Gå til innhold

Hvordan prate med bestemor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette virker kanskje litt rart, men jeg har veldig sjeldent vært alene med min bestemor. Jeg drar ofte i lag med min mor. Men nå er hun veldig syk og har ikke lenge igjen, vi prøver å passe på at hun får besøk hver dag. I morgen skal jeg dra dit helt alene. Fordi hun er så syk er hun veldig redusert og jeg vil jo muntre henne opp litt. Jeg vil bare kunne komme på besøk og ha en skikkelig god prat med henne. Jeg vil ikke at mitt besøk skal være kjedelig for henne og fylt med small talk. 

Hva kan jeg si? Noen forslag på samtale tema? Skal jeg ta med noe?

Det skal ikke være så vanskelig, men det er vanskelig for meg å komme på ting å si når vi er alene. Sist jeg var der forsvant min mor ut på gangen, og jeg ente opp med å snakke om den nye jakken min bare for å drepe stillheten. :sukk: Hvis dette er siste gangen vi er alene i lag, kanskje til og med ser hverandre, så vil jeg at det skal være et fint besøk med en god samtale.  Noen råd?

Anonymkode: d9596...d35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med min bestemor prater vi bare om alt og ingenting. Gardiner, den nye butikken i byen, oldebarna hennes osv. Hun liker også å bli spurt om ting fra da hun var ung. Evt kan du kanskje lese for henne?

Anonymkode: 0a65e...d2e

• Liker 2
Skrevet

Har du noen gamle bilder liggende der hvor din bestemor er tilstede?
Enten bilder som du er med i, eller eldre bilder.
Trenger jo ikke å være en lang og god samtale, men vise henne bilder og si:
"Når ble dette bildet tatt? Kan du fortelle meg om den dagen? Jeg husker den dagen jeg!Vi dro på fjellet og koste oss, husker du at X falt i vannet?"
Dele minner kan være en god ting :) Og det å ville høre mer om sin bestemors fortid kan jo være gøy det og.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg ville gjort noe lignende hun over her. Tatt med bilder og snakket/spurt om dem, og også fortalt om minner du har fra barndommen. Snakk om ting hun kanskje husker, snakk om forholdet til moren din (for det er din bestemors datter, regner jeg med). En mor setter vel pris på å høre at ens eget barn er en god forelder (så sant hun faktisk er det). 

Uten å si det direkte, kan du prøve å fortelle henne at livet hennes har vært meningsfullt, og at det hun har gjort i livet sitt ikke blir glemt og blir satt pris på. 

...ellers er det alltids spennende med litt sladder 😊

Anonymkode: c5ebf...7dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...