Gå til innhold

Rømmegrøt med mager kesam?


Taklampe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja.. Du kan jo prøve? Husk at kesam er en ost, og det står på pakken at den ikke kan varmebehandles. 

Anonymkode: 673b6...f62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner heller ingen informasjon på nett.

Det jeg vet er at kesam ikke bør koke. Så hvis rømmen skal tilsettes i starten og koke med kan du ikke bruke kesam. Hvis den skal røres inn til slutt kan du når grøten er ferdig ta den av platen, røre inn kesam og håpe det ikke skiller seg. Det vil ikke bli like godt som ekte rømmegrøt, siden fettet gjør mye av smaken.

Jeg anbefaler sånn til senere å lage rømmegrøt fra bunnen, for det er ikke vanskelig. Finn en oppskrift på nettet som sier hvor mye mel og melk du skal ha til en boks rømme. Ha en boks seterrømme i en gryte, kok under lokk i fem minutter, tilsett halvparten av melet og rør kraftig, ta ut litt smør hvis du gidder, rør inn resten av melet og spe i melken litt om gangen. Kok opp og kok i fem minutter. Server.

Hvis du vil bruke mager kesam fordi du mener det er for mye fett i ekte rømmegrøt bør du droppe hele rømmegrøten og heller satse på noe annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke godt ut.. Er nok en grunn til at du ikke fant oppskrift på google..

Anonymkode: 7cc5e...9e8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at dette er noen god idé. Spar inn kaloriene dine et annet sted.

Anonymkode: 480da...d5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at dette er noen god idé. Spar inn kaloriene dine et annet sted.

Anonymkode: 480da...d5d

Sparer inn kaloriene hvor enn jeg kan.. Så å spare kaloriene et annet sted er allerede gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg finner heller ingen informasjon på nett.

Det jeg vet er at kesam ikke bør koke. Så hvis rømmen skal tilsettes i starten og koke med kan du ikke bruke kesam. Hvis den skal røres inn til slutt kan du når grøten er ferdig ta den av platen, røre inn kesam og håpe det ikke skiller seg. Det vil ikke bli like godt som ekte rømmegrøt, siden fettet gjør mye av smaken.

Jeg anbefaler sånn til senere å lage rømmegrøt fra bunnen, for det er ikke vanskelig. Finn en oppskrift på nettet som sier hvor mye mel og melk du skal ha til en boks rømme. Ha en boks seterrømme i en gryte, kok under lokk i fem minutter, tilsett halvparten av melet og rør kraftig, ta ut litt smør hvis du gidder, rør inn resten av melet og spe i melken litt om gangen. Kok opp og kok i fem minutter. Server.

Hvis du vil bruke mager kesam fordi du mener det er for mye fett i ekte rømmegrøt bør du droppe hele rømmegrøten og heller satse på noe annet.

Jeg var litt utålmodig, så jeg bare prøvde før jeg fikk noe svar. Jeg kokte opp kesamen i vannet, og det gikk helt fint. Den ble god, men må innrømme at rømmegrøt med sæterrømme er bedre. Med kesam ble det en litt mer syrlig smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Prøvde det nettopp. Var ikke gale, men kommer aldri til å bruke kesam igjen. Kommer til å bruke Q sin rømme. 

Sorry for å nekro poste. Men tull å lage helt ny tråd bare for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...