Gå til innhold

Chai latte oppskrift

Anbefalte innlegg

Gjest incognita
Skrevet

Er det noen som har en oppskrift på lur? Ikke en avansert variant hvor jeg blander teen selv osv, men en hvor jeg kan bruke te-poser. Vil gjerne ha tips om merke/type. 

Jeg har pleid å varme en pose te sammen med melk istedenfor vann, for så å drysse over litt kanel og kardemomme, men jeg synes den uansett blir litt tam. Ønsker en nokså krydret variant.. 

Noen som har oppskrift og fremgangsmåte å tipse om? På forhånd mange takk.

:engel: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker best sånn chai latte som man får på Starbucks osv, den ganske søte typen. Den er laget med chai sirup. Dette kan du kjøpe (har sett at de har det på Jordbærpikene), eller lage selv :) 

Syns ikke det blir så mye smak uten sirupen, uansett hvor fancy chai tepose jeg har kjøpt. 

Skrevet

Chai te får du kjøpt i de fleste tebutikker, men også på Rimi.  På cafeer er de laget med steamet melk, men det kan også gå med bare oppvarmet melk i steden.  For å søte den opp anbefaler jeg å bruke litt honning i den.  Jeg har ikke prøvd slik sirup som mercury_ nevner.

Skrevet

Søstrene Grene har en veldig ålreit masala. Koster vel 15 kroner for en pose. Bruk vann som vanlig, men bland litt melk og sukker, skum opp med visp eller melkeskummer, ha på med skje og dryss kanel på toppen.

Gjest incognita
Skrevet

Jeg liker best sånn chai latte som man får på Starbucks osv, den ganske søte typen. Den er laget med chai sirup. Dette kan du kjøpe (har sett at de har det på Jordbærpikene), eller lage selv :) 

Syns ikke det blir så mye smak uten sirupen, uansett hvor fancy chai tepose jeg har kjøpt. 

Sirup, det spiser jeg ikke. Men takk for svar. :)

Chai te får du kjøpt i de fleste tebutikker, men også på Rimi.  På cafeer er de laget med steamet melk, men det kan også gå med bare oppvarmet melk i steden.  For å søte den opp anbefaler jeg å bruke litt honning i den.  Jeg har ikke prøvd slik sirup som mercury_ nevner.

Jeg er klar over at man får kjøpt chai te overalt, jeg ønsket tips om spesifikke merker. Honning og annen søtning bruker jeg ikke. Men takk likevel. :)

Noen som har oppskrift? 

Skrevet

Du tar evergood pulverkaffe, litt soyamelk og moderat varmt vann. Rør med skje. Legg til sukker dersom du ønsker sukker.

Gjest incognita
Skrevet

Søstrene Grene har en veldig ålreit masala. Koster vel 15 kroner for en pose. Bruk vann som vanlig, men bland litt melk og sukker, skum opp med visp eller melkeskummer, ha på med skje og dryss kanel på toppen.

Jeg har hjemmelaget masala faktisk, kan jeg bruke den i te? Spennende! Har du en chai te å anbefale også kanskje? :)

Sukker dropper jeg, liker best kaffe/te uten søtning. :)

Skrevet

Masala som i te. Inderne kaller den chai masala, jeg glemte et øyeblikk at nordmenn omtaler den som latte. :P

Skrevet

Du tar evergood pulverkaffe, litt soyamelk og moderat varmt vann. Rør med skje. Legg til sukker dersom du ønsker sukker.

Jeg tror du trenger å lese overskriften en gang til :fnise: 

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker yogitea classic som jeg blander med mest vann og en dæsj melk, og synes det er godt

Gjest incognita
Skrevet

Masala som i te. Inderne kaller den chai masala, jeg glemte et øyeblikk at nordmenn omtaler den som latte. :P

Neeeii trodde du mente krydderet jeg. Hadde ikke vært så unaturlig med tanke på at chai stammer fra India. Dessuten har jeg lest oppskrifter hvor man bruker kardemomme og kanel..så å bruke krydder er ikke uvanlig iallefall. Hmm tror jammen jeg skal prøve med litt masala jeg. :fnise:

Gjest incognita
Skrevet

Jeg bruker yogitea classic som jeg blander med mest vann og en dæsj melk, og synes det er godt

Synes den er for tam... :sjenert: 

Skrevet

Jeg har prøvd en god del forskjellige chai'er, og den absolutt beste er Newby sin Masala Chai! Du får kjøpt den hos Deli DeLuca. :) 

Skrevet

ndx6bb.jpgDenne syntes jeg er god :) Kan kjøpes på søstrene grene ihvertfall..

Pleier å drikke den på forskjellige måter, alt ettersom hva vi har i huset..

Blander den alltid ut med vann og har oppi et par suketter. Bruker en skvett melk oppi og kanel hvis vi har det. :)

Skrevet

Jeg tror du trenger å lese overskriften en gang til :fnise: 

Er ikke chai bare utvannet kaffe?

Gjest incognita
Skrevet

ndx6bb.jpgDenne syntes jeg er god :) Kan kjøpes på søstrene grene ihvertfall..

Pleier å drikke den på forskjellige måter, alt ettersom hva vi har i huset..

Blander den alltid ut med vann og har oppi et par suketter. Bruker en skvett melk oppi og kanel hvis vi har det. :)

Denne har jeg faktisk i hus! :) takk for tips!

Gjest incognita
Skrevet

Jeg har prøvd en god del forskjellige chai'er, og den absolutt beste er Newby sin Masala Chai! Du får kjøpt den hos Deli DeLuca. :) 

Er det te-poser? Eller løs te? Takk for tips, skal testes! :)

Skrevet

Er det te-poser? Eller løs te? Takk for tips, skal testes! :)

Tror du kan kjøpe begge deler? Jeg kjøper poser, hvertfall. Som regel bruker jeg to poser (jeg har en gigantisk kopp). Bruker vann, og topper med melk. Aller best om jeg skummer melka først, i melkeskummeren. :hjerte: Ja, også bruker jeg honning eller litt brunt sukker oppi. 

Gjest incognita
Skrevet

Tror du kan kjøpe begge deler? Jeg kjøper poser, hvertfall. Som regel bruker jeg to poser (jeg har en gigantisk kopp). Bruker vann, og topper med melk. Aller best om jeg skummer melka først, i melkeskummeren. :hjerte: Ja, også bruker jeg honning eller litt brunt sukker oppi. 

Takk for tips. :klemmer: 

Skrevet

Er ikke chai bare utvannet kaffe?

:ler:  Nei, chai er det indiske ordet for te.  I Norge brukes det om te som er krydret med typisk indiske krydder, f.eks kardemomme og nellik.  Latte er italiensk (?) for melk, så chai latte er bare et nymotens påfunn for krydret te med melk.  Men godt smaker det :jepp: 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...