Gå til innhold

Elbil eller "vanlig"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som avgjør hvorvidt man bør kjøpe elbil eller ikke i dag? Jeg skjønner jo de åpenbare argumentene for og imot, men dersom rekkevidden på el er god nok mtp. hva man skal bruke bilen til, hva er da egentlig de gode grunnene for fortsatt å velge diesel/bensin?

Anonymkode: a6fd1...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elbil er noe herk, i alle fall dersom dette skal være din eneste bil. Rekkevidden er aldri så lang som reklamert, i alle fall ikke om vinteren, og det er et styr å måtte vente til batteriet er fullt før man kan dra dit man vil (evt. sitte en halvtime å kope ved en hurtigladestasjon) 

Neste bil jeg kjøper skal være en hybrid. Man kan ikke kjøre i kollektivfeltet med disse, men det er jo et gode som antageligvis er i ferd med å fases ut uansett (ref. rushtidsbegrensningene rundt Oslo) 

Anonymkode: 20da3...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er noe herk, i alle fall dersom dette skal være din eneste bil. Rekkevidden er aldri så lang som reklamert, i alle fall ikke om vinteren, og det er et styr å måtte vente til batteriet er fullt før man kan dra dit man vil (evt. sitte en halvtime å kope ved en hurtigladestasjon) 

Neste bil jeg kjøper skal være en hybrid. Man kan ikke kjøre i kollektivfeltet med disse, men det er jo et gode som antageligvis er i ferd med å fases ut uansett (ref. rushtidsbegrensningene rundt Oslo) 

Hvorfor mener du det er noe herk? Elbiler holder vel såpass langt at de fleste kan kjøre til og fra jobb uten å måtte lade, og i så fall kan jo bilen lade mens man er hjemme og driver med andre ting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier så kommer det litt an på hvilket kjøremønster du har i dag. På vinteren kan man, i følge brukere på elbilforum, forvente nesten halvert oppgitt rekkevidde. Det er hvis man kjører pent og fornuftig i rolige hastigheter.

Men den største bekymringen er annenhåndsverdien. Til og med Autolease klør seg litt i hodet når de skal regne på annenhåndsverdien på elbilene. Teknologien er fremdeles relativt ny (selv om elbilen er eldre enn bensinbilen) og nå som de ordentlige bilprodusentene har begynt å kaste seg på elbilbølgen kan man forvente at hver generasjon elbiler blir vesentlig bedre enn generasjonen de erstatter. Du ser jo hvor stor forskjell det er på en Tesla Model S og en av handlevognene til PSA-gruppen. Nissan lover en nesten dobling av rekkevidden på neste generasjon Leaf, som tilsynelatende dukker opp i 2017. Hvem gidder da å kjøpe de Leafene som finnes i dag brukt? Hvis du ikke har noen tungtveiende grunner for å kjøpe elbil i dag så ville jeg ventet og latt de som er early adopters være prøvekaniner en stund til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier så kommer det litt an på hvilket kjøremønster du har i dag. På vinteren kan man, i følge brukere på elbilforum, forvente nesten halvert oppgitt rekkevidde. Det er hvis man kjører pent og fornuftig i rolige hastigheter.

Men den største bekymringen er annenhåndsverdien. Til og med Autolease klør seg litt i hodet når de skal regne på annenhåndsverdien på elbilene. Teknologien er fremdeles relativt ny (selv om elbilen er eldre enn bensinbilen) og nå som de ordentlige bilprodusentene har begynt å kaste seg på elbilbølgen kan man forvente at hver generasjon elbiler blir vesentlig bedre enn generasjonen de erstatter. Du ser jo hvor stor forskjell det er på en Tesla Model S og en av handlevognene til PSA-gruppen. Nissan lover en nesten dobling av rekkevidden på neste generasjon Leaf, som tilsynelatende dukker opp i 2017. Hvem gidder da å kjøpe de Leafene som finnes i dag brukt? Hvis du ikke har noen tungtveiende grunner for å kjøpe elbil i dag så ville jeg ventet og latt de som er early adopters være prøvekaniner en stund til.

Er ikke de økonomiske fordelene en tungtveiende grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomiske fordeler? Blir vel spist opp av verditapet etter hvert. En kamerat av meg solgte en bil han eide til ca 80-90000kr for å kjøpe seg en Tesla til 650000 - med bankens penger. Renta første året tilsvarer ca 18000kr. Det betaler jeg i drivstoff for å kjøre ca 16000km/år med en middels stor bensinbil. Verditapet vet jeg ikke noen om på en Tesla, men rundt regnet som en vanlig personbil i den klassen er det kanskje 30-50000kr per år. Med verksteder, forsikring, bom og avgifter, samt vedlikehold som dekk osv ligger jeg på rundt 20-30000kr i året også. Det er potensielt mindre penger, før Tesla-duden har betalt forsikring og kjørt én meter.

Men...da har ikke jeg bundet meg til banken. Jeg bruker pengene mine til å eie mitt eget hus istdf. Jeg slipper å være bekymret for bulker, barn og den neste Teslaen, som i kraft av å være enda kulere, fjerner enda en null fra den bilen jeg eier, og som er en del av et 20-årig rammelån.

En Leaf kan være økonomisk lønnsom, men du skal ut med over 100000kr for en brukt en også. Med fare for at batteriet konker - som den helst bør gjøre innenfor garantitiden.

Anonymkode: afbc8...230

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Økonomiske fordeler? Blir vel spist opp av verditapet etter hvert. En kamerat av meg solgte en bil han eide til ca 80-90000kr for å kjøpe seg en Tesla til 650000 - med bankens penger. Renta første året tilsvarer ca 18000kr. Det betaler jeg i drivstoff for å kjøre ca 16000km/år med en middels stor bensinbil. Verditapet vet jeg ikke noen om på en Tesla, men rundt regnet som en vanlig personbil i den klassen er det kanskje 30-50000kr per år. Med verksteder, forsikring, bom og avgifter, samt vedlikehold som dekk osv ligger jeg på rundt 20-30000kr i året også. Det er potensielt mindre penger, før Tesla-duden har betalt forsikring og kjørt én meter.

Men...da har ikke jeg bundet meg til banken. Jeg bruker pengene mine til å eie mitt eget hus istdf. Jeg slipper å være bekymret for bulker, barn og den neste Teslaen, som i kraft av å være enda kulere, fjerner enda en null fra den bilen jeg eier, og som er en del av et 20-årig rammelån.

En Leaf kan være økonomisk lønnsom, men du skal ut med over 100000kr for en brukt en også. Med fare for at batteriet konker - som den helst bør gjøre innenfor garantitiden.

Anonymkode: afbc8...230

Nå tenker jeg ikke på de som som absolutt skal ha en Tesla til 650000 kr, det blir som å snakke om kjøp av de feteste Jaguarene. Jeg tenker på "normalbilkjøp", altså mer i retning av Nissan Leaf vs.VW Golf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan pr i dag ikke ha en elbil med det kjøremønsteret jeg har. Ønsker jeg å besøke foreldrene mine kommer jeg ikke frem på en lading. Jeg vil heller ikke komme meg igjennom en normal arbeidsdag uten å bruke mye tid på å sitte og glo i veggen på en eller annen ladestasjon. 

Jeg kunne nok fint hatt en elbil til den småkjøringen jeg driver med på fritiden. Til og fra fritidsaktiviteter/hobbyer osv, men det vil være tullete å ha en bil nr 2 kunn for dette. SÅ billige er ikke elbilene. 

Skulle jeg pr i dag hatt en elbil så måtte det blitt Tesla pga rekkevidde men denne utgår hos meg av så mange grunner. For det første syntes jeg den er stygg, for det andre har jeg ikke behov for så latterlig mange hestekrefter og skulle jeg først hatt en luksusbil så ville jeg mye heller kjøpt meg en Mercedes eller Audi hvor jeg vet at jeg vil kunne få noe igjen for bilen når jeg eventuelt skulle byttet den ut. Bruktbilmarkedet for elbil er som flere sier fryktelig usikkert og jeg har ikke råd til å potensielt tape fryktelig mange nuller pga et batteri som ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vurdering man må ta individuelt. For meg er det ikke en tungtveiende grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde elbil noen måneder i fjor og jeg hatet hvert eneste minutt jeg måtte kjøre i den drittbilen (Citroen C-zero):

1. Dårlig isolasjon gjorde at det var mye støy i høyere hastighet og at det var like kaldt i bilen som utsiden. 

2. Batteriet taklet kulde svært dårlig: var det minus 10, mistet jeg 50% av kapasiteten, satt jeg på varmeapparatet gikk noen prosent til. På de kaldeste dagene mistet jeg opp mot 65 prosent av den totale kapasiteten

3. Hvis du finner en hurtiglader som virker, pris deg lykkelig og sats på at det ikke er fem elbiler foran deg i køen. Rekorden min er å bruke 7-8 timer på en strekning på 10 mil da hurtigladere ikke virket og måtte ty til vanlig lading. Da hurtigladere er svært kostbare i drift og vedlikehold blir de nedprioritert etter de er bygd. 

3. Jeg følte jeg kjørte i en banankasse med hjul. Krasjer du, er du død. 

4. Impulsive kjøreturer til venner? Glem det, for du har brukt opp all kraften for å kjøre til byen og bilen må lade i 15 timer for å bli fulladet.

5. Bruke 5 timer på en bensinstasjon kontra 3 minutter

6. Rekkeviddeangst, noe du vil garantert kjenne da det er 15 km hjem og måleren i bilen viser 5km. 

7. Jeg måtte bli bruker av et bilkollektiv ved siden av, da bilen ikke passet mitt bruksmønster og jeg måtte ha fossildrift dit jeg skulle. Brått var det ikke like lønnsomt å ha elbil likevel. 

8. Potensielle kostnader til bytte av batteripakken. Det er mange teorier og meninger ute, men foreløpig er det få som vet hva en ny batteripakke kommer til å koste. 15k? 150k? 

9. Veigrep? OK på rette og tørre veier. To dråper regn og bilen oppførte seg som om den kjørte på is. 

Eneste fordelen en elbil har, er at du får en stor brevvekt

(OK, ikke så ille å slippe bomavgift heller)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har el-bil som bil nr. 2 og bruker den kun i byen. ingen bompenger og kjøring i kollektivfelt (veldig gunstig her vi bor med mindre vi vil stå lenge i kø).
Merker at den tapper ganske mye ekstra strøm om vinteren når varmen i bilen står på, men så lenge man ser seg god til å lade bilen hver 2-3 dag går det helt fint. Er ikke kaldt i bilen heller når man har bruk appen til å få den varm eller etter 5 minutter med kjøring. 

Bilen er relativt ny for oss, lett å kjør, godt kjøp. Om el-bil er lurt for deg avhenger nok fra person til person, men jeg kunne aldri tenke meg å ha en slik bil som bil nr. 1, da blir det heller hybrid.

Anonymkode: 7f906...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Den 23.11.2015 at 16.50, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare kjøpe en ren fossilbil? Hybridene drar på ekstra dødvekt mesteparten av tiden (batterier og en ekstra motor).

Anonymkode: b8777...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.11.2015 at 17.53, dyptvann skrev:

Jeg hadde elbil noen måneder i fjor og jeg hatet hvert eneste minutt jeg måtte kjøre i den drittbilen (Citroen C-zero):

1. Dårlig isolasjon gjorde at det var mye støy i høyere hastighet og at det var like kaldt i bilen som utsiden. 

2. Batteriet taklet kulde svært dårlig: var det minus 10, mistet jeg 50% av kapasiteten, satt jeg på varmeapparatet gikk noen prosent til. På de kaldeste dagene mistet jeg opp mot 65 prosent av den totale kapasiteten

3. Hvis du finner en hurtiglader som virker, pris deg lykkelig og sats på at det ikke er fem elbiler foran deg i køen. Rekorden min er å bruke 7-8 timer på en strekning på 10 mil da hurtigladere ikke virket og måtte ty til vanlig lading. Da hurtigladere er svært kostbare i drift og vedlikehold blir de nedprioritert etter de er bygd. 

3. Jeg følte jeg kjørte i en banankasse med hjul. Krasjer du, er du død. 

4. Impulsive kjøreturer til venner? Glem det, for du har brukt opp all kraften for å kjøre til byen og bilen må lade i 15 timer for å bli fulladet.

5. Bruke 5 timer på en bensinstasjon kontra 3 minutter

6. Rekkeviddeangst, noe du vil garantert kjenne da det er 15 km hjem og måleren i bilen viser 5km. 

7. Jeg måtte bli bruker av et bilkollektiv ved siden av, da bilen ikke passet mitt bruksmønster og jeg måtte ha fossildrift dit jeg skulle. Brått var det ikke like lønnsomt å ha elbil likevel. 

8. Potensielle kostnader til bytte av batteripakken. Det er mange teorier og meninger ute, men foreløpig er det få som vet hva en ny batteripakke kommer til å koste. 15k? 150k? 

9. Veigrep? OK på rette og tørre veier. To dråper regn og bilen oppførte seg som om den kjørte på is. 

Eneste fordelen en elbil har, er at du får en stor brevvekt

(OK, ikke så ille å slippe bomavgift heller)

Du lar hatet gå ut over alle elbiler fordi du hadde en dritt-elbil. Lurt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 23.11.2015 at 23.20, AnonymBruker skrev:

Skal du tenke økonom så beholder du din gamle bil. Eventuelt skaffe seg en gammel og billig bil fra 80-90 tallet.

Anonymkode: 02fb7...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det litt tid så finner våre kjære politikere ut at det forurenser skikkelig å lage de batteriene, å blir sikkert en h.... miljøavgift for å bli kvitt dem! 

Jeg tror det vil bli vraket, bli solgt med ett hinsides tap eller ståendes mange El-biler når batteriet er dødt å det har kommet en ny og bedre modell på markedet. 

Endret av SillyFlamingo
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SillyFlamingo skrev:

Gi det litt tid så finner våre kjære politikere ut at det forurenser skikkelig å lage de batteriene, å blir sikkert en h.... miljøavgift for å bli kvitt dem! 

Jeg tror det vil bli vraket, bli solgt med ett hinsides tap eller ståendes mange El-biler når batteriet er dødt å det har kommet en ny og bedre modell på markedet. 

Hvorfor vrake bilen når man kan bytte batteriene til nyere og bedre typer med høyere kapasitet? Trengs nok en softwareoppgradering og muligens en utskiftning av ladeelektronikken, men det er sannsynlig at eldre elbiler også vil dra nytte av bedre batteriteknologi etterhvert. Samtidig vil man nok få billigere batterier på grunn av økt masseproduksjon. Vinn - vinn.

Noen høy miljøavgift for å bli kvitt de gamle batteriene tviler jeg på at det blir. Det er ikke så veldig giftige stoffer i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en e-golf, og selv om den var god å kjøre vil jeg ikke anbefale elbil som noe annet enn bil nr. 2. Er det kaldt blir batterikapasiteten dårlig. Rekkevidden var ikke lang nok til at jeg kunne kjøre til jobb og tilbake også til byen igjen på kvelden, noe som enten betydde at jeg måtte kope på jobb til langt på kveld dersom jeg hadde planer på kveldstid, eller at jeg måtte vente 30 minutter ved en hurtigladestasjon. Det ble raskt en vane å sjekke appen på telefonen for å finne ut om jeg kunne dra noe sted. Var det kaldt risikerte jeg å ikke komme helt hjem (veldig moro når det er 5 km til hurtigladestasjonen og det er 2 km igjen på batteriet)

Elbil passer fint som bil nr. 2 eller kun til småkjøring, men dersom man kun har elbil mister man litt av muligheten til å kjøre hvor man vil når man vil. Og for meg er jo det litt av poenget med å ha bil. Ellers kunne jeg jo ha benyttet meg av kollektivtrafikk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt en e-golf, og selv om den var god å kjøre vil jeg ikke anbefale elbil som noe annet enn bil nr. 2. Er det kaldt blir batterikapasiteten dårlig. Rekkevidden var ikke lang nok til at jeg kunne kjøre til jobb og tilbake også til byen igjen på kvelden, noe som enten betydde at jeg måtte kope på jobb til langt på kveld dersom jeg hadde planer på kveldstid, eller at jeg måtte vente 30 minutter ved en hurtigladestasjon. Det ble raskt en vane å sjekke appen på telefonen for å finne ut om jeg kunne dra noe sted. Var det kaldt risikerte jeg å ikke komme helt hjem (veldig moro når det er 5 km til hurtigladestasjonen og det er 2 km igjen på batteriet)

Elbil passer fint som bil nr. 2 eller kun til småkjøring, men dersom man kun har elbil mister man litt av muligheten til å kjøre hvor man vil når man vil. Og for meg er jo det litt av poenget med å ha bil. Ellers kunne jeg jo ha benyttet meg av kollektivtrafikk... 

Hvor lang strekning var det snakk om? E-golf lader drittreigt med den medfølgede kabelen til hjemmebruk (tipper du brukte 10 amper kabelen?). Da tar det 13 timer å lade fullt opp.

Renault Zoe f.eks lader batteriet på 2 timer om man har mulighet for å montere 11kw veggboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-bil er dritt. Hvertfall på vinteren, og inni er det bare to alternativer: kaldt eller sprengkaldt. Heier på hybrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

El-bil er dritt. Hvertfall på vinteren, og inni er det bare to alternativer: kaldt eller sprengkaldt. Heier på hybrid!

De fleste moderne elbiler har varmepumpe, og drar ikke all strømmen til varmeapparatet fra batteriet. Dessuten kan man sette på forvarmingsprogrammet, så bilen er god og varm når man setter seg inn i den om morgenen (innebygget motorvarmer). + varme på batteriene under kjøring, så kaldt vær er ikke så veldig farlig lenger.

Hybrid kan være bra, da får man lengre rekkevidde. Men om det er lengre rekkevidde man vil ha, hvorfor skal man dra på dødvekt (en ekstra motor og batterier som likevel ikke blir brukt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...