Gå til innhold

Ernæringsfysiolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Koster det noe å ha en time hos ernæringsfysiolog dersom man blir henvist av lege? 

Har fått hveteallergi, og trenger derfor en time til ernæringsfysiolog. Legen sa at jeg kan få dette, men glemte å spørre hva det evt. koster. 

Noen som vet? :) 

Anonymkode: c83e9...b44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet? 

Skrevet

Du må nok bdtale noen kr. Jeg var hos en men da lå jeg på sykehus, så det sa seg jo selv.

Skrevet

Du må nok bdtale noen kr. Jeg var hos en men da lå jeg på sykehus, så det sa seg jo selv.

Men vet du om det er stor forskjell i pris om man blir henvist av lege eller ikke? 

Skrevet

Jeg tror ikke det, ernæringsfysiologen har nok sine egne priser tipper jeg.  :klem:

Skrevet

Det er ikke refusjonsrett hos Helfo for klinisk ernæringsfysiolog, så de må du betale selv uansett. 

Anonymkode: 7fcc4...843

Skrevet

Jeg tror ikke det, ernæringsfysiologen har nok sine egne priser tipper jeg.  :klem:

Men det vil jo være forskjell i pris om man bestiller selv, eller om man får henvisning fra lege? 

Skrevet

Det er ikke refusjonsrett hos Helfo for klinisk ernæringsfysiolog, så de må du betale selv uansett. 

Hva menes med det? 

Skrevet

Tror ikke det som sagt, men nå har jeg ikke erfaring fra den kanten, men fra ryggprbl. og ble henvist til en kiropraktor fra legen. Da jeg kom dit måtte jeg betale det som timen kostet der.

Skrevet

Men det vil jo være forskjell i pris om man bestiller selv, eller om man får henvisning fra lege? 

Hva menes med det? 

Staten delfinansierer en del helsetjenester gjennom refusjonsordninger, altså der pasienten betaler en egenandel, og så betaler staten resten. Det kan være fastlege, jordmor, gynekolog, psykolog eller røntgenundersøkelser. Dersom du er henvist fra lege til en som har avtale med Helfo betaler du kun egenandel, har ikke behandler avtale betaler du det hele konsultasjonene koster (f.eks på Volvat og Aleris). Ernæringsfysiologer som faggrupe har ikke avtale med Helfo og således ikke rett på refusjon fra konsultasjoner med pasienter, altså må du betale hele konsultasjonen selv. Du kan gjerne få henvisning fra lege som beskriver problemet, men det vil ikke gjøre det billigere for deg, da ernæringsfysiologen ikke har avtale med det offentlige som lover å betale en del av utgiftene. Ergo kan du like godt sjekke rundt hvem som er billigst eller får gode skussmål, og bestille time på egenhånd. 

• Liker 1
Skrevet

Du klarer ikke å finne informasjon om hva du kan eller bør spise med hveteallergi uten å gå til ernæringsfysiolog da?

Anonymkode: 4c88c...cea

Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig... Så man trenger altså ikke henvisning til ernæringsfysiolog? Så hvis man for eksempel er overvektig og får null hjelp av legen kan man gå videre til ernæringsfysiolog på egenhånd, det har ingenting å si?

(Ikke TS)

Anonymkode: 09c09...075

Skrevet

Du klarer ikke å finne informasjon om hva du kan eller bør spise med hveteallergi uten å gå til ernæringsfysiolog da?

Anonymkode: 4c88c...cea

Jeg ønsker råd fra ernæringsfysiolog, da det er veldig viktig at jeg får i meg nok og riktig næring, fordi jeg er nært undervektig allerede, og er også ganske aktiv. Så både jeg og foreldrene mine synes det er en trygghet å snakke med ernæringsfysiolog for å få litt tips osv :) 

Skrevet

Staten delfinansierer en del helsetjenester gjennom refusjonsordninger, altså der pasienten betaler en egenandel, og så betaler staten resten. Det kan være fastlege, jordmor, gynekolog, psykolog eller røntgenundersøkelser. Dersom du er henvist fra lege til en som har avtale med Helfo betaler du kun egenandel, har ikke behandler avtale betaler du det hele konsultasjonene koster (f.eks på Volvat og Aleris). Ernæringsfysiologer som faggrupe har ikke avtale med Helfo og således ikke rett på refusjon fra konsultasjoner med pasienter, altså må du betale hele konsultasjonen selv. Du kan gjerne få henvisning fra lege som beskriver problemet, men det vil ikke gjøre det billigere for deg, da ernæringsfysiologen ikke har avtale med det offentlige som lover å betale en del av utgiftene. Ergo kan du like godt sjekke rundt hvem som er billigst eller får gode skussmål, og bestille time på egenhånd. 

Okei :) Det var legen som sa at jeg kan få henvisning til ernæringsfysiolog hvis jeg vil. Men da kan jeg evt. takke nei, og bare bestille time på egen hånd, siden det ikke er noe billigere å få gjennom legen? 

Skrevet

Det er ikke mulig å få dette billigere ved en eventuell henvisning fra legen. Jeg har nylig sjekket dette ut selv via min fastlege. Ernæringsfysiolog koster rundt 600-700 kr den første timen , så er det nok en hundrelapp eller to rimeligere for neste.

Anonymkode: 24701...48d

Skrevet

Okei :) Det var legen som sa at jeg kan få henvisning til ernæringsfysiolog hvis jeg vil. Men da kan jeg evt. takke nei, og bare bestille time på egen hånd, siden det ikke er noe billigere å få gjennom legen? 

Selvsagt kan du takke nei til en slik henvisning. 

Skrevet

Selvsagt kan du takke nei til en slik henvisning. 

Jeg skjønner jo at han ikke tvinger meg :) Men jeg kan si nei, og fortsatt bestille time hos ernærignsfysiolog på egen hånd? Altså, det er ikke slik at jeg ikke kan bestille på egen hånd, fordi jeg sa til legen at jeg ikke ville? 

Skrevet

Jeg er henvist og vært hos ernæringsfysiolog tilknyttet OUS, jeg betalte bare vanlig pris (altså egenandel)

Skrevet

Jeg er henvist og vært hos ernæringsfysiolog tilknyttet OUS, jeg betalte bare vanlig pris (altså egenandel)

Vanlig pris? Som i vanlig pris for en legetime? 

Skrevet

Vanlig pris? Som i vanlig pris for en legetime? 

Som i vanlig pris til spesialister på sykehus. Husker ikke hva det kostet men ikke mye 2-300 kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...