Alvea Skrevet 19. november 2015 #1 Skrevet 19. november 2015 Hei!Jeg fullførte en bachelor i Økonomi og adminstrasjon i 2012, men har slitt med å få meg relevant jobb. Jobbene jeg har hatt i mellomtiden har vært vikariater, men ikke relevant til utdanning og jeg har vært mye arbeidsledig. Det virker som det er mange om beinet og ser ut som de aller fleste kun ansetter folk med erfaring. Jeg er 26 år og bor med en samboer og leier svært billig. Dette har gjort at det er ok å være arbeidsledig økomomisk sett, men dagene er lange og det er tungt og ikke ha noe fornuftig å gjøre. Kanskje ikke så merkelig, men jeg begynner å bli gal av det. I dag kom jeg på noe sprøtt og lekte meg litt med tanken på et annet yrkesvalg. Jeg har alltid vært flink med data og har vært den i familien som alltid har skjønt logikken og mener jeg har god teknologisk forståelse. Jeg synes også det virker kjempegøy. Altså, programmering virker fristende å begynne med og jeg leker meg litt med tanken på å begynne å studere. Bakdelen er at jeg føler jeg begynner å bli "gammel" og er livredd på å kaste bort år på noe som ikke gir med adgang til arbeidslivet. Tiden er også inne for å få barn, men det er helt uaktuelt når jeg er arbeidsledig. Noen her som har studert programmering og kan fortelle litt enkelt om det?Jeg ser at det er noen mattekrav, og jeg hadde den enkleste matten på vgs. Men til gjengjeld hadde jeg "tung" matte når jeg studerte økonomi og administrasjon to semester og jeg følte jeg taklet det godt. Er det latterlig av meg som 26 åring og plutselig begynne på en ny studie etter så mange år? Føler de årene etter bacheloren min ikke har gitt meg noe som helst og ser trist nok litt mørkt på fremtiden. Som dere ser på tidspunktet dette innlegget er postet så ser dere den tragiske hverdagen min.. hehe. Hva har jeg krav på av stipend f.eks? Hvor tøff er utdanningen? Hvordan et jobbutsiktene etter endt utdanning? Hvilke linjer anbefales (helst i midt-norge). Hilsen en litt fortvilet Alvea
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #2 Skrevet 19. november 2015 Vurderer du bachelor i IT eller dataingeniør? Du vil kanskje måtte ta opp fag så du vil vel være ferdig når du er 30, er jo ikke så ille? Hva er grunnen til at du ikke fikk jobb etter økonomien? Hva var snittet ditt? Anonymkode: 45fb7...60e 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #3 Skrevet 19. november 2015 26-år er vel ingenting, eldste på studiet mitt er over 70 Anonymkode: c061c...545 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #4 Skrevet 19. november 2015 Koding er fremtiden - kjør på! Anonymkode: dcd82...4db 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #5 Skrevet 19. november 2015 if ($nåværende_utdanning != 'fast jobb') {$ny_utdannelse == 'Smart';} Anonymkode: b4541...f15 14
Alvea Skrevet 19. november 2015 Forfatter #6 Skrevet 19. november 2015 Vurderer du bachelor i IT eller dataingeniør? Du vil kanskje måtte ta opp fag så du vil vel være ferdig når du er 30, er jo ikke så ille? Hva er grunnen til at du ikke fikk jobb etter økonomien? Hva var snittet ditt?Anonymkode: 45fb7...60eJeg aner ikke om jeg vurderer bachelor i IT eller dataingeniør, alt jeg vet er at jeg vil lære programmering Det er vanskelig å si hva som gjør at jeg ikke har fått jobb. Har vært på noen intervjuer, til og med andregangsintervju.. men det har lisom aldri blitt meg. Det føles meningsløst å søke når det er godt over 100 andre søker og garantert så har en god del av disse hundre erfaring fra før av også. Dum tanke, jeg vet. Men sånn er det blitt etter tre år med søking, har mistet litt motet. Snittet mitt har ikke så mye å si da jeg aldri har sendt med vitnemål i cv/søknad. Burde jeg det kanskje? Men i alle fall.. Tror snittet mitt er B.
Gjest Skrevet 19. november 2015 #7 Skrevet 19. november 2015 (endret) - Endret 6. desember 2015 av Intruder 1
Alvea Skrevet 19. november 2015 Forfatter #8 Skrevet 19. november 2015 Jeg fant fort ut at programmering er enkelt å lære seg via nett, og det beste er at det er gratis Sitter å lærer meg python nå og koser meg faktisk!Kan jo alltids lære meg programmering på fritiden og etterhvert når jeg blir bedre hive det inn på cv.Tror jeg også må nedover på Nav og få en grundigere innføring i hvordan jeg skriver bedre søknader, jeg føler litt at det er der det skjærer seg. Jeg får rett og slett for få intervju. En annen ting er jo kanskje å studere programmering samtidig som jeg søker jobb. Er jeg så heldig å får jobb så er det bare å hoppe av utdanningen eventuelt. Forklare for en arbeidsgiver at jeg følte for å ha noe å gjøre mens jeg var arbeidssøker.
Gjest Skrevet 19. november 2015 #9 Skrevet 19. november 2015 (endret) - Endret 6. desember 2015 av Intruder 2
Alvea Skrevet 19. november 2015 Forfatter #10 Skrevet 19. november 2015 Jeg leste en sted at python var anbefalt å starte med. Men hvor forskjellige er de ulike språkene egentlig? Altså, er det slik at jeg må gå rundt å huske på en rekke forksjellige språk? Jeg har nok med norsk og engelsk (skjønner at det er annen type språk altså, men når det gjelder det så har jeg ikke et godt språkøre akkurat)...
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #11 Skrevet 19. november 2015 Ikke begynn med python iallefall. Stortsett brukbart til objektorientert programmering og små simuleringer. Anonymkode: 02004...17e
Alvea Skrevet 19. november 2015 Forfatter #12 Skrevet 19. november 2015 Ikke begynn med python iallefall. Stortsett brukbart til objektorientert programmering og små simuleringer.Anonymkode: 02004...17eLitt for sent ;p Jeg har allerede begynt å sett litt på det. Det var noen som mente at det var det beste å begynne med for nybegynnere.
Sandie Skrevet 19. november 2015 #13 Skrevet 19. november 2015 (endret) Jeg kan ikke se noe noe negativt med dette.Å fylle opp tiden som arbeidsledig med kurs og utdanning tror jeg ingen arbeidsgiver vil tenke negativt om.Det viser jo at du er selvdrivende,og i stand til å gjøre det beste ut av situasjonen. Å ta en ny bachelor er et stort skritt å ta,men du er jo fortsatt ganske ung.Med tanke på den høye arbeidsledigheten kan det vel også være et gunstig tidspunkt å starte studier nå,enn å vente til senere. Endret 19. november 2015 av Sandie
Gjest Skrevet 19. november 2015 #14 Skrevet 19. november 2015 (endret) - Endret 6. desember 2015 av Intruder 1
Alvea Skrevet 19. november 2015 Forfatter #15 Skrevet 19. november 2015 Jeg vil nok også gått vekk fra python til å begynne med. Du vil antakeligvis ha mye større lærdom og nytte av å lære deg for eksempel PHP / MySQL som jeg snakker om i forrige innlegg.Men det er mange forskjellige språk. Java (gjerne mobilapper), C og C++ (Operativsystem, og større desktop-baserte programmer), PHP/MySQL og evnt. Perl (CGI) til nettsiderHovedforskjelllen på de forskjellige programspråkene er syntaksen. Altså hvordan programmeringen "bygges opp" på en måte; Hvordan du definerer variabler, snakker med databaser osv.Java går for å være et tungt og nokså vanskelig programmeringsspråk, mens PHP går for å være et enklere språk å forstå. Men så fort man har forstått et språk, er det enklere å forstå et til, og et til, og et til - fordi man sitter med basisen. Å lære seg alle språk samtidig vil være nyttesløst.Plukk derfor ett i forhold til hva det er du ønsker å lære deg å lage først. Om det er en webside, en kalkulator i windows, eller et budsjettverktøy som en app til mobilen.Du kan lese om de forskjellige språkene på et utall av sider, men thenewboston som jeg nevnte over synes jeg er en av de bedre.LYKKE TIL =)Tusen takk Du er veldig til hjelp!Har vært inne på codeacademy frem til nå og synes det er lett å forstå. Men om jeg husker alt når jeg er ferdig er noe annet. Er det meningen at man skal huske alle kodene? Eller er det mer vanlig å bare kunne å bruke de og heller søke de opp fra en eller annen plass? Skal definitivt sjekke ut thenewboston Men hva synes du om codeacademy? Har lest at det negative der er at mye av kodene allerede er skrevet inn så man får det liksom ikke helt inni fingrene, så derfor skal bøker være mer nyttig da man må skrive inn alt selv. Lurer på om jeg skal ta meg en tur på biblioteke for å sjekke ut hva de har der også. Noen tips? Dette er gøy!
Gjest Skrevet 19. november 2015 #16 Skrevet 19. november 2015 (endret) - Endret 6. desember 2015 av Intruder 1
Gjest Skrevet 19. november 2015 #17 Skrevet 19. november 2015 (endret) - Endret 6. desember 2015 av Intruder 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #18 Skrevet 20. november 2015 Bare for å være realistisk: Programmering/systemutvikling kan absolutt interessant yrke, men jeg vil si at man ikke kan bli ganske god ved å kun lære på egen hånd. Man kan selvfølgelig gjøre en del selv, men man blir ikke fullt utlært av å sitte å plukke for seg selv på litt kode man lærer på en eller annen online ressurs. "Gutteromsdagene" er i stor grad over og næringslivet ser nå primært etter de med formell kompetanse og/eller profesjonell erfaring. Grunnen til det er helt enkelt at mange større systemutviklingsprosjekter i dag kan være ganske komplekse. Man skal ikke lenger bare ha oversikt og god kunnskap om egen kode, men gjerne også på integrasjonsteknikker, altså hvordan man får sine egne programmer til å "snakke" med systemene til kunden eller den man utvikler noe for. Så skal man gjerne også samarbeide med andre utviklere, hvilket krever kunnskap i hvordan lage "god" kode som kan gjenbrukes og som ikke blir for kompleks å sette seg inn i for andre utviklere. Erfaringsmessig så er det gjerne "gutteromsentusiastene" som synder på dette, hvilket kan føre til forsinkelser og tidkrevende og kostbare misforståelser.Så er jo selvsagt en programmerer ikke bare en "programmerer". Det kommer helt an på hva du skal utvikle. Skal du utvikle maskinnært (type drivere, operativsystemer for kortterminaler e.l.)? Det krever ofte en større teknisk innsikt, mer tålmodighet og evne til å feilsøke enn f. eks. applikasjonsutvikling for nett. Om man skal være spillutvikler må man i mange tilfeller ha svært gode matematikkunnskaper (på et ganske høyt universitetsnivå) for å lage "grafikkmotoren" eller lignende (som brukes for å beskrive hvordan objekter beveger og oppfører seg i et spill, og hvordan de interagerer med "spillverdenen"). Skal du lage simulatorer innen medisinsk forskning innen bioinformatikk eller lignende for f. eks. å simulere hvordan en kreftcelle oppfører seg når den blir møtt med en ny type medisin? I så fall behøver man også gode matematikkunnskaper. Dette er bare noen eksempler, "undergruppene" i systemutvikling/programmering begynner å bli mange og det er ikke nødvendigvis slik at en programmerer innenfor et felt uten videre kan gå inn i en annen undergruppe. Selv om en programmerer ofte forstår selve språket som brukes i en kode og enklere kan lære seg det om han har utviklet før, så må han også forstå domenet/fagområdet, man må forstå kunden/klienten/samarbeidspartnerne og man må i noen tilfeller også ha fagkunnskap innen feltet det skal utvikles for. Dette er noe man i mye mindre grad har forutsetninger for å lære seg om man satser på å lære alt selv. Hverdagen som systemutvikler kan også være utfordrende. Det kan så absolutt være et interessant og godt betalt yrke, men på den annen side er bransjen notorisk kjent for lange arbeidsdager, mange frister og i mange bedrifter stressende arbeidsforhold. Det har nok blitt litt bedre siden "dot com" bobledagene, men mitt inntrykk er at mange fortsatt jobber ganske mye, langt mer enn 08-16, og jeg har tidligere også selv vært med i noen 24/7 døgnkontinuerlige sluttsprint mot deadline. Akkurat det er virkelig ikke gøy. Man har også et meget stort ansvar for å holde seg oppdatert selv. Man kan ikke regne med at arbeidsgiver betaler kurs, og i den grad det gjøres så holdes mange av disse kursene på et litt for lavt nivå. I noen tilfeller har jeg opplevd å bli forelest av personer som kan mindre enn meg selv, selv om de er såkalte "eksperter" innen utviklingsfeltet. Det er ganske tidkrevnde å holde seg oppdatert på nye teknologier kontinuerlig, og mange jeg kjenner har måttet ofre mye fritid/familietid. Men for all del, intensjonen min er ikke å snakke folk vekk fra yrke. Man kan som sagt ha mange interessante jobber, men man bør være realistisk på hva man kan lære om man satser på å gjøre det hjemme. Personlig har jeg mest tro på at "webutvikling" er mer realistisk å lære hjemme, da det finnes mange forum, introduksjonskurs og lignende. Som selvstendig webutvikler er man ofte også i mindre grad avhengig av å jobbe i komplekst samspill med andre. Integrasjon man trenger, som f. eks. mot sosiale medier er i større grad godt dokumentert online, til forskjell for f. eks. integrering av bedrifters ERP systemer. Jeg ville nok satset på dette fremfor "tung" systemutvikling som operativsystemer, HW-nær utvikling eller "tung" integrasjon mellom industrielle systemer. Anonymkode: f6861...33c 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #19 Skrevet 20. november 2015 Hei!Dere som har erfaring innen programmering, er det noen som har tips til forståelige egen-lærings websider eller kurs eller chattekanaler med lærere/veiledning?Er veldig interessert i dette men kan lite. Har ikke mulighet til å studere det som fag, men vil lære meg på egenhånd. Anonymkode: c9c6f...4ce
Alvea Skrevet 20. november 2015 Forfatter #20 Skrevet 20. november 2015 Hei!Dere som har erfaring innen programmering, er det noen som har tips til forståelige egen-lærings websider eller kurs eller chattekanaler med lærere/veiledning?Er veldig interessert i dette men kan lite. Har ikke mulighet til å studere det som fag, men vil lære meg på egenhånd.Anonymkode: c9c6f...4ceHei Som intruder her inne forseslo for meg så skal thenewboston være bra. Har sett litt på det selv og går igjennom mySQL akkurat nå. Ellers så synes jeg også codeacademy var morsomt å holde på med
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå