Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. november 2015 #21 Skrevet 20. november 2015 (endret) Citronella skrev (På 20.11.2015 den 18.28): Man kan ikke bare dra til fastlegen og forlange en blodprøve uten at det er symptomer som tilsier det. Slik er ikke systemet, heldigvis. Det er både kostbart og tidkrevende om pasienter selv kan forlange all slags undersøkelser uten grunn. . Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #22 Skrevet 20. november 2015 Slapp av. Det finnes så mange fine parykker i dag. Anonymkode: 59980...09b
Gjest Citronella Skrevet 20. november 2015 #23 Skrevet 20. november 2015 eh... hvor i landet bor du egentlig? Du kan da selvfølgelig dra til legen for å ta en helsesjekk! Du må ikke være dødssyk for å dra til fastlegen.Du bestiller time og tar en helsesjekk. Blodprøver er da helt lovlig. Du kan også bestille en helsjekk, da er det blod, urinprøve (tror jeg), gynekologiskundersøkelse, blodtrykk ja hele sullamitten. Det å dra til fastlegen vær bidige måned for å ta blodprøver, bare for å ta det. Det er unødvendig. Men når det har gått en tid, symptomer på noe smått og uviktig, forandringer i matveien osv er jo en god nok grunn til å dra til fastlegen for å levere en blodprøve for å sjekke vitaminnivået. Det er ikke slik at du står ute i sola i 2 timer også får du nok D-vitamin som varer i 20 år. Hvor jeg bor i landet er uvesentlig. Ja, man kan dra til lege uten at man er dødssyk som du sier, men det er legen som rekvirerer blodprøver og undersøkelser, basert på konsultasjon med pasienten. Det er selvsagt en dialog lege/pasient, og pasienten er den som kjenner sin kropp og psyke, og legger derfor frem sin problemstilling.En helsesjekk er ikke en standardisert undersøkelse, men basert på generelle prøver basert på pasientens historikk/alder osv, altså mer kompleks enn det du beskriver.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. november 2015 #24 Skrevet 20. november 2015 (endret) Citronella skrev (På 20.11.2015 den 21.06): Hvor jeg bor i landet er uvesentlig. Ja, man kan dra til lege uten at man er dødssyk som du sier, men det er legen som rekvirerer blodprøver og undersøkelser, basert på konsultasjon med pasienten. Det er selvsagt en dialog lege/pasient, og pasienten er den som kjenner sin kropp og psyke, og legger derfor frem sin problemstilling. En helsesjekk er ikke en standardisert undersøkelse, men basert på generelle prøver basert på pasientens historikk/alder osv, altså mer kompleks enn det du beskriver. , Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Citronella Skrevet 20. november 2015 #25 Skrevet 20. november 2015 Det er da aldeles helt innafor å ta en blodprøve for å sjekke vitamin og jern ++! Hva slags legekontor du går til aner jeg ikke. Men det må være et dårlig ett hvis de nekter deg å ta en blodprøve for å sjekke om alt er som det skal. Ja, du trenger en timebestilling. Ja du kan ha all slags grunner til å ta en prøve, også en vanlig sjekk. Ja du må inn å prate med en lege. Du går ikke inn og sier "hei jeg vil ta en blodprøve" så gjør du det også rett ut. Du må jo inn til en lege, men det trodde jeg var en selvfølge og at TS (og du) forsto. Du vet jo selv om du har et godt og variert kosthold som gir deg det du trenger. - Da er det ikke behov for å ta en blodprøve.Har du ikke det, og du mistenker at du kan ha mangler, så MÅ du ikke ha sterke symptomer før du får det sjekket. Tror du må ha misforstått. Jeg mener ikke at du kan valse inn dit og ta en blodprøve, bare fordi du har lite å gjøre en dag. Vet du at du har et sunt og næringsrikt kosthold, ingen plager, vondter eller whatever så vet du jo selv at du ikke trenger å ta en blodprøve. Noen kan ha mangler, selv om at de har riktig kosthold (ernæringsmessig), men allikevel er det noe galt med kroppen og de får da symptomer på f.eks D-vitamin mangel eller jernmangel.Det er ikke de som faller inn i den siste kategorien jeg snakker om nå, ikke de i den første heller. Men alle andre som ikke passer inn i de to gruppene. Jeg tror ikke jeg har misforstått. Og når du nå utdyper blir argumentasjonen din klarere enn i ditt første innlegg. Jeg har forresten en ypperlig fastlege. Tilbake til TS: Der er som flere sier normalt å miste år med alder , det er hormonelt betinget. Men oppsøk en lege. Mer enn det vil jeg ikke skrive her på forumet da jeg er lege selv, og man skal trå forsiktig i tema som omhandler helserelaterte spørsmål.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. november 2015 #26 Skrevet 20. november 2015 (endret) Citronella skrev (På 20.11.2015 den 22.20): Jeg tror ikke jeg har misforstått. Og når du nå utdyper blir argumentasjonen din klarere enn i ditt første innlegg. Jeg har forresten en ypperlig fastlege. Tilbake til TS: Der er som flere sier normalt å miste år med alder , det er hormonelt betinget. Men oppsøk en lege. Mer enn det vil jeg ikke skrive her på forumet da jeg er lege selv, og man skal trå forsiktig i tema som omhandler helserelaterte spørsmål. . Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Citronella Skrevet 20. november 2015 #27 Skrevet 20. november 2015 Trodde ikke du skulle kreve en 40 siders forklaring, det er da lov å tenke selv også (ikke bare du, men de som leser tråden og tenker "jeg sliter med det samme som TS" og leser kommentaren). Mulig min feil også, jeg har ikke norsk som morsmål, og av og til kan mine tolkninger feile noe. Men det er også lov for deg å ta selvkritikk for å fremstå som noe uklar.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. november 2015 #28 Skrevet 20. november 2015 (endret) Citronella skrev (På 20.11.2015 den 22.29): Mulig min feil også, jeg har ikke norsk som morsmål, og av og til kan mine tolkninger feile noe. Men det er også lov for deg å ta selvkritikk for å fremstå som noe uklar. . Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Citronella Skrevet 20. november 2015 #29 Skrevet 20. november 2015 Joda så klart var jeg kort og enkel i min første kommentar, og det kan lett meisforståes. Ønsker deg en grisefin helg, NasseNøff.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. november 2015 #30 Skrevet 20. november 2015 (endret) Citronella skrev (På 20.11.2015 den 22.48): Ønsker deg en grisefin helg, NasseNøff. . Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå