Gå til innhold

Samboer foreslo å bruke tilleggsprevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er to studenter, så sier seg selv at det ikke passer å få barn nå. Jeg går på p-pillen Zoely som fungerer svært bra (slipper menstruasjon blandt annet) og tar de til samme tid hver eneste dag. Har aldri glemt en pille. 

Men vi snakker jo om dette litt ofte og jeg tar graviditetstest hver måned for å være på den sikre siden. I går tok jeg ny test og etterpå sa samboer at han kunne jo kanskje begynne å bruke kondom for å være helt sikker. Jeg sa det er fullstendig hans valg, men ser ikke på det som nødvendig siden jeg er så nøye med pilla i tillegg til at jeg også har den innstillingen at hvis jeg blir gravid nå så må vi ta abort da det hadde ødelagt mye for oss å bli foreldre akkurat nå. Han sa seg enig i det da.

Men hva tenker dere? Er det nødvendig å bruke kondom i tillegg?  

Anonymkode: 73a08...5ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg tenker at for det første virker det litt i overkant nevrotisk å ta gravditetstest hver eneste måned når man går på prevensjon, og såfremt man ikke mistenker at man skulle ha blitt gravid.

For det andre tenker jeg at så lenge man tar pillen i henhold til reglene, så har man lite å bekymre seg for. Tilleggsprevensjon bruker man vel helst dersom «noe» skal ha skjedd: f.eks at du har kastet opp eller hatt diaré i perioden, slik at pillene kanskje ikke er blitt tatt godt nok opp i kroppen. 

Riktig brukt er P-piller en av de sikreste prevensjonsmetodene, og de man hører om som er blitt gravide på pillen har som regel blitt det fordi de enten har glemt en eller hatt oppkast/diaré.

Skrevet

Tja, nødvendig og nødvendig... Ingen prevensjon er hundre prosent sikker, uansett hvor nøye du er med din prevensjon. 

Jeg tenker at det ikke er en dum idè om dere frykter å bli foreldre akkurat nå. Du sier abort - men ville du virkelig klart å utføre en abort om du skulle blitt gravid? Det er kanskje lett å tenke nå som det ikke er skjedd, men realiteten kan bli en ganske annen. Er du klar over/for de psykiske følgene en abort kan gi? 

• Liker 2
Skrevet

Høres unødvendig ut. Han må jo for all del få lov, men ser ikke poenget. Noen har så klart uflaks, men de fleste som blir gravide på pilla har gjort noe feil. For eksempel å ikke bruke kondom etter å ha kastet opp, glemt den to dager på rad osv. 

• Liker 1
Skrevet

For det første synes jeg du er flink! Selv tar jeg en test innenfor hver 3. måned for å være sikker på at jeg ikke er gravid (bruker spiral). Det at han foreslår kondom i tillegg derimot, det synes jeg er unødvendig når du er klar på at du ville tatt en abort.

• Liker 1
Skrevet

Det første som slår meg er at han vil bruke kondom for å ha sex med andre, og ikke bli avslørt/smitte deg med noe.
Har aldri hørt om en mann som frivillig vil bruke kondom, når jenta går på p-piller , men det kan jo hende han bare har ekstra noia og vil være på den sikre siden, isåfall så kan du jo ikke nekte han å bruke kondom. Sex og graviditet er man to om og et barn vil påvirke livet hans i stor grad så om han ikke stoler på p-pillene skjønner jeg at han vil dobbeltsikre seg.

Anonymkode: 2e79b...5a9

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at for det første virker det litt i overkant nevrotisk å ta gravditetstest hver eneste måned når man går på prevensjon, og såfremt man ikke mistenker at man skulle ha blitt gravid.

For det andre tenker jeg at så lenge man tar pillen i henhold til reglene, så har man lite å bekymre seg for. Tilleggsprevensjon bruker man vel helst dersom «noe» skal ha skjedd: f.eks at du har kastet opp eller hatt diaré i perioden, slik at pillene kanskje ikke er blitt tatt godt nok opp i kroppen. 

Riktig brukt er P-piller en av de sikreste prevensjonsmetodene, og de man hører om som er blitt gravide på pillen har som regel blitt det fordi de enten har glemt en eller hatt oppkast/diaré.

Jeg er ofte kvalm og hver gang jeg er hos legen tar de HCG for å sjekke om jeg ikke er gravid, så de tester der sånn annenhver måned nesten mens jeg da selvfølgelig tester hjemme for å være sikker sånn at jeg ikke går til legen uten å engang ha sjekka det. Derfor tester jeg så ofte, i tillegg til at det er fint å ta abort tidlig om man skulle være gravid. Ser virkelig ikke problemet. 

Skrevet

Det er opp til dere. Dersom du både er flink med pillen og vet med 100% sikkerhet at du ville tatt abort og er komfortabel med det, så er det antakeligvis ikke nødvendig. 

De som ikke er komfortable med abort og ikke planlegger barn burde selvsagt bruke tilleggsprevensjon. Jeg gjorde det da jeg var litt yngre. 

Anonymkode: f89c5...3e7

Skrevet

Høres unødvendig ut. Han må jo for all del få lov, men ser ikke poenget. Noen har så klart uflaks, men de fleste som blir gravide på pilla har gjort noe feil. For eksempel å ikke bruke kondom etter å ha kastet opp, glemt den to dager på rad osv. 

Kaster man opp når man tar pilla må man ta en ny en rett etter (såfremt det da er innen 34 timer siden pillen dagen før) fordi spermiene kan leve opp til 7 dager inni min kropp. Evt ta en angrepille. Bruker man kun kondom og ikke gjør noe annet den dagen kan man likevel bli gravid fordi man har hatt sex kanskje dagen før og når man da får eggløsning 2 dager etter man har glemt pilla så har man et problem. 

Så når jeg har diaré innen 4 timer etter jeg har tatt en pille så tar jeg en ny :)  

• Liker 1
Skrevet

Det første som slår meg er at han vil bruke kondom for å ha sex med andre, og ikke bli avslørt/smitte deg med noe.
Har aldri hørt om en mann som frivillig vil bruke kondom, når jenta går på p-piller , men det kan jo hende han bare har ekstra noia og vil være på den sikre siden, isåfall så kan du jo ikke nekte han å bruke kondom. Sex og graviditet er man to om og et barn vil påvirke livet hans i stor grad så om han ikke stoler på p-pillene skjønner jeg at han vil dobbeltsikre seg.

I så fall kunne jo fyren bare brukt kondom med de andre han eventuelt skulle ha sex med... så synes ikke den forklaringen der virker spesielt logisk.

• Liker 7
Skrevet

Haha, nei, han er ikke utro :P  Jeg vet det fordi han hadde aldri hatt tid til å kunne være det da vi alltid er sammen på ettermiddager og kvelder, jeg kjenner han og vet han er av den typen som aldri kunne gjort noe sånt. I tillegg vet jeg at han ikke klarer å få orgasme 2 ganger på en dag (hvis han gjør det så er det unntaket) så når vi har sex på dagen klarer han altså ikke å få orgasme på kvelden. Han får orgasme hver kveld med mindre jeg f.eks har gitt han blowjob i dusjen. Så det hadde han ikke fått om han hadde vært utro. Som du skjønner er det altså ingen grunn til å være utro når vi har sex 1-2 ganger om dagen :nigo: 

Men han er veldig redd for å bli forelder nå. Det har han sagt flere ganger og det skjønner jeg. Det er nok derfor i tillegg til at han kanskje ikke vet hvor sikker p-pillen er, så jeg tror kanskje jeg skal kurse han i p-pillebruk sånn at han føler seg mer sikker. Vi snakker om å bli foreldre om en 2 års tid da.  

Skrevet

Ganske unødvendig når du går på p-piller, tar graviditetstest hver måned OG er klar på at du ville ha tatt abort dersom uhellet skulle skje. Graviditetstest hver måned er litt i det meste laget synes jeg, men dersom det senker skuldrene dine er det forståelig. Det bør nok uansett holde med graviditetstest hver andre eller tredje måned (ettersom du ikke har menstruasjon). Dersom du hadde hatt menstruasjon hadde det ikke vært nødvendig med så mange ganger heller. 

Anonymkode: 0b79f...5bc

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Tja, det er like (u)nødvendig som å ta graviditetstest hver måned. Hvis han føler seg tryggere ved å sørge for egen prevensjon, så er jo det lurt. Jeg kan jo forstå at han vil ta noe ansvar selv, i stedetfor å stole på deg. Ikke vondt ment, men om det hadde kommet en mannlig p-pille og jeg absolutt IKKE ville ha barn, så hadde jeg likevel brukt prevensjon selv, for jeg hadde ikke stolt på at min mann brukte den 100% korrekt hver eneste dag. Den samme "frykten" må jo en mann også få lov til å ha.

Så hvis det er nødvendig for at han skal slappe av, ja, så er det nødvendig. 

• Liker 2
Skrevet

Tja, nødvendig og nødvendig... Ingen prevensjon er hundre prosent sikker, uansett hvor nøye du er med din prevensjon. 

Jeg tenker at det ikke er en dum idè om dere frykter å bli foreldre akkurat nå. Du sier abort - men ville du virkelig klart å utføre en abort om du skulle blitt gravid? Det er kanskje lett å tenke nå som det ikke er skjedd, men realiteten kan bli en ganske annen. Er du klar over/for de psykiske følgene en abort kan gi? 

De aller fleste som tar abort greier seg helt fint i etterkant. De som får problemer er stort sett de som er usikre eller gjør dette ofte og av dårlige grunner. Har man et avklart forhold til dette i forkant, og gjør det pga en sikker prevensjonsform feiler skal det mye til å få problemer. (Men man får gjerne et litt skeivt inntrykk, siden de som snakker mest om aborten sin er de som fikk problemer med det.)

Anonymkode: 888e0...bf3

• Liker 2
Skrevet

Dersom han var utro ville han jo bare brukt kondom med andre. Om han så var det så har han jo antakeligvis mest sex med TS, og hvis en mann hater kondomer, hvorfor bruke det mesteparten av tiden, fremfor de utro unntakene? 

Det er nok av menn som frivillig vil bruke kondom, rett og slett fordi de er redde for graviditet. De fleste uplanlagte graviditeter skjer jo ved at kvinnen slurver og han har null kontroll. Spesielt de som har kamerater som har opplevd det. 

Virker som du har litt negative erfaringer med menn. 

Skrevet

Tja, det er like (u)nødvendig som å ta graviditetstest hver måned. Hvis han føler seg tryggere ved å sørge for egen prevensjon, så er jo det lurt. Jeg kan jo forstå at han vil ta noe ansvar selv, i stedetfor å stole på deg. Ikke vondt ment, men om det hadde kommet en mannlig p-pille og jeg absolutt IKKE ville ha barn, så hadde jeg likevel brukt prevensjon selv, for jeg hadde ikke stolt på at min mann brukte den 100% korrekt hver eneste dag. Den samme "frykten" må jo en mann også få lov til å ha.

Så hvis det er nødvendig for at han skal slappe av, ja, så er det nødvendig. 

Han sier han stoler på at jeg tar pillene hver dag. Det ser han også at jeg gjør. Jeg har like lite lyst å bli forelder som han. Jeg synes jo ikke det er et problem at han evt vurderer å bruke kondom. Flott at han også tar ansvar, men ser bare ikke helt nødvendigheten i det. Han vil gjerne at jeg tester hver mnd om jeg er gravid, så da gjør vi det når vi føler det er best. Det er jo ikke noe problem det heller :) 

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Han sier han stoler på at jeg tar pillene hver dag. Det ser han også at jeg gjør. Jeg har like lite lyst å bli forelder som han. Jeg synes jo ikke det er et problem at han evt vurderer å bruke kondom. Flott at han også tar ansvar, men ser bare ikke helt nødvendigheten i det. Han vil gjerne at jeg tester hver mnd om jeg er gravid, så da gjør vi det når vi føler det er best. Det er jo ikke noe problem det heller :) 

Som sagt, det er jo ingen nødvendighet i å ta så mange graviditetstester heller, men hvis man er litt "hysterisk" er det jo betryggende med tester eller kondom, så sånn sett blir det "nødvendig" for å greie å slappe av. Blir litt motsatt situasjon av de som er gravide og tar ørten tester hele tiden for å bekrefte graviditet - det er heller ikke nødvendig, men man gjør det for å få en illusjon av litt mer kontroll. Vi folk kan være litt rare... ;)

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste som tar abort greier seg helt fint i etterkant. De som får problemer er stort sett de som er usikre eller gjør dette ofte og av dårlige grunner. Har man et avklart forhold til dette i forkant, og gjør det pga en sikker prevensjonsform feiler skal det mye til å få problemer. (Men man får gjerne et litt skeivt inntrykk, siden de som snakker mest om aborten sin er de som fikk problemer med det.)

Anonymkode: 888e0...bf3

Finnes det en kilde til det du påstår her?
At en abort kan gi psykiske følger er ingen uvanlig ting, hvor vanlig det er i forhold til å ikke få psykiske følger, vet jeg ingenting om. Det er likevel noe en bør være forberedt på at kan skje ved en eventuell abort, selv så for en er for det. En gravid kvinne er full av hormoner, kanskje en positiv graviditetstest vil åpne øynene for noe hun trodde hun ikke ønsket enda. Jeg mener bare at man ikke vet helt sikkert hvordan ens egen reaksjon vil bli etter både positiv test og abort, og at man bør være klar over følgende det kan gi.

Gjest incognita
Skrevet

Dette stemmer ikke. Brukt korrekt er de fleste prevensjonsmidler så godt som 100% trygge. De som opplever at prevensjonen svikter har enten slurvet eller vært syke (tenker da på p-piller). 

Skrevet

Som sagt, det er jo ingen nødvendighet i å ta så mange graviditetstester heller, men hvis man er litt "hysterisk" er det jo betryggende med tester eller kondom, så sånn sett blir det "nødvendig" for å greie å slappe av. Blir litt motsatt situasjon av de som er gravide og tar ørten tester hele tiden for å bekrefte graviditet - det er heller ikke nødvendig, men man gjør det for å få en illusjon av litt mer kontroll. Vi folk kan være litt rare... ;)

Dersom man utsetter mensen skal man selvsagt ta graviditetstester hver måned. Det er jo slik kvinner blir gående uten å vite at de er gravide - menstruasjon fungerer som regel som et tegn på at du ikke er gravid og utsetter du den, må du sjekke,

Abort er noe de fleste er komfortable relativt tidlig, men jo senere det blir jo verre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...