Gjest Wanda Maximoff Skrevet 29. november 2016 #2721 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) "Det er et guttenavn" Fint at han sa det til pappaen sin Forsåvidt, har de blitt kjærester? Isak kalte han jo for den nye kjæresten min. Endret 29. november 2016 av Wanda Maximoff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strandløva Skrevet 29. november 2016 #2722 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) 7 minutter siden, Wanda Maximoff skrev: ENDELIG!! Ja! Og han kommunisera med faren sin. Det er fint. Faren tok det jo fint, men delte bekymring ang. mora. Fint sagt av Sana, men begynner å føle at skuespillet/måten ho snakker på ligner Noora (litt treigt). Noken enige? 🤔 Endret 29. november 2016 av strandløva 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2723 Del Skrevet 29. november 2016 28 minutter siden, strandløva skrev: Ja! Og han kommunisera med faren sin. Det er fint. Faren tok det jo fint, men delte bekymring ang. mora. Fint sagt av Sana, men begynner å føle at skuespillet/måten ho snakker på ligner Noora (litt treigt). Noken enige? 🤔 Enig, så snakker hun på samme måten hele tiden. Anonymkode: bbd6f...497 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2724 Del Skrevet 29. november 2016 49 minutter siden, strandløva skrev: Ja! Og han kommunisera med faren sin. Det er fint. Faren tok det jo fint, men delte bekymring ang. mora. Fint sagt av Sana, men begynner å føle at skuespillet/måten ho snakker på ligner Noora (litt treigt). Noken enige? 🤔 Jeg begynner også å føle at hun snakker litt treigt, og veldig oppstykket. Det passet godt til de "harde sannhetene" hun skulle formidle før, passer ikke like godt lenger nå. Anonymkode: 753ca...807 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2725 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg vet at det er bare manus, men så tåpelig sagt av sana om homofile og islam, når flere muslimske land praktiserer straff mot homofile. Så det er ikke basert på frykt, men religion. Anonymkode: 942ed...d0b 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 29. november 2016 #2726 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg prøvde å skrive noe under dagens klipp, men får beskjed at jeg kommenterer for fort når jeg trykker publiserer kommentar. Hva menes med det? Jeg trykker en gang på knappen, er ikke sånn at jeg sitter der og trykker tredve ganger på knappen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 29. november 2016 #2727 Del Skrevet 29. november 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at det er bare manus, men så tåpelig sagt av sana om homofile og islam, når flere muslimske land praktiserer straff mot homofile. Så det er ikke basert på frykt, men religion. Anonymkode: 942ed...d0b Ikke for å gjøre dette til en religionsdiskusjon, men: Jeg synes absolutt ikke det er tåpelig, men at det snarere reflekterer måten mange muslimer opplever og tenker om dagens situasjon. Altså at de ser at deres religion blir brukt til helt andre formål en den er ment, og blir fremstilt på en måte de ikke kan identifisere seg med. At man tolker religion og religiøse tekster på ulike måter viser bare at det ikke er religion som er grunnlaget, men mennesket som uttøver religionen, og med det også følelser som fryk og hat. Religion er tross alt bare en konstruksjon vi har laget selv. Jeg synes dermed det var en fin måte å vise en annen side av Islam på, som vi kanskje ikke ser så mye av ellers. Når det sagt, kjedelig klipp, jeg vil ha mer action! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2728 Del Skrevet 29. november 2016 34 minutter siden, Raindrops skrev: Ikke for å gjøre dette til en religionsdiskusjon, men: Jeg synes absolutt ikke det er tåpelig, men at det snarere reflekterer måten mange muslimer opplever og tenker om dagens situasjon. Altså at de ser at deres religion blir brukt til helt andre formål en den er ment, og blir fremstilt på en måte de ikke kan identifisere seg med. At man tolker religion og religiøse tekster på ulike måter viser bare at det ikke er religion som er grunnlaget, men mennesket som uttøver religionen, og med det også følelser som fryk og hat. Religion er tross alt bare en konstruksjon vi har laget selv. Jeg synes dermed det var en fin måte å vise en annen side av Islam på, som vi kanskje ikke ser så mye av ellers. Når det sagt, kjedelig klipp, jeg vil ha mer action! Absolutt enig i det du skriver, men realiteten for muslimske homofile idag er dessverre brutal. At det Sana sier reflekterer mange av dagens unge muslimer håper jeg vil påvirke i positiv retning i andre land. Jeg syns bare at det var tåpelig sagt av sana fordi den er langt fra sannheten for mange. Anonymkode: 942ed...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2729 Del Skrevet 29. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at det er bare manus, men så tåpelig sagt av sana om homofile og islam, når flere muslimske land praktiserer straff mot homofile. Så det er ikke basert på frykt, men religion. Anonymkode: 942ed...d0b Litt enig i dette. Man ser jo også at kristne her i Norge også er i mot homofile. Det var jo blant annet 82 personer som meldte seg ut av KrF da Hareide var med i Pride-paraden. Dette kommer av inngrodde holdninger i religiøse miljøer. Anonymkode: 26b03...697 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2730 Del Skrevet 29. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Litt enig i dette. Man ser jo også at kristne her i Norge også er i mot homofile. Det var jo blant annet 82 personer som meldte seg ut av KrF da Hareide var med i Pride-paraden. Dette kommer av inngrodde holdninger i religiøse miljøer. Anonymkode: 26b03...697 Men altså... 82 personer er ikke mye hvis du tenker over det. Det er 82 personer av over 5 millioner som bor i Norge. Jeg er selv både kristen og homovennlig og kjenner flere av mitt slag enn av kristne ikke-homovennlige. Anonymkode: 753ca...807 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2731 Del Skrevet 29. november 2016 Vær varsomme med å generalisere kristne! Jeg har en tante som er prest, og som har kjempet for homofiles rettigheter til ekteskap i alle år. Det finnes da også flere eksempler på homofile prester. Anonymkode: 39798...8d2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 29. november 2016 #2732 Del Skrevet 29. november 2016 Generalisering skal man være forsiktig med, det er sant. Men det er ikke til å stikke under en stol at mange religiøse er homofiendtlige. Mulig det blir mer synlig på et vis, når man henger det på "gud-knaggen". Idioter finnes det uansett religion og rase, og andelen er nok like stor hos ikke-kristne som hos de troende. Heldigvis vokser det nå opp en helt fantastisk generasjon som generelt er mer vettug og aksepterende enn min generasjon (30-årene), noe som også vises i Skam (for å dra samtalen inn på tema igjen) på hvordan kompisene til Isak tar nyheten. Det er så naturlig og "selvsagt" og langt fra unormalt å like en av samme kjønn - akkurat sånn det skal være. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2733 Del Skrevet 29. november 2016 Hvis dere googler litt vil dere finne ut at: tifligere var det vanlig for homofile å reise til "midtøsten" da disse landene var mer åpene mot homofili enn deg man var i "vesten" Det er mange imamer som åpenlyst er homofile. Koranen er faktisk bokstavelig talt en av de "trivelige" trosbøkene. Bibelen er heller ikke spesielt hyggelig lesing. Det hele kommer Ann på tolkningen av tekstene, som Sana også sikter til. Selv om mange muslimer er imot homofili betyr IKKE det at alle er det, det er nok like mange som ikke er imot det. Legger et utdrag fra en artikkel fra NRK, legger også med linken "På den annen side har sex mellom menn blitt sett som fullstendig alminnelig, til og med institusjonalisert i land som Afghanistan, Sudan og Oman. Både på 1800- og 1900-tallet var flere muslimske samfunn generelt så mye mer homovennlige enn mange land i Europa, at mange vestlige menn rømte til muslimske land for å få være homofile i fred. Sex mellom kvinner har stort sett vært oversett, ofte fordi det ikke ble definert som sex." https://www.nrk.no/ytring/islam-er-ikke-mot-homofili-1.12717000 Anonymkode: c4ac7...3b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2734 Del Skrevet 29. november 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere googler litt vil dere finne ut at: tifligere var det vanlig for homofile å reise til "midtøsten" da disse landene var mer åpene mot homofili enn deg man var i "vesten" Det er mange imamer som åpenlyst er homofile. Koranen er faktisk bokstavelig talt en av de "trivelige" trosbøkene. Bibelen er heller ikke spesielt hyggelig lesing. Det hele kommer Ann på tolkningen av tekstene, som Sana også sikter til. Selv om mange muslimer er imot homofili betyr IKKE det at alle er det, det er nok like mange som ikke er imot det. Legger et utdrag fra en artikkel fra NRK, legger også med linken "På den annen side har sex mellom menn blitt sett som fullstendig alminnelig, til og med institusjonalisert i land som Afghanistan, Sudan og Oman. Både på 1800- og 1900-tallet var flere muslimske samfunn generelt så mye mer homovennlige enn mange land i Europa, at mange vestlige menn rømte til muslimske land for å få være homofile i fred. Sex mellom kvinner har stort sett vært oversett, ofte fordi det ikke ble definert som sex." https://www.nrk.no/ytring/islam-er-ikke-mot-homofili-1.12717000 Anonymkode: c4ac7...3b0 Du snakker om det som skjedde på 18-1900-tallet. Det er en annen virkelighet nå. http://www.vl.no/2.615/kriminaliserer-homofili-1.273972 http://www.tv2.no/a/5748491/ Det er jo bare å ta stikkprøver av de landene som er representert om det er ett sterkt religiøs land eller ikke. Anonymkode: 942ed...d0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 29. november 2016 #2735 Del Skrevet 29. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakker om det som skjedde på 18-1900-tallet. Det er en annen virkelighet nå. http://www.vl.no/2.615/kriminaliserer-homofili-1.273972 http://www.tv2.no/a/5748491/ Det er jo bare å ta stikkprøver av de landene som er representert om det er ett sterkt religiøs land eller ikke. Anonymkode: 942ed...d0b Men det er da ingen, verken i serien eller her, som prøver å fremstille situasjonen som rosenrød. Jeg merker jeg sliter litt med å få tak på akkurat hva du mener er så tåpelig med at Sana forteller om religionen sin, slik hun mener at den er. Muslimer som tolker tekstene i ekstremistiske retninger har ikke mer rett til å definere hva religionen er bare fordi de roper høyest og er oftere i mediene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2736 Del Skrevet 29. november 2016 14 minutter siden, Raindrops skrev: Men det er da ingen, verken i serien eller her, som prøver å fremstille situasjonen som rosenrød. Jeg merker jeg sliter litt med å få tak på akkurat hva du mener er så tåpelig med at Sana forteller om religionen sin, slik hun mener at den er. Muslimer som tolker tekstene i ekstremistiske retninger har ikke mer rett til å definere hva religionen er bare fordi de roper høyest og er oftere i mediene. Jeg syns det er tåpelig at hun sier det hun sier når virkeligheten er en annen! Jeg har heller ikke sagt noe om at det er fremstilt rosenrødt, så det får du ta på din kappe. Jeg snakker heller ikke om enkeltmennesker som definerer religionen mtp homofili, men land. Det er stor forskjell. Anonymkode: 942ed...d0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 29. november 2016 #2737 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er tåpelig at hun sier det hun sier når virkeligheten er en annen! Jeg har heller ikke sagt noe om at det er fremstilt rosenrødt, så det får du ta på din kappe. Jeg snakker heller ikke om enkeltmennesker som definerer religionen mtp homofili, men land. Det er stor forskjell. Anonymkode: 942ed...d0b Hvem sin virkelighet er det du mener? Hun sier vel bare at Islam er en inkluderende religion, og at hvis noen bruker den til hat så er det feil (uten at jeg har sett klippet mer enn én gang, så mulig jeg overså noe veldig vitkig her). Hvorfor er det så tåpelig å si? Kan ikke begge disse konseptene esistere innenfor diskursen Islam samtidig? Æh, men fuck it, jeg hater religionsdiskusjoner på forum. Jeg forstod bare ikke greia, men det er greit om du synes det er tåpelig for min del, jeg var mest nysgjerrig på hvorfor Endret 29. november 2016 av Raindrops Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattehviskeren Skrevet 29. november 2016 #2738 Del Skrevet 29. november 2016 Tilbake til Skam! Ja, tenkte også at Sana her bar litt preg av å lese manus. Ikke så naturlig som før. Skal bli veldig spennende å se en sesong med henne, hun må få litt mer å spille på. Ikke bare kaste ut smarte replikker her og der. Jeg savner også "gamle" Noora, hun har jo forandret seg helt denne sesongen, ikke noe igjen av den tøffe og selvstendige jenta, William-affæren har jo bare ødelagt henne helt! Og til noe ganske overflatisk: Syns det er så kjedelig at hun sparer ut håret, så mye mer spesiell og fin med det korte! Så skuespilleren hadde langt før de begynte å spille inn så kanskje hun vil ha det langt igjen. Men både Noora og Josefine er mye mer interessante med det korte håret. Rent overflatisk betraktet, naturligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 29. november 2016 #2739 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg savner en sidehistorie til Isak-historien jeg. I de to andre sesongene har man blitt kjent med flere personligheter samtidig. Mens nå er det bare Isak og Even det fokuseres på. Jeg savner jentene litt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattehviskeren Skrevet 29. november 2016 #2740 Del Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, Mynona skrev: Jeg savner en sidehistorie til Isak-historien jeg. I de to andre sesongene har man blitt kjent med flere personligheter samtidig. Mens nå er det bare Isak og Even det fokuseres på. Jeg savner jentene litt. Enig! Det har vært et problem hele sesongen. Jeg håper det er villet, og ikke betyr at de ikke har hatt ressurser til å lage mer. Denne sesongen er jo klart kortere, det plager meg. Det har vært bittelitt sidehistorier, Magnus liker Vilde, Noora har kjærlighetssorg osv, men langt fra nok og langt fra så mye som tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå