Gå til innhold

Farge på gulvmaling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Vi har et soverom, ca 8-9m2 som skal males. Veggene er panel, og gulvet er gammel, lakkert furu. Vi har planer om å male tak og lister i Jotun CHI, og veggene i Minty Breeze (eller en annen mint/lys blåtone), og jeg vil gjerne male gulvet grått. Er det noen som kan anbefale en gråfarge som ville sett bra ut på gulvet, mot Chi og Minty Breeze? Den kan godt være ganske lys eller ganske mørk, det er ikke så viktig, så lenge det ikke er en midt-i-mellom-kjedelig grå :P  Kan forsåvidt male det hvitt også, men jeg vil ikke male gulvet i Chi (den er ekstremt kald), og utfordringen blir da å finne en hvitfarge som ikke blir stygg mot den. Setter stor pris på alle forslag! :blomst:

Anonymkode: 2ddab...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og i samme slengen kan jeg egentlig spørre; Hvilken type gulvmaling er mest slitesterk? Jeg har bare fått vage svar fra folka på XL Bygg. Det er snakk om et gjesterom, så det er ikke voldsomt mye trafikk der inne, men vi har en hund som liker å plante klørne godt nedi gulvet når han strekker seg, så det blir det jo litt slitasje av likevel. Lakken som er på gulvet fra før av er veldig tykk, så vi tenker å ikke pusse ned gulvet, heller bruke en god heftgrunning (eller hva det heter) på forhånd. Men akkurat det skal vi snakke med fagfolk om, er jo ikke noe vits om alt bare flasser av..

Anonymkode: 2ddab...1a0

• Liker 1
Skrevet

Tre stjerner gulvmaling/lakk har god holdbarhet, så langt dere sliper ned lakken. Det anbefales å slipe ned lakken uansett, så malingen får tak på treet. Du kan bruke heftgrunn, (heftgrunn virker nesten som lim, det holder på fargen), men jeg vil uansett anbefale å pusse ned gulvet noe. 

Farger som kan passe er blant annet morgendis, skumring, demring, og hvit lin. Du skal dog være noe forsiktig med å velge mørke farger på gulv, da dette kan gjøre at romfølelsen blir mindre, mer ukomfertabelt å være inne på rommet, grunnet fargene. Personlig ville jeg valgt morgendis, eventuelt skumring. 

Du kan også ta turen innom Jernia, der har de god erfaring og kan hjelpe deg godt, både når det kommer til fargevalg, hva du burde velge av gulvmaling og hva du gjør med gulvet. 

Eventuelt kan du også sende meg en pm dersom du har noen konktrete spørsmål. Har god erfaring med maling (og jobber med dette daglig) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...