitte hjemme alene! Det er et helt greit unntak! 

Er vel ikke verre for denne kjæresten enn for andre, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...