Gå til innhold

Hvem får arven din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da er det vel kanskje ikke ALMENNkunnskap?

Det kan være allmennkunnskap for noen. Men ikke for andre.

Noen har bedre allmennkunnskap innenfor noe, mens andre har bedre allmennkunnskap innenfor noe annet.

Man kan si at noen mangler allmennkunnskap innenfor noe, mens allmennkunnskapen vedrørende noe annet er veldig høy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være allmennkunnskap for noen. Men ikke for andre.

Noen har bedre allmennkunnskap innenfor noe, mens andre har bedre allmennkunnskap innenfor noe annet.

Man kan si at noen mangler allmennkunnskap innenfor noe, mens allmennkunnskapen vedrørende noe annet er veldig høy.

 

Da er den kanskje ikke ALMENN :-)  Ordet betyr jo at det gjelder for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den kanskje ikke ALMENN :-)  Ordet betyr jo at det gjelder for alle.

Ja, det er sant.

Interessant ord egentig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg synes barna bør jobbe for pengene sine, og ikke bare få en stor sum penger rett i lomma for ingenting. Tror ikke det er sunt å arve masse penger. Derfor vurderer jeg å gi arven til en veldedighetsorganisasjon. 

Anonymkode: 9d655...bd8

Så du har ikke arvet noe selv noengang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i Norge nei, men om du ser på eksemplet med 99 millioner tidligere i tråden blir det jo nesten slik når ungene "bare" har krav på en mill hver.

Anonymkode: 3b1ff...8d0

Så lenge begge ektefeller lever og har felleseie, kan de gjøre akkurat hva de vil med det de eier. Dette forutsett at det ikke er skjedd endringer i arveloven. Etterkommere kan ikke stille krav om arv.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge begge ektefeller lever og har felleseie, kan de gjøre akkurat hva de vil med det de eier. Dette forutsett at det ikke er skjedd endringer i arveloven. Etterkommere kan ikke stille krav om arv.

Når det snakkes om arv forutsetter jeg at folk er døde. Døde folk kan ikke bruke opp pengene sine. Levende folk kan bruke så mye de vil

Anonymkode: 3b1ff...8d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kvalmt å lese om voksne mennesker som for enhver pris skal bruke opp hvert øre de eier slik at barna ikke arver noe. Har aldri hørt om slikt i virkeligheten da de fleste jeg kjenner er opptatt av å sikre barna økonomisk om noe skulle skje foreldrene. 

Man må huske at de samme foreldrene ofte selv har arvet penger fra sine foreldre eller besteforeldre. 

Anonymkode: 03d6a...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart at folk ikke vet så mye om lovverket innenfor det med arv. Det sies og står veldig mye om det, og det er vanskelig å forstå og tolke ting rett. Veldig mye uenigheter og dessvrre mye krangling og til og med familiesplitting. Parter er uenige. Advokater er også uenige. 

Ikke rart at mange ikke klarer eller vil sette seg inn i det. Man har forskjellige "allmennkunnskap" man interesserer seg for. Allmennkunnskap er mye. Kanskje noe allmennkunnskap du heller ikke kan, mens noen kan mer om det?

Det er lett for å føle seg angrepet/trakket ned på når noe stiller spørsmål om vi virkelig ikke kan det, du tuller (=det er så gale at du MÅ tulle, høres det ut som). 

En veldig god egenskap har de som klarer å få andre til å føle seg "store". Det kan vi alle tenke litt på.

Jeg mente virkelig ikke å være hovmodig. Jeg ble oppriktig overasket over at folk ikke kunne dette om arv. Arv gir mye krangling og uenigheter, men det ofte fordi folk mener ting og føler ting. Ikke fordi loven er vanskelig. Med en gang du blander inn særkullsbarn og andre "uvanligheter" er ikke loven enkel lenger. Jeg trodde oppriktig dette var noe folk satt seg inn i. På min jobb har det f.eks vært lunsjtema.

Jeg har heller ikke noe problem med å innrømme at jeg sikkert mangler det andre ser på som allmennkunnskap. (jeg trodde helt til nå at almen ble skrevet med en l f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min, vi har skrevet kontrakt på det. Mine foreldre har ikke behov for en halv leilighet når jeg dør og min samboer skal få slippe miste kjæresten sin og boligen sin på en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snakkes om arv forutsetter jeg at folk er døde. Døde folk kan ikke bruke opp pengene sine. Levende folk kan bruke så mye de vil

Anonymkode: 3b1ff...8d0

Du behøver ikke å være spydig. En gjenlevende ektefelle står ikke fritt til å bruke opp rubb og rake når det finnes livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente virkelig ikke å være hovmodig. Jeg ble oppriktig overasket over at folk ikke kunne dette om arv. Arv gir mye krangling og uenigheter, men det ofte fordi folk mener ting og føler ting. Ikke fordi loven er vanskelig. Med en gang du blander inn særkullsbarn og andre "uvanligheter" er ikke loven enkel lenger. Jeg trodde oppriktig dette var noe folk satt seg inn i. På min jobb har det f.eks vært lunsjtema.

Jeg har heller ikke noe problem med å innrømme at jeg sikkert mangler det andre ser på som allmennkunnskap. (jeg trodde helt til nå at almen ble skrevet med en l f.eks)

Det ble skrevet slik før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du behøver ikke å være spydig. En gjenlevende ektefelle står ikke fritt til å bruke opp rubb og rake når det finnes livsarvinger.

Jeg var ikke det gram spydig. For meg et logisk svar på ditt svar.

Anonymkode: 3b1ff...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kvalmt å lese om voksne mennesker som for enhver pris skal bruke opp hvert øre de eier slik at barna ikke arver noe. Har aldri hørt om slikt i virkeligheten da de fleste jeg kjenner er opptatt av å sikre barna økonomisk om noe skulle skje foreldrene. 

Man må huske at de samme foreldrene ofte selv har arvet penger fra sine foreldre eller besteforeldre. 

Anonymkode: 03d6a...730

Hvor leser du dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente virkelig ikke å være hovmodig. Jeg ble oppriktig overasket over at folk ikke kunne dette om arv. Arv gir mye krangling og uenigheter, men det ofte fordi folk mener ting og føler ting. Ikke fordi loven er vanskelig. Med en gang du blander inn særkullsbarn og andre "uvanligheter" er ikke loven enkel lenger. Jeg trodde oppriktig dette var noe folk satt seg inn i. På min jobb har det f.eks vært lunsjtema.

Så fint. Jeg er ikke noe nærtagende, og tror heller at folk gjerne mener å være hyggelige eller si ting i positiv mening og ikke hovmodig f.eks. Men så det var noen som reagerte, så jeg bare siterte deg i det at du sa "tuller du, er ikke du voksen?"

Selv om du ikke mente å være spydig med dette, det er jeg sikker på at du ikke gjorde når du sier det, ser du ikke likevel at sånn ordlyd kan bli oppfattes som at du ser ned på den du sier det til? Sier ikke at du gjør det, men det kan lett oppfattes sånn av noen. F.eks var det en som regerte på det. Noe jeg synes også man skal heve seg over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så fint. Jeg er ikke noe nærtagende, og tror heller at folk gjerne mener å være hyggelige eller si ting i positiv mening og ikke hovmodig f.eks. Men så det var noen som reagerte, så jeg bare siterte deg i det at du sa "tuller du, er ikke du voksen?"

Selv om du ikke mente å være spydig med dette, det er jeg sikker på at du ikke gjorde når du sier det, ser du ikke likevel at sånn ordlyd kan bli oppfattes som at du ser ned på den du sier det til? Sier ikke at du gjør det, men det kan lett oppfattes sånn av noen. F.eks var det en som regerte på det. Noe jeg synes også man skal heve seg over :)

Nå var det ikke jeg som skrev det da =) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kvalmt å lese om voksne mennesker som for enhver pris skal bruke opp hvert øre de eier slik at barna ikke arver noe. Har aldri hørt om slikt i virkeligheten da de fleste jeg kjenner er opptatt av å sikre barna økonomisk om noe skulle skje foreldrene. 

Man må huske at de samme foreldrene ofte selv har arvet penger fra sine foreldre eller besteforeldre. 

Anonymkode: 03d6a...730

Voksne mennesker skal ikke for enhver pris bruke opp hvert øre de eier med den hensikt at barna ikke skal arve noe, men det er veldig hyggelig at de koser seg og bruker sine penger på luksus og kos på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke jeg som skrev det da =) 

Åååå beklager så mye. Unnskyld meg. Må skjerpe meg og lese rett. Sorry.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå beklager så mye. Unnskyld meg. Må skjerpe meg og lese rett. Sorry.

Null problem =) Skjønner at det er lett å forveksle to med like meninger, og jeg var jo like overasket som Mythic over at folk ikke vet slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...