Gå til innhold

Vasket hår blir... fett??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh så sur og lei jeg er! Noen ganger, det vil si i perioder, når jeg vasker håret så blir det ikke skikkelig rent oppå toppen. Tror jeg. Så når det tørker virker det ved første øyekast som om det ikke er helt tørt oppå langs hårskillet. Men uansett hvor godt og lenge jeg da tørker det, så forblir det slik. Når jeg drar fingrene gjennom kjennes det fett ut, og skikkelig seigt. Fingrene blir også klistrete etterpå. Skulle nesten tro jeg ikke har fått vasket ut shampoen nok, men uansett hvor godt det skylles, så blir det slik. Dette går over etter noen gangen på denne måten, men guuud hvor irriterende det er når det kommer.

Kan det være at jeg vasker håret for ofte? Jeg vasker det hver dag eller annenhver dag, alt etter hva jeg skal.

Flere som har det slik, eller noen som vet råd???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være at du vasker det for ofte ja. Hvis du i tillegg masserer godt på toppen hver gang så blir det bare verre. Har det sånn noen ganger jeg også, men det hjelper når jeg farger etterveksten. Har også begynt å kun bruke sjampo fra frisøren. Det har hjulpet det også. Vet akkurat hvordan du har det. Drit kjipt!

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Veit hvor kjipt det er. Hadde en sånn periode jeg også, men den gikk over heldigvis og har ikke skjedd siden. Har alltid tenkt at det er fordi jeg ikke får skylt ut shampooen ordentlig.

Skrevet

Jeg hadde det også slik en periode, og da spurte frisøren min om jeg var stresset, og det var svaret. Jeg gikk gjennom en skillsmisse, så.. aldri opplevd det siden.

Anonymkode: 94dc0...afe

Gjest Margit Spat
Skrevet

De gangene jeg har hatt det slik har det hjulpet å bytte sjampo for en periode. Det virker som om hodebunnen min blir «immun» mot sjampoen etter en tid. Prøv også å vaske håret bare annenhver dag. Fresh heller opp med litt tørrsjampo hvis nødvendig. 

Skrevet

Hmm, kanskje jeg skal prøve å drøye en dag før neste vask. Blir nok en stor utfordring for jeg har syykt fett hår dagen etter vask! 

Haha, må bare nevne.. Jeg nevnte dette til pappa, og han satte igang å fortelle om en som han kjente som ditt og datt, og at jeg burde vaske håret med grønnsåpe!:fnise:  Hjelper det, mon tro? Fett løser fett, liksom?

Skrevet

Hvilken shampo bruker du? Butikkshampoer inneholder silikoner som ikke er vannoppløslige, de setter seg som ett belegg på håret, det kjennes og ser konstant fett ut.

mange mener håret blir vandt til shampoen hvis man har samme shampo over lengre tid. Jeg mener håret trenger forskjellige ting alt etter som hva håret har vært igjennom og hvilken årstid vi er i. Håret blir feks tørrere og mer statisk om høst og vinter, lange hår trenger som oftest mer fett i lengdene da. De folk gjør feil da er feks å gå på med fuktighetsshampo, det blir som oftest krasj fordi bunnen ikke trenger fettet, men lengdene. Shampo til bunnen og balsam til lengder. De fleste trenger volume shampo eller lett fuktig shampo. Så og si alltid fett til lengder (fuktighets balsam). 

Du vasker foresten håret for mye. Når du vasker med shampo fjerner du det naturlige fettet fra bunnen din, når du gjør det for ofte (hver dag) så lurer du bunnen til å tro at du har tørr hodebunn siden det aldri er naturlig fett der. Da begynner kroppen å reparere seg selv og du får enda fetere hud. Når du da vasker håret igjen dagen etter fordi det er fett er du inne i en evig ond sirkel. Vask håret hver 3. dag eller sjeldnere. La tørrshampo bli din beste venn. 

Hvor gammel er du foresten? Hvis du er ei ung frøken kan puberteten spille en rolle også, tenåringer (til og med de rett over 20år) kan slite med dette til de er helt ferdige med den. 

Ikke vask håret med grønnsåpe, det avfetter som faen og vil gjøre håret og bunnen veldig kjip. 

• Liker 1
Skrevet

åå, mitt blir alltid sånn når jeg bruker head and shoulders-shampoen. Har blitt immun nå, så må bytte til andre shampoer. Med en gang jeg bytta så ble det bedre! Så nå har jeg blitt flink til å kjøpe annen shampo hver gang flaska blir tom (bytter mellom 2-3 shampoer)

Skrevet

Hvilken shampo bruker du? Butikkshampoer inneholder silikoner som ikke er vannoppløslige, de setter seg som ett belegg på håret, det kjennes og ser konstant fett ut.

mange mener håret blir vandt til shampoen hvis man har samme shampo over lengre tid. Jeg mener håret trenger forskjellige ting alt etter som hva håret har vært igjennom og hvilken årstid vi er i. Håret blir feks tørrere og mer statisk om høst og vinter, lange hår trenger som oftest mer fett i lengdene da. De folk gjør feil da er feks å gå på med fuktighetsshampo, det blir som oftest krasj fordi bunnen ikke trenger fettet, men lengdene. Shampo til bunnen og balsam til lengder. De fleste trenger volume shampo eller lett fuktig shampo. Så og si alltid fett til lengder (fuktighets balsam). 

Du vasker foresten håret for mye. Når du vasker med shampo fjerner du det naturlige fettet fra bunnen din, når du gjør det for ofte (hver dag) så lurer du bunnen til å tro at du har tørr hodebunn siden det aldri er naturlig fett der. Da begynner kroppen å reparere seg selv og du får enda fetere hud. Når du da vasker håret igjen dagen etter fordi det er fett er du inne i en evig ond sirkel. Vask håret hver 3. dag eller sjeldnere. La tørrshampo bli din beste venn. 

Hvor gammel er du foresten? Hvis du er ei ung frøken kan puberteten spille en rolle også, tenåringer (til og med de rett over 20år) kan slite med dette til de er helt ferdige med den. 

Ikke vask håret med grønnsåpe, det avfetter som faen og vil gjøre håret og bunnen veldig kjip. 

Jeg bruker alt du finner på dagligbtikken.. Den røde eller lilla elvital, det meste av sunsilk.. Har prøvd meg på head&shoulders men ga fort opp den. Har også prøvd den som har, jeg tror shampoen har en grå stoor flaske, og balsamen en like stor hvit. Husker ikke navn. Har ofte tenkt å kjøpe med frisør, men som sunnmøring så blir jo dette ganske dyrt:riste:  Jeg bytter fra den ene til den andre med visse mellomrom.

Vet jeg vasker det fo mye, og prøver å kutte ned, men søren altså... ser ut som jeg ikke har dusja på flere dager, og tørrshampo mister sin effekt etter noen timer maks. Kan det være noe med merket?

Jeg er 22 år, og har aldri hatt dette problemet før nå i år.

Skrevet

Jeg tror du vasker for ofte! Jeg får også fett hår veldig lett men det er mye bedre nå som jeg kun vasker hver tredje dag :)

Skrevet (endret)

Mitt blir også sånn 😫

Ofte etter litt dyre, "tunge" shampooer. Jeg må bruke renseshampoo eller lignende for å få det ut igjen. Forferdelig irriterende!!!

Endret av Lady T
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det handler ikke om at man vasker håret for ofte! For min del er det en eller annen kjemisk reaksjon som skjer.. Har prøvd å spørre frisører, men de skjønner ikke hva jeg mener 🙈

Endret av Lady T
Skrevet

Jeg har også opplevd dette, og måtte da bytte shampo (brukte Redken All Soft, som alltid hadde fungert for meg frem til da) Problemet kan npk kanskje ligge i at du vasker håret for ofte (?) og med feil type shampo for ditt hår (?) 

Da problemet ikke løste seg uansett hvilken shampo jeg forsøkte vasket jeg til slutt håret med Zalo og brukte en god balsam etterpå (etter et tips jeg fant på nett, skrevet av ei som brukte godt over 1000,- kr. for å få hjelp av frisør uten hell. Da frisøren til slutt ga opp foreslo hun at kunden skulle dra hjem og forsøke Zalo som et siste forsøk, noe som løste problemet. Kunden var da, forståelig nok, temmelig sur for at hun unødvendig hadde brukt store summer hos frisøren før vedkommende tilbød dette tipset :fnise: ) Vær obs på at håret og hodebunnen blir tørre av Zalo, så ikke gjør dette oftere enn absolutt nødvendig, og pass på at du bruker en god balsam etterpå for å få håret tilbake til normalen. Etterpå bør du bytte shampo, og holde deg unna de som inneholder silikon, samt ikke vaske håret for ofte  

Og; Ikke skyld på meg dersom håret ditt blir tørt og ødelagt av dette ;) Det fungerte bra for meg, men det er ikke dermed sagt at det fungerer for deg. 

Anonymkode: 3638f...587

Gjest Wonder Woman
Skrevet

Ikke vask håret så ofte, bytt shampo

Og når du vasker håret vaske det 2 ganger

Skrevet

Det er mer normalt at folk har sopp på huden og hodebunnen enn man tror. Det kan også være problemet. Anbefaler Miriam quevedo greasy hair shampo. Det er designet for fett hår og hodebunnsproblmemer. Har man sopp i røttene vil denne shampoen stimulere røttene og du får friskere blod opp til hodet også. Flass er feks en type sopp. 

Skrevet (endret)

Høres egentlig ut som om du bare trenger en god omgang med rensesjampo. Det er overhodet ikke noe galt i å bruke butikksjampo - mange "frisørsjampoer" inneholder nøyaktig de samme silikonene, og også der må man rense innimellom. Det kan også komme fra stylingprodukter. Populære moroccan oil inneholder f.eks store mengder ikke-vannløselige silikoner av billigste sort. Hvis du ikke vil kjøpe rensesjampo, burde det gå helt fint med en vanlig sjampo uten silikoner (størst sjanse for å finne en uten dette hvis du leter blant billigsjampo eller sjampo som skal gi volum).  Ellers kan rensesjampoen til define kjøpes i dagligvarebutikker. Tror den koster rundt 50-lappen.

Husk å sjamponere to ganger, så du er sikker på at du blir kvitt belegget :)

Edit: Når du bruker tørrsjampo er det spesielt viktig å bruke rensesjampo innimellom, ellers blir det fort veldig seigt. Hvis belegget virkelig har satt seg, kan du ta sjampoen rett i tørt hår for maks effekt.

Endret av Antlers
Skrevet

Jeg har også dette problemet i blant, da vasker jeg det med litt zalo som noen andre nevnte over, og det hjalp 

Skrevet

Dette har jeg opplevd flere ganger, og det handler ikke om at man vasker håret for ofte. Heller ikke at shampoo'en ikke er vasket ut.  

Du må påføre shampoo i tørt hår, før du altså går i dusjen og vasker på normal måte. Ekstra pluss hvis det er en renseshampoo. 

Skrevet

Takk for alle råd!! Jeg får prøve meg frem. Tror vertfall ikke det handler om for ofte hårvask, for jeg har nå vasket det nesten hver dag i årevis, og har hatt dette problemet bare èn gang før, og det varte bare  noen dager. Men uansett så lønner det seg sikkert å prøve å drøye hårvasken likevel :)   Første forsøk blir i alle fall å påføre sjampo i tørt hår, så får vi se :)

Skrevet

Og ser man det!! DET FUNGERTE!:hoppendeglad:  Det var nå et ork å få sjampoen godt fordelt på tørt hår, men herlighet så godt det var og få det fikset!!!   Tusen takk igjen for gooode råd :helen:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...