Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes den hvitmaler litt, ungdommer kan få en følelse av at hvis de kommer ut av skapet så får de kun positive reaksjoner. Og det tror jeg ofte ikke stemmer med virkeligheten. 

Anonymkode: 5a670...b92

Jeg har to homofile kamerater, en lesbisk venninne og to lesbiske bekjente. Alle disse kom ut i løpet av de siste ti årene, mens de var tidlig i 20-årene. Såvidt jeg vet, er det ingen av dem som fikk noen som helst negative reaksjoner fra noen da de kom ut. Jeg vet at faren til han ene ble litt sjokkert og satt ut med én gang, men så ringte han ham opp igjen noen timer etterpå, og da var alt helt OK og siden det har faren hatt null problemer med det. Ellers vet jeg som sagt ikke om at de har møtt en eneste negativ reaksjon. (Og jeg har snakket ganske mye med dem om denne typen ting, siden jeg er sosiolog, og skrev bl.a om holdninger til homofile i masteroppgaven min).

Nå bor vi riktignok alle sammen i Oslo, og det er vel antakelig mer tolerant her enn i landet generelt. Men uansett tror jeg at nå, i Norge, i 2016, så er det faktisk tilfelle at de aller fleste homofile kommer ut av skapet veldig problemfritt. (Altså at det kan føles vanskelig å si det til alle man kjenner- men når det først er sagt, er reaksjonene som oftest positive).

Anonymkode: 8cf9e...7f5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig likte jeg ikke helt dette med at Even er bipolar (1). Jeg syns det er litt synd at det en sjelden gang vi ser en homofil kjærlighetshistorie må vise seg at den ene har en alvorlig psykisk diagnose. Hadde håpet at litt av poenget var at de skulle vise normaliteten i en relasjon mellom to gutter. Nå får det hele bare en skikkelig mørk side. For hvor enn politisk ukorrekt det sikkert er å si det, så er det jo ikke vanlig å være manisk depressiv. Det regnes som en alvorlig diagnose. Det betyr ikke at personer som har diagnosen ikke er verdt å elske, for det er de så absolutt, men jeg syns de valgte feil sesong for akkurat dette. Hvorfor kunne ikke William vært bipolar for eksempel? Det virker som at de ikke "tør" å gjøre noe sånt når det gjelder den tradisjonelle kjærlighetshistorien. 

Anonymkode: c29e6...1b1

Ser ikke problemet, vært lagt inn med homofile manisk depressive, bipolare er mennesker på godt og vondt som alle andre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aiba skrev:

Ser ikke problemet, vært lagt inn med homofile manisk depressive, bipolare er mennesker på godt og vondt som alle andre

Jeg har jo ikke sagt noe annet? Uansett hvordan man formulerer seg om en psykisk diagnose - med mindre det er utelukkende positivt - blir man jo møtt med at "de er mennesker som alle andre!!!!". Men det er da ikke til å stikke under en stol at det å ha en romantisk relasjon med en som er manisk depressiv sannsynligvis vil være mer utfordrende på en del punkter enn med en som ikke har det? Det viser jo fredagens episode. Jeg har heller ikke sagt at det ikke er bra at de tar opp dette temaet, for jeg syns de fremstiller det på en fantastisk måte. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det måtte skje denne sesongen. Gir et slags signal om at et homofilt forhold aldri kan være "helt normalt".

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo ikke sagt noe annet? Uansett hvordan man formulerer seg om en psykisk diagnose - med mindre det er utelukkende positivt - blir man jo møtt med at "de er mennesker som alle andre!!!!". Men det er da ikke til å stikke under en stol at det å ha en romantisk relasjon med en som er manisk depressiv sannsynligvis vil være mer utfordrende på en del punkter enn med en som ikke har det? Det viser jo fredagens episode. Jeg har heller ikke sagt at det ikke er bra at de tar opp dette temaet, for jeg syns de fremstiller det på en fantastisk måte. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det måtte skje denne sesongen. Gir et slags signal om at et homofilt forhold aldri kan være "helt normalt".

Skjønner ikke hvorfor det skal gi et signal om det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at stillheten skal være Isak som sliter, og jeg ser det kunstneriske i det.. Men! hallo! Vil jo ha oppatering. Det går så tregt... Føler ikke at det var så tregt forrige sesong..

Anonymkode: 97bb1...1c3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig likte jeg ikke helt dette med at Even er bipolar (1). Jeg syns det er litt synd at det en sjelden gang vi ser en homofil kjærlighetshistorie må vise seg at den ene har en alvorlig psykisk diagnose. Hadde håpet at litt av poenget var at de skulle vise normaliteten i en relasjon mellom to gutter. Nå får det hele bare en skikkelig mørk side. For hvor enn politisk ukorrekt det sikkert er å si det, så er det jo ikke vanlig å være manisk depressiv. Det regnes som en alvorlig diagnose. Det betyr ikke at personer som har diagnosen ikke er verdt å elske, for det er de så absolutt, men jeg syns de valgte feil sesong for akkurat dette. Hvorfor kunne ikke William vært bipolar for eksempel? Det virker som at de ikke "tør" å gjøre noe sånt når det gjelder den tradisjonelle kjærlighetshistorien. 

Dette skjønner jeg ikke helt. William kunne så absolutt vært bipolar, eller Even kunne hatt en traumatisk barndom og oppført seg som en player og drittsekk. Men da hadde sikkert mange reagert negativt på at en skeiv gutt ble framstilt slik...

Vi har jo sett en "normal" homofil kjærlighetshistorie, men den ene parten har en psykisk lidelse. Disse tingene henger jo ikke sammen? Det blir litt som om moren til Isak er både kristen og psykisk syk. Man kunne like gjerne ha latt en skeiv karakter slite med spiseforstyrrelser, oppleve overgrep eller ha "stjålet" venninnens kjæreste.

Ellers skjønner jeg tankegangen din om at det hadde vært supert om sesongen bare hadde handlet om homofil kjærlighet, men SKAM er som vi vet litt mer komplekst enn det ;) Vi fikk også vite før sesongen begynte at hovedtemaene var homofili, religion og psykisk helse.

Anonymkode: 9a5a2...642

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren
1 time siden, Skribent19 skrev:

Kanskje det kommer et klipp kl. 01:01, eller senere i natt? :) Lov å håpe!

Da håper jeg heller på dagklipp. De på natta i ukedager har bare vært Isak som sturer for seg selv. Det trenger jeg definitivt ikke mer av. Vel vel, nå, tirsdag, MÅ det jo komme noe. Og noe med framdrift, takk! Hadde vært så fantastisk å få se Even igjen, men det drøyer nok... Kanskje fredag, men hvert fall ikke før, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes den hvitmaler litt, ungdommer kan få en følelse av at hvis de kommer ut av skapet så får de kun positive reaksjoner. Og det tror jeg ofte ikke stemmer med virkeligheten. 

Anonymkode: 5a670...b92

Den gjør kanskje det, men jeg lurer litt på om det rett og slett er poenget her? At signalet serien ønsker å gi ikke er rettet (kun) mot den som kommer ut, men også de som opplever at venner/søsken/barn/etc kommer ut? :)  Det er vel tross alt der de største utfordringene ligger.

Jeg tror Jonas er en nøkkelperson som serieskaperne ønsker publikum skal identifisere seg med her - uansett hvordan man snur og vender på det er det flere som opplever å være nær venn/familie av noen som kommer ut enn det er folk som kommer ut selv - og Jonas serverer oppskriften på den 'perfekte' reaksjonen. Og selv om 'alle' regerer i hovedsak ok er det ikke problemfritt heller, eks Emma som synes 'homser er lættis', faren til Isak som forventer at Isaks mor ikke kommer til å takle det like bra som han selv gjør, Magnus som stiller klønete spørsmål (og med tanke på mangelfull seksualundervisning i skoleverket er ikke det så rart!) - og alle disse har jo blitt arrestert i tur og orden på hver sin måte. Ikke nødvendigvis på det mest elegante viset alltid (som ville vært urealistisk), men nok til at det sender et signal om at selv i det som for heternormative kan virke veldig bagatellmessig har vi fortsatt en vei å gå. Det er også en viktig finger på pulsen i Isaks egen usikkerhet rundt hvordan han skal definere seg selv og hvilke forventninger han tror omverdenen har til hvordan han 'bør' være i den tiden han ikke er alene med Even. Enn så mye vi insisterer på at legning/seksualitet og kjønnsidentitet er en privatsak er det ikke til å komme vekk fra at stereotypier skaper en forventning om identitet/atferd utenfor soverommet også.

Jeg oppfatter det som at Skam-skaperne ønsker å avdramatisere det ikke-heteronormative (og heller sette fokus på mental helse denne sesongen), som er en veldig positiv utvikling i noe som er såpass mainstream og favner så bredt. Og for noen av oss som nervøst fomlet oss ut av 'skapet' for ti-femten år siden er det kanskje akkurat det signalet vi har ønsket oss at noen skulle sende :) (snakker for meg sjæl her først og fremst, men jeg tror egentlig ikke jeg er alene om å føle det sånn) Når det er sagt så reagerte de fleste av mine nærmeste ganske så likt Jonas den gangen, selv om det også var noen som ikke taklet det overhodet, var det i store trekk mindre skummelt enn jeg fryktet. Det var til gjengjeld også femten år siden og helt uten Skam i beste sendetid. Det er alltid rom for utvikling i samfunnet, og om serien kun skal speile den eksakte her-og-nå-hverdagen ned til minste detalj uten å utfordre oss på noen måte blir det lite engasjerende å se på.

Jeg er imidlertid litt mer bekymret for mental helse-aspektet og føler meg jaggu ikke sikker på at de kan treffe en tilfredsstillende konklusjon på to episoder. Jeg håper jeg kan ete i meg de ordene neste fredag! :) 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2016 den 10.02, Jon Are skrev:

jeg ser den fordi jeg har interesse av å se hvordan nrk prøver å hjernevaske norske ungdommer ( men viser seg at det er de eldre som ser serien) i spørsmålet om religion. legg merke til at kristendommen framstilles som en lite tolerant religion for psykisk ustabile mennesker, mens islam representerer toleranse, fred og godhet. jeg må nesten le av hvor naive folk er som ikke ser dette. jeg tenker det er enkelt og godt å være homofil i arabiske land kontra kristne land. wake up..

med hilsen fra

jon are

Jeg elsker serien Skam, men jeg har selv reagert på det du nevner her. Det flere ting i denne serien som jeg tror er bevisste trekk fra NRK. Blant annet karakteren Sana som fremstilles som "den kloke". For et par episoder tilbake sa hun også at Islam stod for toleranse, og at de som brukte religionen til å vær ei mot homofile gjorde det av "frykt". Frykt for hva da egentlig? Tipper NRK var ganske fornøyd for å kunne bla opp "frykt"-kortet.

Man har også Mahdi, som i serien er en jovial og sympatisk fyr. I den ene episoden ble det gjort et stort poeng av at han ikke ønsket å bli betegnet som homofob. Mahdi ser ut til å ha et somalisk opphav, men i serien er han ikke muslim og han drikker og fester med guttene, samt snakker om damene. Somaliere er kanskje de i Oslo som er dårligst integrert.Jeg er selv oppvokst i Oslo og kjenner meg ikke igjen i fremstillingen av karakterene Sana og Mahdi. 

Jeg har også snakket med andre som har reagert på nettopp dette. Det er noe krampeaktig over det. Men bortsett fra det, så er serien utrolig bra. 

Anonymkode: 26b03...697

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker serien Skam, men jeg har selv reagert på det du nevner her. Det flere ting i denne serien som jeg tror er bevisste trekk fra NRK. Blant annet karakteren Sana som fremstilles som "den kloke". For et par episoder tilbake sa hun også at Islam stod for toleranse, og at de som brukte religionen til å vær ei mot homofile gjorde det av "frykt". Frykt for hva da egentlig? Tipper NRK var ganske fornøyd for å kunne bla opp "frykt"-kortet.

Man har også Mahdi, som i serien er en jovial og sympatisk fyr. I den ene episoden ble det gjort et stort poeng av at han ikke ønsket å bli betegnet som homofob. Mahdi ser ut til å ha et somalisk opphav, men i serien er han ikke muslim og han drikker og fester med guttene, samt snakker om damene. Somaliere er kanskje de i Oslo som er dårligst integrert.Jeg er selv oppvokst i Oslo og kjenner meg ikke igjen i fremstillingen av karakterene Sana og Mahdi. 

Jeg har også snakket med andre som har reagert på nettopp dette. Det er noe krampeaktig over det. Men bortsett fra det, så er serien utrolig bra. 

De lager kanskje et poeng av at ikke alt er som det ser ut til bestandig...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må Mahdi og Sana være representanter for en spesifikk kultur? Det er jo ikke sånn at de etnisk norske i serien representerer absolutt ALLE innenfor sin kultur, så hvorfor skal Mahdi og Sana ha det store ansvaret?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
1 time siden, AnonymBruker skrev:

flott at det finnes flere enn m eg som ser dette. Det kalles å fordreie virkeligheten , slik at vi som borgere ikke får et korrekt innblikk i hvordan Islam arter seg. Finnes det noe mer ondskapsfullt enn å bevisst lure sin egen befolkning? Har klaget inn Skam til NRK. Ikke alle av oss der ute er stokkdumme og sover.

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg tror det først og fremst er en generasjonskløft som gjør at en del ikke oppfatter serien som realistisk. Det er en grunn til at den har truffet en nerve blant ungdommer i hele Skandinavia, i tillegg til UK. Jeg synes det er litt klamt at voksne mennesker sitter og sier at virkeligheten ikke er slik. Går du på videregående i 2016? Nei? Så hva i alle dager vet du om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest canacas
Akkurat nå, Raindrops skrev:

Jeg tror det først og fremst er en generasjonskløft som gjør at en del ikke oppfatter serien som realistisk. Det er en grunn til at den har truffet en nerve blant ungdommer i hele Skandinavia, i tillegg til UK. Jeg synes det er litt klamt at voksne mennesker sitter og sier at virkeligheten ikke er slik. Går du på videregående i 2016? Nei? Så hva i alle dager vet du om det.

Jeg gikk på videregående på 90-tallet og ser helt klart at ting er annerledes nå enn før, men ville ikke kalt det urealistisk likevel. Vi hadde jo ikke engang mobiltelefon når vi gikk på videregående, så det er enkelt å sette det i sammenheng med at tidene endres og folk likeså :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
På 5.12.2016 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Folk ser også snikilsamisering bak hver eneste stein, jeg synes det er å overdrive. Det finnes mer enn én måte å være religiøs på, også innenfor Islam. Sana represetnerer én måte, og ett syn, mediene representerer et annet, ISIS atter enda et. Virkeligheten er ikke sort hvitt, den er sammensatt og komplisert, og det er det som er realistisk. Du kaller deg selv våken, jeg kaller det lite reflektert.

Anonymkode: 8a3be...fc6

Jeg er veldig klar over at det finnes flere måter å være religiøse . også innefor islam. Desverre er det slik at det eren ny radikalisering på gang innenfor muslimske ungdommer som gjør integrering svæørt vanskelig. I områder preget av muslimer er det en fryktelig kriminalitet, narkotikamisbruk og vold mot kvinner. Dette blir det satt lite fokus på. Jeg synes dette må opp og fram i media . Jeg tror det er en frykt som ligger bak, frykten for at vi skal se at innvandringspolitikken har feilet! Det er svik mot det norske folket. Jeg gjør iallefall mitt og julegavene i år er Hege Storhaug sin bok til alle mine venner. !

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Selma1984 skrev:

Hvorfor må Mahdi og Sana være representanter for en spesifikk kultur? Det er jo ikke sånn at de etnisk norske i serien representerer absolutt ALLE innenfor sin kultur, så hvorfor skal Mahdi og Sana ha det store ansvaret?

Jeg forstår hva du mener. Poenget mitt er at det hele dras svært langt i den ene retningen. Om Sana bare hadde vært muslim uten at det ble gjort et poeng ut av det, så hadde det vært helt greit. Men slik jeg oppfatter det, så blir hun i en viss grad bevisst brukt av NRK for å glorifisere islam. Samtidig ser vi undersøkelser fra England hvor over 50% av muslimer ønsker forbud mot homofili, og mange støtter Sharia som også er i mot homofili. Sharia er islamsk lov, og delvis hentet fra koranen. Det blir for enkelt å påstå at dette dette stammer fra "frykt". 

Det er ikke sånn at jeg reagerer veldig på dette og jeg mener ikke at alle karakterene skal være en representant for en gruppe, men jeg syns det må være lov å kommentere det. For som sagt - det hele virker å være bevisst fra NRK sin side. Jeg mener dette ikke hører hjemme i en ungdomsserie. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...