Gå til innhold

Nabovarsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom du skal holde stor fest, eller skal ha byggearbeid gående, sender du ut nabovarsel? Gjør andre det der du bor?

På meg virker det litt som om det er slutt på dette...eller kanskje det bare er få igjen som tenker på det. De siste stedene jeg har bodd har jeg flere ganger opplevd ekstremt bråkete oppussing samt veldig høylytt festing uten at det blir sagt noe. Her jeg bor nå er etasjen over meg utbygd og de over fester veldig mye (type techno).

Føler meg nesten gammeldags her, men jeg er bare 25...jeg deltar på fest eller inviterer folk over iblant jeg og, men da er det begrenset med mennesker, og vi tar noen glass vin før vi evt. drar ut. Hadde det vært mange, med musikk og høyt lydnivå hadde jeg lagt en lapp til nabo.

Det er i hvert fall det jeg er oppdratt til, og at det handler litt om å være en god nabo og være bevisst at en har folk rundt seg som ikke er i partyhumør når man selv er det eller kanskje har noe man skulle gjort når du skal drille i veggen. Folk flest er jo egentlig tolerante overfor slik når de får beskjed i forkant. Jeg er midt i en eksamensperiode (som mange andre) og hadde kanskje dratt et annet sted tidligere for å lese om jeg visste det skulle blitt dunkemusikk ovenfra i bygget i kveld. Jeg bor i leilighet der det stort sett er voksne mennesker, altså ikke en studentby el.l. 

Hva er deres erfaringer / meninger?

Anonymkode: e33aa...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sender alltid ut nabovarsel og skriver opp mobilnummeret mitt om de syntes det blir for ille. Du trenger ikke skrive så mye, bare informere...

Mine "fester" er stort sett forholdsvis stille og rolige og jeg overholder reglene som hos meg er: stille etter tolv i helger :) Aldri fått klager, men naboene har i hvert fall muligheten. Syntes det har med respekt for andre å gjøre, så for meg er det viktig, og jeg er glad for at mine naboer respekterer meg mye nok til at de gjør det samme :) 

 

Må legge til at jeg finner det ekstremt respektløst slik som dine naboer gjør. Jeg hadde nok hengt opp en passiv, aggressiv post it lapp :fnise: Men jeg er bare sånn :P Blir sint når andre ikke respekterer at de har naboer, men i mitt nabolag har det aldri vært et problem! 

Endret av altflyter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabovarsel skal sendes ved nybygg. Man er ikke forpliktet til å sende nabovarsel ved oppussing.

Å sende "nabovarsel" når man skal ha fest, er bare tull. Det skal uansett være stille klokken 23.00 i henhold til gjeldende lover og regler.

Anonymkode: 1e3e8...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabovarsel skal sendes ved nybygg. Man er ikke forpliktet til å sende nabovarsel ved oppussing.

Å sende "nabovarsel" når man skal ha fest, er bare tull. Det skal uansett være stille klokken 23.00 i henhold til gjeldende lover og regler.

Anonymkode: 1e3e8...66b

Må eller ikke må. Jeg gjør det uansett fordi jeg syntes det er høflig å gjøre det, men jeg er kanskje for veloppdratt slik som TS :) Man skal uansett ikke bryte reglene, men greit for naboene å vite hvorfor det plutselig kommer masse folk :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid varsel av de i 2. etg når de skal ha fest, når den begynner, og når forventet at de forlot huset å skulle på byen. Det setter jeg pris på :)

Anonymkode: dbb65...a87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabovarsel skal sendes ved nybygg. Man er ikke forpliktet til å sende nabovarsel ved oppussing.

Å sende "nabovarsel" når man skal ha fest, er bare tull. Det skal uansett være stille klokken 23.00 i henhold til gjeldende lover og regler.

Anonymkode: 1e3e8...66b

Jeg har ikke postet dette under "Forbruker, jus øg økonomi", jeg har postet det under "Vennskap og sosiale relasjoner".

Det handler altså ikke lovverk (som jeg kjenner til), men normal høflighet og sosial våkenhet.  

Anonymkode: e33aa...4c1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nabovarsel eller ikke, husordensreglene gjelder enten man skal ha fest eller pusse opp. Det skal være stille i stilletiden. Man kan heller ikke bruke boenheter til diskotek. 

Du har vel et styre du kan kontakte? 

Vi har hatt naboer som har slått opp oppslag på tavlen ved postkassene om fest, for så å tro at de er fri til å oppføre seg hvordan de selv ønsker, men det går ikke i flermannsboliger. 

Anonymkode: e8f67...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabovarsel eller ikke, husordensreglene gjelder enten man skal ha fest eller pusse opp. Det skal være stille i stilletiden. Man kan heller ikke bruke boenheter til diskotek. 

Du har vel et styre du kan kontakte? 

Vi har hatt naboer som har slått opp oppslag på tavlen ved postkassene om fest, for så å tro at de er fri til å oppføre seg hvordan de selv ønsker, men det går ikke i flermannsboliger. 

Anonymkode: e8f67...9e8

Jeg blir så provoser av slikt. Slik var det hos en venninne av meg helt til huseier kastet ut naboene hennes fordi de bråkte så sinnsykt (Var mange andre grunner også). De hang opp nabovarsel, men trodde det betydde "Så lenge vi sier i fra kan vi feste så lenge vi vil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig m HI, virker som normal folkeskikk ikke er vanlig lengre. 

Bor i tomannsbolig med et par på din alder- og de drar igang party uten å gi beskjed. Jeg syns det er utrolig uhøflig- jeg vil jo aldri nekte de å ha fest, men om de gir beskjed på forhånd kan jeg planlegge å være andre steder. Skal sies at jeg har barn- og å se lørdagsfilm med tekno i etasjen under er IKKE spesielt behagelig..... 

Anonymkode: ea3c0...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er en selvfølge med nabovarsel, da kan jeg ta hensyn tilbake. Lettere å godta at ungen ikke får sove over en fest om jeg vet om den på forhånd. Selv om man holder seg innenfor borettslagsreglene er f.eks 23 sent for en 6 åring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt fest, men ville helt klart sendt ut nabovarsel om jeg skulle ha stor fest. Men ikke om jeg skulle hatt bare 2-3 venner over og vi spilte "innemusikk" .

Syntes at folk bør beholde den skikken med nabovarsel ved all type bråk, også byggearbeid som du nevner !

Jeg jobber hjemmefra og klarer ikke jobbe når naboen pusser opp og bråker, da ville jeg foretrukket nabovarsel på at "neste uke river vi kjøkkenet som kan medføre bråk i og utenfor blokka" sånn at jeg kunne forberedt meg på å jobbe fra kontoret eller biblioteket i stedet.  Samme med fest, forferdelig å måtte tidlig opp og naboen plutselig har full fest uten advarsel, sånn at hele gjøremåle ditt morgenen etter blir umulig å få gjort.

Anonymkode: 0dcde...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...