Gå til innhold

Barnefordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer med felles barn på 1 og 3 går fra hverandre. Skal på mekling, men er usikker på noen ting.. Barnefar vil ikke gå med på annet enn 50/50, og vi går inn i mekling som uenige. Jeg mener minst 60/40. De er jo så små! Og jeg har vært den som har hatt dem mest pga naturlige årsaker som jobbing etc. Og ikke minst, tenker jeg på økonomien.. Er student mens far har 100% fast stilling. Hva mener mekleren??? Vi skal ikke bo så langt fra hverandre, og de vil fortsette i samme barnehage. Vil gjerne ha råd og synspunkter fra andre, takk på forhånd...

og en ting til: hvordan forteller man en 3 åring at mamma og pappa skal flytte fra hverandre?? 😔

Anonymkode: 27364...638

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut som denne havnet i feil kategori... Håper det kommer noen svar likevel..

Skrevet

Så vidt meg bekjent får dere ikke 50-50 på barn under 2 iallfall .

Anonymkode: cdab0...4da

• Liker 1
Skrevet

Hvis du mener 60/40 er best kan du jo prøve å få til at han får 60? Da blir han kanskje litt mer enig. 

• Liker 5
Skrevet

Argumentet med at de er så små henger ikke på greip når det gjelder 40/60 kontra 50/50. Er de for små til å være borte fra mor eller far 50% av tiden, er de også for små til å være borte 40%. Hvordan mener du en ettåring skulle merke forskjell på det?

Økonomisk.. jeg tror bidraget vil bli nogenlunde det samme, hvis han skal betale bidrag. Ved 50/50 slipper du halvpartene av utgiftene. sJEKK BIDRAGSKALKULATOREN.

Anonymkode: 33570...c90

Skrevet

Har du noen form for inntekt? Vil der ikke være mest naturlig at far har barna mer enn typ annenhver helg, når han er den som har økonomi til å ta seg av dem? 

Anonymkode: 0d421...dca

Skrevet

Mine foreldre gikk fra hverandre da jeg var 5 år, besøkte pappa annenhver helg fra da av. Fungerte helt fint for meg. Da mor forlot stefar da halvsøstera mi var 2 år. Hun og fikk annenhver helg hos sin far. Fungerer helt fint for henne. Jeg hadde aldri taklet 50/50, det hadde blitt for ustabilt for meg. Barn trenger ett hjem, og én garderobe med klær, ikke bo I en koffert. 50/50 ordningen er for foreldrene sin skyld, ikke for barna sin skyld! 

Anonymkode: 10870...685

• Liker 4
Skrevet

Mine foreldre gikk fra hverandre da jeg var 5 år, besøkte pappa annenhver helg fra da av. Fungerte helt fint for meg. Da mor forlot stefar da halvsøstera mi var 2 år. Hun og fikk annenhver helg hos sin far. Fungerer helt fint for henne. Jeg hadde aldri taklet 50/50, det hadde blitt for ustabilt for meg. Barn trenger ett hjem, og én garderobe med klær, ikke bo I en koffert. 50/50 ordningen er for foreldrene sin skyld, ikke for barna sin skyld! 

Anonymkode: 10870...685

Mitt stebarn gråter hver søndag fordi hun vil være mer her. Slik som de andre i klassen der foreldrene ikke er sammen. Hvorfor skal ikke hun få se sin far like mye som hun ser mamma? Den går nok begge veier... 

Anonymkode: 0d421...dca

• Liker 1
Skrevet

Du får la han ha hovedomsorg for barna da, hvis du er redd for at de skal "leve i koffert" eller at de ikke får nok til hos den ene forelderen.

Anonymkode: 36322...d14

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke mulig for andre å vite hva dere skal eller burde gjør.

Det er fortsatt vanlig at barn har en hovedomsorgsperson. Ihvertfall når de er så små.

Det er klart det er forskjell på annenhver uke og annenhver helg samt en dag i uken. Jeg vil tro at det er dette som er mest anbefalt. En samværsavtale skal jo være forandringsbar og man skal ta hensyn til at faktorer endrer seg.

Når det er sagt er det ikke gitt at det er mor som skal ha de, selv om dette jo er mest vanlig. Vi kan bestrebe likestilling så mye vi vil, det er ikke mindre vondt å se barna sine mindre av den grunn. Man trenger ikke ofre dette i likestillingens navn, man får heller få hjelp til å vurdere hvem som er mest egnet, nøkternt, av en tredjepart.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Håpløst

Endret av Spesialpedagog
Skrevet

Jeg blir provosert når jeg leser at mødre vil ha 60/40 ordning til sin fordel på grunn av økonomi. Jeg mener at far har like stor rett på barna som mor. 
At du er student kan ikke far noe for. Og kanskje er det slik at du nå som du blir alene ikke har råd til å studere, for det er jo ikke far som skal finansiere studiene dine. Men du har vel rett på overgangs stønad når barna er så små. 
Jeg synes det er flott at fedre ønsker barna sine så mye som mulig, Og blir lei med når mødre fratar far samvær for egen økonomisk vinning.

Anonymkode: 0cfc4...6cc

• Liker 2
Skrevet
Det finnes en brosjyre som heter "samvær 0-3" der sakkyndige psykologer har kommet med sine anbefalinger om barnefordeling/samvær. 

Det mest relevante i denne sammenheng, er kanskje følgende:

I de første 18 til 36 levemånedene anbe­fales at barn har en fast omsorgsbase, et fast bosted, at de for det meste bor og sover samme sted, og har en hovedomsorgsperson (i dette tilfellet enten mor eller far). Dette utvides gradvis med en overnatting i uken når barnet nærmer seg to år, og deretter to overnattinger annen hver helg når barnet er 2-3 år. Etter fylte 3 år kan man gå over til andre ordninger. Det er som regel et mål å ikke skille søsken.

Som det nevnes over her, så er det hensynet til barnets beste som skal stå i fokus, ikke hva som økonomisk sett lønner seg for en av foreldrene. 
  • Liker 4
Skrevet

Jeg og samboer med felles barn på 1 og 3 går fra hverandre. Skal på mekling, men er usikker på noen ting.. Barnefar vil ikke gå med på annet enn 50/50, og vi går inn i mekling som uenige. Jeg mener minst 60/40. De er jo så små! Og jeg har vært den som har hatt dem mest pga naturlige årsaker som jobbing etc. Og ikke minst, tenker jeg på økonomien.. Er student mens far har 100% fast stilling. Hva mener mekleren??? Vi skal ikke bo så langt fra hverandre, og de vil fortsette i samme barnehage. Vil gjerne ha råd og synspunkter fra andre, takk på forhånd...

og en ting til: hvordan forteller man en 3 åring at mamma og pappa skal flytte fra hverandre?? 😔

Hva er det som er så feil med delt bosted og at barna er like mye hos foreldrene? I Sverige har dette vært normalt I mange år. Tanken er at det skal fortsette som før for barna. Men her på berget skal vi lage mer krøll for ungene. 

Gamle rapporter fra før menn hadde permisjon med egne barn legges til grunn enda. Det er altså ikke oppdaterte undersøkelser som er grunnlaget. 

Der har I høsten vært høring for endringer I barneloven I mer likt foreldre skap.

Jeg leste uttalese fra kvinnefronten. Hovedsakelig ønsker de at mor skal ha full kontroll over barnet og mannen som er far begrenses til å bidra økonomisk. 

De bruker barnets beste som begrunnelse hele tiden. Alle menn er voldelige  ovs. Tenk at hvis far gjør det. Derfor må det være mor dom bestemmer alt. Det går faktisk å lage unntak når det er slike hendelser. Ikke ha dette til hovedregel. Det er ekstremt med holdninger som dette. 

Når det er sagt  har de ikke nevnt søkende ustabile gærne  mødrene som finnes. 

Poenget med dette er at dette danner grunnlaget for lovverket som regulerer den vanlige fars forhold til sine barn etter samlivsbrudd. 

Det er skremmende hvor stor innflytelse slike forringer har opp mot politikere som  Larsen kjøpe en handel om flertall og stemmer. 

Skrevet

Økonomisk sett vet jeg at flere som har gått fra hverandre velger å endre på foreldreretten på barna. De velger da å ha et barn hvor den ene har 60 % foreldrerett og den andre 40%, så gjør de motsatt med det andre barnet. Det gir begge foreldrene rettigheter til dobbel barnetrygd samt støtte til barnehage. Samværsfordelingen spiller ikke inn på dette, 50/50 eller 60/40 samvær har ikke noe å bety. Jeg har et familiemedlem som har valgt dette. De har barn i samme alder som deg og har 50/50 samvær. Jeg synes dere skal fortelle barna at mamma og pappa er veldig glad i hverandre, men de er ikke kjærester lenger. Derfor vil de bo på hvert sitt sted. Fortell barna også at dere begge er veldig glad i dem. 

Du må bruke riktig begreper.  ref. foreldrerett.

I tillegg så er ordningen du beskriver trygdebedrageri. Man skal ikke spekulere i hvordan man skal lure seg til en barnetrygd. Eller i dette tilfelle 2.

Har man to barn på deling, så har man det. Da regnes ingen som enslig forsørger. 

(spes.ped. SUKK! En skam for ditt påståtte yrke.)

Anonymkode: efdc0...07d

• Liker 5
Skrevet (endret)

Økonomisk sett vet jeg at flere som har gått fra hverandre velger å endre på foreldreretten på barna. De velger da å h...

EDIT: Har fjernet  """spesialpedagogens"""  oppfordring til ulovligheter.

Du er rapportert for oppfordring til trygdemisbruk.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Skrevet

Økonomisk sett vet jeg at flere som har gått fra hverandre velger å endre på foreldreretten på barna. De velger da å ha et barn hvor den ene har 60 % foreldrerett og den andre 40%, så gjør de motsatt med det andre barnet. Det gir begge foreldrene rettigheter til dobbel barnetrygd samt støtte til barnehage. Samværsfordelingen spiller ikke inn på dette, 50/50 eller 60/40 samvær har ikke noe å bety. Jeg har et familiemedlem som har valgt dette.

Du er faen ikke sann!

Finn 5 feil, liksom!!! Ulovligheter, faktafeil og spesialpedagog som nick. Shame!!

"husk å si du er glad i dem".... :spy: Det er ditt profesjonelle råd, eller? 

• Liker 3
Skrevet

Du er rapportert for oppfordring til trygdemisbruk.

Be my guest!

Skrevet

Be my guest!

Innestår du for oppfordring til trygdemisbruk? Eller vet du simpelthen ikke bedre?

Hvilke andre alternativer er det eventuelt? 

Jeg synes det er forkastelig oppførsel. Du blir opplyst om at det er galt, og forsvarer det likevel. 

• Liker 2
Skrevet

Be my guest!

Innser du at du oppfordrer til ulovligheter, og det under et nick som gir inntrykk av at du er profesjonell? Du har noen svar både her og i andre tråder som er litt ... la meg kalle dem uortodokse. Når du bruker ditt (angivelige) yrke som nick, bør du være litt mer forsiktig med hva du ytrer på nett og i det offentlige rom for øvrig. Anbefaler deg å lese den etiske profesjonsplakaten fra Utdanningsforbundet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...