Gå til innhold

Dere overvektige/usunne -bæsjer dere slim?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man trenger ikke være usunn for å være overvektig bare så det er sagt. Men dere som spiser mye umettet fett og mat med generelt mye salt, olje/smør..

Dette er kanskje et litt personlig spørsmål men håper på svar, så bare svar anonymt enn å ikke svare for jeg finner ikke noe konkret svar på internett.

Men ja. Promper/bæsjer dere slim? Jeg spiser ikke så usunt, og jeg har egentlig ikke tenkt over det. Men lurer på om det har en sammenheng da jeg leste om det. Noen ganger tar jeg meg mat på mcDonalds men har aldri tenkt over om det er da jeg promper slim.

Jeg er nesten redd for å prompe for noen ganger fosser det ut slim. Jeg kjenner ikke forskjell. En gang på fylla måtte jeg på do og trodde jeg skulle ha diare. Men så fort jeg kom inn på doen så fosset det ut slim. Rakk ikke gå på do. Dere vet når man må skikkelig på do og har holdt seg lenge, også akkurat når man kommer inn i huset så går det nesten galt. Men det hadde gått å holde seg om det var 10 minutter ekstra på bussen. Tror det må være psykologisk. Men det skjedde heldigvis når jeg var inne på doen alene. Litt lettere å tørke vekk enn bæsj. Gikk i svart heldigvis så jeg vasket den med såpe. Kunne jo ikke se at den var våt. Tenker jeg hadde flaks selvom det var skiiikkelig uflaks egentlig.

Er redd det skal skje igjen og jeg ikke er like heldig. Må alltid holde meg om jeg må prompe. Slimet stinker grusomt. 

Dette er litt detaljert men jeg trenger virkelig svar på hva jeg skal gjøre da jeg ALDRI kan unne meg en hamburger (om det er derfor).

Tør ikke gå på do hos andre siden den slimprompen går ut som en eksplosjon og lager den høyeste lyden, ever. Ikke engang dopapir mot rumpen demper lyden. En vanlig fis går fint. Men jeg pleier alltid å først prompe en eksplosjons slimpromp. Kommer ikke mye slim.

Men noen ganger blir det som slim diare. Det fosser ut. Dette hemmer nesten livet mitt da jeg ikke tør gå på do hos andre pga den lyden, og dermed takker nei til mye. 

Anonymkode: 97446...c11

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slim? Det høres ikke bra ut, kanskje du burde få det sjekket

• Liker 4
Skrevet

Man trenger ikke være usunn for å være overvektig bare så det er sagt. Men dere som spiser mye umettet fett og mat med generelt mye salt, olje/smør..

Dette er kanskje et litt personlig spørsmål men håper på svar, så bare svar anonymt enn å ikke svare for jeg finner ikke noe konkret svar på internett.

Men ja. Promper/bæsjer dere slim? Jeg spiser ikke så usunt, og jeg har egentlig ikke tenkt over det. Men lurer på om det har en sammenheng da jeg leste om det. Noen ganger tar jeg meg mat på mcDonalds men har aldri tenkt over om det er da jeg promper slim.

Jeg er nesten redd for å prompe for noen ganger fosser det ut slim. Jeg kjenner ikke forskjell. En gang på fylla måtte jeg på do og trodde jeg skulle ha diare. Men så fort jeg kom inn på doen så fosset det ut slim. Rakk ikke gå på do. Dere vet når man må skikkelig på do og har holdt seg lenge, også akkurat når man kommer inn i huset så går det nesten galt. Men det hadde gått å holde seg om det var 10 minutter ekstra på bussen. Tror det må være psykologisk. Men det skjedde heldigvis når jeg var inne på doen alene. Litt lettere å tørke vekk enn bæsj. Gikk i svart heldigvis så jeg vasket den med såpe. Kunne jo ikke se at den var våt. Tenker jeg hadde flaks selvom det var skiiikkelig uflaks egentlig.

Er redd det skal skje igjen og jeg ikke er like heldig. Må alltid holde meg om jeg må prompe. Slimet stinker grusomt. 

Dette er litt detaljert men jeg trenger virkelig svar på hva jeg skal gjøre da jeg ALDRI kan unne meg en hamburger (om det er derfor).

Tør ikke gå på do hos andre siden den slimprompen går ut som en eksplosjon og lager den høyeste lyden, ever. Ikke engang dopapir mot rumpen demper lyden. En vanlig fis går fint. Men jeg pleier alltid å først prompe en eksplosjons slimpromp. Kommer ikke mye slim.

Men noen ganger blir det som slim diare. Det fosser ut. Dette hemmer nesten livet mitt da jeg ikke tør gå på do hos andre pga den lyden, og dermed takker nei til mye. 

Er det mulig at du har spist og/ eller drukket noe som kroppen din ikke tåler og at du derfor får slike problemer?

Evt smitte av virus eller bakterie?

Ta det opp med legen

Anonymkode: a45c1...51e

• Liker 2
Skrevet

Spiser bare usunt og har aldri opplevd noe slikt.

Anonymkode: 7b949...6f0

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lest at det kan være symptom på IBS. Håper ikke det er det siden det ikke er en kur mot det. Magen min rumler også ganske ofte av at jeg må på do. Har i tillegg do-angst.

Leste det kunne være symptomer på mye rart, men ikke noen eksempler. Leste opp på melallergi og melk men det er ikke et symptom der. Får ofte vondt i magen av melk også. 

Skrevet

Hvis det fosser ut slim er det neppe bare IBS. Kontakt lege og få tatt noen blodprøver, avføringsprøver og en undersøkelse av tarmen, for dette kan være ulcerøs kolitt eller Crohns (kronisk tarmbetennelse).

Anonymkode: 80e35...374

• Liker 3
Skrevet

Jeg har lest at det kan være symptom på IBS. Håper ikke det er det siden det ikke er en kur mot det. Magen min rumler også ganske ofte av at jeg må på do. Har i tillegg do-angst.

Leste det kunne være symptomer på mye rart, men ikke noen eksempler. Leste opp på melallergi og melk men det er ikke et symptom der. Får ofte vondt i magen av melk også. 

Har du tatt opp alt dette som du forteller oss om mage, tarm avføring og angst, med legen din?

Jeg ville gjort det og fått hjelp

Hvordan er do-angsten din? Blir det til at du går og holder deg for å slippe å gå på wc? Har du avføring hver dag, og/ eller er du ofte forstoppet?

Ettersom du nevner angst: kan du eventuelt ha "nervøs mage" som gir diare?

• Liker 2
Skrevet

Ja, men ikke så ille som du skriver. Men har irritabel tarmsyndrom (eller chrons, legen er usikker for mitt problem stemmer med begge deler og er både fysisk og psykisk), og det er grunnen, ikke overvekt sunn/usunn. 
Jeg har det på grunn av hyppige infeksjoner og psykisk. Har også "nervøs blære". Sitter jeg på bussen så får jeg følelsen av å må tisse, selv om at jeg ikke må på do. Det er frykten for å må på do, som gjør at jeg "må" på do. Det å gå på do annet sted enn hjemme er roten til mine plager. 
Har også sosial angst, som igjen forverrer begge deler. 

Mage problemene er OK hjemme. Et mareritt ute. Var på en klassetur i 10 dager. Tisset bare, ikke noe annet.
Blitt sendt hjem fra andre skoleturer og overnattinger, fordi jeg kastet opp på grunn av magesmerter, fordi jeg holdt meg for lenge. 

På grunn av dette var jeg avhengig av ibux i flere år. Jeg fikk rumling i magen (luft) som var flaut og sjenerende og trigget angsten som førte til panikkangst. Den følelsen av å må på do var for meg et mareritt, så jeg sa til meg selv at "ibux stopper magen" og da gjorde det, fordi det var psykisk. Tisse-problemet ble løst med truseinnlegg. Men ibux tok vekk krampene (på grunn av at jeg var anspent i kroppen). 

For meg er det litt som "høna og egget". Hva kom først, og hva kommer fra hva. Hva er fysisk og hva er psykisk. Alt går rundt og rundt, og jeg finner ikke enden på problemet. Hadde jeg hatt irritabel tarmsyndrom hvis jeg hadde vært fri fra angst? Hadde jeg hatt nervøs blære, hvis jeg ikke hadde angst? Hadde jeg ikke hatt angst, hvis jeg ikke hadde de to andre diagnosene? Hva kom først, hva fysisk og hva er psykisk... umulig å finne ut svaret, for jeg har hatt det slik siden jeg var 4 år.

Og alt dette, ikke angsten men mitt problem med andre toaletter og blæren og magen, kommer fra den gangen en gutt låste dodøren fra utsiden, den gikk i vranglås og jeg var helt alene i flere timer. Var bare 4 år. 
Etter flere år med hardt arbeid så var det ondskapsfulle drittunger på ungdomskolen som filmet meg mens jeg var på do. Kastet våt toalettpapir inn i båsen, låste opp døren fra utsiden og åpnet døren og lo av meg. Dyttet meg inn i små rom og låste døren fra utsiden og lo da jeg fikk panikk, mens de sto med foten for slik at jeg ikke fikk åpnet døren. Dette ble gjort mot mange, ikke bare meg (det med videoene og bildene. Det siste var forbeholdt meg med fobi for slikt).
Videoene og bildene ble spredt rundt på skolen, så det var ikke en uskyldig spøk. Etter det sluttet jeg å gå på do på skolen, og andre toaletter som ikke er hjemme hos meg selv. Låser ikke døren der heller. Hjemme hos foreldrene mine hadde vi en "ledig/opptatt" skilt utenfor, siden jeg turte ikke å låse døren, og alle i familien respekterte denne, så jeg trengte ikke å låse døren. Kanskje det gjorde ting verre, men etter å ha holdt meg dag inn og dag ut, grått mange netter fordi jeg hadde vondt i magen, for så å snike meg ned å gå på do midt på natten... da var det skiltet det beste som hadde hendt meg. 

Anonymkode: 55245...b72

• Liker 1
Skrevet

Altså, TS og dere andre: man får ikke store mengder slim og sånn trøbbel med å rekke doen bare av nervøs mage eller litt irritabel tarm! Det er ganske sterke indikasjoner på at det skjer mer alvorlige ting nedi tarmen, som kronisk betennelse. Jo lengre man venter før man søker hjelp, jo verre kan det bli og jo mer vanskelig kan det bli å holde under kontroll med medisiner. TS, kom deg til legen snarest!!!

Anonymkode: 80e35...374

• Liker 5
Skrevet

Meg som skrev den lange novellen over her. 
Men poenget mitt er; Det er ofte vanskelig å finne ut om det er fysisk eller psykisk! For ALT henger sammen. 

Psyken har en innvirkning på tarmene også. Tro det eller ei, ikke bare det du putter inn i munnen.
Så du bør dra til legen og få en undersøkelse. Vanskelig å si "Det er chrons" eller "Det er IBS du prater om". For alt henger sammen og du må undersøkes for å finne diagnosen. Det kan være alt fra Chrons til allergi/matinntollerang eller rett og slett psykisk. 

Anonymkode: 55245...b72

• Liker 1
Skrevet

Jeg tåler ikke gluten, men det er ikke så alvorlig som cøliaki.

Det kommer mengder av slim når jeg feks har tatt en øl eller spist pizza. Det er ikke noe galt med meg ellers

Anonymkode: fc1b0...06b

• Liker 1
Skrevet

Jeg tåler ikke gluten, men det er ikke så alvorlig som cøliaki.

Det kommer mengder av slim når jeg feks har tatt en øl eller spist pizza. Det er ikke noe galt med meg ellers

Anonymkode: fc1b0...06b

Hei!

Jeg er ikke TS, men har et spørsmål

Jeg blir dårlig i magen av Cider (med alkohol), og lurer på om det er gluten i cider og om du tror at jeg også da muligens kan ha glutenallergi?

Skrevet

Ps

Det er mulig at jeg reagerer på Malt som finnes i cider og øl. Malt-ekstrakt er jo også et kjent avføringsmiddel.

Jeg spiser jo kornprodukter av mange slag uten å få mageproblemer.

Skrevet

Har du lagt merke til om du reagerer på hamburgere og/ eller annet når du spiser dette hjemme alene?

• Liker 1
Skrevet

Til TS

Jeg ser her at det har kommet forslag om sykdommer som kan føre til engstelse.

Jeg ville bestilt time hos fastlege på mandag, for å snakke med legen og å få utredning (prøver m.m), fordi dette er plagsomt for deg på mange måter, slik at du får hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke TS, men har et spørsmål

Jeg blir dårlig i magen av Cider (med alkohol), og lurer på om det er gluten i cider og om du tror at jeg også da muligens kan ha glutenallergi?

Det er større sjangs for at du blir oppblåst av gjæret. 

Skrevet

Nei TS, det er ikke normalt. Det kan være både dårlig kosthold, betennelse, kroniske sykdommer, galleproblemer osv. 

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Kragebein, mod.

• Liker 1
Skrevet

Det er større sjangs for at du blir oppblåst av gjæret. 

Tusen takk for svar! :)

Kanskje dette også er grunnen til at jeg aldri har likt øl, i tillegg til at jeg ikke liker smaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...