Gå til innhold

Offentlige blødninger


Mann43

Anbefalte innlegg

Litt kinkig sak dette, men trenger hjelp til å håndtere det før det ødelegger alt. Samboer har de siste 7-8 mnd blødd en del mer under perioden. Bind brukes. Men tydeligvis så er det ikke nok. Det er blodflekker I sofaen, på Kjøkkengulvet/gulvene, matter, på klær og generelt der det kan havne I en travel hverdag. Det har hendt det har vært "dammer" på gulvet, og jeg sliter med å være sosial med tanke på at det også kan skje ute på butikken, på julebord og alt... 

Forsøkt å nevne at kanskje ikke bind funker bra nok, og bør bytte, evt bytte oftere. Men lei av å måtte ta det opp, og lei av å leve slik... Hva gjør jeg????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plages ikke hun selv av dette da? Det er jo helt forferdelig å legge igjen blodspor etter seg selv og i tillegg kan man ende opp med å bli blodfattig og slapp. Si til henne at du er bekymret for henne og at du har hørt at det finnes medisiner mot sterke blødninger, for det gjør det. Send henne til lege snarest så hun får utredet dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dammer på gulvet? Med mindre hun sitter naken på huk og presser ut blodet kommer dette neppe av mensen.

Anonymkode: 7c08f...676

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo svært unormalt ut. Bind kan lekke litt, ja, men ikke slik at det blir dammer på gulvet (har hun ikke på seg bukse??) Dersom dette er reelt må du sende henne til lege. Det er ikke normalt å ha så store blødninger, og dersom hun ikke alt har jernmangel og diverse andre mangelsykdommer så får hun det nok snàrt. 

Anonymkode: 7df21...62b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det overrasker meg litt at du er mer opptatt av ditt sosiale liv, og hvordan dette påvirker deg, enn du er av din kjærestes helse, men jeg håper at dette bare skyldes måten dette blir lagt frem på.

Hvor gammel er  kjæresten din? Kan hun ha kommet i det første stadiet av overgangsalderen? Da er det ikke uvanlig at blødningemønsteret endres på en slik måte som du beskriver.
Det er ikke uvanlig at en kan gå fra ingen blødning til styrtblødning i løpet av 30 sekunder, og da fylles bindet eller tampongen fort opp.  Det hjelper ikke å bytte oftere når der blir slik.

Det samme kan en oppleve ved muskelknuter i livmor, eller ved andre gynekologiske tilstander.

Men dette er noe hun må snakke med legen om.

Og du, det er ikke deg som har et problem når kjæresten din blør igjennom, det er henne. 
Neste gang kan det være deg, og da vil du vel heller at hun skal støtte deg, enn å beklage seg over at hun er redd for å se seg offentlig med deg, i tilfelle noe skal skje når dere er ute.

Slike ting kan skje alle på ett eller annet tidspunkt.

Anonymkode: 2aded...eec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spesielle her er ikke at hun blør så mye, men at hun tilsynelatende ikke bryr seg om det.

Anonymkode: 4c8f4...2d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt bekymret for henne, og har sagt det siden jeg oppdaget det. Hun har bare avfeid det, og sier hun har "glemt" at det kom. Men når det nå skjer oftere og oftere, hun også klager på lite energi(hun gikk på jerntabletter under graviditeten for ett år siden) Så når man føler man har brydd seg og spurt gjentatte ganger, og blitt avfeid - så blir det at man blir bekymret for sosiale relasjoner. Vi har ikke dratt på butikken eller noe sted sammen, på over ett halvt år - men hun har ikke vist hvorfor. Jeg har forsøkt flere ganger å ta det opp, men avvist som tidligere nevnt. 

Jeg har forsøkt å være forsiktig på hvordan jeg har henvend meg til henne om problemet da jeg tross alt ikke er ekspert på "kvinnesykdommer" eller slikt generelt.
 Beklager omformuleringene kan bli litt feil - men jeg er bare på randen av fortvilelse over hva jeg bør/skal gjøre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spesielle her er ikke at hun blør så mye, men at hun tilsynelatende ikke bryr seg om det.

Anonymkode: 4c8f4...2d2

Ja, det er vel der jeg først og fremst sliter... Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt bekymret for henne, og har sagt det siden jeg oppdaget det. Hun har bare avfeid det, og sier hun har "glemt" at det kom. Men når det nå skjer oftere og oftere, hun også klager på lite energi(hun gikk på jerntabletter under graviditeten for ett år siden) Så når man føler man har brydd seHer g og spurt gjentatte ganger, og blitt avfeid - så blir det at man blir bekymret for sosiale relasjoner. Vi har ikke dratt på butikken eller noe sted sammen, på over ett halvt år - men hun har ikke vist hvorfor. Jeg har forsøkt flere ganger å ta det opp, men avvist som tidligere nevnt. 

Jeg har forsøkt å være forsiktig på hvordan jeg har henvend meg til henne om problemet da jeg tross alt ikke er ekspert på "kvinnesykdommer" eller slikt generelt.
 Beklager omformuleringene kan bli litt feil - men jeg er bare på randen av fortvilelse over hva jeg bør/skal gjøre.. 

Her tegner du et litt annet bilde enn du gjør i føste innlegg.
Ut i fra det hun sier, handler det om brått igangsatt mens, og ikke helt oversikt over syklus, i tillegg til at hun blør mer gjennom perioden.

Hun var gravid for ett år siden, og dette problemet dukket opp for 7-8 mnd siden, så det tyder på at dette er noe som endret seg etter svangerskapet.  Jeg gjetter på hormonell ubalanse.
At hun har lite energi kan også skyldes at hun er nybakt småbarnsmor og er ikke et symptom i seg selv,  men det kan spekuleres i at hun kanskje har en form for "hormonell post-partum-depresjon" i og med at hun ikke bryr seg om blødningene.

Igjen, dette er noe hun må ta med lege, og du kan kreve at hun tar kontakt med fastlegen fordi du er bekymret for helsen hennes.

 

Men at du ikke har vært sammen med henne offentlig på mer enn 6 mnd fordi du er rett for at hun plutselig skal begynne blø, det blir for dumt. Hun blør helt sikkert ikke hele tiden.

Anonymkode: 2aded...eec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dammer på gulvet? Med mindre hun sitter naken på huk og presser ut blodet kommer dette neppe av mensen.

Anonymkode: 7c08f...676

Det er fullt mulig å blø så mye at det blir "dammer". Ikke alt er blod så det ser ofte enda verre ut enn det er. Jeg har selv opplevd å våkne i en skikkelig blodpøl på lakenet (og jeg hadde på truse og bind) med koagulert blod og greier, men da hadde jeg en stor muskelknute på livmoren og gikk i tillegg på p-piller som ga meg større blødninger enn vanlig.
Jeg har også opplevd å stå naken foran klesskapet og dryppe blod på gulvet. Riktignok ikke direkte størrelse dam men det ble blodflekker. Da blødde jeg faktisk ikke mye heller, det holdt med et truseinnlegg etterpå.

Når det er sagt så høres det helt fjernt ut at dama står påkledd og blør så mye gjennom at det blir dammer på gulvet. Hvis dette er tilfelle kan hun jo ikke leve normalt enkelte dager av måneden og da er det helt merkelig at hun liksom ikke bryr seg. Når hun da heller ikke er forberedt når blødningene kommer har hun et stort problem. Hun burde definitivt få dette undersøkt hos gynekolog (og da mener jeg gynekolog med ultralyd og hele pakka, ikke bare standard undersøkelse hos fastlege)! I beste fall er det bare hormonkrøll og da kan hun få medisiner som både regulerer syklusen hennes og bremser blødningene. I verste fall kan det være livmorhalskreft. Midt på treet finner vi muskelknuter og polypper i livmoren, som er ufarlige men kan bli forferdelig plagsomme og smertefulle, og de kan også gi problemer med å bli gravid eller gjøre henne steril. Jeg fatter bare ikke hvorfor hun ikke bryr seg. Er hun redd for å gå til gynekolog og derfor prøver å ignorere dette og håper det går over av seg selv?

Anonymkode: f9147...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dammer på gulvet? Med mindre hun sitter naken på huk og presser ut blodet kommer dette neppe av mensen.

Anonymkode: 7c08f...676

Jeg lager dammer hvis jeg tørker håret uten å putte i tampong etter jeg har dusjet under mensen. Blør vanvittig mye, og det renner! 

Din kommentar minner meg om en gymlærer som påstod foran alle i klassen at det aldri vil renne blod under mensen, så vi kunne dusje sammen selv om vi hadde det. Bullshit, hos meg har jeg røde renner nedover bena hele tiden de første dagene. Ingen er like!

Anonymkode: 6c541...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å blø så mye at det blir "dammer". Ikke alt er blod så det ser ofte enda verre ut enn det er. Jeg har selv opplevd å våkne i en skikkelig blodpøl på lakenet (og jeg hadde på truse og bind) med koagulert blod og greier, men da hadde jeg en stor muskelknute på livmoren og gikk i tillegg på p-piller som ga meg større blødninger enn vanlig.
Jeg har også opplevd å stå naken foran klesskapet og dryppe blod på gulvet. Riktignok ikke direkte størrelse dam men det ble blodflekker. Da blødde jeg faktisk ikke mye heller, det holdt med et truseinnlegg etterpå.

Når det er sagt så høres det helt fjernt ut at dama står påkledd og blør så mye gjennom at det blir dammer på gulvet. Hvis dette er tilfelle kan hun jo ikke leve normalt enkelte dager av måneden og da er det helt merkelig at hun liksom ikke bryr seg. Når hun da heller ikke er forberedt når blødningene kommer har hun et stort problem. Hun burde definitivt få dette undersøkt hos gynekolog (og da mener jeg gynekolog med ultralyd og hele pakka, ikke bare standard undersøkelse hos fastlege)! I beste fall er det bare hormonkrøll og da kan hun få medisiner som både regulerer syklusen hennes og bremser blødningene. I verste fall kan det være livmorhalskreft. Midt på treet finner vi muskelknuter og polypper i livmoren, som er ufarlige men kan bli forferdelig plagsomme og smertefulle, og de kan også gi problemer med å bli gravid eller gjøre henne steril. Jeg fatter bare ikke hvorfor hun ikke bryr seg. Er hun redd for å gå til gynekolog og derfor prøver å ignorere dette og håper det går over av seg selv?

Anonymkode: f9147...6be

Det er vel mer at hun ikke ser poeng i å kontakte legen. Vet ikke hvordan jeg skal få henne til å gjøre noe med det... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har samboeren din fått satt inn spiral etter fødselen?

Jeg fikk kobberspiral etter et svangerskap og opplevde større og lengervarige blødninger etter det. Da jeg kom i overgangsalderen så økte blødningene enda mer. De kom ujevnt og kraftig. Måtte blant annet legge flere håndklær i sengen når jeg la meg og opplevde ofte at det rant nedover bena mine på badet. Kunne aldri gå i lyse bukser for jeg hadde liten kontroll med blødningene. 

Anonymkode: 20cc6...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun har ikke lagt inn dette. (Som hun har sagt I alle fall) Man kan jo aldri være sikker som mann...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...