Gå til innhold

Mat som regulerer magesyren raskt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

På grunn av bivirkninger av noen medisiner jeg går på har jeg fått skikkelig problemer med masse magesyre. Halsbrann og sure oppstøt av en annen verden. Jeg har akkurat startet på medikamenter for å regulere dette, men de virker ikke før etter noen dager. I mellomtiden er jeg utrolig lei av tilstanden jeg er i, og prøver å gjøre det beste ut av det. 

Er det noen matvarer som er ekstra gunstige for å dempe syreangrepet? (Og hva bør jeg egentlig unngå?) Jeg unngår kaffe, juice, vin osv, og ellers spiser jeg litt yougurt hver dag allerede. Har tenkt at det må være bra. (?) Jeg må være forsiktig med mengde og type melkeprodukter pga laktoseintoleranse, så ut over det jeg spiser av yougurt + litt ost kan jeg ikke nøytralisere syren med å drikke større mengder melk. (Pluss at smaken av melk som drikke ikke tiltaler meg i det hele tatt.) 

Råd, tips og erfaringer mottas med glede! :) 

Anonymkode: 44fa7...546

Videoannonse
Annonse
Gjest incognita
Skrevet

Yoghurt er surt og har motsatt effekt, så den ville jeg kuttet ut. Du kan prøve å spise noen mandler f eks og se om det hjelper. 

Skrevet

Takk takk! Det skal jeg forsøke :) Ut og handle mandler i morgen den dag!! 

Pussig at yougurt blir anbefalt av mange, siden den er sur, men på den annen side er den vel ikke fullt så sur som magesyren, og derfor virke i riktig retning likevel!?!

Skrevet

Sur syre som i youghurt gjør mer vondt enn godt. Når du ikke tåler melkemat så kan du prøve kalktabletter, men ikke over anbefalt dose på boksen. Ellers finnes det syrenøytraliserende på apoteket. Husk på at ikke alle medisiner kan kombineres med syrenøytraliserende. Spør på apotek. 

Anonymkode: 68890...13d

• Liker 1
Gjest incognita
Skrevet

Takk takk! Det skal jeg forsøke :) Ut og handle mandler i morgen den dag!! 

Pussig at yougurt blir anbefalt av mange, siden den er sur, men på den annen side er den vel ikke fullt så sur som magesyren, og derfor virke i riktig retning likevel!?!

"Problemet" er at yoghurt fungerer ekstremt lindrende ....i noen få minutter, når det ligger som et "lag" over innholdet ii magesekken. Etterhvert som det blandes blir det surere og får motsatt effekt. 

Skrevet

"Problemet" er at yoghurt fungerer ekstremt lindrende ....i noen få minutter, når det ligger som et "lag" over innholdet ii magesekken. Etterhvert som det blandes blir det surere og får motsatt effekt. 

Aah, det forklarer nok saken. Det blir som å tisse i buksa for å holde varmen! 

Gjest incognita
Skrevet

Aah, det forklarer nok saken. Det blir som å tisse i buksa for å holde varmen! 

Haha nettopp! :fnise:

Skrevet

Kamillete skal være bra.

Anonymkode: 6b08e...c04

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å bruke zantac i tillegg til nexium i noen uker - og det hjalp! Nå bruker jeg bare nexium til vanlig :) Jeg fikk zantac på resept, men de selges uten resept også - som noen sier over her , spør på apoteket om du kan bruke zantac. Takk for tips om youghurt, jeg har brukt youghurt i årevis for å "nøytralisere", men da funker det altså ikke??

Skrevet

Melkeprodukter gjør deg surere i magen. 

Presset sitron vil gjøre magen mindre sur. 

Stikk motsatt av hva man tror.

Anonymkode: 8d65a...90c

Skrevet

Jeg har visse restriksjoner på hvilke medisiner jeg kan bruke og kombinere pga sykdom, så alt jeg tar må avklares med lege først. Derfor kjøper jeg heller ikke reseptfri legemidler uten at legen gir klarsignal. Det var derfor jeg spurte etter matvarer spesifikt i hovedinnlegget.

I dag har jeg spist noen mandler i ny og ne, og de virket litt beroligende på magesyren, så takk for tipset jeg fikk i går :) 

Gjest incognita
Skrevet

Jeg har visse restriksjoner på hvilke medisiner jeg kan bruke og kombinere pga sykdom, så alt jeg tar må avklares med lege først. Derfor kjøper jeg heller ikke reseptfri legemidler uten at legen gir klarsignal. Det var derfor jeg spurte etter matvarer spesifikt i hovedinnlegget.

I dag har jeg spist noen mandler i ny og ne, og de virket litt beroligende på magesyren, så takk for tipset jeg fikk i går :) 

Godt å høre at det fungerte for deg. :)

Gjest incognita
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å bruke zantac i tillegg til nexium i noen uker - og det hjalp! Nå bruker jeg bare nexium til vanlig :) Jeg fikk zantac på resept, men de selges uten resept også - som noen sier over her , spør på apoteket om du kan bruke zantac. Takk for tips om youghurt, jeg har brukt youghurt i årevis for å "nøytralisere", men da funker det altså ikke??

zantac OG nexium er strengt tatt litt overkill, men oh well. Yoghurten kan du med sikkerhet droppe ja. :)

Skrevet

Har betennelse i spiserøret, legen som tok slangen ned i halsen (står helt stille - heter det ikke gastrokopi??) sa jeg måtte bruke begge i noen uker for å ta knekken på det verste. Det hjalp iallefall :) Har kronisk betennelse så må bruke nexuim fast, hender en sjelden gang at jeg må ta zantac i tillegg. Youghurten blir herved droppet :)

Gjest incognita
Skrevet

Har betennelse i spiserøret, legen som tok slangen ned i halsen (står helt stille - heter det ikke gastrokopi??) sa jeg måtte bruke begge i noen uker for å ta knekken på det verste. Det hjalp iallefall :) Har kronisk betennelse så må bruke nexuim fast, hender en sjelden gang at jeg må ta zantac i tillegg. Youghurten blir herved droppet :)

Gastroskopi ja. Jeg fikk det for meg at du sto fast på begge, men nå ga det mer mening. Bruker du 20 eller 40 nexium da? Jeg leste en artig sak forleden dag at leger flest ikke er klar over at nexium hindrer kroppen å ta opp magnesium i tilstrekkelig mengde, og at derfor har mange pasienter som står fast på nexium troppet opp hos fastlege med diffuse plager som har vært vanskelig å sette fingeren på. Men nå hadde de altså funnet ut at de alle hadde til felles at de hadde mangel på magnesium. Dette gir såpass diffuse plager (men for noen veldig store plager) at det var vanskelig å finne fellesnevneren. Bare sånn FYI liksom. :)

Skrevet

Love Hearts fungerte iallefall greit sånn midlertidig mot halsbrann da jeg var gravid.

Skrevet

Magnesium ja - det har jeg også brukt, sikkert lurt å starte opp igjen :) Love hearts har jeg også hørt, men har ikke forsøkt selv. Banan da, det er vel ok?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...