AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #1 Skrevet 18. november 2015 Jeg skal holde meg unna hvetemel i en periode, for å undersøke om jeg reagerer på dette (allergi etc.). Men lurer på om fullkornshvetemel går under kategorien "hvetemel"? Altså, inneholder det noe hvetemel, slik at det bør skjæres under vanlig hvitt hvetemel når jeg skal holde meg unna det? Anonymkode: 7d65e...da7
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #2 Skrevet 18. november 2015 Dette er det dummeste jeg noen sinne har hørt. Inneholder hvetemel hvetemel? Svaret er selvfølgelig ja, hvetemel inneholder bare hvetemel. Men jeg lurer på en ting, inneholder brunt sukker sukker?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #3 Skrevet 18. november 2015 Dette er det dummeste jeg noen sinne har hørt. Inneholder hvetemel hvetemel? Svaret er selvfølgelig ja, hvetemel inneholder bare hvetemel. Men jeg lurer på en ting, inneholder brunt sukker sukker?Jeg lurte vel egentlig på om fullkornshvetemel er som vanlig hvitt hvetemel da. Mulig det er veldig teit og dumt å spørre om, men jeg ble veldig usikker om jeg kan spise produkter som det står "100 % fullkornshvetemel" på. Om dette regnes som vanlig hvetemel, slik at jeg reagerer på fullkornshvetemel på samme måte som jeg reagerer på vanlig hvetemel. Men beklager, dumt av meg å spørre. Håper det ikke plaget deg alt for mye. Ja, brunt sukker er sukker. Anonymkode: 7d65e...da7
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #4 Skrevet 18. november 2015 Jeg lurte vel egentlig på om fullkornshvetemel er som vanlig hvitt hvetemel da. Mulig det er veldig teit og dumt å spørre om, men jeg ble veldig usikker om jeg kan spise produkter som det står "100 % fullkornshvetemel" på. Om dette regnes som vanlig hvetemel, slik at jeg reagerer på fullkornshvetemel på samme måte som jeg reagerer på vanlig hvetemel. Men beklager, dumt av meg å spørre. Håper det ikke plaget deg alt for mye. Ja, brunt sukker er sukker. Anonymkode: 7d65e...da7Fullkornshvetemel er hvetemel der du har fjernet mindre dilldall enn vanlig hvetemel. Fullkornsvetemel er hele kornet mens hvitt hvetemel fjerner noen deler (kli og annet tull som gjør brødet seigt, svart og hardt).
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #5 Skrevet 18. november 2015 Fullkornshvetemel er hvetemel der du har fjernet mindre dilldall enn vanlig hvetemel. Fullkornsvetemel er hele kornet mens hvitt hvetemel fjerner noen deler (kli og annet tull som gjør brødet seigt, svart og hardt).Okei, takk Vet du, eller noen andre, om det finnes brød i butikken som ikke inneholder hvetemel? Har prøvd å sjekke litt, men alle inneholder hvetemel eller fullkornshvetemel. Vet at man kan bake selv, men i en hektisk hverdag hadde det vært greit å kunne kjøpe på butikken i blant, hvis de har Anonymkode: 7d65e...da7
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 (endret) Okei, takk Vet du, eller noen andre, om det finnes brød i butikken som ikke inneholder hvetemel? Har prøvd å sjekke litt, men alle inneholder hvetemel eller fullkornshvetemel. Vet at man kan bake selv, men i en hektisk hverdag hadde det vært greit å kunne kjøpe på butikken i blant, hvis de har Anonymkode: 7d65e...da7Kjøp glutenfritt brød, det har de på Rema 1000. Det smaker dritt da. Med mindre du har en diagnose hadde jeg satset på å slenge meg på en annen trend. Endret 18. november 2015 av ambivalentReaction
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Kjøp glutenfritt brød, det har de på Rema 1000. Det smaker dritt da. Med mindre du har en diagnose hadde jeg satset på å slenge meg på en annen trend.Jeg har ikke fått påvist hveteallergi ennå, men legen mistenker dette, og derfor skal jeg i tiden framover holde meg unna alle produkter som inneholder hvete. For å se om plagene holder seg unna da. Er glad i brød, frokostblanding ++, men finner jo ingenting som ikke inneholder noen form for hvete i noen grad Og vil ikke spise mat som smaker dritt, da kutter jeg det heller ut, og holder meg til annen mat, men det blir jo kjedelig i lengden. Anonymkode: 7d65e...da7
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 Jeg har ikke fått påvist hveteallergi ennå, men legen mistenker dette, og derfor skal jeg i tiden framover holde meg unna alle produkter som inneholder hvete. For å se om plagene holder seg unna da. Er glad i brød, frokostblanding ++, men finner jo ingenting som ikke inneholder noen form for hvete i noen grad Og vil ikke spise mat som smaker dritt, da kutter jeg det heller ut, og holder meg til annen mat, men det blir jo kjedelig i lengden. Anonymkode: 7d65e...da7Hveteallergi eller glutenintoleranse? De er vilt forskjellige ting.
Blondinka Skrevet 18. november 2015 #9 Skrevet 18. november 2015 Jeg har ikke fått påvist hveteallergi ennå, men legen mistenker dette, og derfor skal jeg i tiden framover holde meg unna alle produkter som inneholder hvete. For å se om plagene holder seg unna da. Er glad i brød, frokostblanding ++, men finner jo ingenting som ikke inneholder noen form for hvete i noen grad Og vil ikke spise mat som smaker dritt, da kutter jeg det heller ut, og holder meg til annen mat, men det blir jo kjedelig i lengden. Anonymkode: 7d65e...da7Rugbrød inneholdet f.eks. ikke hvete. Også finnes det glutenfritt da. Ellers er det jo fullt mulig å bake brødet selv - uten hvete
Blondinka Skrevet 18. november 2015 #10 Skrevet 18. november 2015 Hveteallergi eller glutenintoleranse? De er vilt forskjellige ting.Hvis du leser over innlegget hennes enda en gang, ser du at hun mistenker hveteallergi. Det er for øvrig riktig at hveteintoleranse og glutenintoleranse er to forskjellige ting.
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #11 Skrevet 18. november 2015 Hvis du leser over innlegget hennes enda en gang, ser du at hun mistenker hveteallergi. Det er for øvrig riktig at hveteintoleranse og glutenintoleranse er to forskjellige ting.hveteintoleranse er ikke det samme som hvetealergi. Hvis du leser innlegget en gang til ser du at hun nevner hveteallergi. Men jeg ville ikke stolt på terminologibruken til noen som måtte ha hjelp for å finne ut om fullkornshvetemel inneholdt hvetemel. 1
Blondinka Skrevet 18. november 2015 #12 Skrevet 18. november 2015 hveteintoleranse er ikke det samme som hvetealergi. Hvis du leser innlegget en gang til ser du at hun nevner hveteallergi. Men jeg ville ikke stolt på terminologibruken til noen som måtte ha hjelp for å finne ut om fullkornshvetemel inneholdt hvetemel.Hveteintoleranse er akkurat det samme som hveteallergi, kjære, lille deg :)))
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #13 Skrevet 18. november 2015 Hveteintoleranse er akkurat det samme som hveteallergi, kjære, lille deg :)))Allergi er en histaminrespons, intoleranse er litt som rasister, de bare føler ubehag i nærheten av det de er intolerant til men de får ingen histaminrespons.
Blondinka Skrevet 18. november 2015 #14 Skrevet 18. november 2015 Allergi er en histaminrespons, intoleranse er litt som rasister, de bare føler ubehag i nærheten av det de er intolerant til men de får ingen histaminrespons.Haha Du har forsåvidt rett - en allergi er vel gjerne en del mer alvorlig enn en intoleranse. Det kan likevel gi ganske like reaksjoner, men altså variere i alvorlighetsgrad. Allergier trigger vel immunforsvaret mens intoleranser ikke gjør det, stemmer ikke det?
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #15 Skrevet 18. november 2015 Haha Du har forsåvidt rett - en allergi er vel gjerne en del mer alvorlig enn en intoleranse. Det kan likevel gi ganske like reaksjoner, men altså variere i alvorlighetsgrad. Allergier trigger vel immunforsvaret mens intoleranser ikke gjør det, stemmer ikke det?Jeg sa aldri at det var mindre alvorlig. En allergi skader kun personen det gjelder (og de stakkararene som ikke får spise peanøtter når de vil, men ingen ofrer dem en tanke), mens en intolerant person kan skade masse andre folk. En fyr jeg kjente var så intolerant at han brant ned en kirke, og da døde en 14-åring og moren hennes. Det er veldig sjeldent at allergi fører til at en uskyldig tredjepart dør.Hvis du leser innlegget mitt igjen ser du at jeg har forklart allergi. Det er en histaminrespons. Jeg er ikke enig i bruken av begrepet "immunforsvaret" da jeg mener det ikke er en enhet men et sammensatt system med forskjellige deler som det ikke er hensiktsmessig å blande sammen. Dog er det nyttig for å få allment pakk til å forstå hva man prater om.
Vox_populi Skrevet 18. november 2015 #16 Skrevet 18. november 2015 Rugbrød inneholdet f.eks. ikke hvete.Det spurtes etter brød kjøpt i butikk. De "rugbrød" jeg har vært borti, inneholder betydelige mengder kveite. Grunnen er naturligvis kveitemjølets suverene bakeevne. Det går an å bake reine rugbrød, men da må en bruke surdeig, ikke gjær, og brødet blir ganske kompakt. De andre kornsortene bygg, havre, mais og ris (og hirse?) mangler bakeevne og må blandes med kveite.
Blondinka Skrevet 18. november 2015 #17 Skrevet 18. november 2015 Det spurtes etter brød kjøpt i butikk. De "rugbrød" jeg har vært borti, inneholder betydelige mengder kveite. Grunnen er naturligvis kveitemjølets suverene bakeevne. Det går an å bake reine rugbrød, men da må en bruke surdeig, ikke gjær, og brødet blir ganske kompakt. De andre kornsortene bygg, havre, mais og ris (og hirse?) mangler bakeevne og må blandes med kveite.Jeg kjøper mine rugbrød i butikk. Tok en titt på ingrediensene på rugbrødet jeg har i skapet: rugmel, surdeig (av rugmel), vann, rugkjerner, solsikkefrø, linfrø, salt, sirup og gjær. Ingen hvetemel altså. Brødet er kompakt, ja, men det er jo nettopp slik rugbrød skal være.
Blondinka Skrevet 18. november 2015 #18 Skrevet 18. november 2015 Jeg sa aldri at det var mindre alvorlig. En allergi skader kun personen det gjelder (og de stakkararene som ikke får spise peanøtter når de vil, men ingen ofrer dem en tanke), mens en intolerant person kan skade masse andre folk. En fyr jeg kjente var så intolerant at han brant ned en kirke, og da døde en 14-åring og moren hennes. Det er veldig sjeldent at allergi fører til at en uskyldig tredjepart dør.Hvis du leser innlegget mitt igjen ser du at jeg har forlart allergi. Det er en histaminrespons. Jeg er ikke enig i bruken av begrepet "immunforsvaret" da jeg mener det ikke er en enhet men et sammensatt system med forskjellige deler som det ikke er hensiktsmessig å blande sammen. Dog er det nyttig for å få allment pakk til å forstå hva man prater om.Så, så. Nå må ikke du bli for oppspilt rett før leggetid
ajarRun Skrevet 18. november 2015 #19 Skrevet 18. november 2015 Jeg kjøper mine rugbrød i butikk. Tok en titt på ingrediensene på rugbrødet jeg har i skapet: rugmel, surdeig (av rugmel), vann, rugkjerner, solsikkefrø, linfrø, salt, sirup og gjær. Ingen hvetemel altså. Brødet er kompakt, ja, men det er jo nettopp slik rugbrød skal være.Jeg har spist takpapp som smaker bedre enn rugbrød, no offense. Smaker det ikke grusomt for alle? Bitter ettersmak og litt som å tygge papp og bark.
Blondinka Skrevet 18. november 2015 #20 Skrevet 18. november 2015 (endret) Jeg har spist takpapp som smaker bedre enn rugbrød, no offense. Smaker det ikke grusomt for alle? Bitter ettersmak og litt som å tygge papp og bark.Jeg har aldri smakt takpapp så jeg har rett og slett ikke grunnlag for å uttale meg noe særlig om det. Rugbrød derimot synes jeg er godt Jeg er for øvrig litt nysgjerrig på anledningen til at du spiste takpapp. Og bark. Merkelige spisevaner ass Endret 18. november 2015 av Blondinka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå