Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Python er greit nok for å lære seg å programmere. PHP er enkelt å komme i gang med, men det er altfor lett å skrive rotete kode som ikke kan vedlikeholdes i det. Når det gjelder fremtidsutsiktene for programmerer i Norge så tror jeg de er dårlige. Det koster 100 - 150 tusen i året for en ganske god web-programmerer i et lavkostland så programmeringsjobber har blitt outsourcet i høyt tempo de siste 10 årene.

Anonymkode: 38785...ae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen her som har studert programmering og kan fortelle litt enkelt om det?

Jeg ser at det er noen mattekrav, og jeg hadde den enkleste matten på vgs. Men til gjengjeld hadde jeg "tung" matte når jeg studerte økonomi og administrasjon to semester og jeg følte jeg taklet det godt. 

Er det latterlig av meg som 26 åring og plutselig begynne på en ny studie etter så mange år? Føler de årene etter bacheloren min ikke har gitt meg noe som helst og ser trist nok litt mørkt på fremtiden. Som dere ser på tidspunktet dette innlegget er postet så ser dere den tragiske hverdagen min.. hehe. 

Hva har jeg krav på av stipend f.eks? Hvor tøff er utdanningen? Hvordan et jobbutsiktene etter endt utdanning? Hvilke linjer anbefales (helst i midt-norge). 

Hilsen en litt fortvilet Alvea :bond:

Det er aldri latterlig å lære seg noe nytt.

Jeg er utdannet dataingeniør og har jobbet som programmerer i diverse bedrifter i mange år. Jobbmarkedet er veldig bra. Lønna er høy og frynsegodene er mange i de beste jobbene.

Jeg gikk på HiST i Trondheim. Det er en bra skole. Min bedrift headhunter folk derfra og fra NTNU.

På ingeniøren er endel matte og fysikk, ellers var utdannelsen ganske ok å komme seg gjennom.

Arbeidsdagen min er veldig variert. Mange tror programmere bare sitter og glaner i PC hele dagen uten å snakke med noen, men det er feil. Jeg kommuniserer med andre mennesker hele tiden for å løse problemer og kartlegge behov. 

Lykke til :)

Anonymkode: ecdab...635

• Liker 3
Skrevet

En annen ting - hvis du tar to doble utdannelser, så vil dette stå på cv'en din. En arbeidsgiver vil undre seg hvorfor du plutselig endret karrierevei, uten å ha jobbet med den utdannelsen du tok først. "Vinglete?" "Stabil arbeidstager?"

Tøys! En programmerer med økonomiutdannelse vil være *SVÆRT* ettertraktet. En stor andel av programvaren som lages i Norge flytter på penger, og da er det veldig bra med litt domenekunnskap.  

Vil dog anbefale deg å ta en bachelor, selvlærte røvere er ikke så attraktivt på arbeidsmarkedet.

• Liker 2
Gjest Gjest_TSX80
Skrevet (endret)

Tøys! En programmerer med økonomiutdannelse vil være *SVÆRT* ettertraktet. En stor andel av programvaren som lages i Norge flytter på penger, og da er det veldig bra med litt domenekunnskap.  

Vil dog anbefale deg å ta en bachelor, selvlærte røvere er ikke så attraktivt på arbeidsmarkedet

Greit, jeg kan gå med på å trekke den tilbake.

Jeg tenkte i utgangspunktet på hullet i mellom utdannelsene her - uplanlagt? egentlig umotivert for faget, men så seg nødt til å gjøre NOE? etc.. men ser at argumentasjonen min er litt svak i diskusjonen her.. :)

Endret av Intruder
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei igjen :)

Har lånt boken "Forstå programmering - med java" på biblioteket nå. Det er den samme boken som de bruker på studiet Informasjonteknologi ved universitetet og høyskoler.

Men.. jeg står fast nå. Jeg skal kompilere, men får barre errors.. Jeg gjør jo akkurat det samme som står i boken! Bruker mac, men i følge boken så står det innledningvis at det skal være mulig. 

Noen eksperter her som vil gi meg en hjelpende hånd? 

Skrevet

Hei igjen :)

Har lånt boken "Forstå programmering - med java" på biblioteket nå. Det er den samme boken som de bruker på studiet Informasjonteknologi ved universitetet og høyskoler.

Men.. jeg står fast nå. Jeg skal kompilere, men får barre errors.. Jeg gjør jo akkurat det samme som står i boken! Bruker mac, men i følge boken så står det innledningvis at det skal være mulig. 

Noen eksperter her som vil gi meg en hjelpende hånd? 

Sånn er det ofte når man setter seg inn i nye språk ;)

Ofte er det småfeil i koden som kan være vanskelig å se som fører til at applikasjonene ikke kompilerer, det kan være alt fra feil variabelbruk (f. eks. at man gir feil type variabel til en funksjon(f. eks. et tall der funksjonen "forventer" en tekststreng)), til syntaksfeil osv, og helt ned til fillefeil som at man har glemt et komma eller punktum. En annen vanlig ting i objektorienterte språk (som f. eks. Java), hvertfall i begynnelsen er peker/referansefeil som gjerne skrives ut på formen "nullpointer exception" eller lignende. Det kan være litt utfordrende å få begrep om objektorientering og hvordan man forholder seg til objektene i begynnelsen, men det går greiere når man begynner å tenke objektorientert. 

Kompilatoren i java gir deg som regel beskjed om hvilken linje feilen ligger i. Men man må ofte "jobbe seg litt tilbake", for feilmeldingene kastes fra "nederste" funksjon oppover i hierarkiet, helt til den skrives ut av den "øverste" funksjonen til kommandolinja som en feil (sys.err i konsollet). 

En god kodeeditor med innebygd syntakssjekk o.l. kan også være en ide. 

Anonymkode: f6861...33c

Skrevet

Sånn er det ofte når man setter seg inn i nye språk ;)

Ofte er det småfeil i koden som kan være vanskelig å se som fører til at applikasjonene ikke kompilerer, det kan være alt fra feil variabelbruk (f. eks. at man gir feil type variabel til en funksjon(f. eks. et tall der funksjonen "forventer" en tekststreng)), til syntaksfeil osv, og helt ned til fillefeil som at man har glemt et komma eller punktum. En annen vanlig ting i objektorienterte språk (som f. eks. Java), hvertfall i begynnelsen er peker/referansefeil som gjerne skrives ut på formen "nullpointer exception" eller lignende. Det kan være litt utfordrende å få begrep om objektorientering og hvordan man forholder seg til objektene i begynnelsen, men det går greiere når man begynner å tenke objektorientert. 

Kompilatoren i java gir deg som regel beskjed om hvilken linje feilen ligger i. Men man må ofte "jobbe seg litt tilbake", for feilmeldingene kastes fra "nederste" funksjon oppover i hierarkiet, helt til den skrives ut av den "øverste" funksjonen til kommandolinja som en feil (sys.err i konsollet). 

En god kodeeditor med innebygd syntakssjekk o.l. kan også være en ide. 

Koden er en kode som jeg har gjennom boken. Jeg har kopiert den direkte fra ressursnettsiden til boken så tviler på at den er feil egentlig. Ser nederst i terminal at det er så mye som 99 errors.. :o

Kan jo fortelle hva jeg gjorde da:

Kopierte koden fra nettsiden til boken inn i TextEdit. Lagret filen som FinnOrdIFil.java (Text edit ville ikke la meg ha filendelsen .java, så jeg klikket på info på filen og endret det der. Som sagt så har jeg mac).

Så skrev jeg javac FinnOrdIFil.java og fikk 99 errors.

Så googlet jeg litt og prøvde med javac -encoding utf8 FinnOrdIFil.java og fikk 100 errors. (Har NULL peiling på hvorfor jeg prøvde det siste her, men det sto at man skulle det om filen var lagret med tegnsettet utf8.. hva nå enn det vil si).. :P 

Skrevet

Koden er en kode som jeg har gjennom boken. Jeg har kopiert den direkte fra ressursnettsiden til boken så tviler på at den er feil egentlig. Ser nederst i terminal at det er så mye som 99 errors.. :o

Kan jo fortelle hva jeg gjorde da:

Kopierte koden fra nettsiden til boken inn i TextEdit. Lagret filen som FinnOrdIFil.java (Text edit ville ikke la meg ha filendelsen .java, så jeg klikket på info på filen og endret det der. Som sagt så har jeg mac).

Så skrev jeg javac FinnOrdIFil.java og fikk 99 errors.

Så googlet jeg litt og prøvde med javac -encoding utf8 FinnOrdIFil.java og fikk 100 errors. (Har NULL peiling på hvorfor jeg prøvde det siste her, men det sto at man skulle det om filen var lagret med tegnsettet utf8.. hva nå enn det vil si).. :P 

Hva sier feilene da?

Det kan hende det har sneket seg inn kontrolltegn/"hvite tegn" (sistnevnte er f. eks tabulator, mellomrom e.l. som man ikke ser) og som man ikke ser, men som en kompilator uansett tolker som et tegn. (på en pc/mac så er alt du skriver egentlig et tegn som tolkes, også mellomrom og tabulator. Det fører ofte til tullball når man kopierer det rett inn fra f. eks nettsider og lignende). 

Jeg ville begynt å _skrive_ et lite program for å få det i fingrene:

public class HelloWorld {
    public static void main(String args[]) {
        System.out.println("Hello World!");
    }
}

Begynn helle med et "helloworld". Så legger du inn funksjon for funksjon når du utvider, da ser du lettere hvor feilen oppstår og lærer av det. Det er vrient å lære seg noe helt nytt når man kopierer inn alt med en gang, for da ser du heller ikke hva som skjer og hvor det skjer i prosessen.

Argumentet du passerte til javakompilatoren "-encoding utf8" betyr kort og enkelt at du spesifiserer at du skal benytte UTF8 som tegnsett, til forskjell fra f. eks. iso8859-1. Men utf8 er ganske vanlig nå på nyere programvare, man har i stor grad gått bort fra iso8859-1. Kan være greit å lese litt om tegnkoding og de ulike varientene, f. eks på wikipedia her: https://en.wikipedia.org/wiki/Character_encoding

Skrevet

Jeg ser at du har begynt å lære deg programmering, har du tenkt mer på om du vil gå videre med det? Det er ikke aktuelt med master i økonomi da? Det er jo generelt et vanskelig arbeidsmarked nå med kun bachelor, og mange steder ansetter de kun de med master selv om de også spesifiserer at de gjerne vil ha bahelorutdannede i utlysningen. Ellers hørtes plutselig programmering litt artig ut, fikk litt lyst til å lære litt selv ;)

Skrevet (endret)

Hvis du har interesse for data og du merker at du ikke blir avskremt av codecadamy, så synes jeg du skal vurdere å gå videre med dette!

Anbefaler at du sjekker ut Ruby on Rails som en måte å begynne på. 

Ruby er da et objektorientert programmeringspråk, så konseptene er ganske like som java, men selve koden er litt annerledes. Blir omtrent som forskjellen mellom Engelsk og Fransk, i mangelen av en bedre sammenligning.

Rails er et rammeverk som er laget for å gjøre det raskt å enkelt å lage web-baserte applikasjoner, som jo er det 4 av 5 utviklere jobber med til daglig nå. Du kan f.eks veldig raskt lage en hjemmeside hvor man logger seg inn med brukernavn og passord for å få tilgang til noe mer enn de som ikke har logget seg inn.

Noen nyttige lenker:

http://skillcrush.com/2015/01/29/13-ruby-rails/

https://www.codecademy.com/learn/learn-rails

http://rubyonrails.org/screencasts/

Du vil ikke tro hvor raskt du kan få ting opp å gå, men samtidig så lærer du å jobbe med ting som (bare å google litt)

objektorientering

unit tests (som ikke nødvendigvis trenger å bety test driven development)

separation of concerns

html, css og javascript

Java er for all del fint det, men du får ikke raske resultater, og det er ikke særlig motiverende.

Annen nyttig side er Stack Overflow, her er det spørsmål og svar:

http://stackoverflow.com/search?q=rails

IT-verdenen TØRSTER etter kvinnelige medarbeidere, så der har du uten videre et fortrinn, bare så det er sagt.

Endret av Sunnfjording
Skrevet

Hva sier feilene da?

Det kan hende det har sneket seg inn kontrolltegn/"hvite tegn" (sistnevnte er f. eks tabulator, mellomrom e.l. som man ikke ser) og som man ikke ser, men som en kompilator uansett tolker som et tegn. (på en pc/mac så er alt du skriver egentlig et tegn som tolkes, også mellomrom og tabulator. Det fører ofte til tullball når man kopierer det rett inn fra f. eks nettsider og lignende). 

Jeg ville begynt å _skrive_ et lite program for å få det i fingrene:

public class HelloWorld {
    public static void main(String args[]) {
        System.out.println("Hello World!");
    }
}

Begynn helle med et "helloworld". Så legger du inn funksjon for funksjon når du utvider, da ser du lettere hvor feilen oppstår og lærer av det. Det er vrient å lære seg noe helt nytt når man kopierer inn alt med en gang, for da ser du heller ikke hva som skjer og hvor det skjer i prosessen.

Argumentet du passerte til javakompilatoren "-encoding utf8" betyr kort og enkelt at du spesifiserer at du skal benytte UTF8 som tegnsett, til forskjell fra f. eks. iso8859-1. Men utf8 er ganske vanlig nå på nyere programvare, man har i stor grad gått bort fra iso8859-1. Kan være greit å lese litt om tegnkoding og de ulike varientene, f. eks på wikipedia her: https://en.wikipedia.org/wiki/Character_encoding

Jeg er i kapittel en enda og koden er laaang. Det er bare sånn for å bli kjent med hva java er først føler jeg, vi begynner å skrive inn koder selv videre i boken. Grunnen til at jeg valgte bok var jo nettopp for å få det inn i fingrene :) Men koden jeg kopierte står jo i boken også så skal forsøke å skrive den inn manuelt, selv om den er litt lang og jeg nå ikke aner hva jeg skriver.

Men trodde mellomrom og blanke linjer var "ingenting" i programmeringspråk jeg, men kun for å få danne oversikt. 

Skjønner ikke hvorfor du skriver som anonym heller, du er til kjempehjelp :) 

Skrevet

Jeg ser at du har begynt å lære deg programmering, har du tenkt mer på om du vil gå videre med det? Det er ikke aktuelt med master i økonomi da? Det er jo generelt et vanskelig arbeidsmarked nå med kun bachelor, og mange steder ansetter de kun de med master selv om de også spesifiserer at de gjerne vil ha bahelorutdannede i utlysningen. Ellers hørtes plutselig programmering litt artig ut, fikk litt lyst til å lære litt selv ;)

:) Var i starten mer et ønske om å lære noe nytt når jeg likevel går arbeidsledig, men jo mer jeg prøver jo mer interessant synes jeg det er. Til og med tenkt litt på å begynne å studere det. Problemet er bare at jeg mangler et mattefag, men har tenkt å ta eksamen i det til våren. Jeg er bare litt usikker på om jeg likevel kan søke studiet nå i vår selv om jeg ikke har tatt den eksamenen enda. Hm..

Når det gjelder master i økonomi så frister det faktisk ikke så særlig, litt av grunnen er at mye av pensum er på engelsk noe jeg føler blir litt for tungt for meg. Mestrer engelsk greit, det er ikke det.. men synes det er tung å lese pensum på engelsk. 

Skrevet

Hvis du har interesse for data og du merker at du ikke blir avskremt av codecadamy, så synes jeg du skal vurdere å gå videre med dette!

Anbefaler at du sjekker ut Ruby on Rails som en måte å begynne på. 

Ruby er da et objektorientert programmeringspråk, så konseptene er ganske like som java, men selve koden er litt annerledes. Blir omtrent som forskjellen mellom Engelsk og Fransk, i mangelen av en bedre sammenligning.

Rails er et rammeverk som er laget for å gjøre det raskt å enkelt å lage web-baserte applikasjoner, som jo er det 4 av 5 utviklere jobber med til daglig nå. Du kan f.eks veldig raskt lage en hjemmeside hvor man logger seg inn med brukernavn og passord for å få tilgang til noe mer enn de som ikke har logget seg inn.

Noen nyttige lenker:

http://skillcrush.com/2015/01/29/13-ruby-rails/

https://www.codecademy.com/learn/learn-rails

http://rubyonrails.org/screencasts/

Du vil ikke tro hvor raskt du kan få ting opp å gå, men samtidig så lærer du å jobbe med ting som (bare å google litt)

objektorientering

unit tests (som ikke nødvendigvis trenger å bety test driven development)

separation of concerns

html, css og javascript

Java er for all del fint det, men du får ikke raske resultater, og det er ikke særlig motiverende.

Annen nyttig side er Stack Overflow, her er det spørsmål og svar:

http://stackoverflow.com/search?q=rails

IT-verdenen TØRSTER etter kvinnelige medarbeidere, så der har du uten videre et fortrinn, bare så det er sagt.

Codeacademy har langt i fra skremt meg, men heller vekket større interesse :) 

Men har skjønt at det kan være lurt å lære via en bok i starten slik at man får språket litt mer i fingrene. På codeacademy så var jo så å si alt skrevet inn fra før av og jeg skulle bare fylle inn litt å litt. Derfor søkte jeg litt rundt på nettet for å finne god litteratur og tok meg en tur på biblioteket, så valget falt på java. Det skal være en god bok jeg har valgt og tenker å prøve å fullføre den :)

Selv om flere har anbefalt Ruby on Rails så har jeg ikke funnet noen gode bøker på det enda. Blir kanskje mye til hodet mitt å drive med Ruby on Rails via codeacademy og samtidig gå igjennom boken "Forstå programmering - med Java"? 

Skrevet

Hvis du føler du er godt i gang med boken og blir motivert og har utbytte av den, så er det bare å kjøre på. Ingenting du lærer der vil være bortkastet! Er mange gode grunner til at mange skoler baserer sine grunnleggende kurs på java.

Ellers bare å spørre om det er noe. :)

Skrevet

Jeg skrev inn koden fra boken selv nå, men får fortsatt feilmelding. Legger ved skjermbilder.

Dette er filen jeg skrev av selv. Lagret det som FinnOrdIFil.java

Koden ligger her på nettsiden til boken. (Fikk den samme feilen når jeg kopierte koden fra nettstedet også).

Skjermbilde_2015-12-12_kl._01.13.05.thum

Dette er feilmeldingen(e) jeg får:

Det er bare siste bit av den. Det er en lang liste her :P 

2r2qdfp.png

Skrevet (endret)

Bare et par tips først. :)

Anbefaler at du bruker en teksteditor som er ment for programmering, fordi den hjelper deg veldig med lesbarheten, ved at den legger inn farger og annet som gjør at kildekoden din blir lettere å lese:

InntelliJ er veldig bra, og finnes i en gratisversjon: https://www.jetbrains.com/idea/download/download-thanks.html?platform=mac&code=IIC

(Er kanskje bittelitt knotete å komme i gang med, men i min mening verd det, fordi alt er så mye raskere.)

Når du ønsker å dele kildekoden din med noen for å spørre om tips, så er det lurt å bruke en nettside ment for dette, det finnes flere forskjellige, men denne er ok:
http://pastie.org/

Når jeg ser på skjermbildene dine, så er det noen ting jeg lurer på kan være problemet:

1. Du har en stavefeil når du oppretter variabelen linje, du har skrevet linge 

2. av og til når man copy/paster kildekode, så får man feil hermetegn/anførselstegn, om det gir noen mening. :) 
" er ikke det samme som «
(litt mer beskrivende 
http://www.dinside.no/877920/tegnet-som-forsvant-fra-word)

3. Jeg stusser over at de har det norske variabelnavnet søkeord, er ihvertfall ikke vant til norske tegn i kildekoden. Mulig jeg tar feil :). Jeg endret det uansett fra søkeord til sokeord hos meg.

Slik ser det ut hos meg:

finnordifil.png

Endret av Sunnfjording
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Lastet ned programmet IntelliJ og rotet meg litt rundt i det før jeg tror jeg fant frem ;p Kopierte koden fra bokens nettside inn der og lagret det. Så prøve jeg å kompilere og fikk: 

*blablabla* javac FinnOrdIFil.java

*blablalab* 

______

Altså, etter blablabla som er navnet på maccen min så kom det bare en grå firkant :P Fikk i alle fall ikke noen error nå, men nå aner jeg virkelig ikke hva som er feil.

Men ser nå at det kom en ny fil i den samme mappen.. FinnOrdIFil.class

Hva er dette? Kom det av IntelliJ eller kom det pga det jeg skrev i terminal? haha, har virkelig null peiling her. Er så ivrig i å komme i gang og begynne å lære nå og vil virkelig over denne kneika :P 

Endret av Alvea
Skrevet

Og så trykka jeg på den .class filen og det er akkurat som det er i boken :D Input og så kan jeg skrive inn navnet på en fil! Hurra! 

:D Da kan jeg fortsette i boken! Lykke! 

Skrevet

Jeg er litt spent på om det var litt tidlig å vise til integrerte systemer som IntelliJ, en del vil nok si det. Men om du klarer å komme over kneika og bruke det er det kjempenyttig! Du vil lære deg å se at tekstbehandleren både hjelper deg å unngå feilstavinger, samt vise deg hvor de er i tilfelle

Så tidlig i boka er det nok antagelig konsollprogrammer du blir bedt om å skrive, fordi de er enkle å kjøre.

I IntelliJ må du da velge 'New project' - > Java -> Riktig SDK (som du jo har lastet ned allerede), og deretter Command Line App.

For å kjøre programmet du skriver må du bruke enten 'Build' eller 'Run' Menyen, eller helt enkelt det grønne "play"-ikonet oppe til høyre i  menylinjen. Lykke til! :)

Skrevet

Tusen takk for kjempegod hjelp, setter veldig pris på det :) 

Nå lurer jeg på hvordan jeg endrer katalogen jeg er inni i terminal. Googlet litt og fikk for meg at jeg skulle skrive ls-l og da skulle jeg få frem alt som var i den katalogen jeg var i nå. Jeg fikk dette: "-bash: ls-l: command not found"

Har nå lagret alle filene i den homemappen som terminal automatisk starter i, men det begynner å bli litt rotete så vil flytte filene inn i ulike mapper. Men hvordan kommer jeg meg til den mappen i terminal, det er spørsmålet.

Jeg skriver sikkert litt knotete, men jeg er ikke 100% sikker på hva jeg holder på med ;p Lærer mens jeg holder på ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...