Gå til innhold

Barnefordeling

Fremhevede innlegg

Skrevet

50/50 fordeling gir begge foreldrene status som enslige forsørgere, og man får en ekstra barnetrygd på deling (total barnetrygd blir delt mellom foreldrene). Om man da må ha en av ungene registeret på hver adresse ser ut til å variere fra kommune til kommune. Økonomisk så kan det fortsatt være aktuelt at en av foreldrene betaler bidrag til den andre dersom forskjell i inntekt er stor.

Som epleskall henviser til så er det en del anbefalinger i forhold til alderen på barna og fordeling. Men på sikt bør dere uansett gå for en 50/50 løsning mener jeg. Og det er ingen selvfølge at moren skal ha barna mest om det er aktuelt med skjevfordeling. Jeg mener at sånn som her hvor mor fortsatt er student og uten fast jobb så bør faren ha hovedomsorgen med mindre han er uegnet til det (og det høres ikke sånn ut. At mor har tatt mest ansvar er helt vanlig, og har mest med at vi er dårlige til å la mennene slippe til og ta ansvaret selv). Så får mor tid og mulighet til å studere ferdig, og kan jobbe ved siden av studiene, og få økonomien sin på plass. Det vil gagne barna på sikt.

Anonymkode: 11aa5...1ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spør forresten også om hvordan man kan snakke med barna om bruddet. Du og far bør begge lese denne brosjyren som ligger på regjeringen.no https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/brosjyrer-sla/barn-og-samlivsbrudd.pdf

Dere bør fortelle dette til barnet i fellesskap, og være veldig tydelig på hva dette innebærer mtp flytting, og trygge barnet på det som kan føles usikkert (eks. fortsette i samme barnehage, pappa og mamma skal bo nærmere hverandre, men i samme hus, skal fortsatt treffe onkel og tante og mormor og farfar osv.). Informasjonen må gjerne gjentas. Og så er det viktig å vektlegge at dette ikke har noe med barnet å gjøre, og at dere er begge like glad i barnet osv. Prøv å gi en forklaring på bruddet, type at mamma og pappa er veldig glade i hverandre, men av og til blir det slik at mammaer og pappaer ikke alltid bor i samme hus (kanskje barnet har en venn der dette er tilfelle som kan brukes som eksempel?). Og si da at det er ofte sånn at voksne flytter fra hverandre, men det er ikke slik at barnet skal bo alene eller at dere kommer til å flytte fra barnet (viktig å unngå at barnet får fantasier om at h*n plutselig også blir forlatt). 

Men det ALLER viktigste dere gjør, er å sette barnas behov først og aldri bruke dem i krigføringen mot eksen. Ikke spill på samvittighet eller skap allianser med ett av barna mot mor/far. Det er ikke bruddene i seg selv som nødvendigvis kan være skadelig for barna, men de voldsomme konfliktene og "spillet" som kan oppstå i kjølvannet. 

Ta voksenansvaret deres og gjør alt dere kan for å samarbeide om barna. Føler med deg som er i denne situasjonen, og håper dere finner en god løsning. Lykke til. 

Skrevet

50/50 fordeling gir begge foreldrene status som enslige forsørgere, og man får en ekstra barnetrygd på deling (total barnetrygd blir delt mellom foreldrene). Om man da må ha en av ungene registeret på hver adresse ser ut til å variere fra kommune til kommune. Økonomisk så kan det fortsatt være aktuelt at en av foreldrene betaler bidrag til den andre dersom forskjell i inntekt er stor.

Som epleskall henviser til så er det en del anbefalinger i forhold til alderen på barna og fordeling. Men på sikt bør dere uansett gå for en 50/50 løsning mener jeg. Og det er ingen selvfølge at moren skal ha barna mest om det er aktuelt med skjevfordeling. Jeg mener at sånn som her hvor mor fortsatt er student og uten fast jobb så bør faren ha hovedomsorgen med mindre han er uegnet til det (og det høres ikke sånn ut. At mor har tatt mest ansvar er helt vanlig, og har mest med at vi er dårlige til å la mennene slippe til og ta ansvaret selv). Så får mor tid og mulighet til å studere ferdig, og kan jobbe ved siden av studiene, og få økonomien sin på plass. Det vil gagne barna på sikt.

Dette er feil. Man har riktignok krav på en utvidet barnetrygd på deling, men man har ingen andre rettigheter, eller status som enslig forsørger!

Eksempelvis har man ikke rett til barnetilsyn. Det er farlig å sitte å uttale seg feil...

• Liker 1
Skrevet

Godt sagt. Det er ingen selvfølge at barna skal være mest hos mor.

TS: Hadde begge barna vært over 3 år, ville det i henhold til anbefalinger/retningslinjer vært mindre tvil rundt en 50/50-fordeling. Men siden det ene barnet er 1 år og det som sagt er et mål å ikke skille søsken, så vil det sannsynligvis bli vurdert at barna primært er hos en hovedomsorgsgiver i en viss periode, før man gradvis utvider samværet mot en 50/50-fordeling (dersom 50/50 anses å være til beste for barnet). Håper dere kommer til enighet og at det ikke oppstår store konflikter av dette. 

Skrevet

Jeg og samboer med felles barn på 1 og 3 går fra hverandre. Skal på mekling, men er usikker på noen ting.. Barnefar vil ikke gå med på annet enn 50/50, og vi går inn i mekling som uenige. Jeg mener minst 60/40. De er jo så små! Og jeg har vært den som har hatt dem mest pga naturlige årsaker som jobbing etc. Og ikke minst, tenker jeg på økonomien.. Er student mens far har 100% fast stilling. Hva mener mekleren??? Vi skal ikke bo så langt fra hverandre, og de vil fortsette i samme barnehage. Vil gjerne ha råd og synspunkter fra andre, takk på forhånd...

og en ting til: hvordan forteller man en 3 åring at mamma og pappa skal flytte fra hverandre?? 😔

Anonymkode: 27364...638

Så herlig du blottlegger deg selv. Hvis innlegget ditt til en dommer I din barnefordeling-sak og du har tapt. 

• Liker 1
Skrevet

Du må bruke riktig begreper.  ref. foreldrerett.

I tillegg så er ordningen du beskriver trygdebedrageri. Man skal ikke spekulere i hvordan man skal lure seg til en barnetrygd. Eller i dette tilfelle 2.

Har man to barn på deling, så har man det. Da regnes ingen som enslig forsørger. 

(spes.ped. SUKK! En skam for ditt påståtte yrke.)

Anonymkode: efdc0...07d

Jeg har to barn. Da vi gikk fra hverandre, anbefalte NAV oss og gjøre som nicket spesialpedagog sa. Merk: NAV ANBEFALTE!!

Anonymkode: 1c507...8da

• Liker 1
Skrevet

Dette er feil. Man har riktignok krav på en utvidet barnetrygd på deling, men man har ingen andre rettigheter, eller status som enslig forsørger!

Eksempelvis har man ikke rett til barnetilsyn. Det er farlig å sitte å uttale seg feil...

Jeg skrev dette under et annet innlegg. Når vi gikk fra hverandre, med to barn ANBEFALTE NAV kontoret vårt og registrere et barn på hver. Begge fikk støtte til barnetilsyn og utvides barnetrygd!

Skrevet

Jeg skrev dette under et annet innlegg. Når vi gikk fra hverandre, med to barn ANBEFALTE NAV kontoret vårt og registrere et barn på hver. Begge fikk støtte til barnetilsyn og utvides barnetrygd!

Skrevet

Du må bruke riktig begreper.  ref. foreldrerett.

I tillegg så er ordningen du beskriver trygdebedrageri. Man skal ikke spekulere i hvordan man skal lure seg til en barnetrygd. Eller i dette tilfelle 2.

Har man to barn på deling, så har man det. Da regnes ingen som enslig forsørger. 

(spes.ped. SUKK! En skam for ditt påståtte yrke.)

Anonymkode: efdc0...07d

Jeg skrev dette under et annet innlegg. Når vi gikk fra hverandre, med to barn ANBEFALTE NAV kontoret vårt og registrere et barn på hver. Begge fikk støtte til barnetilsyn og utvidet barnetrygd.

Skrevet (endret)

At en enkelt person på nav gir opplysninger for å oppmuntre til spekulativ trygdebruk endrer ikke prinsippet.

Det er HELT OPPLAGT at ikke systemet er beregnet på slike løsninger!  Tenk deg hvilken enomre kostnader, og hvilken misbruk det blir!!

Endret av Rotemor
Skrevet

40/60 er ikke bedre for barnet enn 50/50 - det er så og si ingen forskjell. Et barn på ett år bør bo et sted, slik andre har skrevet her inne.

• Liker 1
Skrevet

At en enkelt person på nav gir opplysninger for å oppmuntre til spekulativ trygdebruk endrer ikke prinsippet.

Det er HELT OPPLAGT at ikke systemet er beregnet på slike løsninger!  Tenk deg hvilken enomre kostnader, og hvilken misbruk det blir!!

Så lenge NAV anbefalte oss det, så synes ikke vi at det var dumt å gjøre det slik. Det blir feil av deg å hakke på andre som også fortalte dette. Jeg er glad for at vi fikk vite det, av NAV selv. Jeg har også en venninne i en annen by, som fikk samme beskjed av sitt NAV kontor, så kanskje det ikke er så ille som du vil ha det til.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man skulle tro på alt folk sa.....Man må vurdere og også undersøke ting litt ordentlig.

Hvordan man ordlegger seg i søknader er også av betydning.

NAV kontroll aksepterer det ikke, men de har jo ikke tid til å løfte på dynene til folk heller. 

Foreldre med 50/50 er ikke aleneforsørgere!

Skrevet

Husk på at barna er vant med både mamma og pappa...! :)

Prøv 50% og se hvordan det går.. Det vil tross alt være vondt for barna å ikke se pappa på samme måte som det er vondt for dem å ikke se deg. 
Sett fra deg det økonomiske, hør heller hva dere kan gjøre slik alt går opp økonomisk og evt innegå en midlertidig avtale mens du er student.
Er du rimelig kan du nok få til en kjempefin deal med pappaen! De fleste er interessert i å hjelpe i perioder så langt det ikke går over skaftet og totalt urimelig.

Skrevet

Uff ingen barn har godt av å bo i en koffert. Har selv bodd 50/50 hos mine foreldre, og jeg trivdes ikke med den løsningen. Barn trenger stabilitet i livet. De skal ha et fast bosted helt til de ytrer ønsker selv mener jeg..

Anonymkode: c9142...c61

• Liker 2
Skrevet

Så herlig du blottlegger deg selv. Hvis innlegget ditt til en dommer I din barnefordeling-sak og du har tapt. 

hva er det med deg egentlig? Har du som bi-jobb å svare på alle tråder med lignende tema? 

Anonymkode: 6b6ed...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...