Gå til innhold

Begynne å strikke


Jupin

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har overhode ingen hobby - men jeg har alltid vært glad i å holde på med litt pirkearbeid; ala strikking, brodering.

Tenkte nå å begynne å strikke! Jeg kan basisen og har noen til å hjelpe meg med det jeg ikke kan. :-) Men nå har jeg aldri strikket noe før! Så jeg lurte på om noen her har noen forslag til hva jeg kan ha som første prosjekt?

Tenkte i første omgang å strikke langemogenseren, men så at garnet er dyrt. Siden det er første gang jeg strikker noe vil jeg sikkert ikke strikke like fast hele tiden, og da vil jeg helst ha et bittelitt billigere prosjekt siden resultatet ikke nødvendigvis blir feilfritt, tihi.

Om noen strikkeglade mennesker der ute har forslag til hva jeg skal strikke (og har oppskrift), blir jeg veldig takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luer?  Osloanorakken?  Barnegenser?  Kluter?  Sjekk ut FB siden "strikkesida" eller andre strikkesida.  YouTube har fine videoer som hjelper.  Eller gå innom en garnbutikk og spør etter hjelp til å finne et enkelt prosjekt :)strikking  er gøy!

Anonymkode: f7079...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysokker, lue og votter til meg selv, og ullsokker til min kjære er det jeg strikker mest av😊 ingenting er som å få et par hjemmestrikka sokker i julegave! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe garn på REMA, Europris og Nille til en rimeligere penge enn på garnbutikken, hvis du vil teste ferdighetene dine før du kjøper dyrt garn. :)

Anonymkode: 3ce94...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Mitt råd til nye strikkere er alltid å kjøpe fint garn i god kvalitet, og strikke noe du har lyst på. Da blir du motivert til å starte, fortsette og avslutte. Hvis det er Langmogenseren du har mest lyst på, synes jeg du skulle spandere på deg den. Strikking tar lang tid, så det er ikke vits å kaste det bort på noe man bare er halvmotivert til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Amafalathiel skrev:

Mitt råd til nye strikkere er alltid å kjøpe fint garn i god kvalitet, og strikke noe du har lyst på. Da blir du motivert til å starte, fortsette og avslutte. Hvis det er Langmogenseren du har mest lyst på, synes jeg du skulle spandere på deg den. Strikking tar lang tid, så det er ikke vits å kaste det bort på noe man bare er halvmotivert til.

Veldig enig i denne filosofien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket sitteunderlag til foreldrene mine i julegave, første ordentlige strikkeprosjektene mine, var veldig enkelt og gjorde at jeg fikk mer lyst til å lære mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
19 timer siden, Amafalathiel skrev:

Mitt råd til nye strikkere er alltid å kjøpe fint garn i god kvalitet, og strikke noe du har lyst på. Da blir du motivert til å starte, fortsette og avslutte. Hvis det er Langmogenseren du har mest lyst på, synes jeg du skulle spandere på deg den. Strikking tar lang tid, så det er ikke vits å kaste det bort på noe man bare er halvmotivert til. 

Dette!

Helt enig og en helt riktig! 

I tillegg vil jeg slå et slag for prøvelapper. Prøvelapper med ulike fellinger og økninger, prøvelapper med ulike typer kantmasker, prøvelapper med ulike teknikker (patentstrikk, kast, flettemønster, vridde masker, flerfarget strikk, mønsterstrikk osv.). Og lær deg de engelske begrepene - da åpner det seg et vell av nye inspirasjonskilder og læreverk. 

Til slutt: Ta deg tid til å lære litt om ulike typer garn og deres respektive egenskaper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil kjøre noen prøveprosjekter først så kan du kjøpe deg rimelig bomullsgarn og strikke grytekluter, og eventuelt kjøkkenkluter om du føler for. 

Ellers er det masse fine skjerf som er enkle å strikke og ikke alt for avanserte. 

Du må også tenke litt over hva du kan ha bruk for, hva du har lyst på. 

Det kan lønne seg å kjøre et par mindre, kjedelige prosjekter før du starter på drømmegenseren din, slik at du trener deg opp til å strikke javnt og pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...