Gå til innhold

Bulimi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan skal man fortelle noen at man har bulimi? Jeg er normalvektig..

Anonymkode: 7bf0c...aef

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Det hjelper å vite hvem du skal fortelle det til. Er det til legen for å få hjelp, er det til foreldrene dine, en venninne, en kjæreste, barna dine? Jeg tenker at hvordan man forteller det avhenger av hvem man skal fortelle det til. 

Skrevet

Det hjelper å vite hvem du skal fortelle det til. Er det til legen for å få hjelp, er det til foreldrene dine, en venninne, en kjæreste, barna dine? Jeg tenker at hvordan man forteller det avhenger av hvem man skal fortelle det til. 

jeg ønsker hovedsakelig å fortelle det til legen, men jeg tør ikke da jeg er normalvektig. 

Skrevet

Du kan si helt konkret hva som foregår. "Jeg stikker fingeren i halsen og kaster opp". F. eks.

Gjest supernova_87
Skrevet

jeg ønsker hovedsakelig å fortelle det til legen, men jeg tør ikke da jeg er normalvektig. 

De fleste med bulimi er ikke undervektige. Problemet handler om andre ting enn vekt. Og jeg håper og tror at de fleste leger skjønner at det er fullstendig mulig å ha bulimi selv om man er normalvektig, og også gjerne overvektig. 

Hvis dette er et problem for deg, og noe som virker inn på hverdagen din, så fortjener du å få hjelp med det. Bulimi er i tillegg til å være en slitsom lidelse, noe som påvirker tennene og brekningsrefleksen. Dette vet du nok også selv, og dette vet de fleste leger. Det er et problem som fortjener å bli tatt på alvor. Jeg foreslår at du prøver å være så ærlig som mulig, si hvordan dette påvirker deg og fortell om stress rundt det, og i hvor stor grad det forstyrrer hverdagen din. Det er vanskelig for en lege å forstå hvor alvorlig det er, om man ikke er ærlig og forteller hvor alvorlig det er. Om det hjelper så er det fullt mulig å ta med et familiemedlem eller en venn som støtte. 

Det er bra at du ønsker å kontakte legen om dette, og jeg håper du bruker motet ditt, og bestiller time allerede i dag! (Om du ikke allerede har gjort det.) Det å begynne å tenke på dette, og å bestille time, det er første steget. Tillat deg selv å være nervøs, det er fullstendig forståelig, man er redd for å dømmes, men ikke la deg stoppe av de ubehagelige følelsene. Du klarer dette! Lykke til! 

Skrevet

De fleste med bulimi er normalvektige eller overvektige, og det vet nok legen.

Jeg har bulimi og er normalvektig. Legen min vet om det og tar meg på alvor. Har aldri blitt møtt med at noen ikke tror meg fordi det ikke synes på meg. Søk hjelp!

Skrevet

Hvordan skal man fortelle noen at man har bulimi? Jeg er normalvektig..

Jeg gikk selv til helsesøster i kommunen. De er vant med å ta i mot slike henvendelser.  Har også hatt god erfaring med å snakke med legen. Lykke til! Steget er vanskelig, men så absolutt hvert det! Stor klem!

Anonymkode: 5bd8d...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...