Gå til innhold

Nå hater naboene meg..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gjøre dette innlegget så kort som jeg kan, og uten å avsløre for mye om de personene jeg skriver om.

Jeg fikk nye naboer på vårparten dette året. De virker hyggelige, og vi har hatt et greit naboforhold. Vi slår av en prat dersom vi møtes ute, og jeg har hjulpet de med diverse småting/tjenester etter at de flyttet inn. De er sosialklienter, og har følgelig en trang økonomi.

For et par dager siden kom nabodamen og ringte på til meg med spørsmål om jeg kunne låne de penger til flybillett hjem(returbillett) for mannen som var i utlandet. Han hadde blitt syk på reisen og derfor mistet flyet sitt hjem. Han hadde ikke penger til ny billett, og hun fikk ikke trygd før 20 nov. Jeg sa først at jeg gjerne ville prøve å hjelpe. Jeg inviterte henne inn til meg, og vi søkte etter flybilletter på nett. Det rimeligste alternativet kom på ca 5000, pluss transport til/fra flyplass..

Hun var helt fortvilet, grein og tryglet om hjelp.. Fremstilte seg veldig stakkarslig og appellerende.. Spilte på samvittigheten min..

Jeg ønsket umiddelbart å prøve å hjelpe, men ble litt betenkt.. Over 5000 kr er ikke penger jeg kan risikere å ikke få tilbake. (jeg har også utgifter faktisk..) Jeg tenkte først at jeg ønsket å stole på at de ville betale tilbake pengene innen 5 dager, så jeg begynte å legge inn bestillingen på  den flyreisen hun ønsket utfra pris og tidspunkt..

MEN:

Da vi kom til punktet hvor man oppgir hvor billettinformasjon som skal sendes, så viste det seg at han ikke hadde noen fungerende telefon eller mulighet for å gå inn på nett for å skrive ut billetten.. Jeg forestilte meg da dette:

Jeg betaler for flybilletten, men han har ikke tilgang til å få tak i den. Dermed kommer han seg ikke med flyet. Han blir sittende på flyplassen og prøver å overbevise betjeningen om at noen i Norge har betalt flyturen. Jeg prøvde å ringe flyselskapet, men kom ikke gjennom.

Jeg foreslo at reiseforsikringen kunne hjelpe. De hadde ingen reiseforsikring(?). Jeg foreslo da å gå til den norske ambassaden. Men det var visst ikke noe godt forslag, ettersom han ikke er norsk statsborger. Jeg foreslo så at han gikk tilbake til sykehuset for å få en legeerklæring på sykdom- som han kunne fremvise til flyselskapet og få ny billett. Det ville de ikke..:ohmy:

Jeg spurte henne om hva hans ærend var i utlandet. Hun gav veldig ulne svar som ikke var til å forstå seg på.. Han skulle "ordne penger"..

Jeg fattet mistanke om noe muffens pga de uklare svarene.  Dessuten har jeg luktet det..Enten vet hun ikke, ellers så er det "noe" hun vil holde hemmelig. Jeg kan lukte at de røyker hasj via vårt felles ventilasjonssystem. Jeg konfronterte henne med dette, og hun kunne ikke annet enn å bekrefte.:"Selvfølgelig røyker vi hasj"- sa hun.. - og hva så?

Ble litt paff.. I mitt nettverik er det litt uvanlig å røyke hasj..Mannen har reist til utlandet på eget ansvar. Han er en voksen mann- og en mann på over 50 må ta ansvar for å komme seg hjem selv. Det er bare helt sløvt å be en ung nyetablertl singel kvinne om økonomisk hjelp..

Etter at jeg gav avslag, så har nabodamen ringt på ringeklokken 100 ganger, pluss banket hardt på døren på dagtid, .  Jeg har sagt at de er voksne, og at de må ta ansvar.  At han har klart å komme seg til det landet- og da må han klare å komme seg hjem igjen. Hun skjønner ikke dete, har ringt og banket på dør og vindu- febrilsk.. Irriterende, men også vondt!

I morges gikk jeg forbi mannen. Jeg hilste, var glad at han hadde kommet seg hjem. Han så rett frem som om han ikke så meg.. Tror de hater meg nå siden jeg ikke åpnet lommeboken..

Bør jeg skamme meg?

Anonymkode: 729dc...9c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Nei, du bør ikke skamme deg! 

Hvis de hater deg, så er det de som har problemer, ikke du. Skjønner at det er ekkelt med et slikt naboforhold, men du har ikke gjort noe galt, husk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

De har ingen grunn til det, du har alt på ditt rene. Du kan ikke være minibanken deres heller. Er langt over grensene for hva man kan forvente av naboer, det de har forsøkt å kreve av deg. Ikke tenk mer på det du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde bare det eneste fornuftige! Ikke bry deg om disse naboene, de virker ikke å være til å stole på. Folk som legger ut på reise uten forsikringer får ingen sympati fra meg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at at det ikke er mitt ansvar.. Men hjertet mitt sank litt da jeg gikk forbi naboen, jeg sa hei- han så ned i bakken og gikk bestemt videre uten å hilse tilbake..

Anonymkode: 729dc...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meget spesielt.. Dette gjør bare ikke vanlige, oppegående folk- man henvender seg til familie eller får nødlån på sosialen, man ber IKKE sine naboer om penger..

Anonymkode: f5487...0da

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du gjorde det riktige, jeg hadde heller ikke lånt 5000 til nabo uten reiseforsikring, og ullen historie.

Anonymkode: c597b...b62

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville hatt så lite som mulig med disse naboene å gjøre. Siden de har sluttet å hilse, så gjør du også det. Hvis noen banker på vinduene gjentatte ganger og ringer på, så kan du anmelde de for trakassering

Anonymkode: f5487...0da

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig og ubehagelig å være nært manipulerende mennesker. Kanskje han skammet seg han også siden han vet at du vet hva som skjedde. Det er ikke din plikt å holde orden på deres saker. Best å holde seg unna slike. 

Anonymkode: e7ba4...97b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarteste du gjorde var å ikke betale de 5000. Og så er du så heldig at de overser deg, bare vær glad til.  :) Du har overhodet ikke ggjort noe galt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort det riktige. Jeg ble oppriktig glad nå. Så for meg at HI kom til å ende med at du var lurt for 5000 kr :laugh:

 

Ikke tenk mer på det. Du vet nå hva slags venner/naboer de er!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...

Bør jeg skamme meg?

Anonymkode: 729dc...9c5

Du vet innerst inne at den som bør skamme seg ikke er deg! Slik jeg ser det handlet du helt rett. :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Har luftet problemstillingen med familie, kollegaer og venner. Alle mener at jeg har handlet fornuftig og riktig. Jeg er ingen pengebinge.. Tenker på hvor dum jeg ville følt meg dersom jeg ikke fikk pengene tilbake, og ikke minst sint! At de synes jeg er en kjip drittkjerring som de ikke gidder å si hei til lengre får jeg heller leve med.. Det sier vel mer om de enn meg. Ja, der fikk jeg satt ord på det på en fin måte uten å si noe nedlatende om at de trygder..

Anonymkode: 729dc...9c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 Det sier vel mer om de enn meg. Ja, der fikk jeg satt ord på det på en fin måte uten å si noe nedlatende om at de trygder..

Anonymkode: 729dc...9c5

Ja, du klarte deg bra helt til siste setning, men du måtte få med deg et siste stikk likevel.  :roll:

Anonymkode: 2756a...cdb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøvde nok lure deg på en eller annen måte. Glem dem.

Anonymkode: fa8f9...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...