Gå til innhold

Elbil eller "vanlig"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste moderne elbiler har varmepumpe, og drar ikke all strømmen til varmeapparatet fra batteriet. Dessuten kan man sette på forvarmingsprogrammet, så bilen er god og varm når man setter seg inn i den om morgenen (innebygget motorvarmer). + varme på batteriene under kjøring, så kaldt vær er ikke så veldig farlig lenger.

Hybrid kan være bra, da får man lengre rekkevidde. Men om det er lengre rekkevidde man vil ha, hvorfor skal man dra på dødvekt (en ekstra motor og batterier som likevel ikke blir brukt)?

Anonymkode: b8777...44b

Jeg bruker el-bil på jobb, og i de bilene finnes ikke noe av det du nevner. Rekkevidden er for kort og komforten er for dårlig. Vi er helt avhengig av å komme frem, men det gjør vi ikke. Blir som å sende en snekker på jobb uten hammer. Jeg liker biler som går, og bryr meg egentlig mindre om hva den går på :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vrake bilen når man kan bytte batteriene til nyere og bedre typer med høyere kapasitet? Trengs nok en softwareoppgradering og muligens en utskiftning av ladeelektronikken, men det er sannsynlig at eldre elbiler også vil dra nytte av bedre batteriteknologi etterhvert. Samtidig vil man nok få billigere batterier på grunn av økt masseproduksjon. Vinn - vinn.

Noen høy miljøavgift for å bli kvitt de gamle batteriene tviler jeg på at det blir. Det er ikke så veldig giftige stoffer i dem.

Blir vel ett spørsmål om kostnader det, hvor mye folk er villig til å bruke på en "gammel" el-bil når batteriet er ferdig kontra å kjøpe en ny bil...

Angående miljøavgift så vet man aldri, så med diesel... var så bra og forurenset mindre enn bensin så man fikk "avslag" ved kjøp av dieselbil, gikk 1 år det så måtte man ettermontere partikkelfilter og avgiftene gikk opp, samt de skal jo prøve å forby dieselbiler i Oslo. 99% sikker på at det vil bli mer avgifter på el-biler når det blir nok av dem. 

For å legge til så er jeg verken for eller mot el-bil, jeg vil ikke ha/kan ikke ha det... Men sikkert fint for de som små kjører til og fra barnehage og butikk.

• Liker 1
Skrevet

Ønsker meg hybrid. Da vil vi primært bruke el til hverdagskjøringen, men også ha mulighet for å dra på fjellet osv når vi ønsker det. Tror 95% av kjøringen vår er inne i byen. (Kjørte en noen mnd, fylte ikke bensin mer enn ett par ganger. Merket ikke noe særlig på strømregningen heller)

El. bil er strålende som bil nr 2 i byen om man har behov for to biler. Hybrid som bil nr 1 dersom mye av kjøringen er småkjøring.

Anonymkode: 6ab4c...052

Skrevet

Jeg kjører mye elbil. Den første var for 16 år siden. Det jeg savner i min er raskere innebygget lader. Det er alt.

Hvorfor er det slik. Med raskere lader (3-fase) kan man lade opp bilen bruktbart i løpet av 1 t uten å måte hurtiglade (svinedyrt, tregt om vinteren, kø og rent bingospill om det virker).

Da TRENGER du ikke et Tesla batteri selv midt på vinteren i 99% av tilfellene.

Så enkelt er det.

Allikevel kommer nå produsentene i løpet av høsten med flere modeller med 2-3 x ganger batterier av dagens golf-klasse. VP teknologi, lufteventiler i rompa og varme i rattet. Hvem trenger egentlig slikt? Og om 2 år kommer 100 kWh batteriene (Audi Q5, ny VW mini transporter etc). Med solceller på taket slik at bilen lader seg selv. 

Helt unødvendig på 99% turene! Men slik går det når alle klager på elbiler i dag som er helt topp for de fleste!

Anonymkode: ec373...95c

Skrevet
15 timer siden, SillyFlamingo skrev:

Blir vel ett spørsmål om kostnader det, hvor mye folk er villig til å bruke på en "gammel" el-bil når batteriet er ferdig kontra å kjøpe en ny bil...

Selvsagt kommer dette an på prisen på ny batteripakke vs. prisen på ny bil. Men jeg tipper økning i masseproduksjon drar ned prisen såpass på batteripakkene at det vil være interressert for mange. En elbil med kaputt batteri er ihvertfall verdt kr 0.

Angående miljøavgift så vet man aldri, så med diesel... var så bra og forurenset mindre enn bensin så man fikk "avslag" ved kjøp av dieselbil, gikk 1 år det så måtte man ettermontere partikkelfilter og avgiftene gikk opp, samt de skal jo prøve å forby dieselbiler i Oslo. 99% sikker på at det vil bli mer avgifter på el-biler når det blir nok av dem. 

At susidiene fjernes er en nobrainer. Det spørs bare når. Strømprisen dvs drivstoffutgiftene vil derimot fortsatt være svært gunstige sammenlignet med fossilt drivstoff. Hydrogen vil neppe klare å bli en særlig livskraftig konkurrent, for hvor skal man fylle drivstoff? En elbil kan man fylle i en helt vanlig garasje.

Dieselbiler var vel aldri snakk om skulle være mindre forurensende i og for seg. Men de slapp ut mindre CO2 enn bensinbiler, og det var det eneste som betydde noe for politikerne. At lokal forurensning gikk i taket når flere gikk over til diesel på personbilene sine, det dreit myndighetene i.

For å legge til så er jeg verken for eller mot el-bil, jeg vil ikke ha/kan ikke ha det... Men sikkert fint for de som små kjører til og fra barnehage og butikk.

Rekkevidden må man ta med i regnestykket før man kjøper ja, på småkjøring er de suverene. Jo lenger man kjører, jo mer må man planlegge.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører mye elbil. Den første var for 16 år siden. Det jeg savner i min er raskere innebygget lader. Det er alt.

Hvorfor er det slik. Med raskere lader (3-fase) kan man lade opp bilen bruktbart i løpet av 1 t uten å måte hurtiglade (svinedyrt, tregt om vinteren, kø og rent bingospill om det virker).

Da TRENGER du ikke et Tesla batteri selv midt på vinteren i 99% av tilfellene.

Så enkelt er det.

Allikevel kommer nå produsentene i løpet av høsten med flere modeller med 2-3 x ganger batterier av dagens golf-klasse. VP teknologi, lufteventiler i rompa og varme i rattet. Hvem trenger egentlig slikt? Og om 2 år kommer 100 kWh batteriene (Audi Q5, ny VW mini transporter etc). Med solceller på taket slik at bilen lader seg selv. 

Helt unødvendig på 99% turene! Men slik går det når alle klager på elbiler i dag som er helt topp for de fleste!

Sikker på at ikke det er til 12 volt batteriet? (instrumenter/radio/gps) Skulle du hatt nok til driftsbatteriet måtte du dekket en fotballbane med solceller selv i Sahara.

Skrevet

På Leafen er det noe småceller som knapt har noe funksjon.

På Audi sin blir hele taket solceller. Jeg tipper det gir mer effekt enn til 12V..

audi-etron-quattro-brussels-1.jpg

Skrevet

solceller på taket er og blir en gimmick, kan hende det kan sørge for at det er styrestrøm på systemet.

sola gir 1400w pr kvadratmeter ved ekvator. De beste solcellene har 30% effektivitet i optimale omstendigheter, ved korrekt temperatur og sett at de ikke har et støvkorn på seg.

si at taket på bilen er 2m² så vil du få 1400W/m² * 2m² * 30% = 840W

Laderen i bilen har i bestefall 80% effektivitet slik at av de 840W som kommer fra solcellene vil bare 670W havne i batteriet

med 100kW batterikapasitet vil du trenge nesten 90 minutter for å lade batteriet ditt 1% ved ekvator skyfritt kl 12 på dagen.

Til topic, jeg kjører selv elbil og kommer nok til å ha elbil som andrebil i husholdningen fremover. Elbilen server alle transportbehov jeg har i hverdagen. Elbiler er også vidunderlig lette å kjøre, en drøm i kø og i bytrafikk. Batterier er derimot ikke moro, det blir en ny måte å holde bil på, istedenfor å sjekke nivå på kjølevæska så sjekker jeg batterispenning og temperatur. 

Anonymkode: 17f93...ac3

Skrevet

Hybrid er tingen per i dag, da elbiler ikke er godt nok utviklet enda etter min mening. Verdien vil tilsynelatende også synke raskt - som en gammel pc, ettersom ny teknologi hele tiden dukker opp.

Anonymkode: d093a...c36

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

solceller på taket er og blir en gimmick, kan hende det kan sørge for at det er styrestrøm på systemet.

sola gir 1400w pr kvadratmeter ved ekvator. De beste solcellene har 30% effektivitet i optimale omstendigheter, ved korrekt temperatur og sett at de ikke har et støvkorn på seg.

si at taket på bilen er 2m² så vil du få 1400W/m² * 2m² * 30% = 840W

Laderen i bilen har i bestefall 80% effektivitet slik at av de 840W som kommer fra solcellene vil bare 670W havne i batteriet

med 100kW batterikapasitet vil du trenge nesten 90 minutter for å lade batteriet ditt 1% ved ekvator skyfritt kl 12 på dagen.

Anonymkode: 17f93...ac3

Så dersom bilen klarer å lade 6 kWH i løpet av en soldag så kan man kjøre 20-30 km daglig uten å måte bruke en eneste krone på strøm? Eller to dagers parkering og en tur på 40-60 km? etc. Høres ut som det kan bli enda billigere å kjøre elbil i framtiden?

Skrevet

Har både elbil og bensinbil. Elbilen er super å bruke til og fra jobb, sparer en del på bensin og bompenger. Og den er den mest komfortable bilen jeg har eid, god å sitte i og kjører som en drøm! 

Men, den holder ikke mtp rekkevidde. Vi har familie 15 mil unna, og det går på mygghåret på sommerstid, på vinteren er det bare å glemme. Det er jo hurtigladere på veien, men det er like ofte de er ute av drift som de virker. Og det er ofte kø..

Om du kjører mye i hverdagen kan det være verdt å ta en titt, kan hende du sparer på å ha en elbil for daglig bruk og heller en litt eldre bensinbil for lengre turer.

Skrevet

En kollega havnet i knipe med elbilen sin da han havnet i saktegående køkaos hjem fra jobb. Det er sånt jeg har angst for. Han har ganske ny bil, han kjøpte vel sin i fjor, så den skal være ganske nymotens. Likevel sier han at om man har varmen på suges batteriet tomt skremmende fort. Om man også liker å høre på musikk i bilen går batteriet også nedom og hjem. Så for en frysepinn som meg, som må høre på musikk i bilen på vei hjem fra jobb for å ikke sovne, er ikke elbil tingen. 

I tillegg kjører vi til hytten ganske mange ganger i året, og da holder en elbil bare halvveis. Det er bakker, og det er ofte kaldt. 

Man må også ha et sted å lade den. Det kan være et problem om man bor i borettslag e.l. Ikke alle har laget opplegg for at beboerne skal ha elbiler. 

Vår neste bil skal være en plugin hybrid. Da får vi litt av det beste fra begge verdener. Men klart, det blir dauvekt med både batteri og bensintank. Helst skulle vi hatt en ren bensinbil til langturer, og en elbil til vanlige småturer. Men å ha bil er dyrt.. 

Det hadde vært så greit om det var billig å HA en bil, men dyrt å kjøre den. Bilen forurenser jo ikke så mye når den står i ro, så avgifter og slikt burde heller være på bruk av bilen. Det er da den forurenser. 

Anonymkode: 64812...b06

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man også liker å høre på musikk i bilen går batteriet også nedom og hjem. Så for en frysepinn som meg, som må høre på musikk i bilen på vei hjem fra jobb for å ikke sovne, er ikke elbil tingen. 

Nei. Radio tar knapt noe strøm. Det er bare tull. 

• Liker 2
Gjest hockeyfrue
Skrevet

Vi har både el-bil og en "vanlig bil", og er fornøyd med begge to. Teslaen blir brukt mest i byen og når vi ikke skal så langt, mens den andre bruker vi når vi f.eks skal til hytta som er en femtimers kjøretur unna. Hvis vi bare skulle hatt en bil hadde jeg nok valgt Range Roveren, da den er litt mer allsidig. Vi kommer lenger med den, vi trenger ikke å sitte å lade i en halvtime og i tillegg blir rekkevidden til Teslaen nesten halvvert nå på vinteren.  

Som sagt er vi fornøyd med Tesla også, men den egner seg nok mest for bybruk synes jeg. 

Skrevet

Jeg har Leaf Tekna, og er stor fornøyd! De gangene jeg skal kjøre langt, planlegger jeg med hurtiglading og bruker pausene til å strekke på beina, spise eller noe annet. Sparer også massevis av penger hver mnd :)

Skrevet
23 minutter siden, Daiquiry skrev:

Jeg har Leaf Tekna, og er stor fornøyd! De gangene jeg skal kjøre langt, planlegger jeg med hurtiglading og bruker pausene til å strekke på beina, spise eller noe annet. Sparer også massevis av penger hver mnd :)

Hadde det vært flere hurtigladestasjoner hadde nok elbil vært mer aktuelt. På vei fra oss til hytten er det ett stk hurtigladestasjon, og det er på fergekaien - og der er det som regel fullt.. Så da risikerer man å stå over både en og to ferger, og dette uti gokk, hvor det ikke er noe som helst annet enn en kiosk som bare har åpent sånn dann og vann. Da blir plutselig reisen til hytten en veldig langdryg affære.. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kollega havnet i knipe med elbilen sin da han havnet i saktegående køkaos hjem fra jobb. Det er sånt jeg har angst for. Han har ganske ny bil, han kjøpte vel sin i fjor, så den skal være ganske nymotens. Likevel sier han at om man har varmen på suges batteriet tomt skremmende fort. Om man også liker å høre på musikk i bilen går batteriet også nedom og hjem. Så for en frysepinn som meg, som må høre på musikk i bilen på vei hjem fra jobb for å ikke sovne, er ikke elbil tingen. 

I tillegg kjører vi til hytten ganske mange ganger i året, og da holder en elbil bare halvveis. Det er bakker, og det er ofte kaldt. 

Man må også ha et sted å lade den. Det kan være et problem om man bor i borettslag e.l. Ikke alle har laget opplegg for at beboerne skal ha elbiler. 

Vår neste bil skal være en plugin hybrid. Da får vi litt av det beste fra begge verdener. Men klart, det blir dauvekt med både batteri og bensintank. Helst skulle vi hatt en ren bensinbil til langturer, og en elbil til vanlige småturer. Men å ha bil er dyrt.. 

Det hadde vært så greit om det var billig å HA en bil, men dyrt å kjøre den. Bilen forurenser jo ikke så mye når den står i ro, så avgifter og slikt burde heller være på bruk av bilen. Det er da den forurenser. 

Det er ikke så dyrt å ha elbil, hverken å eie, eller å bruke. Ingen bompenger, drivstoffet er skambillig, og årsavgiften er veldig lav. Noen særlige servicekostnader er det heller ikke. Så om du har en fossilbil og en elbil, kan du regne det som halvannen bil. De som kjøper en elbil som bil nummer to finner fort ut at den blir bil nr1 (den som blir mest brukt).

• Liker 1
Skrevet

De som driver hurtigladestasjoner bør naturligvis skjerpe seg. Her er det mye slendrian ute og går. En bensinstasjon der pumpene stadig er ute av drift hadde fort gått konk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...