Gå til innhold

Hvorfor lukter gamle folk gammel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

De har en veldig speiell kroppslukt, det er ikke parfyme. Er det et spesielt hormon de skiller ut som får dem til å lukte slik? 

Anonymkode: 67f7f...a3d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke, men en av grunnene er nok fordi de ikke dusjer så altfor ofte. Ikke det at de har behov for å dusje hver dag/annenhver dag, men det går ofte litt lenger mellom dusjedagene for mange, og når de blir skrøpelige og visne klarer de ikke alltid å ivareta alle hygieniske behov slik som da de var yngre.

Skrevet

Innbiller meg at det har noe med gamle vaner å gjøre. Luktet en gang på møllkuler og de luktet sånn... Og selvsagt at de dusjer sjeldnere og kanskje bruker en annen såpe? :klo:

Skrevet

En forklaring kan være at gamle folk ofte tar en del medisiner og det blir det litt "medisinlukt" av i svette og etc. 

I tillegg så har gammel kropp levd lenge og "maskineriet" er preget av det. Da lukter man ikke rosenknopp lengre av seg selv. Som før nevnt kan hygieneaspektet også ha blitt et annet med tiden. De føler kanskje at de ikke har svettet så mye og derfor kan nøye seg med en kjapp vask med varmt vann, klut og såpe. Noen hopper sikkert over det fordi de ikke orker. Er fysisk eller psykisk syke. Det betyr kanskje ikke stort lengre å være nydusjet når livet er tungt og man er sliten? 

Anonymkode: d2dd7...537

Skrevet

Det lurer jeg også på. Unge lukter ikke slik viss man ikke dusjer ofte nok. Det er en spesiell gammel dame lukt, for det er ofte bare damene som lukter på den måten.

Så er det også noe med ånden i tillegg. 

Skrevet

Det er ikke kroppslukten, men klærne og hjemmet deres. Den lukten kommer av gammelt støv, de orker ikke rengjøre like bra som før.

Skrevet

Kan også være at de er etterkrigsbarn, og sparer på ditt og datt, her i betydning strøm/bruk av vaskemaskin. Min far på 80 fortalte meg nylig at han brukte ikke vaskemaskinen mer enn ca hver 3`dje mnd. Jeg ble ganske forskrekket, og forstod ikke dette, men han sa at han håndvasket, det var ikke nok skittent tøy til å sette på maskin. Men hver 3 mnd samlet han sammen så det ble full vask. 

Jeg har ikke kjent noe lukt av min far, men det kan jo være at andre ikke er så flink med klesvasken sin / rens av kåper/frakker etc

Anonymkode: 0a7d6...30e

• Liker 1
Skrevet

Fordi vi er i ferd med å råtne

Anonymkode: 7b60d...64b

Skrevet

Eldre mennesker svetter ikke like mye som unge gjør. Men kroppen deres er jo eldre og jeg tror de har gamle hudceller som lukter. 

Anonymkode: 4472c...f4a

Skrevet

Eldre mennesker svetter ikke like mye som unge gjør. Men kroppen deres er jo eldre og jeg tror de har gamle hudceller som lukter. 

Anonymkode: 4472c...f4a

Eh. Cellene fornyer seg jo hele tiden. 

Anonymkode: 06288...22e

• Liker 2
Skrevet

Det lurer jeg også på. Unge lukter ikke slik viss man ikke dusjer ofte nok. Det er en spesiell gammel dame lukt, for det er ofte bare damene som lukter på den måten.

Så er det også noe med ånden i tillegg. 

Det er et uttrykk som heter "gammelmannslukt" også, så det gjelder begge kjønn. Det handler nok om at eldre hadde en annen hygienisk standard tidligere, det var ikke vanlig å dusje/bade så ofte før i tiden, kanskje en gang i uka. Man vasket seg med klut resten av uka. Når de blir eldre så vasker de seg kanskje enda sjeldnere, både av helsemessige årsaker og kanskje man begynner å surre litt. 

Anonymkode: cc4f6...f9e

Skrevet

http://healthland.time.com/2012/05/31/old-person-smell-really-exists-scientists-say/

in short, så lukter eldre det samme uavhengig av geografisk område og livsstil. Her foreslår de at det skyldes noe så basic som evolusjon. Kroppen utskyller kjemikalier i kroppen hele livet, men måten i form av svettekjertler og mengde forandres med alderen. Vi forandrer også bakteriekultur som reagerer med lukt i kontakt med oksyken. De foreslår også at vi kan lukte eldre for å bedre kunne finne gode gener til eventuelt avkom (ettersom personen tydeligvis har vært sunn nok til å bli gammel), men det synes jeg strider litt med hva annet man også ser på i valg av partner. Jeg som 20-noe kommer ikke til å gå for en 85-åring selv om han lukter gode gener...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...