Gå til innhold

Angstforhold til penger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hater å bruke penger, spesielt ved å betale regninger og sånne ting. Jeg hater det så mye at jeg blir fysisk uvel av å se hvor mye penger som blir dratt ut av kontoen min. Spesielt denne måneden hvor jeg har brukt 3000 på julegaver (ikke så ille egentlig mtp at kjæresten min sin gave var på 700 og en forelder har rund dag snart og jeg brukte 400 på det, så da brukte jeg under 2000 på 15 personer) og sitter igjen etter at alle regningene for denne måneden er betalt med 4000 som jeg da har til mat på 3 uker. Så som dere skjønner er jo ikke det noe ille. Jeg klarer meg med 1500-2000 på 3 uker på mat, så skal i teorien uten noen uforutsette utgifter sitte igjen med 2000-2500 kroner, noe jeg vil si er svært bra til å være student. 

Men jeg tror dette med penger er for meg veldig psykisk, og lurer på om jeg kanskje burde gå til psykolog for å ikke ha et så forferdelig til angst-forhold med penger. Jeg har vokst opp med veldig dårlig råd med en konstant bekymring i forhold til penger. Jeg føler jeg er svært preget av dette i ung voksen alder siden jeg nesten føler jeg ikke vil kjøpe meg mat for at jeg skal spare penger. 

Er det vanlig å være så bekymret med økonomi, eller bør jeg søke hjelp? 

Anonymkode: d2e79...cbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hater å bruke penger, spesielt ved å betale regninger og sånne ting. Jeg hater det så mye at jeg blir fysisk uvel av å se hvor mye penger som blir dratt ut av kontoen min. Spesielt denne måneden hvor jeg har brukt 3000 på julegaver (ikke så ille egentlig mtp at kjæresten min sin gave var på 700 og en forelder har rund dag snart og jeg brukte 400 på det, så da brukte jeg under 2000 på 15 personer) og sitter igjen etter at alle regningene for denne måneden er betalt med 4000 som jeg da har til mat på 3 uker. Så som dere skjønner er jo ikke det noe ille. Jeg klarer meg med 1500-2000 på 3 uker på mat, så skal i teorien uten noen uforutsette utgifter sitte igjen med 2000-2500 kroner, noe jeg vil si er svært bra til å være student. 

Men jeg tror dette med penger er for meg veldig psykisk, og lurer på om jeg kanskje burde gå til psykolog for å ikke ha et så forferdelig til angst-forhold med penger. Jeg har vokst opp med veldig dårlig råd med en konstant bekymring i forhold til penger. Jeg føler jeg er svært preget av dette i ung voksen alder siden jeg nesten føler jeg ikke vil kjøpe meg mat for at jeg skal spare penger. 

Er det vanlig å være så bekymret med økonomi, eller bør jeg søke hjelp? 

Anonymkode: d2e79...cbf

Jeg synes at det høres klokt ut å søke hjelp fra psykolog

Anonymkode: 27543...a86

• Liker 1
Skrevet

Det kan være klokt å søke hjelp, ja. Min far har angstfylt forhold til penger, og mye annet også egentlig, så pengeangst e bare ett av problemene. Jeg vokste opp i et hjem preget av dårlig økonomi og ubeandlet psykisk sykdom, og har tatt et valg om faktisk å bli flinkere til å bruke penger. Det å kjøpe en totalt unyttig ting som f.eks en grapefrukt i ny og ne nå, er en liten seier, og en stor forskjell fra da jeg var yngre. Da hadde jeg aldri turt å be om å få det.

Anonymkode: c32ef...51e

Skrevet

Har selv et anstrengt orhold til penger. Men for meg så har det endt med at jeg stjeler fordi jrg ikke vil bruke penger... Får helt vondt inni meg av å betale for ting, til og med små summer som 10kr og 20kr...

Anonymkode: 23de7...af7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...