Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå lurer jeg på hvordan jeg endrer katalogen jeg er inni i terminal. Googlet litt og fikk for meg at jeg skulle skrive ls-l og da skulle jeg få frem alt som var i den katalogen jeg var i nå. Jeg fikk dette: "-bash: ls-l: command not found"

Det skal være mellomrom (ls -l), men du kan også skrive bare ls, så blir det en kortere liste. Du bytter katalog med cd <katalognavn>. Hvis du skriver "cd ", litt av katalognavnet og trykker tab så fyller den ut resten (kalles autocomplete). For å gå et hakk tilbake igjen skriver du "cd ..", og for å komme til hjemkatalogen uavhengig av hvor du er skriver du "cd ~".

Anonymkode: 38785...ae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal være mellomrom (ls -l), men du kan også skrive bare ls, så blir det en kortere liste. Du bytter katalog med cd <katalognavn>. Hvis du skriver "cd ", litt av katalognavnet og trykker tab så fyller den ut resten (kalles autocomplete). For å gå et hakk tilbake igjen skriver du "cd ..", og for å komme til hjemkatalogen uavhengig av hvor du er skriver du "cd ~".

Anonymkode: 38785...ae0

Åh! :D Irriterende at bare et mellomrom kan utgjøre forskjellen, men det har jeg virkelig begynt å forstått viktigheten av nå. Må jo granske alt som står om det er mellomrom der eller ikke, for ofte ser det ikke slik ut.

Men det funket med en gang nå  :) Nå kan jeg lage litt mer struktur og ikke legge alt i ei og samme mappe. 

Skrevet

Hehe. Dataen er nok rimelig sær på hva den aksepterer ja. Fordel og ulempe. Dette er en ting som også er greit med språk som Java, at kompilatoren forteller deg up front om du har slike basale feil i koden din. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...